Sökmotorkonsult.se

Sökordsdata i Google webmaster tools

Sökordsdata i google webmaster tools

Google har lagt till sökordsdata i Google webmaster tools. Hur exakt datan är vet vi inte men det hjälper till i problematiken med not provided. Använd den för att identifiera enkla förändringar som leder till bättre konvertering och ranking i det organiska sökresultatet.

Den 7:e januari skrev John Mueller (Google’s Webmaster Trends Analyst) att de inte längre kommer avrunda datan i Google Webmaster Tools Search Queries report. Du kommer åt den under Söktrafik → Sökfrågor. Exemplet han ger i inlägget är följande för förändringen.

Före:

före uppdatering

 

Efter:

efter uppdatering

Det han inte nämnde i inlägget men som är intressant är att man även får uppdaterad sökordsdata, i form av visningar och klick, under fliken ”populäraste sidorna”. De sidor som visas här är de som har flest visningar i sökresultatet. Genom att klicka på en sida så får du se sökfraserna med antalet visningar och klick för vald tidsperiod.

sökordsdata i google webmaster tools

På så sätt kommer du åter åt i alla fall delar av datan som försvann med not provided. Hur tillförlitlig datan är vet vi inte så stirra dig inte blind på siffrorna utan använd den för att göra förbättringar på din sajt.

  • Googla sökfrasen för att få reda på vilken position du ligger på. Kontrollera title och meta description, är de optimala eller kan göra förändringar för att öka konverteringen från sökresultatet.
  • Gå till landningssidan och kontrollera innehållet. Kan du göra förändringar eller tillägg i title, rubriker och texter så att du blir relevantare för den frasen?

Sidan är senast uppdaterad 2021-01-25

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?