Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sökordsdata i Google webmaster tools

sökordsdata i google webmaster tools

Google har lagt till sökordsdata i Google webmaster tools. Hur exakt datan är vet vi inte men det hjälper till i problematiken med not provided. Använd den för att identifiera enkla förändringar som leder till bättre konvertering och ranking i det organiska sökresultatet.

Den 7:e januari skrev John Mueller (Google’s Webmaster Trends Analyst) att de inte längre kommer avrunda datan i Google Webmaster Tools Search Queries report. Du kommer åt den under Söktrafik → Sökfrågor. Exemplet han ger i inlägget är följande för förändringen.

Före:

före uppdatering

 

Efter:

efter uppdatering

Det han inte nämnde i inlägget men som är intressant är att man även får uppdaterad sökordsdata, i form av visningar och klick, under fliken ”populäraste sidorna”. De sidor som visas här är de som har flest visningar i sökresultatet. Genom att klicka på en sida så får du se sökfraserna med antalet visningar och klick för vald tidsperiod.

sökordsdata i google webmaster tools

På så sätt kommer du åter åt i alla fall delar av datan som försvann med not provided. Hur tillförlitlig datan är vet vi inte så stirra dig inte blind på siffrorna utan använd den för att göra förbättringar på din sajt.

  • Googla sökfrasen för att få reda på vilken position du ligger på. Kontrollera title och meta description, är de optimala eller kan göra förändringar för att öka konverteringen från sökresultatet.
  • Gå till landningssidan och kontrollera innehållet. Kan du göra förändringar eller tillägg i title, rubriker och texter så att du blir relevantare för den frasen?

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner