Sökmotorkonsult.se

Sökmotoroptimering för marknadsförare – 3 bra regler

Att köpa in sökmotoroptimering kan vara riktigt komplicerat. Att anställa sökmotorkompetens kan vara minst lika komplicerat. Ofta är problemet att man saknar verktygen för att jämföra, hur vet man vilken sökande eller vilket SEO-bolag som bäst passar den egna profilen?

Jag tänkte att vi idag skulle ta en närmare titt på hur du kan gå tillväga när du ska välja ett bolag som ska leverera SEO. Oavsett om du väljer att gå med en enstaka sökmotorkonsult eller något av de lite större bolagen så finns det vissa krav jag anser att du ska ställa.

Siffran ettTill att börja med så finns det av någon anledning en rad leverantörer som inte redovisar vad det gör. I min värld är det här något så orimligt att jag till och med har svårt att förstå det. Om jag köper in en tjänst vill jag veta vad jag köper. Ofta används argument som att det är yrkeshemligheter. Det finns inga yrkeshemligheter om man jobbar med SEO, det går att se allt som görs om man vet hur man gör. Kräv att din SEO-leverantör rapporterar vad som görs. Det handlar om både förändringar på din site och de länkar de skapar.

Siffran tvåNästa krav jag tycker att du ska ställa är att du ska behålla kontrollen. Oavsett hur man utformar ett avtal kommer du och leverantören inte ha exakt samma incitament. Till exempel kan du prioritera annat för SEO, din sökmotorkonsult kommer förstås inte göra den prioriteringen. Se alltså till att det är du (din utvecklare, IT-avdelning eller vad det nu är) som genomför eventuella förändringar på siten. Behåll all kontroll.

Siffran treDe här båda punkterna kräver att du sätter dig in i SEO och det tycker jag faktiskt också att din leverantör ska tillhandahålla. Du ska själv kunna fatta beslut om risk och reward, du ska ha det slutliga avgörandet om något ska genomföras eller inte och för det behöver du veta exakt vad det är du fattar beslut om. Det här ställer lite krav på din leverantör, de måste lära dig allt du behöver veta för att kunna köpa SEO på ett bra sätt.

Sammanfattningsvis

Med de här tre reglerna, krav på transparens, krav på kontroll och krav på kunskapsöverföring så har du en bra grund för att gå vidare med att köpa SEO, resten är finlir.

Sidan är senast uppdaterad 2011-11-22

5 kommentarer

  1. Jag håller inte riktigt med i slutklämmen för punkt 2, så som jag uppfattar den. Ofta anlitas en webbyrå eller en konsult för förändringar av webbplatsen och om de är mer designinriktade, utan egen seokompetens, så borde det väl vara tryggare att seoleverantörens seotekniker utför nödvändiga ändringar? Om uppdraget ligger på seoleverantören eller webbleverantören påverkar ju inte grad av kontroll.

    Kommentar av Håkan P

  2. Jag tycker faktiskt att det påverkar graden av kontroll, den ena kommer övervaka den andra. En rad fuckups i historien visar att man inte ska släppa in sökmotorokonsulter i koden och det är helt klart en fråga om incitament (särskilt om du tar betalt per placering t ex).

  3. Där har du en poäng. Jag har ofta funderat på hur företag, efter att ha köpt sökmotoroptimering tex via en telefonsäljare, vågar mejla ftp-uppgifterna utan att ha den blekaste aning om vilka händer de hamnar i och vilka saker som ska ändras.

    Kommentar av Håkan P

  4. Muy bien Magnus. 1an är självklar. När jag får förtroendet att hålla i ett annat företags seo eller digitala marknadsföring så får jag ofta rätt stor frihet på punkt 2, med den inskrivna självklarheten att alla förändringar rapporteras, och att alla större förändringar ska godkännas först. Även punkt 3 är såklart glasklar, även om många (framför allt mindre) tyvärr fortfarande har attityden att de ”skiter i det där bara det blir bra”.

    Kommentar av Jonas

  5. Man måste vara försiktig självklart…. Återigen, intressant läsning!

    Kommentar av Hanna

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?