Sökmotoroptimering på 2 timmar

Enkel grundkurs för att med några enkla grepp ge en site ett försprång i sökmotorresultaten. Vi har valt ut de snabbast och lättast genomförda förändringarna som ändå ger bra resultat.

Välj sökord (10 min)

Använd något av de verktyg som finns för att välja relevanta sökord.

Förslag på verktyg: SeoBook

Dela upp sökorden på sidor (5 min)

Sikta på 2-3 sökord för första sidan och sedan 1 vardera för undersidor.

Title (5 min)

Title på varje sida måste vara unik. Title ska innehålla sökord för sidan men inte vara längre än 65 tecken. För många upprepningar kan ses som keywordstuffing. Sökordet bör stå först och länken ska kännas relevant för den som söker.

<title>Sökord handlar den här om</title>

H1 (5 min)

Varje sida ska ha en rubrik av typen H1. Nyckelord ska finnas i H1:an.

<H1>Huvudrubriken innehåller sökordet och ska alltså inte vara sitewide!<H1>

Brödtext (20 min)

Riktlinje för brödtexten är åtminstone 400 tecken totalt och 3-6% av brödtexten ska vara nyckelordet. Det kan löna sig att kursivera eller fetmarkera sökordet på en del ställen.

Lorem ipsum dolor sit sökord, humanitatis ut qui nam id in suscipit, non eodem notare. Esse elit delenit imperdiet claritas praesent te feugiat insitam typi quinta. Claritatem est euismod ex iriure. Eros eu eua ad. Possim odio futurum amet. Sökord at claritas et, elit me, ii vulputate diam, quarta saepius. Sökord te quod blandit eorum me. Laoreet aliquam, eum aliquip mirum duis possim consectetuer.

Navigering (10 min)

Navigeringen ska vara av enklast möjliga modell. Undvik Flash eller Java. Om det är omöjligt att implementera så kompensera med t ex footerlänkar. Tänk på att inte länka till förstasidan som /index eftersom det kommer generera en sida som har samma innehåll som bara domänen.

<a href=”http://www.navigering.com/undersida”>Vanlig html är bäst</a>

Sidor (35 min)

Se till att ha åtminstone 7-8 sidor med innehåll.

Sitemap (5 min)

HTML-sitemap ska finnas länkad från samtliga sidor (helst) eller första sidan. Sitemap ska inte innehålla mer än 100 länkar. Om det är omöjligt måste sitemap delas upp i flera. Inga externa länkar får finnas i sitemap.

Det finns verktyg som generar sitemaps (både xml och html): Generator

Några länkkataloger (20 min)

Registrera siten i åtminstone 10 länkkataloger.

Länkbyte (5 min)

Annonsera på relevant forum att du vill göra länkbyte.

Förslag för att hitta byten: SEO-forum (sv), Digital Points (en)

2 kommentarer

  1. Bra snabbguide!

    Vill även passa på att föreslå användandet av www över icke-www av den enkla anledningen att en del forum, kommentarsystem, osv automagiskt gör om ord som börjar på www (och inte innehåller skeva tecken) till länkar.

    En annan sak jag undrar lite över är, hur pass ”lagligt” är länkbyten i den benämningen ovan? Självklart får man länka till varandra i liten skala men just ”hej, om du länkar till mig så länkar jag till dig” är ju fy fy enligt Google’s policy.

    Kommentar av Jesper Wallin

  2. […] I och med att siten syns på åtminstone ett sökord är den i alla fall redan indexerad och det är en bra start. Det första man brukar göra är att se till att Google kan hitta alla sidor på siten, med en vanlig html-site med en vanlig html-navigering brukar det här gå automatiskt. Om siten är byggd i Frames, med flash eller mycket java-script kan det vara svårare. Efter det handlar det om att sätta passande rubriker, titlar och liknande. Nästa steg är att skaffa länkar till din site, det kan man göra till exempel genom att byta med andra webmasters eller tipsa bloggare om man har något särskilt intressant på siten. För lite mer detaljerad information kan du läsa våra Riktlinjer för en sökmotoroptimerad site, eller för att komma igång snabbt kan du gå igenom vår SEO Quick n Dirty. […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Björn Bydén i Sökpodden avsnitt 68

#68 Lärdomar av coronaåret

Nytt år, nya möjligheter. Då var vi äntligen tillbaka med ett nytt avsnitt av Sökpodden. I #68 pratar vi om lärdomar av coronaåret, menyer och SEO & sist men inte minst hur Facebook Ads påverkas av iOS 14-uppdateringen.

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?