Sökmotorkonsult.se

Sökmotoroptimering – En serie av val

När du kommit ifrån det allra mes grundläggande inom sökmotoroptimering så inser du säkert att det aldrig handlar om att man Ska göra si eller så. Sökmotoroptimering är en rad av val som behöver göras i varje enskilt projekt.

Som färsk inom SEO är det lättaste förstås att ta till sig tumregler och Best Practice. Tyvärr är det inget som håller hela vägen, det är lite att jämföra med de tumregler för matematik man lär sig i högstadie och gymnasie jämfört med att faktiskt förstå matematiken på Universitet. Det är lätt att lära sig att när man deriverar så petar man ner tvåan så den ramlar framför men det är inte helt elementärt att förstå varför man kan göra så.

Jag tänkte att jag skulle ge några enklare exempel på val vi ställs för varje dag inom sökmotoroptimering så att du förstår precis vad jag menar.

  • Länka eller inte till en specifik undersida från index på siten?
  • Skaffa en länk med exakt ankartext eller en länk med varumärket som ankartext?
  • Skriva i singular eller plural i rubriken?
Inget av de här exemplen är särskilt avancerad SEO men de är åtminstone tillräckligt krångliga för att en Best Practice inte kommer att duga. Det finns förstås för lite information för att kunna fatta beslut, om du ska länka till undersidan från index eller inte är ett beslut som måste tas med ganska många faktorer i beaktande.

Vad är det som krävs?

Jag har suttit och pratat en del med en tjej som precis ska börja med sökmotoroptimering. Naturligtvis blir det tumregler, gör så här och så här så kommer det fungera men jag ser det som att lära ut att radien gånger radien gånger pi blir arean när vi egentligen behöver ha en solid grund att stå på, vi behöver förstå varför det blir så.
Det finns inget riktigt bra sätt att komma framåt här annat än med erfarenhet, du kommer inte kunna det om du bara har jobbat ett år i branschen, du behöver mer tid och du behöver se fler projekt. Det är lätt att tro att man kan läsa sig till förståelse eller lyssna på folk från Google men jag har inte sett ett enda tillfälle då det varit en fungerande väg framåt. Det är övning som tyvärr krävs för att få färdigheten.

Mer läsning

Om du är intresserad av mer läsning om att utvecklas som sökmotoroptimerare föreslår jag följande artiklar:

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

En kommentar

  1. Problemet är väl egentligen inte att det finns något rätt i hur man ska göra. Det finns däremot metoder som fungerar bättre än andra. Dock finns alltid den gode Google rouletten som ligger och lurar….

    Kommentar av Philip

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?