Sökmotorkonsult.se

Sökmotoroptimering efter Panda

Det har nu gått mer än ett år sedan Pandan senast lanserades och om ungefär en vecka är det precis ett år sedan den kom till Sverige. Vi har förstås lärt oss massor om Panda sedan dess och här är en liten sammanfattning.

Googles Pandafilter är uppkallat efter en av ingenjörerna som arbetade på projektet och råkade heta Panda i efternamn. Strax innan Google gick ut med namnet höll namnet Farmer Update på att spridas men någon dag senare släppte Google ett officiellt namn.

Panda är ett filter som körs på Googles index snarare än en levande del av algoritmen. Det betyder att det med någorlunda jämna mellanrum körs en iteration av Panda och endast då. Förändringar som sker mellan dess iterationer har aldrig något med Panda att göra. Du kan hitta mer om vilka datum Panda körts här.

Det Panda i första hand gör är att slå mot ”thin content” där sk ”content farms” var ett typexempel (därav det första namnförslaget). Panda drabbar i första hand stora siter med många sidor som alla är riktade mot ett sökord var. Det kan handla om siter som väljer att indexera sökresultat till exempel eller siter som billigt köper in eller kopierar stora mängder innehåll.

Det finns mycket att göra för att ta sig ur Panda, tyvärr ser man det inte (ofta i alla fall) som ett skutt och man kommer tillbaka utan det är en lång segdragen process att ta sig ur filtret.  Det de flesta gjort som tagit sig ur filtret är att slå ihop sidor på sin site eller att förhindra indexering av stora delar av siten.

Bygg helt enkelt inte för SEO-mässigt. Var försiktig med att skapa nya sidor bara för att ranka på ett visst sökord eller fras. Var inte allt för exakt med titlar och rubriker och ta en extra funderare på vad som är en bra struktur.

6 kommentarer

  1. […] är nämligen skapade av datorer i någon form, och den tekniska utvecklingen i kombination med hur Google har uppdaterat sina algoritmer på senaste tiden, har paradoxalt nog resulterat i att de stora mediahusen gör sig av med journalister och ersätter […]

    Pingback av Dina nyheter är ofta skrivna av en dator - Klicka här!

  2. Känns lite som att det inte är värt tiden att fokusera särskilt mycket på sökmotoroptimering. Kör man allt för hårt där straffas man förr eller senare och då måste man jobba om alltihop. Som vanligt är content king och SEO i bästa fall nummer två på priolistan.

  3. Content genererar inte intäkter av sig självt och att inte fokusera på SEO är i mina ögon att skjuta sig själv i foten.

  4. SEO genererar inte intäkter av sig självt och att inte fokusera på Content är i mina ögon att skjuta sig själv i foten.
    :-)
    Visst är SEO viktigt, men content och lättnavigerad sajt lite viktigare.

  5. Tror att vi kan komma överens om att vi inte är överens här. Jag har sett SEO driva helt sjuka intäkter på sajter där content varit nedprioriterat och en lättnavigerad site inte alls varit fallet.

  6. Å fasen. Men det kanske var innan Panda-uppdateringarna? För den skulle väl slå mot ”thin content”? Att prioritera content känns i vart fall uthålligare än SEO där förutsättningarna ändras oftare, men kan man via hårdsatsning på SEO få sjuka intäkter kan det säkert som du skriver löna sig (även om det kanske bara sker under en viss tid).

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.