Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vilka sökord kombinerar?

Du sitter på en lite större site som du tänkt optimera för ett större antal sökord och du har insett att du kommer behöva använda olika målsidor för de olika orden. Hur ska du bestämma vilka ord som hamnar på vilken sida?

Det här kan onekligen bli ett ganska komplicerat problem, ofta kan mycket lösa sig på ett naturligt sätt men det blir kanske inte bäst bara för att produkterna kommer från samma tillverkare eller för att du råkade skriva så när du startade din blogg. Det finns en hel del att tänka på när man väljer målsidor.

Praktiska begränsningar

Till att börja med finns det rent fysiska (om man kan kalla dom det) begränsningar på vad som är rimligt att sikta på. Du kan ju inte gärna ha fler sökord än vad som ryms i en hyggligt skriven sidtitel. Om du tänkt dig ett tjugotal spridda sökord på startsidan på din webbshop är det värt att tänka om, titeln kommer i värsta fall inte fungera alls och i bästa fall se ut som spam vilket ger sämre click through från sökresultatet.

I övrigt är det svårt för att inte säga omöjligt att säga en exakt siffra, det är själva orden som avgör hur många du kan ha på samma sida. En del ord passar som handen i handsken och då kan man ta fler, en del får inte ihop alls även om de betyder precis samma sak. Jag ska visa en ordserie som fungerar lysande och som dessutom tjänar på att ha med alla orden (fraserna).

  • Free Online Games
  • Free Games Online
  • Online Games
  • Games Online
  • Free Games
  • Games

Exemplet ovan är egentligen 2 spår, Free och Online. Det här är en mycket naturlig väg att gå i sökmotoroptimeringen eftersom man kan börja arbetet i huvudsak med de enklare sökorden för att sedan röra sig mot de mer konkurrensutsatta. De är ju allihop fraser som ligger mycket nära varandra och kommer stärka varandra. Än så länge är det inte så komplicerat.

Motsatsen skulle vara en butik som säljer smör och sökmotoroptimering. Jag skulle inte under några omständigheter försöka optimera samma sida för båda orden utan skulle dela upp dem. De är helt enkelt för olika för att en artikel på ett trovärdigt sätt ska kunna handla om båda. Det är förstås också beroende av hur mycket och hur bra länkar du kan få tag på men generellt skulle jag säga att det aldrig är värt det.

Ordmoln

Både på sid- och sitenivå tjänar man på att använda ord som hör ihop. Det brukar pratas om ordmoln, ett ganska passande uttryck. Tyvärr blir det lite komplext att göra avgränsningar, ord som hör ihop kan mycket väl vara behöva olika målsidor trots att de gör det. Det är helt klart beroende på konkurrens men också på själva orden. På den här bloggen har jag t ex delat upp Internetmarknadsföring och Sökmotoroptimering på olika sidor. Inom ett mindre konkurrensutsatt ämne skulle jag kanske valt att ha dem på samma sida, jämförbart är kanske Banankartonger och Papplådor som utan tvekan skulle fungera på en sida.

Jag fick över Skype frågan om Tjäna Pengar och Affiliate och tänkte att vi tillsammans kunde fatta ett beslut.

Hur skulle du göra med Tjäna Pengar och Affiliate?

Se resultat

Loading ... Loading ...

Sitens övriga innehåll

Förutom själva orden behöver du också titta på sitens övriga innehåll. Om din site håller sig till ämnet väl så är det kanske vettigt med en mer detaljerad indelning. På den här bloggen finns det en egen sida för Meta-Description och en om Yandex. På en blogg om generell marknadsföring är det kanske inte rimligt.

6 kommentarer

  1. Angående omröstningen: Jag tror att 99 procent av de som söker på ”Tjäna pengar” inte har en aning om vad ”affiliate” är för något. Två målsidor blir mitt svar!

    Kommentar av Kristoffer

  2. Ja, så kan det helt klart vara.

    Kommentar av Magnus

  3. Jag skulle nog hålla med kommentarerna här ovan och säga att steget från att vilja ”tjäna pengar” och ge sig in i affiliatebranschen är ganska långt. Två olika helt enkelt röstar jag på…

    Kommentar av websimon

  4. Har tittat lite och tänkt en hel del på hur dina trådar, rubriker, titlar, bilder är publicerade, nu kanske jag pratar före jag tänker. Skyller på klockan, samt att jag inte granskat din kodning eller liknande utan bara det som är publikt framför ögat och det jag undrar är varför inte alla dina bilder är bättre optimerade med alt text och bildfilsnamn osv för ämnet? Nu är visserligen denna alttext klockren och även så bildfilsnamnet. Nu kanske inte tiden räcker till osv. Men lite intressant vore att få höra ditt svar på det jag reflekterat till.

    När det gäller artikelns sökords förfrågan om tjäna pengar & affiliate, så valde jag samma site av den enkla anledningen man kan kombinera det fint och sedan tror jag man får så stor hjälp av att idag har väl google även lärt sig de hör ihop med tanke på den enorma explosion av sidor som lär ut hur man kan tjäna pengar snabbt på affiliate osv. Därav vore valet för mig enkelt med de två sökorden tillsammans. Om jag tänker rätt eller fel det får ni andra ge synpunkter på….;)

    Kommentar av

    Björn

  5. Du har helt rätt Björn, bilderna får lite styvmoderlig behandling här. Alla har titel eftersom WP kräver det men alt-attribut är det sämre med.

    Kommentar av Magnus

  6. OKej då hänger jag med, tänkte om det var någon annan strategi med ditt val av alt texterna osv….

    Kommentar av

    Björn

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner