Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sökmotoroptimering och Skalfördelar

Potatisskal

Sökmotoroptimering tillsammans med nästan alla tjänster fungerar bättre i skala. Detta under förutsättning att man byggt en metod som skalar. Vi ska ta och titta lite på hur sökmotoroptimering kan skala idag och lite på situationer där det inte gör det eller där det kan gå fel.

Precis som inom allt annat så är SEO alltid en kamp mot budgeten, det går förstås att ta permanenta förstaplatser på alla möjliga sökord med vilken site som helst. Det lönar sig inte däremot. När du väl tagit positioner på de sökord som du först tänkt dig kan det mycket väl finnas anledning till att satsa på några fler. Om vi jämför med sponsrade länkar så blir skillnaden markant. Om du lyckats bra i din PPC-kampanj, du har hittat de bästa orden och tjänar pengar på det så kommer inte din marginal öka om du ökar din investering, tvärt om kommer den minska. Du måste ju gå på de näst bästa orden den här gången.

Det är nämligen ofta så att om du gjort en investering på 100.000 kr på att ligga etta på Sökmotorkonsult så blir det billigare att knipa Sökmotoroptimering och Sökmotorer. Din site har ju redan en grundstyrka, en bra on page optimering etc. Det här är dessutom bara ett av de många sätt som SEO skalar bra, det här hör till de mindre skalegenskaperna. Det är nämligen så att nästa site du bygger kommer bli lättare att optimera.

Om du redan har en site om Bävrar så har du mycket med dig när du ska bygga en om Grävlingar, oavsett hur du gör din sökmotoroptimering kommer du kunna använda dig av ditt tidigare arbete med bäversiten. Om inte annat kan du ju länka från den första till den andra och då har du ju fått din första relevanta länk.

Skalproblem

Något som jag upplever att de flesta svenskar som optimerar kör fast på är att de inte lyckas bygga en modell som skalar. Precis som i företagsvärlden är det hur bra något skalar som avgör hur bra det lyckas. Eftersom nästan alla i branschen lär sig genom att pröva sig fram och det är komplicerat att i förväg säga vad som kommer fungera blir det här en naturlig vattendelare. Jag ska förklara med ett mycket enkelt exempel.

Du har byggt 4 siter om olika gnagare och fått fördelarna som jag pratat lite om ovan. Du länkar mellan dina gnagarsiter och får på så vis relevanta inlänkar som stärker upp allihop. Det här är inget konstigt, det är en ganska vanlig väg framåt. För varje site du lägger till kommer alla bli lite starkare och det ser ut som att du hittat en guldgruva. Ett år senare när du nått en ansenlig mängd siter gör Google en helomvändning i sin syn på dina siter och allihop tappar samtliga positioner.

Vad är det som har hänt? Förändrade Google sin algoritm? Nej, svaret är enklare än så, metoden som var bra för 4 eller 10 siter var inte bra för 100 eller 1000. Att ha 4 siter som alla länkar till varandra är inte konstigt eller onaturligt på något vis, det är klart du ska länka mellan siter du själv äger som dessutom handlar om liknande saker. Att ha 1000 siter som alla länkar till varandra är däremot livsfarligt.

Det är förstås inte bara i hur man länkar mellan sina siter som avgör hur bra en SEO-metod skalar. Det finns en uppsjö av sådana faktorer som kan göra att det är omöjligt att gå från en liten SEO-satsning till en stor. I mina ögon är det här det som skiljer en riktigt bra sökmotoroptimerare från resten. Om du kan upprepa dina tidigare resultat in absurdum utan att skjuta in lika mycket arbete som föregående gång har du hittat en modell som fungerar. Då är du inte bara riktigt bra på det du gör, du tjänar förmodligen mycket pengar också.

10 kommentarer

  1. Intressant artikel som vanligt Magnus, en fråga dock, har du tips på något verktyg för att hålla reda på länkar? D.vs jag snackar nu om bytta länkar. När man har fått sig ett 20-30 tal sidor så kan det fort bli lite stökigt att hålla reda på det. Om det inte redan finns något bra verktyg, så funderar jag på att beställa ett.

    Vänligen,
    Fredrik Näs

  2. Jag har tyvärr inte koll på sådan mjukvara längre men jag ska be de lite mer verktygsbevandrade på Pineberry titta på det så återkommer vi.

