Sökmotorkonsult.se

Sökmotoroptimering – Var ska man börja?

När du väl bestämt dig för att du vill göra ett seriöst försök på sökmotoroptimering kan det vara svårt att komma igång. Här kommer en liten snabbstarts-guide för att det ska vara lättare att komma igång.

Sökmotoroptimering – steg 1 Analys

Det första du ska göra är att bestämma vilka sökord som är bäst. För att ett sökord ska vara bra ska det båda ha tillräcklig trafik och vara nära din produkt. Det är det som krävs för att du ska kunna tjäna några pengar på det. När du hittat sådana sökord kan det vara värt att se över konkurrensen. Om konkurrensen är hög på det bästa ordet kan det kanske ändå vara smart att ta det som verkar näst bäst, om kuonkurrensen är mindre där. Eventuellt kan man gå på det bättre sökordet efteråt.

Bra att känna till för sökord: Google Keyword Tool

Sökmotoroptimering – steg 2 On Page

En enkel on page är ett bra andra steg. Du behöver anpassa titlar, rubriker och liknande för att kunna nå resultat på de sökord du valt.

En snabbguide till on page: SEO Quick n Dirty

Sökmotoroptimering – steg 3 Första länkarna

Det går inte att sticka under stolen med att man behöver inlänkar när man ska försöka ta sina första positioner i sökresultaten. Det finns många olika läror om hur man får tag på bra inlänkar men ett rimligt ställe att starta på är att anmäla sin site i kataloger.

Här kan du börja: Lista på svenska sökmotorvänliga kataloger

Sökmotoroptimering – steg 4 fortsatt länkbyggnad

När du kommit så här långt har du redan kommit igång med starten. Härifrån är det i första hand att ordna bra inlänkar det handlar om. Olika optimerare gör det på olika sätt, ett är att försöka hitta på något riktigt roligt på siten som gör att folk länkar till den. Ett annat kan vara att skriva bra nyheter och anmäla dom i sociala nätverk. Ett ytterligare sätt är att vända sig till en leverantör som kan leverera länkar, det är nästan alltid det som är svårast att göra själv.

Hit kan du tll exempel vända dig: Länkar

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

2 kommentarer

  1. Inlägget är några år gammalt, men det är likväl så här man kommer igång med sin optimering.
    Ni som kikar in på detta inlägget. Börja som Magnus beskriver ovan!

    Kommentar av Petter

  2. Ja ett gammalt inlägg men har ganska nyligen börjat med detta, och det är så jag har gått tillväga som du beskriver upptill. Märker att det tar tid att fixa länkar och komma upp sig i serpen.

    Kommentar av wahlamn

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?