Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sökmotoroptimering i framtiden

Sökmotoroptimering är en ung bransch det råder det väl ingen tvekan om. Det är också en bransch i snabb förändring, algoritmer och sökbeteenden ändras konstant. Att bygga upp en seo-verksamhet som fungerar i det långa loppet är en svår sak för ingen vet vad som kommer påverka i framtiden. Det går föstås att vara mer eller mindre trygg dock.

I dagarna har det dykt upp lite funktioner i Googles resultat, inte det svenska sökresultatet men på många av de andra versionerna av Google som finns. Man kan rösta på en site, ta bort den ur resultatet eller skriva en kommentar. Google kallar det här Search Wiki. Det som är grejen är att de förändringar du gör påverkar bara ditt eget sökresultat, ingen annans. Många hävdar att det här förändra sökmarknaden ordentligt men jag vill hävda motsatsen, det betyder inget.

Anledningen är att när du söker efter något är det allt som oftast något du inte sedan tidigare känner till. Ok, en del av oss har blivit så lata att vi skriver in siten vi vill komma till i Googles sökruta snarare än i adressfältet men dessa Branded Searches är ju inget man riktigt slåss om när man gör sökmotoroptimering, åtminstone inte när allt står rätt till. De sökresultat där vi har röstat på saker känner vi ju redan till, vi har redan gjort våra val. Om jag tycker tillräckligt illa om en site för att ta bort den ur mitt sökresultat är det ju inte gärna en site jag skulle besöka om jag inte gjort det.

En del spekulerar i att förr eller senare kommer dessa omröstningar börja påverka sökresultaten på riktigt. Om man är en inbiten Diggare eller om man är en sådan som skickar ut nya tuffa applikationer till alla sina vänner i Facebook verkar det kanske rimligt men det finns ett enormt hinder för sociala sökmotorer (vilket Google skulle förvandlas till om de valde att implementera de här). Problemet är att det är fruktansvärt känsligt för spam och missbruk. Att rösta 100.000 gånger på något online är inte svårt, nästan vem som helst kan göra det och det kräver högst någon timmes jobb. Vem i det svenska sökresultatet kan få tag på 100.000 riktiga röster? Det skulle alltså vara öppet mål för den som bestämmer sig för att testa.

Jag är inte säker på om det är det här som fått debatten om hur sökmotoroptimering egentligen ska gå till att blossa upp men det har i alla fall dykt upp lite mer diskussion. En åsikt som ganska länge propagerats för starkt är att man ska bygga en site som är så bra som möjligt för besökaren så kommer Google att belöna. Man ska ha bra innehåll så kommer länkarna automatiskt. Jag har alltid varit av den åsikten att det här är sant till viss del men bara i mycket speciella situationer. När man ger sig ut i mindre sexiga men mer konkurrensutsatta branscher tar det stopp om man arbetar på det sättet. Man får skriva hur bra texter som helst på sin pokersite, du kommer ändå aldrig få några länkar.

Många tror att det kommer ske en fusion mellan Webbyråer, PR-byråer och SEO-konsulter. Det kan säkert finnas viss sanning i det men att ta steg ut till att säga att PR-byråer är bättre än SEO-konsulter på SEO då tar man i för mycket. Det är sant att bra PR kan vara bra för sökmotoroptimeringen men om man vill lösa hela sin SEO genom bra PR då får man ha djupa fickor.

Tittar man dessutom på massmarknaden, de allra flesta företag i Sverige idag är små. Så pass små att de aldrig vänt sig till en PR-byrå eller gått en endaste kurs. De har idag möjligheter att få kunder från sökmotorer och det går att göra det till ett rimligt pris. Detta utan att lyckas övertala sura bloggare i tjugoårsåldern att de ska blogga om Janssons Gångjärnsfabrik.

Jag tror att lösningen för att framtidssäkra sin sökmotoroptimering ligger i att arbeta med kvalitet. 1000-tals länkar från länkfarmar har inte alls samma effekt idag som det en gång hade. Anledningen till att folk använde länkfarmar var att det gav samma effekt som en riktig site trots att det gick på någon minut att sätta upp. Att posta samma bloggpost i 100-tals bloggar är ett populärt sätt bland de som satsar på billigt idag och det har redan kraftigt begränsad effekt. Om man däremot utgår ifrån att en länk från en riktig site med riktigt innehåll aldrig kommer nedvärderas är vägen ganska enkel att se. Om du vill framtidssäkra din sökmotoroptimering är det sådana länkar du ska skaffa. När det kommer till kritan är det nämligen länkarna som räknas, har du inte inlänkar kommer du aldrig nå resultat på svårare sökord.

En kommentar

  1. […] Magnus på Pineberry diskuterar detta i sitt inlägg om framtidens SEO […]

    Pingback av SEO: Min defintion om vad som är bra SEO | Disruptive - En blogg om entreprenörskap, riskkapital och webb 2.0

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook ritar om spelplanen och tillåter numera annonsörer att använda hur mycket text vi vill i annonsbilderna. En spännande nyhet som vi välkomnar med öppna armar!

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner