Sökmotorkonsult.se

Sökmotoroptimering – Var ska man börja?

När du väl bestämt dig för att du vill göra ett seriöst försök på sökmotoroptimering kan det vara svårt att komma igång. Här kommer en liten snabbstarts-guide för att det ska vara lättare att komma igång.

Sökmotoroptimering – steg 1 Analys

Det första du ska göra är att bestämma vilka sökord som är bäst. För att ett sökord ska vara bra ska det båda ha tillräcklig trafik och vara nära din produkt. Det är det som krävs för att du ska kunna tjäna några pengar på det. När du hittat sådana sökord kan det vara värt att se över konkurrensen. Om konkurrensen är hög på det bästa ordet kan det kanske ändå vara smart att ta det som verkar näst bäst, om kuonkurrensen är mindre där. Eventuellt kan man gå på det bättre sökordet efteråt.

Bra att känna till för sökord: Google Keyword Tool

Sökmotoroptimering – steg 2 On Page

En enkel on page är ett bra andra steg. Du behöver anpassa titlar, rubriker och liknande för att kunna nå resultat på de sökord du valt.

En snabbguide till on page: SEO Quick n Dirty

Sökmotoroptimering – steg 3 Första länkarna

Det går inte att sticka under stolen med att man behöver inlänkar när man ska försöka ta sina första positioner i sökresultaten. Det finns många olika läror om hur man får tag på bra inlänkar men ett rimligt ställe att starta på är att anmäla sin site i kataloger.

Här kan du börja: Lista på svenska sökmotorvänliga kataloger

Sökmotoroptimering – steg 4 fortsatt länkbyggnad

När du kommit så här långt har du redan kommit igång med starten. Härifrån är det i första hand att ordna bra inlänkar det handlar om. Olika optimerare gör det på olika sätt, ett är att försöka hitta på något riktigt roligt på siten som gör att folk länkar till den. Ett annat kan vara att skriva bra nyheter och anmäla dom i sociala nätverk. Ett ytterligare sätt är att vända sig till en leverantör som kan leverera länkar, det är nästan alltid det som är svårast att göra själv.

Hit kan du tll exempel vända dig: Länkar

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

2 kommentarer

  1. Inlägget är några år gammalt, men det är likväl så här man kommer igång med sin optimering.
    Ni som kikar in på detta inlägget. Börja som Magnus beskriver ovan!

    Kommentar av Petter

  2. Ja ett gammalt inlägg men har ganska nyligen börjat med detta, och det är så jag har gått tillväga som du beskriver upptill. Märker att det tar tid att fixa länkar och komma upp sig i serpen.

    Kommentar av wahlamn

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?