Sökmotorkonsult.se

Sökordsanalys – så gör du

Sökordsanalys brukar man kalla den allra första delen av varje sökmotoroptimering. Det går ut på att hitta rätt sökord. Många beskriver idag sökordsanalys som ett ganska mekaniskt arbete men jag är inte beredd att hålla med, jag tycker det handlar mer om fingertoppskänsla än om att krossa data i en maskin.

Visst, det allra första du behöver göra är att samla data och där finns det många användbara metoder. Googles Keyword Tool ger dig en del bra insikter och SEOlytics kan klart vara behjälpligt. Den första har du förstås sett sedan tidigare om du jobbat med någon form av SEO eller SEM, den andra tänkte jag visa ett litet tips för.

Lär dig av konkurrenterna med SEOlytics

Ett väldigt snabbt sätt att komma igång är att härmas. Jag brukar alltid föreslå det som start för nästan alla som vill komma igång med sökmotoroptimering. I det här läget tycker jag att du ska leta rätt på en konkurrent som är duktig på Adwords. Du behöver ha ett SEOlyticskonto (jag håller som du kanske sett tidigare på att utvärdera systemet och det är så pass intressant att jag tycker det är värt att använda) och där kan du hitta i princip alla kampanjer din konkurrent kör.

Adwordskampanj Pineberry

Här ser du ett exempel på data som SEOlytics grävt fram om Pineberry.com och som du ser får du fram lite intressant information. Om du till exempel ger seo-föreläsningar kanske SEO Kurs kan vara ett intressant ord? På det här sättet kan du få uppslag, se vad vi prioriterar och så vidare.

När du väl samlat på dig sökordsdata

Genom att testa dig fram med alla tänkbara verktyg för att få fram sökvolymer, konkurrens och vad det nu kan vara kommer vi tillbaka till mitt påstående i ingressen. Nu är det fingertoppskänsla som spelar roll. Du måste nämligen välja ut de ord du kommer tjäna mest pengar på och satsa på dem. Det är det som är själva sökordsanalysen. Resten är bara insamlande av data.

Det finns en lång rad faktorer att ha i åtanke här, en riktlinje är att ju närmare din produkt sökordet ligger, desto bättre konvertering. Någon som sökt efter Sökord kommer inte tycka att den här artikeln är fantastisk. Däremot är chansen klart större att sökfrasen Lär dig sökordsanalys ger en nöjd besökare. Båda är rätt men en konverterar bättre per besökare. Nu kan det ändå vara så att Sökord är intressantare på grund av en mycket större sökvolym. Men ta med i beräkningen att det kanske inte är bästa tänkbara trafik.

En annan tumregel är att köprelaterade sökord konverterar bättre. Till exempel Köp Sökordsanalys ska ge bättre resultat än Hurra för Sökordsanalys. På samma sätt är det många som ogillar gratis-ord även om jag vill mena att man helt klart kan bygga en business på sådana.

Nu ska du i alla fall ha lite mer kött på benen inför nästa gång. Om du har fler tips kan du väl fylla på i kommentarsfältet och om du vill fördjupa dig rekommenderar jag artikeln om sökordsanalys i SEO skolan.

6 kommentarer

  1. Google webmaster tools har ju en keyword relevancy sektion för sökorden, där man kan se hur google faktiskt upplever sajten.
    Det dåliga är att man inte verkar kunna se två-ordiga fraser, utan det är bara enkla ord.

    Men där får man ett bra tips på hur Google tolkar din sajt.
    Notera att det tar tid för Google att uppdatera webmaster tools, så man måste vara tålmodig.

    Mvh / hanna

    Kommentar av Hanna

  2. Jo, det är sant men det tycker jag kommer i nästa steg, efter sökordsanalysen. Det är ju snarare en indikation på vad som finns på siten, inte vad du vill ska finnas.

  3. Som vanligt bra förklarat.
    Bra exempel med SEOlytics,.
    Vi kan tillägga att trafiken får man ju ta med en nypa salt.
    Jag tycker Google saltar lite väl med hur många som verkligen söker.
    Även när man väljer ”fras” eller ”exakta” sök.

    Kommentar av Petter

  4. Perfekt tips. Detta är verkligen något jag ska testa.

    men jag har bara en liten fråga. Vet inte om detta är rätt ställe. Men om jag skriver in en URL i sökordsverktyget i webmaster tools så kommer det bara upp ett par stycken sökord. Är detta sökord som google anser vara starka? eller bara ett urval från hemsidan?
    Och varför får jag inte fler sökord än bara ett fåtal? (har en ganska stor hemsida med mycket content).

    Kommentar av Micke

  5. Det är sökord som Google antar att din site handlar om och vi kan anta att det är som med det mesta annat, ett urval.

    Jag har ganska litet förtroende för just det verktyget och använder det inte själv.

  6. Det finns många sökordsverktyg på nätet, och det som är lite tråkigt är att de tolkar informationen på webbplatser olika.
    Då menar jag att de visar olika resultat, vilket betyder att de använder olika algoritmer och uträkningsmetoder.

    Vilken metod Google använder sig utav är fortfarande inte känt, men det är då bra att använda ett flertal verktyg som visar en generell bild av sökorden, och sedan optimera efter dessa.

    Kommentar av Hanna

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?