Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sökord i brödtext, bra eller dåligt?

Bröd som symbliserar brödtext

En av de vanligaste frågorna jag får är hur du ska skriva så att sökmotorer gillar din text och nästan alltid rör frågan om sökordet ska vara med i brödtexten och i så fall hur många gånger.

Att skriva för sökmotorer är inte varken svårare eller enklare än att skriva för dina läsare. Mitt råd är att skriva en brödtext (den löpande texten på en webbsida) som är bra för dina läsare, då blir den bra för Google också. Men när jag säger så, får jag ofta följdfrågan om sökord i brödtext. Behöver de inte vara med?

Här följer fem vanliga frågor gällande just detta.

1. Behöver mitt sökord vara med i brödtexten?

begagnade bilarJa, sökordet ska vara med i dess exakta form. Om ditt sökord är ”begagnade bilar” ska just ”begagnade bilar” finns med i brödtexten. Det räcker alltså inte att det står ”begagnade” på ett ställe i texten och ”bilar” på ett annat. De måste stå ihop om det är ditt sökord.

2. Hur många gånger behöver jag ha med sökordet i brödtexten?

En gång räcker men du kan ha med det fler gånger. Min erfarenhet är att om du skriver en bra text för dina läsare får du med sökordet lagom många gånger utan att du behöver tänka på det. Men dubbelkolla ändå alltid att det finns med minst en gång.

3. Kan jag ha med sökordet för många gånger i min brödtext?

Ja, det kan du. Detta kallas ibland för ”keyword stuffing” och kan ge negativa effekter på dina placeringar på Google. Återigen, skriver du en bra text för dina läsare (utan att fundera på att få in sökordet här och var i texten) så blir det bra och du undviker ”keyword stuffing”.

4. Ska jag skriva språkligt fel för att få in mitt sökord?

BokstäverNej, det ska du inte. Om ditt sökord är ”hotell Göteborg” ska du skriva ”hotell i Göteborg” i brödtexten så att det blir språkligt korrekt. Försök i dessa fall komma så nära ditt sökord som möjligt.

Exempelvis är ”hotell i Göteborg” att föredra före ”hotell som ligger i Göteborg” om ditt sökord är ”hotell Göteborg”. Självklart kan det också stå ”hotell som ligger i Göteborg” i din brödtext, men se till att det står ”hotell i Göteborg” en gång i texten.

5. Förstår Google singular och plural?

Ja, i många fall förstår Google numera singularis och pluralis och ser det i stor utsträcknings som samma sökord. Detta till trots är mitt råd att ändå alltid få med ditt exakta sökord i brödtexten (varför göra det svårt för Google i onödan?).

Är ditt sökord ”begagnade bilar” så nöj dig inte med att skriva ”begagnad bil” i din brödtext utan se till att få med ”begagnade bilar” en gång.

Glad sommar!

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Erik Allerth, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 46 av Sökpodden

#46 Ceteris paribus

I årets första avsnitt av Sökpodden pratar vi om vad som är en bra CTR, Google Smart Shopping och videoannonser på Facebook. Lyssna gärna! Nytt år, nya möjligheter! Så var det äntligen dags för årets första avsnitt av Sökpodden. Det […]

Hitta saknade sökord

Hitta saknade sökord

Ett bra sätt att hitta nya sökord är att analysera vilka sökord du får trafik ifrån i dag men som du inte nämner på sidan. Genom att sedan addera dessa sökord i sidans innehåll kan du öka rankingen. I denna artikel går vi steg-för-steg igenom hur du lyckas med detta.

Ahrefs släpper nytt verktyg för att se antalet interna länkar

Ahrefs släppte nyligen en uppdatering till verktyget Bäst efter länkar, som nu även inkluderar interna länkar. Detta gör det enkelt att säkerställa att man länkar till sina viktigaste sidor internt på sajten, och på så vis påvisar dess prominenta betydelse för Google.

SEO-året 2018

SEO-året 2018

2018 är över och det har blivit dags att summera året som gått ur ett SEO-perspektiv.

SEM-året 2018

Vi summerar SEM-året 2018

SEM-året 2018 är slut och vi har nu summerat några av de händelser som vi ansåg vara värda att uppmärksamma lite extra. Du kan se hela listan här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner