Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som Sökmotorkonsult på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som Sökmotorkonsult? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sökmotoroptimering efter Panda

Det har nu gått mer än ett år sedan Pandan senast lanserades och om ungefär en vecka är det precis ett år sedan den kom till Sverige. Vi har förstås lärt oss massor om Panda sedan dess och här är en liten sammanfattning.

Googles Pandafilter är uppkallat efter en av ingenjörerna som arbetade på projektet och råkade heta Panda i efternamn. Strax innan Google gick ut med namnet höll namnet Farmer Update på att spridas men någon dag senare släppte Google ett officiellt namn.

Panda är ett filter som körs på Googles index snarare än en levande del av algoritmen. Det betyder att det med någorlunda jämna mellanrum körs en iteration av Panda och endast då. Förändringar som sker mellan dess iterationer har aldrig något med Panda att göra. Du kan hitta mer om vilka datum Panda körts här.

Det Panda i första hand gör är att slå mot ”thin content” där sk ”content farms” var ett typexempel (därav det första namnförslaget). Panda drabbar i första hand stora siter med många sidor som alla är riktade mot ett sökord var. Det kan handla om siter som väljer att indexera sökresultat till exempel eller siter som billigt köper in eller kopierar stora mängder innehåll.

Det finns mycket att göra för att ta sig ur Panda, tyvärr ser man det inte (ofta i alla fall) som ett skutt och man kommer tillbaka utan det är en lång segdragen process att ta sig ur filtret.  Det de flesta gjort som tagit sig ur filtret är att slå ihop sidor på sin site eller att förhindra indexering av stora delar av siten.

Bygg helt enkelt inte för SEO-mässigt. Var försiktig med att skapa nya sidor bara för att ranka på ett visst sökord eller fras. Var inte allt för exakt med titlar och rubriker och ta en extra funderare på vad som är en bra struktur.

6 kommentarer

  1. […] är nämligen skapade av datorer i någon form, och den tekniska utvecklingen i kombination med hur Google har uppdaterat sina algoritmer på senaste tiden, har paradoxalt nog resulterat i att de stora mediahusen gör sig av med journalister och ersätter […]

    Pingback av

    Dina nyheter är ofta skrivna av en dator - Klicka här!

  2. Känns lite som att det inte är värt tiden att fokusera särskilt mycket på sökmotoroptimering. Kör man allt för hårt där straffas man förr eller senare och då måste man jobba om alltihop. Som vanligt är content king och SEO i bästa fall nummer två på priolistan.

  3. Content genererar inte intäkter av sig självt och att inte fokusera på SEO är i mina ögon att skjuta sig själv i foten.

  4. SEO genererar inte intäkter av sig självt och att inte fokusera på Content är i mina ögon att skjuta sig själv i foten.
    :-)
    Visst är SEO viktigt, men content och lättnavigerad sajt lite viktigare.

  5. Tror att vi kan komma överens om att vi inte är överens här. Jag har sett SEO driva helt sjuka intäkter på sajter där content varit nedprioriterat och en lättnavigerad site inte alls varit fallet.

  6. Å fasen. Men det kanske var innan Panda-uppdateringarna? För den skulle väl slå mot ”thin content”? Att prioritera content känns i vart fall uthålligare än SEO där förutsättningarna ändras oftare, men kan man via hårdsatsning på SEO få sjuka intäkter kan det säkert som du skriver löna sig (även om det kanske bara sker under en viss tid).

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

adwords gröna annonser

Google testar gröna Adwords-annonser

Sedan mitten på april har Google testat en ny färg i etiketterna som markerar vad som är annonser i sökresultatet. Läs mer om Googles nya test i sökresultaten med gröna etiketter i Adwords-annonserna istället för gula!

sokpodden_avsnitt-13

#13 Sextio procents lägre CPA

I rekordlånga avsnitt 13 av Sökpodden pratar vi om affärsmodeller i vår bransch. Vidare diskuterar vi Facebook DPA och varför det är så bra. Till sist avslutar vi med Google Search Console. Ett laddat avsnitt helt enkelt. Du lyssnar väl?

Digital annonsering

Hur effektiv är din Instagram- och Facebook-annonsering?

I den här posten går vi igenom hur du genom att välja rätt kampanjinriktningar kan nå bättre resultat på Facebook och Instagram. Vi har sett kampanjer där resultatet förbättrats flera gånger om endast genom att vi bytt kampanjinriktning och här delar vi med oss av våra bästa tips.

my business

Skaffa Google My Business

I den här guiden går vi igenom hur du gör för att skaffa Google my Business för ditt företag och på så sätt synas i kartan i sökresultatet.

AdWords-design

Här är AdWords nya design

Visste du om att Google ska designa om AdWords? Här kan du läsa mer om vad den nya designen innebär!