Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sökmotoroptimering – En serie av val

När du kommit ifrån det allra mes grundläggande inom sökmotoroptimering så inser du säkert att det aldrig handlar om att man Ska göra si eller så. Sökmotoroptimering är en rad av val som behöver göras i varje enskilt projekt.

Som färsk inom SEO är det lättaste förstås att ta till sig tumregler och Best Practice. Tyvärr är det inget som håller hela vägen, det är lite att jämföra med de tumregler för matematik man lär sig i högstadie och gymnasie jämfört med att faktiskt förstå matematiken på Universitet. Det är lätt att lära sig att när man deriverar så petar man ner tvåan så den ramlar framför men det är inte helt elementärt att förstå varför man kan göra så.

Jag tänkte att jag skulle ge några enklare exempel på val vi ställs för varje dag inom sökmotoroptimering så att du förstår precis vad jag menar.

  • Länka eller inte till en specifik undersida från index på siten?
  • Skaffa en länk med exakt ankartext eller en länk med varumärket som ankartext?
  • Skriva i singular eller plural i rubriken?
Inget av de här exemplen är särskilt avancerad SEO men de är åtminstone tillräckligt krångliga för att en Best Practice inte kommer att duga. Det finns förstås för lite information för att kunna fatta beslut, om du ska länka till undersidan från index eller inte är ett beslut som måste tas med ganska många faktorer i beaktande.

Vad är det som krävs?

Jag har suttit och pratat en del med en tjej som precis ska börja med sökmotoroptimering. Naturligtvis blir det tumregler, gör så här och så här så kommer det fungera men jag ser det som att lära ut att radien gånger radien gånger pi blir arean när vi egentligen behöver ha en solid grund att stå på, vi behöver förstå varför det blir så.
Det finns inget riktigt bra sätt att komma framåt här annat än med erfarenhet, du kommer inte kunna det om du bara har jobbat ett år i branschen, du behöver mer tid och du behöver se fler projekt. Det är lätt att tro att man kan läsa sig till förståelse eller lyssna på folk från Google men jag har inte sett ett enda tillfälle då det varit en fungerande väg framåt. Det är övning som tyvärr krävs för att få färdigheten.

Mer läsning

Om du är intresserad av mer läsning om att utvecklas som sökmotoroptimerare föreslår jag följande artiklar:

En kommentar

  1. Problemet är väl egentligen inte att det finns något rätt i hur man ska göra. Det finns däremot metoder som fungerar bättre än andra. Dock finns alltid den gode Google rouletten som ligger och lurar….

    Kommentar av Philip

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook ritar om spelplanen och tillåter numera annonsörer att använda hur mycket text vi vill i annonsbilderna. En spännande nyhet som vi välkomnar med öppna armar!

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner