Sökmotorkonsult.se

Sökordsdata i Google webmaster tools

Sökordsdata i google webmaster tools

Google har lagt till sökordsdata i Google webmaster tools. Hur exakt datan är vet vi inte men det hjälper till i problematiken med not provided. Använd den för att identifiera enkla förändringar som leder till bättre konvertering och ranking i det organiska sökresultatet.

Den 7:e januari skrev John Mueller (Google’s Webmaster Trends Analyst) att de inte längre kommer avrunda datan i Google Webmaster Tools Search Queries report. Du kommer åt den under Söktrafik → Sökfrågor. Exemplet han ger i inlägget är följande för förändringen.

Före:

före uppdatering

 

Efter:

efter uppdatering

Det han inte nämnde i inlägget men som är intressant är att man även får uppdaterad sökordsdata, i form av visningar och klick, under fliken ”populäraste sidorna”. De sidor som visas här är de som har flest visningar i sökresultatet. Genom att klicka på en sida så får du se sökfraserna med antalet visningar och klick för vald tidsperiod.

sökordsdata i google webmaster tools

På så sätt kommer du åter åt i alla fall delar av datan som försvann med not provided. Hur tillförlitlig datan är vet vi inte så stirra dig inte blind på siffrorna utan använd den för att göra förbättringar på din sajt.

  • Googla sökfrasen för att få reda på vilken position du ligger på. Kontrollera title och meta description, är de optimala eller kan göra förändringar för att öka konverteringen från sökresultatet.
  • Gå till landningssidan och kontrollera innehållet. Kan du göra förändringar eller tillägg i title, rubriker och texter så att du blir relevantare för den frasen?

Sidan är senast uppdaterad 2021-01-25

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?