Sökmotorkonsult.se

Sökmotorvänliga sökvägar

Rakt och enkelt ska det vara

Efter att Google gått ut med informationen om att de inte längre har problem med att spindla dynamiska sökvägar så har många som pysslar med SEO börjat tro att det inte gör någon skillnad för hur bra positioner man har om man har sökmotorvänliga sökvägar eller inte. Det är direkt felaktigt och Google har heller aldrig sagt det, de har sagt att sidorna ändå blir indexerade och det är en stor skillnad mellan att vara indexerad och att vara nummer 1 på en sökning. Jag vill en gång för alla säga det, använd sökmotorvänliga sökvägar.

/katalogen/filen är bättre än /index.php?=dålig123url

Så raka och enkla sökvägar som möjligt är svaret och se till att de innehåller det viktigaste sökordet.

Sidan är senast uppdaterad 2009-12-21

4 kommentarer

  1. I grunden håller jag förstås med. Men jag börjar alltmer tycka att läsliga URLar inte är ett självändamål. Särskilt inte efter att ha sett dem implementerade på stora sajter som drivs av Episerver. Sådana sajter har ofta väldigt många nodsidor och ju längre ner sidan hamnar i hierarkin, desto längre blir URLen. Så istället för katalogen/filen så får man ofta en läslig url på uppåt 300 tecken som i sajten/huvudavdelningen/den-mangordiga-underavdelningen/specialdelen-som-ocksa-har-for-langt-namn/och-sa-nagra-ord-ur-den-ofta-alltfor-langa-rubriken
    I det läget skulle till och med jag föredra URLar som /?ID=232423

    Problemet är egentligen att sajter som har dynamiska urlar ofta använder på tok för många parametrar i URLarna. I värsta fall har de dessutom trott sig sökmotoroptimera dem genom att lägga in olika element som i sig är läsbara och så dessutom ett ID för artiken, en för kategorin, en för vilken meny som ska visas och så en som anger vilken sida man kom från.

    Ta den här URLen från Tidningsutgivarnas nya sajt som exempel:
    /pressrum/soek/pressmeddelanden/2044-11-3-miljoner-kronor-till-tu-och-gff-for-kompetensutveckling

    Kommentar av Nikke Lindqvist

  2. Ja om det blir allt för långt är det förstås otrevligt och jag kan tycka att man i sådana lägen kan ha en ID-siffra av något slag istället för en lång rad kataloger. Sessions-ID av olika slag, just vilken sida man kom från är ju underbart, är verkligen fruktansvärt. Det är faktiskt huvudanledningen till att jag rekommenderar vBulletin över phpBB som kommer med galna sökvägar som default och det är ett krångel att fixa.

    Kommentar av Magnus

  3. eller kanske id-232423.html.. skulle det fungera bättre än ?ID=232423 ?

    Kommentar av Johan

  4. Filändelsen ska inte spela någon roll men rent tekniskt är ju det första förslaget en statisk URL. Google menar att det inte ska göra skillnad och om sökordet ändå inte finns med skulle jag nog inte bekymra mig med att göra ändringen.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.