Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sökordsdata i Google webmaster tools

sökordsdata i google webmaster tools

Google har lagt till sökordsdata i Google webmaster tools. Hur exakt datan är vet vi inte men det hjälper till i problematiken med not provided. Använd den för att identifiera enkla förändringar som leder till bättre konvertering och ranking i det organiska sökresultatet.

Den 7:e januari skrev John Mueller (Google’s Webmaster Trends Analyst) att de inte längre kommer avrunda datan i Google Webmaster Tools Search Queries report. Du kommer åt den under Söktrafik → Sökfrågor. Exemplet han ger i inlägget är följande för förändringen.

Före:

före uppdatering

 

Efter:

efter uppdatering

Det han inte nämnde i inlägget men som är intressant är att man även får uppdaterad sökordsdata, i form av visningar och klick, under fliken ”populäraste sidorna”. De sidor som visas här är de som har flest visningar i sökresultatet. Genom att klicka på en sida så får du se sökfraserna med antalet visningar och klick för vald tidsperiod.

sökordsdata i google webmaster tools

På så sätt kommer du åter åt i alla fall delar av datan som försvann med not provided. Hur tillförlitlig datan är vet vi inte så stirra dig inte blind på siffrorna utan använd den för att göra förbättringar på din sajt.

  • Googla sökfrasen för att få reda på vilken position du ligger på. Kontrollera title och meta description, är de optimala eller kan göra förändringar för att öka konverteringen från sökresultatet.
  • Gå till landningssidan och kontrollera innehållet. Kan du göra förändringar eller tillägg i title, rubriker och texter så att du blir relevantare för den frasen?

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Facebook video och Instagram video storlek guide

Facebook video & Instagram video 2019 – Stor guide!

Facebook video och Instagram video kan vara kraftfulla verktyg för din annonsering. Men vad krävs för att lyckas? Vi går igenom vad du behöver hålla koll på för att lyckas.

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner