Sökmotorkonsult.se

Sökord i brödtext, bra eller dåligt?

Bröd som symbliserar brödtext

En av de vanligaste frågorna jag får är hur du ska skriva så att sökmotorer gillar din text och nästan alltid rör frågan om sökordet ska vara med i brödtexten och i så fall hur många gånger.

Att skriva för sökmotorer är inte varken svårare eller enklare än att skriva för dina läsare. Mitt råd är att skriva en brödtext (den löpande texten på en webbsida) som är bra för dina läsare, då blir den bra för Google också. Men när jag säger så, får jag ofta följdfrågan om sökord i brödtext. Behöver de inte vara med?

Här följer fem vanliga frågor gällande just detta.

1. Behöver mitt sökord vara med i brödtexten?

begagnade bilarJa, sökordet ska vara med i dess exakta form. Om ditt sökord är ”begagnade bilar” ska just ”begagnade bilar” finns med i brödtexten. Det räcker alltså inte att det står ”begagnade” på ett ställe i texten och ”bilar” på ett annat. De måste stå ihop om det är ditt sökord.

2. Hur många gånger behöver jag ha med sökordet i brödtexten?

En gång räcker men du kan ha med det fler gånger. Min erfarenhet är att om du skriver en bra text för dina läsare får du med sökordet lagom många gånger utan att du behöver tänka på det. Men dubbelkolla ändå alltid att det finns med minst en gång.

3. Kan jag ha med sökordet för många gånger i min brödtext?

Ja, det kan du. Detta kallas ibland för ”keyword stuffing” och kan ge negativa effekter på dina placeringar på Google. Återigen, skriver du en bra text för dina läsare (utan att fundera på att få in sökordet här och var i texten) så blir det bra och du undviker ”keyword stuffing”.

4. Ska jag skriva språkligt fel för att få in mitt sökord?

BokstäverNej, det ska du inte. Om ditt sökord är ”hotell Göteborg” ska du skriva ”hotell i Göteborg” i brödtexten så att det blir språkligt korrekt. Försök i dessa fall komma så nära ditt sökord som möjligt.

Exempelvis är ”hotell i Göteborg” att föredra före ”hotell som ligger i Göteborg” om ditt sökord är ”hotell Göteborg”. Självklart kan det också stå ”hotell som ligger i Göteborg” i din brödtext, men se till att det står ”hotell i Göteborg” en gång i texten.

5. Förstår Google singular och plural?

Ja, i många fall förstår Google numera singularis och pluralis och ser det i stor utsträcknings som samma sökord. Detta till trots är mitt råd att ändå alltid få med ditt exakta sökord i brödtexten (varför göra det svårt för Google i onödan?).

Är ditt sökord ”begagnade bilar” så nöj dig inte med att skriva ”begagnad bil” i din brödtext utan se till att få med ”begagnade bilar” en gång.

Glad sommar!

 

Sidan är senast uppdaterad 2014-07-08

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!