Sökmotorkonsult.se

9 tips för varumärket

Brand

Om man söker på ditt namn eller varumärke, vad får man se då? För ett tag sedan gjorde vi en liten undersökning där vi lät bloggens läsare svara på vad man hittar i sökresultatet för det egna varumärket. Vi ska förstås komma ihåg att de som läser den här bloggen ofta åtminstone har ett större intresse av sökmotorer än gemene man men här kommer i alla fall lite data:

  1. 50% hittar sina egna kanaler
  2. 33% hittar sina partners
  3. 19% hittar bloggare som skrivit positivt eller neutralt
  4. 13% hittar konkurrenter
  5. 10% hittar inget utom den egna siten
  6. 8% hittar kritiska bloggare
  7. 2% hittar kritiska tidningar
  8. 2% hittar tidningar som skrivit positivt

Som sagt, urvalet är skevt och litet men vi kan ju istället för att försöka dra slutsater om hur det ser ut generellt sett titta på de faktiskt siffrorna. Ett inte helt litet antal hittar negativa skriverier i sökningen efter varumärket och ännu fler hittar konkurrenter. Att din konkurrent syns när man letar efter just dig är ju en katastrof.

Måhända har du kanske förstaplatsen men alla som söker väljer inte länk nummer ett, en del går vidare neråt i sökresultaten. Om du har en massa negativa bloggar eller konkurrenter där förlorar du en rad ganska heta leads. Som tur är går det att göra något åt det men det krävs lite arbete. Vi ska ta en titt på några sätt att ta över sitt eget sökresultat.

Grundproblemet är att Google som visar 1 ibland kanske 2 träffar per site. Du kan visserligen få sitelinks (du vet de där som får en massa extra länkar på förstapositionen, testa sök efter sökmotorkonsult så får du se vad jag menar) men det räcker ändå inte långt. Du vill ju fylla alla tio positionerna eller åtminstone många för att knuffa undan huvudkonkurrenten. Beroende på hur väl optimerad och hur mycket starka länkar de andra resultaten har så kan det här vara olika lätt. I många fall räcker det med några enkla steg.

Saker du kan göra för att knuffa undan konkurrenterna

  1. Sätt upp en profil på LinkedIn för ditt företag (eller vad det nu är som lider av konkurrens i varumärkets sökresultat). Fyll på med en massa bra text och se till att den får lite länkar. Med lite tur tar den snabbt en position i sökresultatet.
  2. Skaffa ett pressrum på MyNewsdesk, de rankar förvånansvärt bra utan externa inlänkar.
  3. Skapa en sida på Facebook för ditt företag och se till att den får några inlänkar.
  4. Sätt upp en företagsblogg på WordPress eller Blogger och se till att den heter samma som ditt företag.
  5. Registera fler domäner med ditt företagsnamn, har du företaget.se kanske du kan lägga till en liten infosida på företaget.nu. De här behöver få inlänkar men å andra sidan har du lite fler frihetsgrader eftersom det inte är den ”officiella” webbplatsen. Kanske kan ni ordna tävlingar eller publicera kundernas feedback osv.
  6. Länka till företagets profil på olika sidor där ni finns med, Eniro, Hitta, Allabolag osv. Du kan ju själv välja vilka, om allabolag visar upp enorma förluster kanske du inte vill att den ska klättra in i resultatet heller.
  7. Bygg upp en eller flera subdomäner. Subdomäner kan nämligen visas i samma resultat som träffar från huvuddomänen. Kanske kan det funka med en presskontakt.företaget.se eller jobb.företaget.se.
  8. Skapa en kanal på Youtube där personalen får välja ut sina favoritklipp, se till att den får några länkar.
  9. Om företaget har ett twitter-konto, se till att det får lite länkar och se till att det är aktivt, om det inte finns något konto, se till att starta ett.

Nu har du några vägar framåt i räddningen av ditt sökresultat. Det finns förstås fler sätt så jag tänkte att jag skulle beskriva utgångspunkten i hur jag tagit fram listan. Det handlar nästan uteslutande om att finnas på siter som har hög trust. Hög trust gör att man kan klättra i sökresultatet utan allt för mycket ansträngning.

Sidan är senast uppdaterad 2010-04-28

11 kommentarer

  1. Mycket bra lista!

    Förutom på en punkt… :)

    ”Starta en grupp på Facebook för ditt företag och se till att den får några inlänkar.”

    Det här är faktiskt inte en bra rekommendation då grupper generellt sett är värdlösa om man jämför med sidor/pages.

    Detta av flera anledningar som jag får återkomma till, men du har mycket fler möjligheter med Pages när det gäller att styra SEO som till exempel en snygg URL.

    Rekommendationen bör således vara att skapa en sida/page på Facebook och inte en grupp.

    Kommentar av Simon Sundén

  2. Jo, du har förstås rätt men min målsättning var att det skulle gå riktigt fort att göra och en sida kräver lite mer arbete. Sen finns det ju faktiskt inget som hindrar att man gör båda.

    Kommentar av Magnus

  3. Efter Simons input tog jag och redigerade inlägget. Sanningen är att en sida inte tar så himla mycket längre än en grupp att sätta upp och det kan vara värt att spendera de extra sekunderna. Det var helt enkelt jag som var för obstinat med sekundsparandet.

    Kommentar av Magnus

  4. I jämförelse med alla de andra 8 punkterna du listar upp går det fortare att sätta upp en Facebook-sida så jag kan inte köpa hastighetsargumentet.

    Gjorde en test: Att få igång en Facebook-sida med en nyhet, en logga samt en snabb beskrivning tog mig 1 minut och 17 sekunder.

    Facebooksidor indexeras även inom en dag på Google :)

    Kommentar av Simon Sundén

  5. Japp, i jämförelse med att dra igång en företagsblogg är det ju inget.

    Jag har också märkt att de indexeras relativt fort, inte så dåligt för en så stor och djup site. Nu har väl FB fått sin beskärda del av inlänkar och uppdateringar så man kan tänka sig att Google kan tycka det värt besväret att komma på besök lite nu och då.

    Kommentar av Magnus

  6. En sida som jag har märkt rankar väldigt bra dock på google.se är pusha.se med rätt titel så kan dom mycket väl ta en placering på ett varumärke och då kan du länka direkt till företagets sida därifrån.

    Några som är lite av road models för det här med att ta över serpen på sitt konkurrenssatta varumärke borde ändå vara pokerstars… http://www.google.se/search?q=pokerstars

  7. Ja det är sant, Pusha har jag sett poppa upp lite på senaste tiden så det är också ett riktigt bra tips.

    När det gäller Pokerstars så vet jag att de jobbar med det men man ska komma ihåg att här finns det faktiskt riktig konkurrens. Det handlar inte bara om ett varumärke där folk råkat få positioner utan ett sökord som folk arbetar aktivt med att ta positioner på. Då räcker tipsen i den här artikeln inte särskilt långt, en Linkedin-profil skulle till exempel ha enormt svårt att ta sig in på topp 10.

    Kommentar av Magnus

  8. Mycket bra tips. Gjorde slag i saken och skapade en Facebook-sida av bara farten.
    Tack för bra artikel!

  9. Ett mycket bra inlägg! Skall ta och göra en facebook sida!
    Tack för en bra blogg!

    Petter Hedman

    Kommentar av Petter Hedman

  10. […] att man faktiskt kontrollerar alla positioner i sökresultatet. Jag har sedan tidigare skrivit 9 tips för att rädda varumärket, där kan du hitta enkla tips på hur du kontrollerar ditt […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.