Få 10 tips om hur du lyckas med annonsering på Facebook direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som SEO-specialist på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som SEO-specialist? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sökmotorvänliga sökvägar fortfarande viktigt

För ett tag sedan gick Google ut med att de numer klarar av att hantera dynamiska sökvägar lika bra som statiska och att de mer eller mindre uppmanade webmasters att inte skriva om sökvägarna. Sökmotoroptimerare världen över började snabbt säga att omskrivning av URL inte var något som gav något inom SEO. Det är direkt felaktigt och vi ska komma ihåg att det Google gick ut med aldrig handlade om vad som var bäst för SEO.

Med ett enkelt litet experiment kan vi visa att Google använder URL för att ämnesbestämma sidan och därmed förstås ge den fördelar i sökresultatet. Experimentet gick till enligt följande:
Installera Antivirus

  1. Jag skrev en bloggpost på en blogg om antivirus
  2. Sökvägen innehåller Installera Antivirus
  3. Inget annat i posten nämner ordet Installera alls, fram till nu har den heller inte haft någon länk till sig
  4. Posten ligger på pos 1 på sökning efter Installera Antivirus

Vad kan vi dra för slutsatser? Att Google tar hänsyn till sökvägen torde väl vara ganska uppenbart, inga andra faktorer som påverkat posten har alls haft något med Installera att göra och den tog snabbt och enkelt en förstaposition på sökordet. Den andra slutsatsen vi kan dra är att om man vill bli framgångsrik inom SEO så måste man testa snarare än att försöka tolka det Google säger.

19 kommentarer

  1. Intressant, men man måste ju spekulera i varför Google går ut och säger detta?
    Har du någon tanke Magnus?

    Vänligen,
    Fredrik Näs

  2. Jag har faktiskt en tanke och det är att det handlar om olika målsättning. Google kommunicerar en sak och sökmotoroptimerarna läser en annan för de har andra saker i tankarna. Google säger vi kan utan problem spindla dynamiska URL:er och det kan dom ju. Läsarna läser, dynamiska URL:er är det nya svarta.

    Kommentar av Magnus

  3. Du har en superstark personlig blogg Magnus. Det vet du ju. Och vi måste väga in färskhetsaspekten i sökresultatet fortfarande tror jag. (Det som förvånar mig allra mest är faktiskt att Mjukvara.se inte har försökt knipa just den här sökningen utan bara motsatsen, att _ta bort_ antivirusprogrammen).

    Men jag har hela tiden tyckt att Google skickar blå dunster i sin kommunikation. Dessutom har jag hitills aldrig sett URLar med fler än en parameter som inte kan tweekas till att visa någon sorts duplikatinnehåll. Det går nästan alltid att lägga till en parameter eller ändra på någon annan och vill det sig riktigt illa så använder sådana sajter canonical-taggen så illa att de då skriver ut den tweakade URLen som canonical.

    Kommentar av

    Nikke Lindqvist

  4. Jodå, nog sitter det en del i att det är mycket inlänkar till bloggen. Jag tror faktiskt inte att jag skulle våga säga att det är en särskilt viktig parameter heller (det är faktiskt inte en så konkurrensutsatt sökning som det ser ut att vara).

    Det är precis som du säger alltid lite extra läskigt med Urlar med parametrar.

    Kommentar av Magnus

  5. Jag läste själv Googles bloggpost ganska ordentligt då den publicerades. Den var lång och rörig och sa i princip att: Google har blivit lite bättre på dynamiska URLer, men klarar dem inte 100% och det kan ge en fördel med statiska URLer men det är inte så mycket att oroa sig för.

    I sak har alltså inget ändrats! Det står så svart på vitt i bloggposten.

    Kommentar av

    David

  6. Intressant inlägg och intressanta kommentarer. Har inget att tillägga, men tack! :)

    Kommentar av SuperDani

  7. […] Sökmotorkonsult förklarar sökvägar […]

    Pingback av

    Vecka 31 – Ordningen återställd! - PRODUKTION203

  8. […] augusti 2010 För några dagar sedan kunde vi se Magnus Bråth göra ett test om ifall Google lägger någon vikt på URLn. Det intressanta är att Google själva har hävdat att URLn inte skall ha så stor betydelse och […]

    Pingback av

    Antivirus – Kaugesaar

  9. Självklart utvecklas ju även google. Till det bättre tycker jag så länge de slopar nofollow. Intressant artikel. Men hur fungerar det när man lägger till sin hemsida i googles register? Hur tar de varapå hemsidans innehåll?

    Kommentar av

    Roger Persson

  10. Det allra lättaste och bästa sättet att bli indexerad är att helt enkelt se till att få länkar till sidan.

    Kommentar av Magnus

  11. Intressant test. Jag provade själv några dagar efteråt och det såg ut att hamna rätt så högt (andra ord) men sedan kom en jäkel och kommenterade inlägget och använda det ”andra” ordet i sin kommentar. :-)
    Nåja det är lätt att göra om.

    Bara inte nu någon läser det du skrivit och får för sig att det är så här man skall göra för att optimera en webbplats bra.

    Kommentar av Urban

  12. Spännande test, har inget att tillägga, men jag lär mig mycket här inne, som vanligt!
    Tack!

    Petter Hedman

  13. Mycket intressant. Undrar hur stor del urlen egentligen har? Och en annan sak som jag kom tänka på gällande sökvägar osv.

    Hade för mig att jag läste någonstans att dubbletter på data aldrig va bra och det kunde ge negativt. Men just nu så kör ju de flesta med samma titel på inlägget som på sökvägen. Vad påverkar detta det hela?

    Samtidigt så noterade jag att du hade annan formulering på titeln i ”headern” än på självaste inlägget. Så det påverkar då?

    Kommentar av Exoclyps

  14. Jag har tyvärr inte testat men jag tror inte det ska vara någon vara med att ha samma url som titel – 90% av alla bloggar har ju det som default till exempel.

    Kommentar av Magnus

  15. Förstod inte vad som menades med statiska sökvägar till en början men man lär sig så länge man lever..Kom in hit genom SEO-forum . se :)

    Kommentar av

    Yasa

  16. Hur är det med åäöi sökvägen? Är det att föredra framför att konvertera svenska bokstäver till aao?

    Jag har märkt att ord som innehåller åäö i länkarna faktiskt fetmarkeras på sökresultatsidan, vilket inte händer om åäö bytts ut. Den stora nackdelen jag ser är dock när man ska dela länken och de svenska bokstäverna blir encode:ade (ä blir %C3%A4) vilket gör att länken blir oläslig. Chrome och FF verkar dock hantera det väl och visar trots det åäö i adressfältet men det hjälper ju inte när länken i sig är ful.

    Vad tycker ni?

    Kommentar av

    Kire

  17. Kire,

    Vi rekommenderar att köra utan åäö i sökvägen pga just tekniska problem som du nämner. Dock blir det tekniska problemen färre och färre upplever vi. När det gäller själva domännamnet upplever vi att båda med och utan åäö fungerar lika bra.

    Kommentar av Michael

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

En fiskande pingvin

Pingvinen 4.0 är här

Pingvin 4.0 är lanserad. Den ska vara en del av algoritmen och köras löpande på alla marknader. I detta inlägg kan du läsa alla nyheterna med den nya versionen.

strukturerad data

Nyheter för strukturerad data

Under veckan som gått har vi noterat en förändring i SERP:en. Numera lyfter google in bilder direkt i sökresultatet med hjälp av strukturerad data. Något som bara varit tillgängligt för recept tidigare. Lär dig mer hur du kan nyttja dessa förändringar på bästa sätt!

bygga länkar

Skapa auktoritet – Bygg din egen affiliatesajt – Steg 3

När du byggt en affiliatesajt har du bara gjort 20% av arbetet. Läs vad du ska fokusera övriga 80% av tiden på redan i början av webbplatsens levnadstid.

Hänvisiningar Google Analytics

”Snor” Klarna din försäljning?

En besökare har klickat på er AdWords-annons, lägger varan i varukorgen och genomför köpet via en extern betalningslösning – exempelvis Klarna. Tillskrivs köpet då verkligen till AdWords? Det bästa vore om så alltid vore fallet, men vår erfarenhet säger att […]

sokpodden_avsnitt-17_460x288

#17 Vattentäta skott

Så var det dags för avsnitt 17 av Sökpodden. I detta avsnitt pratar vi om 13 lite ovanliga SEO tips, undersöker vattentäta skott mellan AdWords och det organiska sökresultatet och djupdyker i budgivningen på Facebook. Du lyssnar väl?