Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Sökmotorkonsult.se

Sökmotoroptimering efter Google Penguin

Penguins

Om man fått en smäll av Googles senaste uppdatering är det lätt att tycka att det är hopplöst. Google har slagit till ordentligt mot tunna länkprofiler och det kan vara en lång väg tillbaka för de siter som råkat illa ut. Det går förstås att arbeta med sökmotoroptimering även efter så misströsta inte.

Likheterna mellan Penguin och Panda är slående. Det är inte bara namnen som klingar lika det är också vad som hänt. Panda filtrerade bort siter med tunt innehåll, Penguin filtrerar bort siter med tunn länkprofil. Det gör att jag är allt mer övertygad om att Penguin är ett filter snarare än en egentlig uppdatering av algoritmen och det har lite implikationer.

Till att börja med ska vi ta en titt på varför jag dragit slutsatsen att det är ett filter. Allra först är just likheten med Panda och Pandan är ett filter. En annan orsak är att det slog till över en natt och efter det har inte så mycket hänt. Algoritmen agerar i realtid och förändringar händer hela tiden medan filter körs med jämna mellanrum. Ytterligare en orsak är att det tryckts till med ganska rejäla tapp över hela siter, en algoritmförändring ger sällan det resultatet medan ett filter ofta gör det.

En till Penguin?

Ett lite kusligt resultat av det är att vi nog inte sett det sista av Penguin. På samma sätt som panda har itererats flera gånger (och uppdaterats) så kommer vi med stor säkerhet få se fler körningar av Penguin. Ett tydligt tecken på det är Googles formulär för feedback. Google tänker förstås inte manuellt granska feedbacken men med stor säkerhet införliva den i Penguin-filtret. Man lär upp algoritmen på samma sätt som gjorts med Panda-filtret.

Om jag skulle gissa så kommer Penguin köras åtminstone en gång till och säkert om en månad eller två så tro inte att du kommit undan bara för att du slapp första resan.

Hur ska man bygga länkar efter Google Penguin?

Den stora frågan är då hur man ska hantera länkbygge efter uppdateringen. Sanningen är att det inte bara är fult länkbygge som fått stryk utan aggressivt bygge i allmänhet. Det kan handla om Widgets som spridits (helt av egen maskin) men där ankartexten i tillbakalänken varit ett viktigt sökord. Det kan handla om siter som fått mycket länkar i bloggrolls eller sitewide-länkar på mycket stora siter.

Det gör att du måste tänka på Penguin oavsett hur eller om du arbetar med länkar. Det du måste se till att är en rejäl andel av länkarna är varumärkeslänkar. Med varumärkeslänkar menar jag länkar med ankartext som t ex Sökmotorkonsult eller Sökmotorkonsult.se som skulle peka till den här bloggen. Det är dessutom superviktigt att inte gå på för hört med sökorden. Använd så få exakta ankartexter som möjligt och se till att variera med partiell matchning. Om du är ute efter att synas på Sökmotoroptimering så se till att få länkar som säger Finfin Sökmotoroptimering eller Sökmotoroptimering här.

 

 

11 kommentarer

  1. Till och börja med vill jag tacka för en bra artikel Magnus.
    Har mer eller mindre haft ett öga på SEO branschen i flera år men först nu senaste halvåret jag verkligen omvandlat ”kunskapen” och testat den i praktiken.

    Finns det något specifikt sätt att se om en sida idag drabbats av Pingvinuppdateringen.

    Om jag förstått det rätt kartlägger Google numera även ”link-history” och hur kommer det påverka SEO företag som t.ex Pineberry.
    Låt oss säga en kund har haft en SEO byrå men dem misslyckades och de råkade till och med vara en av de så kallade ”oetiska” aktörerna och gav väldigt dåliga länkar till detta företag.

    Hur ska SEO-byråer hjälpa företag med detta problem? Att börja nytt länkbygge ser jag nog mer som skada på den fronten.

    Kommentar av

    Fredrik Södergren

  2. Kusligt är ett bra ord, har nog aldrig upplevt att Google är så instabilt just nu. Oberäkneliga best:) Jag har precis kollat länkbygget till en kunds värsta konkurrent. De har styvt 6.500 länkar från i huvudsak tre siter, nästan enbart bloggrollslänkar och knappt ingen variation på ankartexten. Likt förbaskat innehar de förstaplatsen och ordet är ganska tufft. Jag har länge påtalat att de bara ligger där tillfälligt men det har gått ett tag nu:)

    Kommentar av

    Håkan Persson

  3. Hejsan Magnus,
    Du är helt rätt på det, jag skrev om det på SEO-Forum någon dag efter uppdateringen. De som har endast en massa tunna katalog inlänkar hade rasat massor i serpen, jag har sett flera konkurrenter falla 30-40 plaseringar som hade samma webmaster med det inlänknings byggandet.

