Sökmotorkonsult.se

Sökord i brödtext, bra eller dåligt?

Bröd som symbliserar brödtext

En av de vanligaste frågorna jag får är hur du ska skriva så att sökmotorer gillar din text och nästan alltid rör frågan om sökordet ska vara med i brödtexten och i så fall hur många gånger.

Att skriva för sökmotorer är inte varken svårare eller enklare än att skriva för dina läsare. Mitt råd är att skriva en brödtext (den löpande texten på en webbsida) som är bra för dina läsare, då blir den bra för Google också. Men när jag säger så, får jag ofta följdfrågan om sökord i brödtext. Behöver de inte vara med?

Här följer fem vanliga frågor gällande just detta.

1. Behöver mitt sökord vara med i brödtexten?

begagnade bilarJa, sökordet ska vara med i dess exakta form. Om ditt sökord är ”begagnade bilar” ska just ”begagnade bilar” finns med i brödtexten. Det räcker alltså inte att det står ”begagnade” på ett ställe i texten och ”bilar” på ett annat. De måste stå ihop om det är ditt sökord.

2. Hur många gånger behöver jag ha med sökordet i brödtexten?

En gång räcker men du kan ha med det fler gånger. Min erfarenhet är att om du skriver en bra text för dina läsare får du med sökordet lagom många gånger utan att du behöver tänka på det. Men dubbelkolla ändå alltid att det finns med minst en gång.

3. Kan jag ha med sökordet för många gånger i min brödtext?

Ja, det kan du. Detta kallas ibland för ”keyword stuffing” och kan ge negativa effekter på dina placeringar på Google. Återigen, skriver du en bra text för dina läsare (utan att fundera på att få in sökordet här och var i texten) så blir det bra och du undviker ”keyword stuffing”.

4. Ska jag skriva språkligt fel för att få in mitt sökord?

BokstäverNej, det ska du inte. Om ditt sökord är ”hotell Göteborg” ska du skriva ”hotell i Göteborg” i brödtexten så att det blir språkligt korrekt. Försök i dessa fall komma så nära ditt sökord som möjligt.

Exempelvis är ”hotell i Göteborg” att föredra före ”hotell som ligger i Göteborg” om ditt sökord är ”hotell Göteborg”. Självklart kan det också stå ”hotell som ligger i Göteborg” i din brödtext, men se till att det står ”hotell i Göteborg” en gång i texten.

5. Förstår Google singular och plural?

Ja, i många fall förstår Google numera singularis och pluralis och ser det i stor utsträcknings som samma sökord. Detta till trots är mitt råd att ändå alltid få med ditt exakta sökord i brödtexten (varför göra det svårt för Google i onödan?).

Är ditt sökord ”begagnade bilar” så nöj dig inte med att skriva ”begagnad bil” i din brödtext utan se till att få med ”begagnade bilar” en gång.

Glad sommar!

 

Sidan är senast uppdaterad 2014-07-08

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?