Sökmotorkonsult.se

Sökord i brödtext, bra eller dåligt?

Bröd som symbliserar brödtext

En av de vanligaste frågorna jag får är hur du ska skriva så att sökmotorer gillar din text och nästan alltid rör frågan om sökordet ska vara med i brödtexten och i så fall hur många gånger.

Att skriva för sökmotorer är inte varken svårare eller enklare än att skriva för dina läsare. Mitt råd är att skriva en brödtext (den löpande texten på en webbsida) som är bra för dina läsare, då blir den bra för Google också. Men när jag säger så, får jag ofta följdfrågan om sökord i brödtext. Behöver de inte vara med?

Här följer fem vanliga frågor gällande just detta.

1. Behöver mitt sökord vara med i brödtexten?

begagnade bilarJa, sökordet ska vara med i dess exakta form. Om ditt sökord är ”begagnade bilar” ska just ”begagnade bilar” finns med i brödtexten. Det räcker alltså inte att det står ”begagnade” på ett ställe i texten och ”bilar” på ett annat. De måste stå ihop om det är ditt sökord.

2. Hur många gånger behöver jag ha med sökordet i brödtexten?

En gång räcker men du kan ha med det fler gånger. Min erfarenhet är att om du skriver en bra text för dina läsare får du med sökordet lagom många gånger utan att du behöver tänka på det. Men dubbelkolla ändå alltid att det finns med minst en gång.

3. Kan jag ha med sökordet för många gånger i min brödtext?

Ja, det kan du. Detta kallas ibland för ”keyword stuffing” och kan ge negativa effekter på dina placeringar på Google. Återigen, skriver du en bra text för dina läsare (utan att fundera på att få in sökordet här och var i texten) så blir det bra och du undviker ”keyword stuffing”.

4. Ska jag skriva språkligt fel för att få in mitt sökord?

BokstäverNej, det ska du inte. Om ditt sökord är ”hotell Göteborg” ska du skriva ”hotell i Göteborg” i brödtexten så att det blir språkligt korrekt. Försök i dessa fall komma så nära ditt sökord som möjligt.

Exempelvis är ”hotell i Göteborg” att föredra före ”hotell som ligger i Göteborg” om ditt sökord är ”hotell Göteborg”. Självklart kan det också stå ”hotell som ligger i Göteborg” i din brödtext, men se till att det står ”hotell i Göteborg” en gång i texten.

5. Förstår Google singular och plural?

Ja, i många fall förstår Google numera singularis och pluralis och ser det i stor utsträcknings som samma sökord. Detta till trots är mitt råd att ändå alltid få med ditt exakta sökord i brödtexten (varför göra det svårt för Google i onödan?).

Är ditt sökord ”begagnade bilar” så nöj dig inte med att skriva ”begagnad bil” i din brödtext utan se till att få med ”begagnade bilar” en gång.

Glad sommar!

 

Sidan är senast uppdaterad 2014-07-08

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?