Sökmotorkonsult.se

Pris för sökmotoroptimering

All marknadsföring kostar och så också med sökmotoroptimering. Priserna kan minst sagt variera kraftigt i branschen däremot och det kopplingen att man får vad man betalar för är inte alltid något som kan utlovas. Ofta är faktiskt sökmotoroptimering till ett mycket högt pris den som är minst värd.

Alla har olika bild av vad saker får kosta. I mina ögon är sökmotoroptimering det mest prisvärda man kan göra, det var så jag själv hittade sökmotoroptimering en gång i tiden. Du kan mäta resultat lätt, du kan spåra ner till kronor och ören hur mycket pengar du tjänar på din sökmotoroptimering och det ska till extrema undantagsfall för att det inte ska löna sig. Om du köper rätt typ av tjänst vill säga.

I princip samtliga lite större företag inom sökmotoroptimering tillhandahåller en tjänst som ser ut enligt följande:

  • Sökordsanalys
  • On Page optimering
  • Länkbygge
  • Rapportering

Det kanske inte är exakt indelat enligt den ordningen men de här delarna finns med. Anledningen till att det här är den rådande metoden är att det ger bäst resultat, alla delarna behövs för att sökmotoroptimeringen ska fungera. Sökordsanalysen är livsviktig för att veta att man optimerar för rätt sökord. Sajten behöver komma i ordning för att Google ska förstå vad den handlar om. Länkbygget kommer avgöra vilken position du får och rapporteringen är extremt viktig för att kunna komma framåt. Sökmotoroptimering är en iterativ process, du måste dra slutsatser från förra månaden för att veta vad som behövs nästa.

Kunskapsöverföring

Kunskapsöverföring har alltid varit ett ledord för oss i arbetet, det är en självklarhet att du som kund ska förstå mer och mer av vad som görs. Pineberry har länge haft ledartröjan när det gäller att dela med sig av kunskap (den här bloggen är väl ett ganska tydligt exempel) och det är ett aktivt val vi gjort. Vi vill att svenska företag ska förstå mer om sökmotoroptimering.

Sökmotoroptimering som Bara innehåller kunskapsöverföring är däremot något som kommer till ett mycket högt pris och det är vad jag vill reagera på idag. Sökmotoroptimering behöver på ett eller annat sätt innehålla alla de delar som nämns ovan annars är det en undermålig tjänst. Visst kan det vara så att en stor del av arbetet kan göras av kunden själv men det är nästan alltid dyrare än att en bra byrå gör jobbet. Det finns ett antal pappersriddare där ute som hellre säljer på dig rapporter och Power Points, när de pitchar, fundera på om du verkligen vill betala det priset för att du själv ska få göra jobbet. I mina ögon är det nästan alltid ett för högt pris.

Sidan är senast uppdaterad 2013-05-13

6 kommentarer

  1. Ett riktigt huvudet-på-spiken-inlägg och jag håller med till 100 %. Vet kunder som betalat lika mycket för kunskapsöverföring som de hade kunnat få kunskapsöverföring OCH någon annan som gjort det praktiska jobbet åt dem, för.

    När jag började jobba med SEO för kunders räkning tjuvkikade jag faktiskt på just er modell med transparens, kunskapsöverföring och en tydlig processtruktur, och jag tycker definitivt att det är en modell som håller vatten.

    Kommentar av Jonas, GFD Webbyrå

  2. Det känns bra att jag lyckats pricka in alla punkter i din lista nu när jag precis börjat erbjuda mina tjänster som konsult. Jag har märkt att SEO inte alltid är det lättaste att prissätta. Vilket också får mig att tänka på hur svårt det kan vara för en kund att värdera det som levereras.

  3. Jag har ett exempel på ämnet från innan vi startade Pineberry. Då jobbade jag på ett spelbolag som var framgångsrika inom SEO (inte så mycket min förtjänst). Min roll inkluderade bl a ansvar för att köpa in SEO-tjänster. Vi köpte SEO för ca 60 000 USD per månad av ett duktigt Brittiskt bolag då vi främst jobbade mot Google.com.

    Det tog mig ett tag som köpare att inse att i vårt fall var det länkar som var den avgörande faktorn för att vi skulle kunna ranka ännu bättre. Problemet var att av våra 60 000 USD per månad gick endast 3 000 USD till länkbygge. Resten gick till olika analyser, rapporter och retainers. Så här i efterhand skulle jag gärna sett att det var det omvända förhållande.

    De som jobbade på byrån var kompetenta och deras rapporter och analyser höll hög standard. Men de genererade varken bättre positioner eller mer intäkter till oss. Så vi tvingades sluta jobba med dem.

  4. Jobbigt att i efterhand inse att ni kunde fått samma resultat för 5-10% av kostnaden.

  5. Intressant inlägg. Prissättningen för SEO kommer alltid att vara ett hett diskussionsämne. Jag skulle däremot vilja lägga till det faktum att en investering på 10 000 kr kan vara en dyr lösning medan 100 000 kan vara en riktigt bra investering inom SEO. Allt beror ju på vad företaget resultatmässigt får tillbaka på sina investerade pengar. Sedan håller jag till 100% med om att Sökmotoroptimering ska handla om resultat och mindre om rapportering/analys av resultat.

    Kommentar av Daniel Lazic

  6. Om inte kunskapsöverföring är kopplat till någon form av resultatuppföljning så kan man ju inte ens vara säker på att det är kunskap som förs över:)

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?