    Kommentar av Magnus

  3. SEO är och förblir en rejäl chansning. Bygger man bara upp en site runt SEO så är man illa ute. Mun mot mun metoden är mer stabil och genererar oftast besökare på löpande band, utan att du behöver ha kravet att ligga överst hos Google. Som det är nu så styr Google all SEO i världen. De styr förutsättningarna och kan ändra reglerna efter behag.
    Vi har alla sett detta förut och hur fort det kan gå utför med en tjänst och en position som Google har idag. Vi som har några år på nacken vet att deras kungarike inte kommer vara för evigt. Ingens kungarike har varit för evigt. Oavsett område.
    SEO är en väg att gå, men man behöver flera för att få besökarna till sina sidor. Det är lätt att glömma när man sitter och optimerar sidorna för sökmotorerna. För oavsett hur högt du hamnar på Google så är det inte säkert det ger mer pengar i kassan.

    Jag följer utvecklingen grundligt nu när Microsoft och några andra företag drar in Google till förhandlingsbordet. Microsoft vet hur det är att vara på andra sidan bordet och vad det kan betyda i ren förlust att släppa in andra i sina applikationer. Kommer bli mycket intressant att följa den utvecklingen.

    Kommentar av

    Anders S

  4. Vi som jobbat med SEO ett tag vet ju också vilka det är som faller, bara för att det finns gott om siter som fått olika former av straff genom tiderna så betyder det inte att sökmotoroptimering inte fungerar. Jag kan visa minst lika ”mun mot mun metoder” som gått i graven med fiaskostämpel.

    Sen ska jag väl inte sticka under stolen med att bara för att jag tycker att SEO är bra ska man låta bli annat.

    Kommentar av Magnus

  5. Hej Fredrik, jag har inte koll på om det finns några gratis-mjukvaror för detta, men det finns ett par som kostar en slant och som är värda att kika på:
    http://www.link-assistant.com/linkassistant/
    http://raventools.com/tour/manage/
    Raven Tools kan en hel massa andra saker förutom att hålla koll på länkbyten och liknande, och kostar därefter. Link-assistant är del av SEO-Powersuite som också kan en massa annat smått och gott, men just link management-delen tror jag går att köpa löst. Hoppas det hjälpte!

    Kommentar av David

  6. Kör LinkAssistant och tycker det funkar riktigt bra. Kör även de andra programmen i SEO-Powersuite och är riktigt nöjd med dessa. Förutom LinkAssistans kan jag varmt rekommendera Rank Tracker och SEO Spyglass som oxo ingår i Powersuite:n.

  7. […] Sökmotorkonsult förklarar skalfördelar […]

    Pingback av

    Vecka 14 – arbetsnamn - PRODUKTION203

  8. SEO kan verkligen ge bra avkastning om det görs på rätt sätt. Jag tycker dock att många företag är dåliga på att hantera de besökare de redan har. Svenska företag är mindre bra på Google Analytics samt att göra tester med verktyg som Google Website Optimizer.

    Om företag lärde sig att analysera sina siter ordentligt för att se vilka sidor som presterar dåliga samt utföra A/B testningar så skulle det kunna höja intäkterna markant.

    Kommentar av

    Kristoffer Hellström

  9. Jag brukar hålla kollen på mina ”interna länkar” mellan egna sidor genom en tankekarta i ett program där man kan göra oändligt stora sådana – detta för att undvika ett för tydligt mönster.

    Kommentar av

    Albin Stööp

  10. Hej
    Hej, Albin
    Jag är helt nybörjare på det här med SEO-optimering. Jag har använt ett program som heter SEO Smart Links. Det länkar automatiskt mellan sidorna, men jag tycker det länkar lite väl mycket. Vad är det för ett program du pratar om som innehåller en tankekarta?

    Kommentar av

    Olle Christensson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 30

#30 Jubileum

Sökpodden avsnitt 30 är lika med vårt jubileumsavsnitt. I dag börjar vi med att prata om Donald Trump och vad marknadsförare kan lära sig av honom, vi söker efter sökordsluckor och så utser vi de största AdWords-förändringarna. Du lyssnar väl på vårt jubileumsavsnitt?

Facebook stänger ner Power Editor

Power Editor försvinner

Facebook har gått ut med att de kommer plocka ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett verktyg som många annonsörer förlitar sig på i deras vardagliga arbete. Vi har därför valt att gå igenom vad detta innebär för dig som annonsör och hur du på bästa sätt kan förberedda dig.

search console adwords

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

Du kan länka ihop Google AdWords med Google Search Console för att få ut mycket intressant sökordsdata om hur dina organiska och betalda visningar presterar och täcka upp sökordsluckor. Läs mer om hur du får ut det mesta av Search Console och AdWords!

Farbror i hängmatta

SEO-nyheter från Google under sommaren

Har du tillbringat mer tid i hängmattan än framför datorn under sommaren? Då kommer här en sammanfattning på tre SEO-nyheter från Google.

Sista SEO-snacket på Sue Ellen?

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner