Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sökord i brödtext, bra eller dåligt?

Bröd som symbliserar brödtext

En av de vanligaste frågorna jag får är hur du ska skriva så att sökmotorer gillar din text och nästan alltid rör frågan om sökordet ska vara med i brödtexten och i så fall hur många gånger.

Att skriva för sökmotorer är inte varken svårare eller enklare än att skriva för dina läsare. Mitt råd är att skriva en brödtext (den löpande texten på en webbsida) som är bra för dina läsare, då blir den bra för Google också. Men när jag säger så, får jag ofta följdfrågan om sökord i brödtext. Behöver de inte vara med?

Här följer fem vanliga frågor gällande just detta.

1. Behöver mitt sökord vara med i brödtexten?

begagnade bilarJa, sökordet ska vara med i dess exakta form. Om ditt sökord är ”begagnade bilar” ska just ”begagnade bilar” finns med i brödtexten. Det räcker alltså inte att det står ”begagnade” på ett ställe i texten och ”bilar” på ett annat. De måste stå ihop om det är ditt sökord.

2. Hur många gånger behöver jag ha med sökordet i brödtexten?

En gång räcker men du kan ha med det fler gånger. Min erfarenhet är att om du skriver en bra text för dina läsare får du med sökordet lagom många gånger utan att du behöver tänka på det. Men dubbelkolla ändå alltid att det finns med minst en gång.

3. Kan jag ha med sökordet för många gånger i min brödtext?

Ja, det kan du. Detta kallas ibland för ”keyword stuffing” och kan ge negativa effekter på dina placeringar på Google. Återigen, skriver du en bra text för dina läsare (utan att fundera på att få in sökordet här och var i texten) så blir det bra och du undviker ”keyword stuffing”.

4. Ska jag skriva språkligt fel för att få in mitt sökord?

BokstäverNej, det ska du inte. Om ditt sökord är ”hotell Göteborg” ska du skriva ”hotell i Göteborg” i brödtexten så att det blir språkligt korrekt. Försök i dessa fall komma så nära ditt sökord som möjligt.

Exempelvis är ”hotell i Göteborg” att föredra före ”hotell som ligger i Göteborg” om ditt sökord är ”hotell Göteborg”. Självklart kan det också stå ”hotell som ligger i Göteborg” i din brödtext, men se till att det står ”hotell i Göteborg” en gång i texten.

5. Förstår Google singular och plural?

Ja, i många fall förstår Google numera singularis och pluralis och ser det i stor utsträcknings som samma sökord. Detta till trots är mitt råd att ändå alltid få med ditt exakta sökord i brödtexten (varför göra det svårt för Google i onödan?).

Är ditt sökord ”begagnade bilar” så nöj dig inte med att skriva ”begagnad bil” i din brödtext utan se till att få med ”begagnade bilar” en gång.

Glad sommar!

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Facebook video och Instagram video storlek guide

Facebook video & Instagram video 2019 – Stor guide!

Facebook video och Instagram video kan vara kraftfulla verktyg för din annonsering. Men vad krävs för att lyckas? Vi går igenom vad du behöver hålla koll på för att lyckas.

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner