Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sökmotorvänliga sökvägar fortfarande viktigt

För ett tag sedan gick Google ut med att de numer klarar av att hantera dynamiska sökvägar lika bra som statiska och att de mer eller mindre uppmanade webmasters att inte skriva om sökvägarna. Sökmotoroptimerare världen över började snabbt säga att omskrivning av URL inte var något som gav något inom SEO. Det är direkt felaktigt och vi ska komma ihåg att det Google gick ut med aldrig handlade om vad som var bäst för SEO.

Med ett enkelt litet experiment kan vi visa att Google använder URL för att ämnesbestämma sidan och därmed förstås ge den fördelar i sökresultatet. Experimentet gick till enligt följande:
Installera Antivirus

  1. Jag skrev en bloggpost på en blogg om antivirus
  2. Sökvägen innehåller Installera Antivirus
  3. Inget annat i posten nämner ordet Installera alls, fram till nu har den heller inte haft någon länk till sig
  4. Posten ligger på pos 1 på sökning efter Installera Antivirus

Vad kan vi dra för slutsatser? Att Google tar hänsyn till sökvägen torde väl vara ganska uppenbart, inga andra faktorer som påverkat posten har alls haft något med Installera att göra och den tog snabbt och enkelt en förstaposition på sökordet. Den andra slutsatsen vi kan dra är att om man vill bli framgångsrik inom SEO så måste man testa snarare än att försöka tolka det Google säger.

19 kommentarer

  1. Intressant, men man måste ju spekulera i varför Google går ut och säger detta?
    Har du någon tanke Magnus?

    Vänligen,
    Fredrik Näs

  2. Jag har faktiskt en tanke och det är att det handlar om olika målsättning. Google kommunicerar en sak och sökmotoroptimerarna läser en annan för de har andra saker i tankarna. Google säger vi kan utan problem spindla dynamiska URL:er och det kan dom ju. Läsarna läser, dynamiska URL:er är det nya svarta.

    Kommentar av Magnus

  3. Du har en superstark personlig blogg Magnus. Det vet du ju. Och vi måste väga in färskhetsaspekten i sökresultatet fortfarande tror jag. (Det som förvånar mig allra mest är faktiskt att Mjukvara.se inte har försökt knipa just den här sökningen utan bara motsatsen, att _ta bort_ antivirusprogrammen).

    Men jag har hela tiden tyckt att Google skickar blå dunster i sin kommunikation. Dessutom har jag hitills aldrig sett URLar med fler än en parameter som inte kan tweekas till att visa någon sorts duplikatinnehåll. Det går nästan alltid att lägga till en parameter eller ändra på någon annan och vill det sig riktigt illa så använder sådana sajter canonical-taggen så illa att de då skriver ut den tweakade URLen som canonical.

    Kommentar av

    Nikke Lindqvist

  4. Jodå, nog sitter det en del i att det är mycket inlänkar till bloggen. Jag tror faktiskt inte att jag skulle våga säga att det är en särskilt viktig parameter heller (det är faktiskt inte en så konkurrensutsatt sökning som det ser ut att vara).

    Det är precis som du säger alltid lite extra läskigt med Urlar med parametrar.

    Kommentar av Magnus

  5. Jag läste själv Googles bloggpost ganska ordentligt då den publicerades. Den var lång och rörig och sa i princip att: Google har blivit lite bättre på dynamiska URLer, men klarar dem inte 100% och det kan ge en fördel med statiska URLer men det är inte så mycket att oroa sig för.

    I sak har alltså inget ändrats! Det står så svart på vitt i bloggposten.

    Kommentar av

    David

  6. Intressant inlägg och intressanta kommentarer. Har inget att tillägga, men tack! :)

    Kommentar av

    SuperDani

  7. […] Sökmotorkonsult förklarar sökvägar […]

    Pingback av

    Vecka 31 – Ordningen återställd! - PRODUKTION203

  8. […] augusti 2010 För några dagar sedan kunde vi se Magnus Bråth göra ett test om ifall Google lägger någon vikt på URLn. Det intressanta är att Google själva har hävdat att URLn inte skall ha så stor betydelse och […]

    Pingback av

    Antivirus – Kaugesaar

  9. Självklart utvecklas ju även google. Till det bättre tycker jag så länge de slopar nofollow. Intressant artikel. Men hur fungerar det när man lägger till sin hemsida i googles register? Hur tar de varapå hemsidans innehåll?

    Kommentar av

    Roger Persson

  10. Det allra lättaste och bästa sättet att bli indexerad är att helt enkelt se till att få länkar till sidan.

    Kommentar av Magnus

  11. Intressant test. Jag provade själv några dagar efteråt och det såg ut att hamna rätt så högt (andra ord) men sedan kom en jäkel och kommenterade inlägget och använda det ”andra” ordet i sin kommentar. :-)
    Nåja det är lätt att göra om.

    Bara inte nu någon läser det du skrivit och får för sig att det är så här man skall göra för att optimera en webbplats bra.

    Kommentar av Urban

  12. Spännande test, har inget att tillägga, men jag lär mig mycket här inne, som vanligt!
    Tack!

    Petter Hedman

    Kommentar av

    Petter Hedman

  13. Mycket intressant. Undrar hur stor del urlen egentligen har? Och en annan sak som jag kom tänka på gällande sökvägar osv.

    Hade för mig att jag läste någonstans att dubbletter på data aldrig va bra och det kunde ge negativt. Men just nu så kör ju de flesta med samma titel på inlägget som på sökvägen. Vad påverkar detta det hela?

    Samtidigt så noterade jag att du hade annan formulering på titeln i ”headern” än på självaste inlägget. Så det påverkar då?

    Kommentar av

    Exoclyps

  14. Jag har tyvärr inte testat men jag tror inte det ska vara någon vara med att ha samma url som titel – 90% av alla bloggar har ju det som default till exempel.

    Kommentar av Magnus

  15. Förstod inte vad som menades med statiska sökvägar till en början men man lär sig så länge man lever..Kom in hit genom SEO-forum . se :)

    Kommentar av

    Yasa

  16. Hur är det med åäöi sökvägen? Är det att föredra framför att konvertera svenska bokstäver till aao?

    Jag har märkt att ord som innehåller åäö i länkarna faktiskt fetmarkeras på sökresultatsidan, vilket inte händer om åäö bytts ut. Den stora nackdelen jag ser är dock när man ska dela länken och de svenska bokstäverna blir encode:ade (ä blir %C3%A4) vilket gör att länken blir oläslig. Chrome och FF verkar dock hantera det väl och visar trots det åäö i adressfältet men det hjälper ju inte när länken i sig är ful.

    Vad tycker ni?

    Kommentar av

    Kire

  17. Kire,

    Vi rekommenderar att köra utan åäö i sökvägen pga just tekniska problem som du nämner. Dock blir det tekniska problemen färre och färre upplever vi. När det gäller själva domännamnet upplever vi att båda med och utan åäö fungerar lika bra.

    Kommentar av Michael

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden avsnitt 32

#32 Negativ SEO

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

Årets Julklapp 2017

Årets Julklapp 2017?

Julhandeln är officiellt igång men vad är årets julklapp 2017? Vi jämför några populära produkters sökvolymer och letar efter den bästa SEO-julklappen!

Anna Ersson, jurist

Annonsera mot e-postadresser på Facebook – är det lagligt?

Att annonsera mot e-postadresser på Facebook är effektivt. Samtidigt får vi ofta frågan om man verkligen får göra så. Vi har tagit hjälp av juristen Anna Ersson för att reda ut frågan. Att GDPR ersätter PUL den 25 maj 2018 […]

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner