Sökmotorkonsult.se

Sökmotoroptimering på 2 timmar

SEO på två timmar

Går det att göra sökmotoroptimering på 2 timmar? I denna artikel ger vi en snabb guide över hur du kan prioritera din tid på de viktigaste förändringarna för att öka din synlighet på Google.

Enkel grundkurs för att med några enkla grepp ge en site ett försprång i sökmotorresultaten. Vi har valt ut de snabbast och lättast genomförda förändringarna som ändå ger bra resultat.

Välj sökord (10 min)

Använd något av de verktyg som finns för att välja relevanta sökord.

Förslag på verktyg: SeoBook

Dela upp sökorden på sidor (5 min)

Sikta på 2-3 sökord för första sidan och sedan 1 vardera för undersidor.

Title (5 min)

Title på varje sida måste vara unik. Title ska innehålla sökord för sidan men inte vara längre än 65 tecken. För många upprepningar kan ses som keywordstuffing. Sökordet bör stå först och länken ska kännas relevant för den som söker.

<title>Sökord handlar den här om</title>

H1 (5 min)

Varje sida ska ha en rubrik av typen H1. Nyckelord ska finnas i H1:an.

<H1>Huvudrubriken innehåller sökordet och ska alltså inte vara sitewide!<H1>

Brödtext (20 min)

Riktlinje för brödtexten är åtminstone 400 tecken totalt och 3-6% av brödtexten ska vara nyckelordet. Det kan löna sig att kursivera eller fetmarkera sökordet på en del ställen.

Lorem ipsum dolor sit sökord, humanitatis ut qui nam id in suscipit, non eodem notare. Esse elit delenit imperdiet claritas praesent te feugiat insitam typi quinta. Claritatem est euismod ex iriure. Eros eu eua ad. Possim odio futurum amet. Sökord at claritas et, elit me, ii vulputate diam, quarta saepius. Sökord te quod blandit eorum me. Laoreet aliquam, eum aliquip mirum duis possim consectetuer.

Navigering (10 min)

Navigeringen ska vara av enklast möjliga modell. Undvik Flash eller Java. Om det är omöjligt att implementera så kompensera med t ex footerlänkar. Tänk på att inte länka till förstasidan som /index eftersom det kommer generera en sida som har samma innehåll som bara domänen.

<a href=”http://www.navigering.com/undersida”>Vanlig html är bäst</a>

Sidor (35 min)

Se till att ha åtminstone 7-8 sidor med innehåll.

Sitemap (5 min)

HTML-sitemap ska finnas länkad från samtliga sidor (helst) eller första sidan. Sitemap ska inte innehålla mer än 100 länkar. Om det är omöjligt måste sitemap delas upp i flera. Inga externa länkar får finnas i sitemap.

Det finns verktyg som generar sitemaps (både xml och html): Generator

Några länkkataloger (20 min)

Registrera siten i åtminstone 10 länkkataloger.

Länkbyte (5 min)

Annonsera på relevant forum att du vill göra länkbyte.

Förslag för att hitta byten: SEO-forum (sv), Digital Points (en)

Sidan är senast uppdaterad 2022-01-24

2 kommentarer

  1. Bra snabbguide!

    Vill även passa på att föreslå användandet av www över icke-www av den enkla anledningen att en del forum, kommentarsystem, osv automagiskt gör om ord som börjar på www (och inte innehåller skeva tecken) till länkar.

    En annan sak jag undrar lite över är, hur pass ”lagligt” är länkbyten i den benämningen ovan? Självklart får man länka till varandra i liten skala men just ”hej, om du länkar till mig så länkar jag till dig” är ju fy fy enligt Google’s policy.

    Kommentar av Jesper Wallin

  2. […] I och med att siten syns på åtminstone ett sökord är den i alla fall redan indexerad och det är en bra start. Det första man brukar göra är att se till att Google kan hitta alla sidor på siten, med en vanlig html-site med en vanlig html-navigering brukar det här gå automatiskt. Om siten är byggd i Frames, med flash eller mycket java-script kan det vara svårare. Efter det handlar det om att sätta passande rubriker, titlar och liknande. Nästa steg är att skaffa länkar till din site, det kan man göra till exempel genom att byta med andra webmasters eller tipsa bloggare om man har något särskilt intressant på siten. För lite mer detaljerad information kan du läsa våra Riktlinjer för en sökmotoroptimerad site, eller för att komma igång snabbt kan du gå igenom vår SEO Quick n Dirty. […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Avsnitt 88 av Sökpodden med Sonlard Berglund, Michael Wahlgren och Ricci Chan-Udom

#88 Framtiden för länkar

I avsnitt 88 av Sökpodden dissekerar vi Metas nya ramverk Performance 5 innan vi går vidare till ett snack om Google Sheets och SEO. Vi avslutar med en diskussion om länkar kommer minska i betydelse. Lyssna gärna!

När börjar julen? Börjar julen tidigare varje år?

När börjar julen? Är det tidigare varje år?

Julhandeln tycks börja tidigare varje år. Men när börjar julen på riktigt? Är det när de första butikerna börjar dekorera inför julen? Eller först på julafton? Vad det än är, är det en sak som är säker: vi har svaret. Läs vidare!

kan man köpa facebook likes?

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

Kan man köpa Facebook-följare, Instagram-likes eller Tiktok-följare? Ja, men det är ingen bra idé. Varför? Jo, det kan vi förklara för dig. Vi ger dig också tips och idéer om hur du kan arbeta med sociala medier utan att behöva köpa likes.

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!