Sökmotorkonsult.se

Sökmotoroptimering – en försäljningskanal

Försäljning

Många ser idag sökmotoroptimering som en marknadsföringskanal och det är förstås ett sätt att se på det, man tänker sig att man satsar en del av de pengar man annars skulle satsa på annonsering på sökmotorerna. Jag ser det inte så, eller åtminstone inte fullt ut. Jag ser på sökmotoroptimering som försäljning.

Om vi jämför med en butik på stan så är sökresultatet inte din tidningsannons, det är snarare din placering. Tänk Location. Location, Location, de som söker, hittar dig och klickar sig in till din site är snarare en walk in i butiken än någon som ser en annons. Vad du visar upp i sökresultaten är din butiks skylt, dörr eller vad som nu passar bäst, din position är sökresultatet är inget annat än din position i centrum.

Det här innebär en viss skillnad. Jag ska ge ett exempel. Förra året när vi upplevde att Sverige gick tungt valde många att skära ner på marknadsföringsbudgeten. Ofta är det allra första som stryker med i en svag ekonomi marknadsföringsbudgetarna. Det är inte alls särskilt konstigt att marknadschefen säger att vi måste skära ned i marknadsföringen. Ingen säger däremot någonsin att eftersom det är dåliga tider måste vi skära ner försäljningen. Den stora skillnaden är nämligen att väl fungerande sökmotoroptimering, precis som väl fungerande försäljning, alltid går att räkna hem.

Dina säljare kostar 50.000 kr per månad och genererar försäljning för 200.000 kr. Du har en marginal på 50% och tjänar därmed 50.000 per månad och säljare. Låt säga att försäljningen i fjol gick ner med 20% per försäljare så har du fortfarande förtjänst. Du sparkar inte säljkåren så länge den fungerar. Det samma gäller sökmotoroptimering, om du får konverterande trafik till ett större värde än kostnaden, inte tusan säger du väl upp avtalet?

Sidan är senast uppdaterad 2010-09-13

7 kommentarer

  1. Bra säljpitch ;-) synd att jag inte jobbar med SEO bara.. =(
    Nävars, skämt åsido, intressant inlägg! Något man kanske borde tänka till över.

    Kommentar av Magnus Thörnblad

  2. Tror inte den gör sig så bra som säljpitch, det är först efter ett tag när det verkligen går upp för folk som köpt seo att det funkar så här som det slår ner som en blixt.

    Kommentar av Magnus

  3. Jag får intrycket av att SEO står starkare i ekonomiska svackor än många andra marknadsföringsmetoder i alla fall ur min synvinkel. En stor del av de kunder jag arbetar med ökade sina resurser på SEO förra året. Fast det var då på bekostnad av andra marknadsföringsåtgärder. Samma trend ser jag i år, kanske då beroende på att effekterna av SEO är relativt lätt att mäta och räkna hem.

    Kommentar av Urban

  4. Riktigt bra metafor sökplaceringen –> butikens position i city. Den ska jag börja köra med, tusen tack!

    Kommentar av Robin

  5. Vad kul att du använder locationliknelsen! Exakt så som jag ser på det. Med bra läge/Googleplacering så ramlar fler presumptiva kunder in och kollar in utbudet.

    Kommentar av Lena

  6. Kul liknelse, brukar själv förklara för kunden att allting de ska spendera på sin internet presence ska läggas i en gemensam budget där jag jämför det med att bygga ett Hotell. Det kan vara en bra idé att fundera på hur man ska få folk till hotellet innan man börjar bygga det…..
    Vill du ha ett 3-stjärnigt hotell med full beläggning mitt i city eller vill du ha ett 5-stjärnigt lyxhotell mitt ute i skogen utan några besökare?

    Trist att vissa företag fortfarande lägger flera hundra tusen på en gigantisk hemsida sen har dom ingen budget för att få dit något folk.

    Kommentar av Niklas

  7. Kan vara värt att tänka på, men jag ser dock fortfarande SEO som reklam.

    Kommentar av Nabil

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.