Sökmotorkonsult.se

Sökordsdata i Google webmaster tools

sökordsdata i google webmaster tools

Google har lagt till sökordsdata i Google webmaster tools. Hur exakt datan är vet vi inte men det hjälper till i problematiken med not provided. Använd den för att identifiera enkla förändringar som leder till bättre konvertering och ranking i det organiska sökresultatet.

Den 7:e januari skrev John Mueller (Google’s Webmaster Trends Analyst) att de inte längre kommer avrunda datan i Google Webmaster Tools Search Queries report. Du kommer åt den under Söktrafik → Sökfrågor. Exemplet han ger i inlägget är följande för förändringen.

Före:

före uppdatering

 

Efter:

efter uppdatering

Det han inte nämnde i inlägget men som är intressant är att man även får uppdaterad sökordsdata, i form av visningar och klick, under fliken ”populäraste sidorna”. De sidor som visas här är de som har flest visningar i sökresultatet. Genom att klicka på en sida så får du se sökfraserna med antalet visningar och klick för vald tidsperiod.

sökordsdata i google webmaster tools

På så sätt kommer du åter åt i alla fall delar av datan som försvann med not provided. Hur tillförlitlig datan är vet vi inte så stirra dig inte blind på siffrorna utan använd den för att göra förbättringar på din sajt.

  • Googla sökfrasen för att få reda på vilken position du ligger på. Kontrollera title och meta description, är de optimala eller kan göra förändringar för att öka konverteringen från sökresultatet.
  • Gå till landningssidan och kontrollera innehållet. Kan du göra förändringar eller tillägg i title, rubriker och texter så att du blir relevantare för den frasen?

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner