Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sökmotorkonsultens fem favoritverktyg

Sökmotorkonsultens verktygslåda

Precis som med allt annat man tar sig för – träning, musicerande eller finsnickeri – är sökmotoroptimering trevligare att syssla med om man har bra redskap att arbeta med. Mina personliga favoriter är SeoQuake, Screaming Frog, Ahrefs, 301redirect och Rubus.

Att arbeta med sökmotoroptimering är tidskrävande, och vore det inte för alla smidiga hjälpmedel som finns skulle det ta mig en evighet att analysera större webbplatser. Naturligtvis är Google Analytics och Google Webmaster Tools ofta till stor hjälp, men utöver Googles egna verktyg finns det en del andra som underlättar för mig som sökmotorkonsult. Här är fem av de jag använder mest:

SeoQuake till Firefox

SeoQuake är ett plugin till Firefox som jag främst använder när jag gör enklare analyser och snabbt vill skapa mig en uppfattning över hur mycket arbete som har lagts ner på att sökmotoroptimera en sajt.

SeoQuake ger mig bland annat en överblicksbild av en enskild sidas innehåll; sidtitlar, rubriker och antalet länkar. Jag kan dessutom ta fram annan nyttig information om sajten – som IP-nummer, page rank och ungefärligt antal sidor som Google har indexerat.

SeoQuake är gratis att ladda ner och använda.

Screaming Frog SEO Spider

Screaming Frog är ett desktop-program med vilket jag kan tråla en sajt på innehåll och få det serverat i tydliga kolumner. Det gör det väldigt smidigt att sortera och analysera allt från internt konkurrerande sidtitlar till statuskoder och antalet utgående länkar.

För min del är Screaming Frog framförallt användbart när jag analyserar större sajter där det skulle bli för tidskrävande att manuellt gå igenom och felsöka varje undersida.

Screaming Frog finns både i en gratis- och en betalversion och funkar för Mac, Windows och Ubuntu.

Ahrefs Site Explorer

Ahref använder jag främst till att analysera kunder och deras konkurrenters länkprofiler; hur många länkar de har som pekar till sajten, hur ankartexterfördelningen ser ut och vilka typer av sajter länkarna kommer ifrån.

Ahrefs kostar från 79 dollar i månaden, men finns i en begränsad gratisversion om du vill in och se hur datan presenteras.

301redirect.se

Det här är ett av Pineberrys egenutvecklade verktyg som är gratis att använda för alla.

301redirect.se har endast ett användningsområde: att kontrollera om en ompekning har gjorts på rätt vis, eller om andra statuskoder eller redirect-slingor har använts. Det är inte minst viktigt att ha kontroll över när jag hjälper kunder som byter domän eller gör stora omstruktureringar på sin sajt.

Rubus

Rubus är vårt egna interna verktyg och det som jag har absolut störst nytta av. I Rubus ser jag hur mina kunders sajter rankar och jag får varje dag notifieringar om någon tagit eller tappat positioner på de sökord som jag spårar.

Jag får också notiser om en kund har gjort förändringar on page som på något vis påverkar deras synlighet i sökmotorerna. Det kan exempelvis röra sig om att sidtitlar eller rubriker har ändrats så att de inte längre innehåller de sökord vi arbetar med, eller om sajten helt enkelt ligger nere.

Vilka verktyg använder du flitigast i ditt arbete med sökmotoroptimering?

6 kommentarer

  1. Hej Lukas, när ni hjälper era kunder hur håller ni koll på alla länkar mm?

    Kommentar av staffan

  2. Jag använder själv Majestic för länkar. Är Ahrefs bättre tycker du?

    Kommentar av

    Markus

  3. Hej Staffan!

    Att manuellt ha kontroll över alla länkar som pekar till en kunds sajt är i många fall mer eller mindre omöjligt. För att få en bra överblick av antalet länkar använder jag därför Ahrefs som jag skrev om i inlägget. Det bör dock påpekas att inte heller Ahrefs har koll på precis alla länkar som pekar mot en sida, men i de flesta fall kan jag åtminstone se den stora merparten av dem.

    Om du själv vill hålla koll på vilka länkar som pekar till din egen sajt rekommenderar jag att du installerar Google Webmaster Tools.

    Kommentar av

    Lucas Kolping

  4. Hej Markus!

    I mitt löpande arbete passar Ahrefs mig bättre. I jämförelse med Majestic tycker att Ahrefs presenterar datan tydligare och att jag lättare kan skapa mig en uppfattning över hur länkprofilen ser ut.

    Med det sagt så använder jag också Majestic emellanåt, främst när det rör sig om större sajter med väldigt många inlänkar. Då kan det vara intressant att använda båda verktygen för att se om det ena verktyget hittar länkar som det andra inte gör.

    Kommentar av

    Lucas Kolping

  5. Hur bra är woorank i detta sammanhang?

    Kommentar av

    Stefan

  6. Hej Stefan!

    Varken jag eller någon av mina kollegor har någon större erfarenhet av Woorank. Har du själv använt dig av det är du mer än välkommen att dela med dig av dina insikter.

    Kommentar av

    Lucas Kolping

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Undo liten

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google?

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google? I förra veckan valde Google att backa tillbaka till kortare beskrivningar i sökresultatet från att nästan ha dubblat längden i december förra året.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden 39

#39 Jagad av Google

Varför ogillar Google rankingdata så mycket och hur använder du den på bästa sätt? Detta ämnen börjar vi med att prata om i avsnitt 39 av Sökpodden. Vi fortsätter med att dyka ned i rubriker och hur du på bästa sätt ökar din synlighet på Google. Sist men inte minst jämför vi annonsering på Instagram och Facebook. Lyssna gärna!

Bounce rate i Google Analytics av Robot

Vad är bounce rate i Google Analytics?

Hur ser du på bounce rate i Google Analytics? Ska man alltid sträva efter så lågt som möjligt och undvika hög avvisningsfrekvens? Bounce rate kommer oftast upp i diskussion och här diskuterar vi det mest missförstådda och användbara mätetalet i Google Analytics. Läs mer om bounce rate här!

Brighton SEO

SEO-konferensen för nördar – Brighton SEO

Vi har precis varit på konferensen Brighton SEO där vi träffade och lyssnade på intressant personer från SEO-branschen. 3 500 SEO-nördar från ett 40-tal olika länder – en konferens helt i vår smak. I denna artikel sammanfattar vi våra intryck från Brighton SEO.

eurovision 2018 odds Finland

Eurovision 2018 – vem vinner enligt Google?

Har du lyssnat på årets Eurovision-bidrag? Det har vi. Vi har gått igenom vilka favoriter de deltagande länderna har och hittat vad vi tror är vinnaren av Eurovision 2018. I sökningar om inte annat. Håll hårt i fjäderboan, nästa vecka […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner