Sökmotorkonsult.se

Sökmotoroptimeringens 3 grundregler

Regler

Det finns tre saker jag tycker är viktigare än något annat inom sökmotoroptimering. De är så viktiga att jag formulerat regler kring dem. Det handlar om skalbarhet, diversifiering och framtidssäkring. 

Sökmotoroptimering kan lätt bli komplext, särskilt om det är krångligt med tekniken. Det är lätt hänt att man fastnar i spekulationer om vad Google vill eller inte vill. Visserligen är det extremt viktigt att förstå vart Google strävar men än viktigare är det att förstå hur man hanterat det. Därför är det dags att jag delar med mig av mina tre grundregler.

1. Sökmotoroptimering måste skala

BananDu måste kunna skala dina metoder, det duger inte att skjuta in en viss mängd arbete och få en viss mängd resultat tillbaka. Om du inte skalar kan du inte komma framåt och det betyder att du är fast i en ändlös kedja av uppdaterande och länkande. Mängden arbete du skjuter in för en viss mängd resultat måste minska med tiden.

2. Lägg inte alla ägg i en korg

ÄggMånga använder det här som ett argument för att få trafik från fler källor än Google och det är förstås vettigt men du måste också diversifiera din SEO-satsning. Du måste antingen diversifiera hur du skapar innehåll, hur du bygger länkar eller helt enkelt diversifiera vad du bygger innehållet eller länkarna till. Du kan inte använda bara en metod, du måste använda många.

3. Klara nästa uppdatering

DatesDet här är det allra svåraste för många men du måste överleva Googles nästa uppdatering. Det får tyvärr en del att bli helt paralyserade och fastna i tankebanan att den enda riktiga sökmotoroptimeringen är att tillverka bra innehåll och inget annat. Så är det förstås inte men du behöver förstå vad Google gör nästa år och redan vara redo när det händer. Det betyder att du behöver bygga bättre kvalitet än vad som krävs idag.

Sidan är senast uppdaterad 2012-06-24

17 kommentarer

  1. Innehåll blir nog allt viktigare ju smartare sökmotorerna blir. Optimerar man för människor gör man nog alltid rätt oavsett metod.

    Kommentar av Fredrik Gustsvsson

  2. Nej det håller jag verkligen inte med om. Det finns ju hur många exempel som helst på siter som byggts för människor utan tanke på SEO som inte har någon position alls. Om det påståendet var sant skulle ju sökmotoroptimering inte finnas.

    Sen håller jag medom att man ska bry sig om sina besökare men det är bara en liten del av det.

  3. Tror i och för sig att 2 & 3 går hand i hand. Brukar säga att ingen kan förutsäga #3. Så medan experter som de kallar säger sitter och beräknar vad google kommer ändra i sin algoritm, vilket inte går eftersom vi inte är google, kan vi andra istället fokusera på #2 vilket går att påverka.

    Har du då en stor spridning på typer av länkar, innehåll, olika sorters webbplatser (för man har väl mer än en webbplats om man nu tar sin online marknadsföring seriöst) så kommer en enskild uppdatering inte drabba dig särskilt hårt. Lr ja det är min övertygelse.

    Även om du skulle drabbas av en uppdatering på algoritm. Så är det troligen väldigt lite du behöver göra för att ta dig tillbaka, då du inte har allt i en korg.

  4. Jag upplever inte att det är särskilt omöjligt att förutsäga vad Google kommer att göra. De är ju ganska öppna nuförtiden och t ex Penguin har vi väl alla väntat på ganska länge?

  5. Alltså jag vet inte. Tror vi kanske rationaliserar Penguin i efterhand. Penguin skulle liksom kunna attackera länkar på ett helt annat sätt än vad den gör och man skulle ändå sagt att vi hade väntat på den. Sedan hade ju penguin inte varit ett problem för den som hade följt råd #2. Vilket är lite av min poäng.

    För mig är alla diskussioner om vad man tror Google kommer göra i framtiden bara brus. Vad jag tycker man snarare ska fokusera på är att Google kommer i framtiden förändra sin algoritm så att det påverkar en. Men du vet inte exakt vad som kommer förändras och eftersom du inte vet exakt vad. Hur gör du då för att bygga ett så robust system som möjligt?

  6. Är det inte ganska logiskt att innehåll, relevans och användarvänlighet premieras i algoritmerna? Samma sak gäller länkbygge, kan man få det att se ut som en organisk tillväxt är det nog bra.

    Däremot är det en avvägning när man skriver för både användarna och sökmotorerna när det gäller texten. Det är lätt att hamna i en fälla där relavanta sökord/fraser för verksamheten blir konstiga i en vanlig text.

    Kommentar av Christer Bjuhr

  7. Alltså jag är ju ganska ny på SEO men onpage biten är väl den biten som jag känner mig ganska säkrast.

    Men jag har fått känslan av att Google har varit mer länkinriktat tidigare innan Panda, Penguin etc kom så bestod mycket av kruten eller vad man säger just på SEO:

    Hur jobbar du Magnus för att ”gardera” dig så mycket som möjligt med ditt SEO arbete inför kommande Google uppdateringar?
    Tacksam för svar.

    Kommentar av Fredrik Södergren

  8. Spännande det här du nämner om att vara redo för Googles kommande uppdateringar. Jag åkte på en ganska hård smäll nu senast, så det är något jag ska ta med mig.

    Som flera redan varit inne på tror jag att det är viktigt att ha bra och väl upplagt innehåll och sen några starka inlänkar till det. En sajt som är uppbyggd så har åtminstone en stabil bas att sedan bygga vidare på med diverse SEO-knep. Om det sedan finns exempel på sajter som inte är uppbyggda så och ändå rankar bra förändrar egentligen inget enligt mig, ett sådant tänk kommer i alla fall vara det som kommer vara mest säkert i framtiden. Google kommer väl aldrig straffa sajter med bra innehåll som folk verkar vilja länka till?

