Sökmotorkonsult.se

Sökmotoroptimering tar ett halvår

Solur

Det finns några enstaka tillfällen då sökmotoroptimering kan gå riktigt fort, du rättar till ett större fel på sajten till exempel. Med tiden har de flesta webbyråer blivit mycket bättre däremot och det produceras inte längre lika många sajter med stora fel. Då måste du låta din sökmotoroptimering ta tid.

Oftast handlar sökmotoroptimering om att bygga upp auktoritet i sajten, öka Googles förtroende för den och det gör man inte över en natt. Eller snarare, om du gör det för fort ökar du risken. Låt sökmotoroptimeringen ta tid, någonstans runt sex månader är vettigt för bra resultat, allt snabbare än det är för snabbt (ofta).

Det är dessutom rimligt att fortsätta förbättra sig under många år, se kundcaset Cykloteket till exempel. Från 100 besök i månaden innan SEO-arbetet till 13.000 följande år och nu senast 45.000. Sökmotoroptimering blir precis som vin, bättre med åren. Det vinglar ofta fram och tillbaka dessutom, två steg framåt, ett tillbaka.

Topp 10 sökmotoroptimering

Jag fick en utmaning i vintras, någon menade att Sökmotorkonsult.se höll positioner på gamla meriter. Jag är förstås inte den som är den när det gäller utmaningar utan är i princip alltid beredd att vara med och tävla. Utmaningen var att ta position på ordet Sökmotoroptimering med en annan sajt. Sagt och gjort, ungefär sex månader senare har jag tagit ytterligare en sajt till en relativt stabil topp 10-placering på Sökmotoroptimering. Snabbare än så vågar jag inte arbeta med en sajt som spelar roll.

Verktyget vi använt för att mäta positionen är Gserp som just nu finns tillgängligt i en gratis Beta-version, enkelt och rättvisande verktyg som är klart värt att testa.

Sidan är senast uppdaterad 2021-11-24

7 kommentarer

  1. Frågan är nu, vad händer efter ca 6 månader? hur och när bör man inse att ett sökord/fras är alldeles för svart att optimera? eller ser NI som driver SEO byråer att inget sökord är omöjlig att ta position med?

    Hur är det när en SEO konsult påstår att man hinner se möjligheterna efter 6 månader perioden är förbi? hamnar man inte på top 10 har man rätt att kräva tillbaka det man har betalt i ett halvtår?

    Kommentar av John Adams

  2. Jag kan inte säga något alls om vad man har rätt till, det beror förstås på vilket avtal du har med din konsult.

  3. Helt sant att bra SEO måste få ta tid. Det tror jag är det stora problemet idag med både byråer och kunder att man vill ha ett resultat igår många gånger. Intressant det där med att kunna mäta resultat och du skriver ju själv om Gserp, vilket jag själv använder för att kolla en placering. Men ibland så känns även Gserp mindre rätt. Så min fråga är Magnus, hur gör du för att på bästa möjliga vis fastställa en placering för ett visst sökord och sajt?

  4. Gserp får fel ibland när det är lokala resultat, det är kanske inte helt säkert hur man ska mäta dessa. Jag använder en ren browser i inkognitoläge, den påverkas inte av personliga resultat men geografiska blir förstås olika beroende på var man är. De flesta sökord jag bevakar har inte geografisk karaktär vilket gör att det fungerar. För den som vill ha koll på geografiska skillnader också rekommenderar jag någon av de proxytjänster som finns.

    Kommentar av Magnus Bråth

  5. Nästa utmaning borde då bli att ta plats nr 1 med någon av sajterna.

  6. […] välja så tycker jag att alla behöver läsa inlägget om att sökmotoroptimering tar ett halvår på sokmotorkonsult.se och inlägget om att köpa sökmotoroptimering och om vad som händer när du säger upp avtalet […]

    Pingback av Läsvärt om sökmotoroptimering | SÖKMOTOROPTIMERING SEO

  7. Amen. Visst ska det kunna ta lite tid att börja ranka, annars jobbar man förmodligen men väldigt riskfyllda metoder. 6 månader låter som en väldigt effektiv optimeringsprocess, där författaren varit duktig på att skapa relevant innehåll och inlänkar. Vad är nästa mål: topp 5 i google.se? Bing verkar ta lite längre tid. Inte för att det lär ge så mycket extra trafik – bara noterar att de kanske har vissa filter, domänåldersfaktorer eller annat som gör att det tar längre tid?

    Kommentar av Markus Jalmerot

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?