    Kommentar av

    Property Marbella

  4. Något som varit på tapeten är ifall varumärke och primärt sökord är liknande. Skulle man kunna säga så att Onpage-optimeringen kommer i större grad påverka sökresultaten medan länkarna mer står för länkstyrka och inte kanske i just den grad relevans i ankartexterna.
    Så skall man skall försöka ändra sina befintliga länkar som är ute eller är den ankartexten redan bränd?

    Kommentar av

    Johan

  5. Kusligt, jag tycker att det känns hoppfullt med ytterligare penguinuppdatering. Google borde väl vilja justera sådant som kan ha slagit fel?

    Kommentar av

    Björn Orrenius

  6. Bra inlägg som skapar lite mer tydlighet om vad Pingvinen handlar om. Jag har klarat mig väldigt (kanske oförtjänt) bra undan Pingvinen. Det är tacken för att man gjort sig besväret att bygga lite bättre länkar, bl.a. genom länkbyten.

  7. Johan, det är alltid lite riskabelt att ändra ankartexter i efterhand. Det ser konstigt ut på flera sätt.

    Björn, tror helt klart att de upplever att de vill slipa på den och att det är därför de har formuläret där man kan anmäla fel.

  8. Fredrik, jag har inte hört om någon förändring på den här fronten. Det är alls business as usual för de flesta.

    Sen bara för att förtydliga en sak, jag ogillar sammankopplingen etik och länkar, jag kan inte på något som helst vis se hur länkbygge skulle kunna vara oetiskt om man håller sig inom lagens ramar. Det är en felaktig idé från början som sprids av de i branschen som har att tjäna på att svärta ner några av aktörernas rykte.

  9. Är ingen expert men tror inte det påverkat mig alls, hitills. Men det är nog också som du säger att vi kommer se fler ”körningar” av pingvinen. Intressant artikel om ämnet i alla fall utifall man drabbas:)

    Kommentar av

    Johnny

  10. Lite läskigt det här med att Google skickar ut uppdateringar hur som helst. Svårt att hänga med på vad man ska och inte ska satsa på vad gäller SEO… Själv blev jag turligt nog inte alltför hårt straffad av pingvinen. Några av mina sajter tappade lite men de ska nog snart vara tillbaka i toppen igen.

    Tror precis som övriga kommenterare är inne på att det nu mer än någonsin lönar sig att bygga bra och vettiga länkar snarare än att mängda in en massa skitlänkar.

  11. […] du inte känner till Penguin sedan tidigare så kan du läsa mer information på sökmotorkonsult.se. Kortfattat så är det ett filter från Google för att filtrera bort sajter med allt för […]

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO Cert

11 % klarar SEO Cert

Sedan vi lanserade SEO Cert i november förra året är ni drygt 500 personer som testat era kunskaper i SEO. Av alla er som antagit utmaningen är det 11 % som klarat provet och blivit certifierade.

#27 Clinic

I #27 av Sökpodden pratar vi bland annat om hur viktigt det är att denna typ av utdrag är unika på en blogg. Vi gör även en SEO-Clinic och pratar om att Facebooks nya pixel anklagas för att var en trojansk häst.

Bloggen fyller 10 år

I dag firar vi på Pineberry. Anledningen är att vår blogg här på Sökmotorkonsult.se fyller hela tio år. Fantastiskt roligt tycker vi. Under åren har det blivit 951 artiklar som lästs av 810 410 besökare.

Google Data Studio

Google Data Studio finns nu i Sverige

Vi ger vår första syn på Google Data Studio som nu finns tillgängligt i Sverige. Kom igång med att skapa dynamiska och interaktiva rapporter som du kan dela med berörda personer. Läs vår artikel och få en introduktion till verktyget.

exakt match

Exakt match i AdWords – inte längre så exakt

Google fortsätter att försöka förstå sig på intentionen bakom en sökning, och koppla ihop det med en sökfråga. I och med det så blir exakt match bara bredare. Läs mer om det här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner