Sökmotorkonsult.se

Sökmotorvänliga sökvägar

Rakt och enkelt ska det vara

Efter att Google gått ut med informationen om att de inte längre har problem med att spindla dynamiska sökvägar så har många som pysslar med SEO börjat tro att det inte gör någon skillnad för hur bra positioner man har om man har sökmotorvänliga sökvägar eller inte. Det är direkt felaktigt och Google har heller aldrig sagt det, de har sagt att sidorna ändå blir indexerade och det är en stor skillnad mellan att vara indexerad och att vara nummer 1 på en sökning. Jag vill en gång för alla säga det, använd sökmotorvänliga sökvägar.

/katalogen/filen är bättre än /index.php?=dålig123url

Så raka och enkla sökvägar som möjligt är svaret och se till att de innehåller det viktigaste sökordet.

Sidan är senast uppdaterad 2009-12-21

4 kommentarer

  1. I grunden håller jag förstås med. Men jag börjar alltmer tycka att läsliga URLar inte är ett självändamål. Särskilt inte efter att ha sett dem implementerade på stora sajter som drivs av Episerver. Sådana sajter har ofta väldigt många nodsidor och ju längre ner sidan hamnar i hierarkin, desto längre blir URLen. Så istället för katalogen/filen så får man ofta en läslig url på uppåt 300 tecken som i sajten/huvudavdelningen/den-mangordiga-underavdelningen/specialdelen-som-ocksa-har-for-langt-namn/och-sa-nagra-ord-ur-den-ofta-alltfor-langa-rubriken
    I det läget skulle till och med jag föredra URLar som /?ID=232423

    Problemet är egentligen att sajter som har dynamiska urlar ofta använder på tok för många parametrar i URLarna. I värsta fall har de dessutom trott sig sökmotoroptimera dem genom att lägga in olika element som i sig är läsbara och så dessutom ett ID för artiken, en för kategorin, en för vilken meny som ska visas och så en som anger vilken sida man kom från.

    Ta den här URLen från Tidningsutgivarnas nya sajt som exempel:
    /pressrum/soek/pressmeddelanden/2044-11-3-miljoner-kronor-till-tu-och-gff-for-kompetensutveckling

    Kommentar av Nikke Lindqvist

  2. Ja om det blir allt för långt är det förstås otrevligt och jag kan tycka att man i sådana lägen kan ha en ID-siffra av något slag istället för en lång rad kataloger. Sessions-ID av olika slag, just vilken sida man kom från är ju underbart, är verkligen fruktansvärt. Det är faktiskt huvudanledningen till att jag rekommenderar vBulletin över phpBB som kommer med galna sökvägar som default och det är ett krångel att fixa.

    Kommentar av Magnus

  3. eller kanske id-232423.html.. skulle det fungera bättre än ?ID=232423 ?

    Kommentar av Johan

  4. Filändelsen ska inte spela någon roll men rent tekniskt är ju det första förslaget en statisk URL. Google menar att det inte ska göra skillnad och om sökordet ändå inte finns med skulle jag nog inte bekymra mig med att göra ändringen.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!

Vem vinner melodifestivalen 2023? Bilden visar Loreen och Marcus & Martinus

Trendspaning: Vem vinner Melodifestivalen 2023 – på Google?

Årets stora dos av glitter, musik och dramatik närmar sig sin höjdpunkt. Finalen i Melodifestivalen äger rum i helgen och vi har självklart tagit på oss uppgiften att försöka spå årets vinnare. Genom att analysera sökvolym och söktrender har vi identifierat vilka artister och bidrag som verkar ha fått mest uppmärksamhet inför tävlingen. Så vem kommer att ta hem segern i år? Läs vidare för att ta reda på det!

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 91 av Sökpodden

#91 Bard & Sydney

Sökpodden är här igen! I detta avsnitt 91 pratar Emilia, Kristian och Micke om Bard vs Sydney, gör en populär SEO-clinic och avslutar med att dela med sig av erfarenheter från genomgångar av annonskonto på Meta. Du lyssnar väl?

Nya Bing

Nya Bing med integrerad ChatGPT är här

Igår lanserade Microsoft en helt ny version av sin sökmotor Bing med integrerad ChatGPT. Vi summerar de viktigaste punkterna.