Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sökmotoroptimering – En serie av val

När du kommit ifrån det allra mes grundläggande inom sökmotoroptimering så inser du säkert att det aldrig handlar om att man Ska göra si eller så. Sökmotoroptimering är en rad av val som behöver göras i varje enskilt projekt.

Som färsk inom SEO är det lättaste förstås att ta till sig tumregler och Best Practice. Tyvärr är det inget som håller hela vägen, det är lite att jämföra med de tumregler för matematik man lär sig i högstadie och gymnasie jämfört med att faktiskt förstå matematiken på Universitet. Det är lätt att lära sig att när man deriverar så petar man ner tvåan så den ramlar framför men det är inte helt elementärt att förstå varför man kan göra så.

Jag tänkte att jag skulle ge några enklare exempel på val vi ställs för varje dag inom sökmotoroptimering så att du förstår precis vad jag menar.

  • Länka eller inte till en specifik undersida från index på siten?
  • Skaffa en länk med exakt ankartext eller en länk med varumärket som ankartext?
  • Skriva i singular eller plural i rubriken?
Inget av de här exemplen är särskilt avancerad SEO men de är åtminstone tillräckligt krångliga för att en Best Practice inte kommer att duga. Det finns förstås för lite information för att kunna fatta beslut, om du ska länka till undersidan från index eller inte är ett beslut som måste tas med ganska många faktorer i beaktande.

Vad är det som krävs?

Jag har suttit och pratat en del med en tjej som precis ska börja med sökmotoroptimering. Naturligtvis blir det tumregler, gör så här och så här så kommer det fungera men jag ser det som att lära ut att radien gånger radien gånger pi blir arean när vi egentligen behöver ha en solid grund att stå på, vi behöver förstå varför det blir så.
Det finns inget riktigt bra sätt att komma framåt här annat än med erfarenhet, du kommer inte kunna det om du bara har jobbat ett år i branschen, du behöver mer tid och du behöver se fler projekt. Det är lätt att tro att man kan läsa sig till förståelse eller lyssna på folk från Google men jag har inte sett ett enda tillfälle då det varit en fungerande väg framåt. Det är övning som tyvärr krävs för att få färdigheten.

Mer läsning

Om du är intresserad av mer läsning om att utvecklas som sökmotoroptimerare föreslår jag följande artiklar:

En kommentar

  1. Problemet är väl egentligen inte att det finns något rätt i hur man ska göra. Det finns däremot metoder som fungerar bättre än andra. Dock finns alltid den gode Google rouletten som ligger och lurar….

    Kommentar av Philip

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Sökpodden ämnen

171 ämnen i Sökpodden

Med 57 avsnitt av Sökpodden inspelade och 3 ämnen i varje avsnitt blir det många att hålla reda på. Här kan du se och söka bland alla de ämnen vi haft med i Sökpodden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner