Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sökmotoroptimering på 2 timmar

Enkel grundkurs för att med några enkla grepp ge en site ett försprång i sökmotorresultaten. Vi har valt ut de snabbast och lättast genomförda förändringarna som ändå ger bra resultat.

Välj sökord (10 min)

Använd något av de verktyg som finns för att välja relevanta sökord.

Förslag på verktyg: SeoBook

Dela upp sökorden på sidor (5 min)

Sikta på 2-3 sökord för första sidan och sedan 1 vardera för undersidor.

Title (5 min)

Title på varje sida måste vara unik. Title ska innehålla sökord för sidan men inte vara längre än 65 tecken. För många upprepningar kan ses som keywordstuffing. Sökordet bör stå först och länken ska kännas relevant för den som söker.

<title>Sökord handlar den här om</title>

H1 (5 min)

Varje sida ska ha en rubrik av typen H1. Nyckelord ska finnas i H1:an.

<H1>Huvudrubriken innehåller sökordet och ska alltså inte vara sitewide!<H1>

Brödtext (20 min)

Riktlinje för brödtexten är åtminstone 400 tecken totalt och 3-6% av brödtexten ska vara nyckelordet. Det kan löna sig att kursivera eller fetmarkera sökordet på en del ställen.

Lorem ipsum dolor sit sökord, humanitatis ut qui nam id in suscipit, non eodem notare. Esse elit delenit imperdiet claritas praesent te feugiat insitam typi quinta. Claritatem est euismod ex iriure. Eros eu eua ad. Possim odio futurum amet. Sökord at claritas et, elit me, ii vulputate diam, quarta saepius. Sökord te quod blandit eorum me. Laoreet aliquam, eum aliquip mirum duis possim consectetuer.

Navigering (10 min)

Navigeringen ska vara av enklast möjliga modell. Undvik Flash eller Java. Om det är omöjligt att implementera så kompensera med t ex footerlänkar. Tänk på att inte länka till förstasidan som /index eftersom det kommer generera en sida som har samma innehåll som bara domänen.

<a href=”http://www.navigering.com/undersida”>Vanlig html är bäst</a>

Sidor (35 min)

Se till att ha åtminstone 7-8 sidor med innehåll.

Sitemap (5 min)

HTML-sitemap ska finnas länkad från samtliga sidor (helst) eller första sidan. Sitemap ska inte innehålla mer än 100 länkar. Om det är omöjligt måste sitemap delas upp i flera. Inga externa länkar får finnas i sitemap.

Det finns verktyg som generar sitemaps (både xml och html): Generator

Några länkkataloger (20 min)

Registrera siten i åtminstone 10 länkkataloger.

Länkbyte (5 min)

Annonsera på relevant forum att du vill göra länkbyte.

Förslag för att hitta byten: SEO-forum (sv), Digital Points (en)

2 kommentarer

  1. Bra snabbguide!

    Vill även passa på att föreslå användandet av www över icke-www av den enkla anledningen att en del forum, kommentarsystem, osv automagiskt gör om ord som börjar på www (och inte innehåller skeva tecken) till länkar.

    En annan sak jag undrar lite över är, hur pass ”lagligt” är länkbyten i den benämningen ovan? Självklart får man länka till varandra i liten skala men just ”hej, om du länkar till mig så länkar jag till dig” är ju fy fy enligt Google’s policy.

    Kommentar av Jesper Wallin

  2. […] I och med att siten syns på åtminstone ett sökord är den i alla fall redan indexerad och det är en bra start. Det första man brukar göra är att se till att Google kan hitta alla sidor på siten, med en vanlig html-site med en vanlig html-navigering brukar det här gå automatiskt. Om siten är byggd i Frames, med flash eller mycket java-script kan det vara svårare. Efter det handlar det om att sätta passande rubriker, titlar och liknande. Nästa steg är att skaffa länkar till din site, det kan man göra till exempel genom att byta med andra webmasters eller tipsa bloggare om man har något särskilt intressant på siten. För lite mer detaljerad information kan du läsa våra Riktlinjer för en sökmotoroptimerad site, eller för att komma igång snabbt kan du gå igenom vår SEO Quick n Dirty. […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter Digital Marknadsföring

Digital Marknadsföring – Vad är det?

Att förstå sig på digital marknadsföring kan vara svårt. Hur kan branschen upplevas när någon kommer in i den från ett annat håll? Behövs egentligen alla olika titlar och vad får man egentligen kalla sig? Varför kan en junior vara […]

Årets Julklapp 2019

Vad blir årets julklapp 2019?

Och se det snöar! Äntligen är julhandeln 2019 igång. Vi ser över vilka produkter som haft en god utveckling under året och som potentiellt kan bli årets julklapp 2019.

Är rankingfaktorer och rankingsignaler samma sak?

Googles rankingsystem med algoritmer, rankingfaktorer och rankingsignaler kan vara knepigt att förstå sig på. Men är det någon skillnad på faktorer och signaler, eller betyder de samma sak? Här följer en problematisering av dessa begrepp, samt frågeställningar kring hur man […]

Optimera ditt produktflöde

Så optimerar du ditt produktflöde för Google Shopping

Annonsering med Google Shopping har blivit allt mer vanligt bland Sveriges e-handlare. Vi har kollat lite närmare på vad en produktflöde innehåller samt hur du optimerar det på bästa sätt. Lär dig grunderna här!

google shopping kampanjstruktur

Skapa en bra kampanjstruktur för Google Shopping

Google Shopping har sedan en tid tillbaka varit väldigt populärt bland e-handlare. Mycket på grund av att den höga konverteringsgraden. Här kan du läsa om våra bästa tips för att lyckas med en lönsam Google Shopping-annonsering.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner