Sökmotorkonsult.se

Sökmotoroptimering – En serie av val

När du kommit ifrån det allra mes grundläggande inom sökmotoroptimering så inser du säkert att det aldrig handlar om att man Ska göra si eller så. Sökmotoroptimering är en rad av val som behöver göras i varje enskilt projekt.

Som färsk inom SEO är det lättaste förstås att ta till sig tumregler och Best Practice. Tyvärr är det inget som håller hela vägen, det är lite att jämföra med de tumregler för matematik man lär sig i högstadie och gymnasie jämfört med att faktiskt förstå matematiken på Universitet. Det är lätt att lära sig att när man deriverar så petar man ner tvåan så den ramlar framför men det är inte helt elementärt att förstå varför man kan göra så.

Jag tänkte att jag skulle ge några enklare exempel på val vi ställs för varje dag inom sökmotoroptimering så att du förstår precis vad jag menar.

  • Länka eller inte till en specifik undersida från index på siten?
  • Skaffa en länk med exakt ankartext eller en länk med varumärket som ankartext?
  • Skriva i singular eller plural i rubriken?
Inget av de här exemplen är särskilt avancerad SEO men de är åtminstone tillräckligt krångliga för att en Best Practice inte kommer att duga. Det finns förstås för lite information för att kunna fatta beslut, om du ska länka till undersidan från index eller inte är ett beslut som måste tas med ganska många faktorer i beaktande.

Vad är det som krävs?

Jag har suttit och pratat en del med en tjej som precis ska börja med sökmotoroptimering. Naturligtvis blir det tumregler, gör så här och så här så kommer det fungera men jag ser det som att lära ut att radien gånger radien gånger pi blir arean när vi egentligen behöver ha en solid grund att stå på, vi behöver förstå varför det blir så.
Det finns inget riktigt bra sätt att komma framåt här annat än med erfarenhet, du kommer inte kunna det om du bara har jobbat ett år i branschen, du behöver mer tid och du behöver se fler projekt. Det är lätt att tro att man kan läsa sig till förståelse eller lyssna på folk från Google men jag har inte sett ett enda tillfälle då det varit en fungerande väg framåt. Det är övning som tyvärr krävs för att få färdigheten.

Mer läsning

Om du är intresserad av mer läsning om att utvecklas som sökmotoroptimerare föreslår jag följande artiklar:

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

En kommentar

  1. Problemet är väl egentligen inte att det finns något rätt i hur man ska göra. Det finns däremot metoder som fungerar bättre än andra. Dock finns alltid den gode Google rouletten som ligger och lurar….

    Kommentar av Philip

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?