Sökmotoroptimering för marknadsförare – 3 bra regler

Att köpa in sökmotoroptimering kan vara riktigt komplicerat. Att anställa sökmotorkompetens kan vara minst lika komplicerat. Ofta är problemet att man saknar verktygen för att jämföra, hur vet man vilken sökande eller vilket SEO-bolag som bäst passar den egna profilen?

Jag tänkte att vi idag skulle ta en närmare titt på hur du kan gå tillväga när du ska välja ett bolag som ska leverera SEO. Oavsett om du väljer att gå med en enstaka sökmotorkonsult eller något av de lite större bolagen så finns det vissa krav jag anser att du ska ställa.

Siffran ettTill att börja med så finns det av någon anledning en rad leverantörer som inte redovisar vad det gör. I min värld är det här något så orimligt att jag till och med har svårt att förstå det. Om jag köper in en tjänst vill jag veta vad jag köper. Ofta används argument som att det är yrkeshemligheter. Det finns inga yrkeshemligheter om man jobbar med SEO, det går att se allt som görs om man vet hur man gör. Kräv att din SEO-leverantör rapporterar vad som görs. Det handlar om både förändringar på din site och de länkar de skapar.

Siffran tvåNästa krav jag tycker att du ska ställa är att du ska behålla kontrollen. Oavsett hur man utformar ett avtal kommer du och leverantören inte ha exakt samma incitament. Till exempel kan du prioritera annat för SEO, din sökmotorkonsult kommer förstås inte göra den prioriteringen. Se alltså till att det är du (din utvecklare, IT-avdelning eller vad det nu är) som genomför eventuella förändringar på siten. Behåll all kontroll.

Siffran treDe här båda punkterna kräver att du sätter dig in i SEO och det tycker jag faktiskt också att din leverantör ska tillhandahålla. Du ska själv kunna fatta beslut om risk och reward, du ska ha det slutliga avgörandet om något ska genomföras eller inte och för det behöver du veta exakt vad det är du fattar beslut om. Det här ställer lite krav på din leverantör, de måste lära dig allt du behöver veta för att kunna köpa SEO på ett bra sätt.

Sammanfattningsvis

Med de här tre reglerna, krav på transparens, krav på kontroll och krav på kunskapsöverföring så har du en bra grund för att gå vidare med att köpa SEO, resten är finlir.

5 kommentarer på "Sökmotoroptimering för marknadsförare – 3 bra regler"

  1. Jag håller inte riktigt med i slutklämmen för punkt 2, så som jag uppfattar den. Ofta anlitas en webbyrå eller en konsult för förändringar av webbplatsen och om de är mer designinriktade, utan egen seokompetens, så borde det väl vara tryggare att seoleverantörens seotekniker utför nödvändiga ändringar? Om uppdraget ligger på seoleverantören eller webbleverantören påverkar ju inte grad av kontroll.


  2. Där har du en poäng. Jag har ofta funderat på hur företag, efter att ha köpt sökmotoroptimering tex via en telefonsäljare, vågar mejla ftp-uppgifterna utan att ha den blekaste aning om vilka händer de hamnar i och vilka saker som ska ändras.


  3. Jag tycker faktiskt att det påverkar graden av kontroll, den ena kommer övervaka den andra. En rad fuckups i historien visar att man inte ska släppa in sökmotorokonsulter i koden och det är helt klart en fråga om incitament (särskilt om du tar betalt per placering t ex).


  4. Muy bien Magnus. 1an är självklar. När jag får förtroendet att hålla i ett annat företags seo eller digitala marknadsföring så får jag ofta rätt stor frihet på punkt 2, med den inskrivna självklarheten att alla förändringar rapporteras, och att alla större förändringar ska godkännas först. Även punkt 3 är såklart glasklar, även om många (framför allt mindre) tyvärr fortfarande har attityden att de ”skiter i det där bara det blir bra”.


Kommentarsfältet är stängt.