Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sökmotorkonsultens fem favoritverktyg

Sökmotorkonsultens verktygslåda

Precis som med allt annat man tar sig för – träning, musicerande eller finsnickeri – är sökmotoroptimering trevligare att syssla med om man har bra redskap att arbeta med. Mina personliga favoriter är SeoQuake, Screaming Frog, Ahrefs, 301redirect och Rubus.

Att arbeta med sökmotoroptimering är tidskrävande, och vore det inte för alla smidiga hjälpmedel som finns skulle det ta mig en evighet att analysera större webbplatser. Naturligtvis är Google Analytics och Google Webmaster Tools ofta till stor hjälp, men utöver Googles egna verktyg finns det en del andra som underlättar för mig som sökmotorkonsult. Här är fem av de jag använder mest:

SeoQuake till Firefox

SeoQuake är ett plugin till Firefox som jag främst använder när jag gör enklare analyser och snabbt vill skapa mig en uppfattning över hur mycket arbete som har lagts ner på att sökmotoroptimera en sajt.

SeoQuake ger mig bland annat en överblicksbild av en enskild sidas innehåll; sidtitlar, rubriker och antalet länkar. Jag kan dessutom ta fram annan nyttig information om sajten – som IP-nummer, page rank och ungefärligt antal sidor som Google har indexerat.

SeoQuake är gratis att ladda ner och använda.

Screaming Frog SEO Spider

Screaming Frog är ett desktop-program med vilket jag kan tråla en sajt på innehåll och få det serverat i tydliga kolumner. Det gör det väldigt smidigt att sortera och analysera allt från internt konkurrerande sidtitlar till statuskoder och antalet utgående länkar.

För min del är Screaming Frog framförallt användbart när jag analyserar större sajter där det skulle bli för tidskrävande att manuellt gå igenom och felsöka varje undersida.

Screaming Frog finns både i en gratis- och en betalversion och funkar för Mac, Windows och Ubuntu.

Ahrefs Site Explorer

Ahref använder jag främst till att analysera kunder och deras konkurrenters länkprofiler; hur många länkar de har som pekar till sajten, hur ankartexterfördelningen ser ut och vilka typer av sajter länkarna kommer ifrån.

Ahrefs kostar från 79 dollar i månaden, men finns i en begränsad gratisversion om du vill in och se hur datan presenteras.

301redirect.se

Det här är ett av Pineberrys egenutvecklade verktyg som är gratis att använda för alla.

301redirect.se har endast ett användningsområde: att kontrollera om en ompekning har gjorts på rätt vis, eller om andra statuskoder eller redirect-slingor har använts. Det är inte minst viktigt att ha kontroll över när jag hjälper kunder som byter domän eller gör stora omstruktureringar på sin sajt.

Rubus

Rubus är vårt egna interna verktyg och det som jag har absolut störst nytta av. I Rubus ser jag hur mina kunders sajter rankar och jag får varje dag notifieringar om någon tagit eller tappat positioner på de sökord som jag spårar.

Jag får också notiser om en kund har gjort förändringar on page som på något vis påverkar deras synlighet i sökmotorerna. Det kan exempelvis röra sig om att sidtitlar eller rubriker har ändrats så att de inte längre innehåller de sökord vi arbetar med, eller om sajten helt enkelt ligger nere.

Vilka verktyg använder du flitigast i ditt arbete med sökmotoroptimering?

6 kommentarer

  1. Hej Lukas, när ni hjälper era kunder hur håller ni koll på alla länkar mm?

    Kommentar av staffan

  2. Jag använder själv Majestic för länkar. Är Ahrefs bättre tycker du?

    Kommentar av

    Markus

  3. Hej Staffan!

    Att manuellt ha kontroll över alla länkar som pekar till en kunds sajt är i många fall mer eller mindre omöjligt. För att få en bra överblick av antalet länkar använder jag därför Ahrefs som jag skrev om i inlägget. Det bör dock påpekas att inte heller Ahrefs har koll på precis alla länkar som pekar mot en sida, men i de flesta fall kan jag åtminstone se den stora merparten av dem.

    Om du själv vill hålla koll på vilka länkar som pekar till din egen sajt rekommenderar jag att du installerar Google Webmaster Tools.

    Kommentar av

    Lucas Kolping

  4. Hej Markus!

    I mitt löpande arbete passar Ahrefs mig bättre. I jämförelse med Majestic tycker att Ahrefs presenterar datan tydligare och att jag lättare kan skapa mig en uppfattning över hur länkprofilen ser ut.

    Med det sagt så använder jag också Majestic emellanåt, främst när det rör sig om större sajter med väldigt många inlänkar. Då kan det vara intressant att använda båda verktygen för att se om det ena verktyget hittar länkar som det andra inte gör.

    Kommentar av

    Lucas Kolping

  5. Hur bra är woorank i detta sammanhang?

    Kommentar av

    Stefan

  6. Hej Stefan!

    Varken jag eller någon av mina kollegor har någon större erfarenhet av Woorank. Har du själv använt dig av det är du mer än välkommen att dela med dig av dina insikter.

    Kommentar av

    Lucas Kolping

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 30

#30 Jubileum

Sökpodden avsnitt 30 är lika med vårt jubileumsavsnitt. I dag börjar vi med att prata om Donald Trump och vad marknadsförare kan lära sig av honom, vi söker efter sökordsluckor och så utser vi de största AdWords-förändringarna. Du lyssnar väl på vårt jubileumsavsnitt?

Facebook stänger ner Power Editor

Power Editor försvinner

Facebook har gått ut med att de kommer plocka ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett verktyg som många annonsörer förlitar sig på i deras vardagliga arbete. Vi har därför valt att gå igenom vad detta innebär för dig som annonsör och hur du på bästa sätt kan förberedda dig.

search console adwords

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

Du kan länka ihop Google AdWords med Google Search Console för att få ut mycket intressant sökordsdata om hur dina organiska och betalda visningar presterar och täcka upp sökordsluckor. Läs mer om hur du får ut det mesta av Search Console och AdWords!

Farbror i hängmatta

SEO-nyheter från Google under sommaren

Har du tillbringat mer tid i hängmattan än framför datorn under sommaren? Då kommer här en sammanfattning på tre SEO-nyheter från Google.

Sista SEO-snacket på Sue Ellen?

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner