Sökmotorkonsult.se

Sökmotorvänliga sökvägar

Rakt och enkelt ska det vara

Efter att Google gått ut med informationen om att de inte längre har problem med att spindla dynamiska sökvägar så har många som pysslar med SEO börjat tro att det inte gör någon skillnad för hur bra positioner man har om man har sökmotorvänliga sökvägar eller inte. Det är direkt felaktigt och Google har heller aldrig sagt det, de har sagt att sidorna ändå blir indexerade och det är en stor skillnad mellan att vara indexerad och att vara nummer 1 på en sökning. Jag vill en gång för alla säga det, använd sökmotorvänliga sökvägar.

/katalogen/filen är bättre än /index.php?=dålig123url

Så raka och enkla sökvägar som möjligt är svaret och se till att de innehåller det viktigaste sökordet.

Sidan är senast uppdaterad 2009-12-21

4 kommentarer

  1. I grunden håller jag förstås med. Men jag börjar alltmer tycka att läsliga URLar inte är ett självändamål. Särskilt inte efter att ha sett dem implementerade på stora sajter som drivs av Episerver. Sådana sajter har ofta väldigt många nodsidor och ju längre ner sidan hamnar i hierarkin, desto längre blir URLen. Så istället för katalogen/filen så får man ofta en läslig url på uppåt 300 tecken som i sajten/huvudavdelningen/den-mangordiga-underavdelningen/specialdelen-som-ocksa-har-for-langt-namn/och-sa-nagra-ord-ur-den-ofta-alltfor-langa-rubriken
    I det läget skulle till och med jag föredra URLar som /?ID=232423

    Problemet är egentligen att sajter som har dynamiska urlar ofta använder på tok för många parametrar i URLarna. I värsta fall har de dessutom trott sig sökmotoroptimera dem genom att lägga in olika element som i sig är läsbara och så dessutom ett ID för artiken, en för kategorin, en för vilken meny som ska visas och så en som anger vilken sida man kom från.

    Ta den här URLen från Tidningsutgivarnas nya sajt som exempel:
    /pressrum/soek/pressmeddelanden/2044-11-3-miljoner-kronor-till-tu-och-gff-for-kompetensutveckling

    Kommentar av Nikke Lindqvist

  2. Ja om det blir allt för långt är det förstås otrevligt och jag kan tycka att man i sådana lägen kan ha en ID-siffra av något slag istället för en lång rad kataloger. Sessions-ID av olika slag, just vilken sida man kom från är ju underbart, är verkligen fruktansvärt. Det är faktiskt huvudanledningen till att jag rekommenderar vBulletin över phpBB som kommer med galna sökvägar som default och det är ett krångel att fixa.

    Kommentar av Magnus

  3. eller kanske id-232423.html.. skulle det fungera bättre än ?ID=232423 ?

    Kommentar av Johan

  4. Filändelsen ska inte spela någon roll men rent tekniskt är ju det första förslaget en statisk URL. Google menar att det inte ska göra skillnad och om sökordet ändå inte finns med skulle jag nog inte bekymra mig med att göra ändringen.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?