Sökmotorkonsult.se

Vilka sökord kombinerar?

Du sitter på en lite större site som du tänkt optimera för ett större antal sökord och du har insett att du kommer behöva använda olika målsidor för de olika orden. Hur ska du bestämma vilka ord som hamnar på vilken sida?

Det här kan onekligen bli ett ganska komplicerat problem, ofta kan mycket lösa sig på ett naturligt sätt men det blir kanske inte bäst bara för att produkterna kommer från samma tillverkare eller för att du råkade skriva så när du startade din blogg. Det finns en hel del att tänka på när man väljer målsidor.

Praktiska begränsningar

Till att börja med finns det rent fysiska (om man kan kalla dom det) begränsningar på vad som är rimligt att sikta på. Du kan ju inte gärna ha fler sökord än vad som ryms i en hyggligt skriven sidtitel. Om du tänkt dig ett tjugotal spridda sökord på startsidan på din webbshop är det värt att tänka om, titeln kommer i värsta fall inte fungera alls och i bästa fall se ut som spam vilket ger sämre click through från sökresultatet.

I övrigt är det svårt för att inte säga omöjligt att säga en exakt siffra, det är själva orden som avgör hur många du kan ha på samma sida. En del ord passar som handen i handsken och då kan man ta fler, en del får inte ihop alls även om de betyder precis samma sak. Jag ska visa en ordserie som fungerar lysande och som dessutom tjänar på att ha med alla orden (fraserna).

  • Free Online Games
  • Free Games Online
  • Online Games
  • Games Online
  • Free Games
  • Games

Exemplet ovan är egentligen 2 spår, Free och Online. Det här är en mycket naturlig väg att gå i sökmotoroptimeringen eftersom man kan börja arbetet i huvudsak med de enklare sökorden för att sedan röra sig mot de mer konkurrensutsatta. De är ju allihop fraser som ligger mycket nära varandra och kommer stärka varandra. Än så länge är det inte så komplicerat.

Motsatsen skulle vara en butik som säljer smör och sökmotoroptimering. Jag skulle inte under några omständigheter försöka optimera samma sida för båda orden utan skulle dela upp dem. De är helt enkelt för olika för att en artikel på ett trovärdigt sätt ska kunna handla om båda. Det är förstås också beroende av hur mycket och hur bra länkar du kan få tag på men generellt skulle jag säga att det aldrig är värt det.

Ordmoln

Både på sid- och sitenivå tjänar man på att använda ord som hör ihop. Det brukar pratas om ordmoln, ett ganska passande uttryck. Tyvärr blir det lite komplext att göra avgränsningar, ord som hör ihop kan mycket väl vara behöva olika målsidor trots att de gör det. Det är helt klart beroende på konkurrens men också på själva orden. På den här bloggen har jag t ex delat upp Internetmarknadsföring och Sökmotoroptimering på olika sidor. Inom ett mindre konkurrensutsatt ämne skulle jag kanske valt att ha dem på samma sida, jämförbart är kanske Banankartonger och Papplådor som utan tvekan skulle fungera på en sida.

Jag fick över Skype frågan om Tjäna Pengar och Affiliate och tänkte att vi tillsammans kunde fatta ett beslut.

Hur skulle du göra med Tjäna Pengar och Affiliate?

Se resultat

Loading ... Loading ...

Sitens övriga innehåll

Förutom själva orden behöver du också titta på sitens övriga innehåll. Om din site håller sig till ämnet väl så är det kanske vettigt med en mer detaljerad indelning. På den här bloggen finns det en egen sida för Meta-Description och en om Yandex. På en blogg om generell marknadsföring är det kanske inte rimligt.

Sidan är senast uppdaterad 2011-04-12

6 kommentarer

  1. Angående omröstningen: Jag tror att 99 procent av de som söker på ”Tjäna pengar” inte har en aning om vad ”affiliate” är för något. Två målsidor blir mitt svar!

    Kommentar av Kristoffer

  2. Ja, så kan det helt klart vara.

    Kommentar av Magnus

  3. Jag skulle nog hålla med kommentarerna här ovan och säga att steget från att vilja ”tjäna pengar” och ge sig in i affiliatebranschen är ganska långt. Två olika helt enkelt röstar jag på…

    Kommentar av websimon

  4. Har tittat lite och tänkt en hel del på hur dina trådar, rubriker, titlar, bilder är publicerade, nu kanske jag pratar före jag tänker. Skyller på klockan, samt att jag inte granskat din kodning eller liknande utan bara det som är publikt framför ögat och det jag undrar är varför inte alla dina bilder är bättre optimerade med alt text och bildfilsnamn osv för ämnet? Nu är visserligen denna alttext klockren och även så bildfilsnamnet. Nu kanske inte tiden räcker till osv. Men lite intressant vore att få höra ditt svar på det jag reflekterat till.

    När det gäller artikelns sökords förfrågan om tjäna pengar & affiliate, så valde jag samma site av den enkla anledningen man kan kombinera det fint och sedan tror jag man får så stor hjälp av att idag har väl google även lärt sig de hör ihop med tanke på den enorma explosion av sidor som lär ut hur man kan tjäna pengar snabbt på affiliate osv. Därav vore valet för mig enkelt med de två sökorden tillsammans. Om jag tänker rätt eller fel det får ni andra ge synpunkter på….;)

    Kommentar av Björn

  5. Du har helt rätt Björn, bilderna får lite styvmoderlig behandling här. Alla har titel eftersom WP kräver det men alt-attribut är det sämre med.

    Kommentar av Magnus

  6. OKej då hänger jag med, tänkte om det var någon annan strategi med ditt val av alt texterna osv….

    Kommentar av Björn

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?