Sökmotorkonsult.se

Sökmotoroptimering ett politiskt grepp?

Politik och SEO?Nästan alla använder nätet på ett eller annat sätt, nästan alla använder Google när dom använder nätet. Det råder ingen tvekan om att om Google väljer att visa något så kommer många att se det. Det här gäller inte bara för försäljning eller marknadsföring, det gäller i den politiska maktkampen lika väl.

Om man driver en blogg som är synlig på termer som har med politiska frågor att göra kommer man nå en grupp av besökare som är intresserade av ämnet, allt från sådana som vill bilda sig en uppfattning till dom som gör undersökningar av olika slag. Det råder väl ingen tvekan om att det finns ett antal stora politiska bloggar som placerar sig väl i sökmotorerna. Om man får en massa besökare som sökt på aktuella frågor, är det någon som tror att man inte kan påverka då?

Jag tänkte ta upp lite olika exempel på hur politiska partier faktiskt har en strategi för sökmotorer, även om många kanske inte känner till det själva. Piratpartiet är här en given kandidat, att en del kända sökmotoroptimerare anslutit sig till partiet gör förstås inte strategin sämre. Genom att Pirater generellt sett skrive mycket i bloggar, forum och på andra ställen och är frikostiga med länkar till varandra innebär det här att piratpartiet lyfts i sökmotorerna och, vill jag hävda, i debatten i helhet. Självklart hamnar PP i blickfånget när partiet nämns i varenda politisk text som dyker upp när man söker.

Ett annat parti som arbetar aktivt online är Miljöpartiet, trots att partiet är litet i jämförelse med de andra riksdagspartierna  har man en internetnärvaro som många gånger kan vara större. Det här kan man också tacka sian bloggare för. Genom att bli en del av bloggosfären (eller alltid ha varit det) har ett antal gröna bloggare lyckats dra en stor publik, mycket större än vilket torgmöte som helst. När man dessutom lyckas attrahera andra än de i de egna leden blir det ju dessutom så mycket större.

Det finns förstås enormt mycket att göra inom de flesta partier, även de två jag nämnt här. Det skulle gå att öka sin internetnärvaro rejält och det skulle gå att synas på alla möjliga frågor. Med en mer medveten strategi borde partierna dominera sökresultaten på vissa termer, något som faktiskt inte alls görs idag. Hittills har strategin nästan uteslutande (utom för PP) burits upp av ett antal bloggare, jag skulle säga att det är dags att ta arbetet till nästa nivå. Om man skulle välja att göra en sastning på sökmotoroptimering istället för att snegla på TV-kanalerna kanske man kunde nå en lika stor men mycket mer intresserad publik.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

En kommentar

  1. Detta är ju fördelen mad att vara bra på sökmotoroptimering. Man kan nå ut till en speciell publik med sitt budskap. Man når ut snabbt och kostnadseffektivt genom att blogga på rätt sätt. Mycket spännande!

    Petter

    Kommentar av Petter

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.