    Kommentar av Björn Edvinsson

  9. Innehållet behöver inte alls vara så överdrivet bra som många påstår. Skriv på svenska, det räcker. Läsvärt? Nä, inte särskilt viktigt men om du inte vill få en allt för hög bounce rate kan det vara värt. Men innehållet i sig är strunt samma om det är intressant att läsa eller ej. Tro inte att Google är så smart som dom är. Detta är nånting jag har lärt mig på sistone i alla fall. Börjar du tänka i en bana där Google är världens supersmartaste ”dator” kommer du fastna i banorna där du tänker: ”Nä, funkar det här? Kommer Google straffa mig…” som i sin tur leder till att du utför ingenting alls!

    Kommentar av James

  10. Hej, Jag håller med det James nämnde ovan, Jag själv testade med 4 olika sidor, 2 är som Magnus säger, bra innehåll, seo vänlig och en del varierande inlänkar samt en ständig uppdatering.
    De andra två, well, bara lite text, lätt läst av google och i princip inga länkar, meta-keyword eller något av de vanligaste seo knepen.

    Vad tror ni? tror det eller ej så rankar de sist nämnde sidorna betydligt bättre och högre än de andra två, det klar att konkurrensen på just min innehåll kan ha med det att göra men igen som James nämnde här, gör sidan som om du själv skulle söka sidan, Vill jag tex spamma kommentarer och hamnar på en sida, kommer jag säkerligen strunta i det innehåll på sidan och letar fram det som är viktig för mig, ett bra ställa att gör det jag kom hit för. det vill alla vi att våra besökare gör eller?
    Mitt tips är att bygga sidan så lätt tillgänglig som möjlig, både för människor och sökmotorn och inte tänka alltid på vad google vill, hur man undviker nästa gecko uppdatering ( jag tror att googles nästa uppdatering bör heta gecko ), och testa fram sig. vill nämna här att en mina sidor placerat sig så bra bland de mest hög konkurrerande sökfras idag och den har i princip ingen SEO magi utan it just works.
    Jag kan ha FEL med detta också.

    Kommentar av John Adams

  11. Meta Keywords, vilket århundrade gjorde du SEO senast? ;)

  12. Hej Magnus, om jag var en SEO expert så hade inte jag hamnat här eller hur, det som förvånar mig ibland är hur visa hånar oss nybörjare istället att för att förklara konsten bakom det hela. Konsten med att blogga är ju att dela med sig, istället för att skriva ”Meta Keywords, vilket århundrade gjorde du SEO senast? ;)” bör du kanske lägga upp en länk till till en vettig artikel om meta keyword eller förklara det själv så kanske jag och många flera skulle ta nytta av det här inlägget eller hu??.
    Man behöver inte heller ändra på själva kommentaren om det inte strider mot reglerna som gjordes i min tidigare kommentar,” Vill jag tex spamma kommentarer och hamnar på en sida” jag skulle uppskatta att ni tar bort kommentaren helt och hållet i så fall.

    Kommentar av john adams

  13. Du spammar kommentarer och följer inte kommentarsreglerna och ändå har du mage att klaga?

  14. Ok, Men för att göra detta intressant nu, vad var det i mitt kommentar som du ser spam? Jag läste genom reglerna och vet att det inte går att få en backlink utan er godkännande och först efter minst 3 kommentar, Jag hade inte för åsikter att få en backlink utan att del ta i själva diskussionen med endast en kommentar, det klart skulle jag försöka ta en del i andra intressanta ämnen i framtiden och inte för det uppenbara anledningen som du tror. Att ha mage att klaga? det handlar inte om att klaga utan att förtydliga det som jag anser var felaktig av dig att redigera mitt kommentar utan att ha en solid grund.
    Alla vi, särskilt du Magnus, bör ta hänsyn till andras åsikter och inte minst de nybörjare.
    Ta bort min hemsida, gör om texten så det liknar det jag skrev från början eller ta så kan du ta bort det hel, men att skriva det du skrev ””Vill jag tex spamma kommentarer och hamnar på en sida”” ser inte seriöst för någon av oss, då menar jag dig och mig eller vad tycker du?

    Kommentar av john adams

  15. Du smetade in slask som inte hör hemma i en kommentar och du gjorde det bara för att få en länk. Läs kommentarsreglerna och följ dem om du vill fortsätta kommentera här.

    Du får inte skräpa ner med länkar till dåliga försäkringsaffilaitesidor, guldtrams eller annat. Du får gärna läsa och lära dig, du får till och med kommentera men då får du följa reglerna.

    http://www.sokmotorkonsult.se/hemsida/regler-for-kommentarer

  16. Hej Magnus, ta bort detta kommentar om du vill. Det klart man inte ska spamma på något sätt, helt rätt att jag arbetar med det sista du nämnde men har inget med guld-trams att göra, och just för den anledningen tog jag upp gu-dl köp som ett exempel i mitt första kommentar och inte det jag jag arbetar med i verkligheten.

    Jag blev upprörd när du ändrade i mitt kommentar till något som ser helt fel ut, detta är förfarande min egen uppfattning. ta bort eller rätta till men gör inte om det andra skrev till helt skräp bara för du ser det så eller hur.

    Nu sätter vi punkt på det hela och tack för en underbar sida i övrigt.

    Kommentar av john adams

  17. Sluta tramsa, kommentarslänkar är inte rätt väg att lära sig – det kommer bara straffa dig själv i slutändan. Läs på, gör rätt & det vore tjänstefel av Magnus att låta kommentarsspam flöda här

    Kommentar av Fredrik Johansson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?