Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sökordsoptimering, Sökoptimering, SEO – Kärt barn har många namn

Det har under ett längre tag pågått en viss begreppsförvirring inom seo-branschen och det har faktiskt en bakomliggande anledning. När sökmotoroptimering först kom till Sverige kom det från den engelskspråkiga delen av världen där det är mer eller mindre fast att det heter SEO (Search Engine Optimization). Uttrycket började inte avändas ordentligt i Sverige förrän efter ett tag och under tiden uppstod en rad mer eller mindre rimliga översättningar. En av anledningarna till att branschen inte kunnat enas om en terminologi är att det faktiskt finns bolag som tjänar på att det blandas.

SEOEn av anledningarna är att det ligger prestige i att ha en bra position på det sökord som definerar branschen, det är en försäljningsfördel att kunna säga, titta vi ligger etta på Sökoptimering alltså är vi bättre än våra konkurrenter. Samtidigt i en annan del av Sverige säger en annan telefonförsäljare, vi har ju förstaposition på Sökordsoptimering så du förstår ju att vi är bäst. Eftersom det faktiskt handlar om ganska konkurrensutsatta sökord så kan inte alla visa på förstasidespositioner utan att bredda kriterierna lite.

En annan anledning som i mina ögon känns lite trevligare är att ett av de saker man gör om man är en bra sökmotoroptimerare är att se över andra mindre konkurrensutsatta sökord för att sidan man optimerar för ska få så billig trafik som möjligt, alltså trafik där man behöver göra lite jobb. Istället för att bara satsa på Fotboll så kanske man också går på Sparka Boll och det är precis det de gör här, de försöker fånga upp lite billig trafik på sidan om huvudsökordet och har alltså breddat Sökmotoroptimering med Sökoptimering och Sökordsoptimering.

Den här bloggen har ju redan en ganska hygglig position på Sökmotoroptimering, det sökord som har mest trafik, högst konkurrens och som egentligen är branschstandard. Om du inser vad jag gör så är det ju samma sak, jag vill också knipa lite av trafiken på de andra termerna för de används ju faktiskt. Om jag pratar eller skriver om ämnet så använder jag de två termer som är de riktiga dock, Sökmotoroptimering och SEO.

En kommentar

  1. […] Sökoptimering är helt enkelt ett annat ord för Sökmotoroptimering. Läs mer om Sökoptimering. […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google Ads Skillshop Jean-Philipe Wahlgren

Certifiera dig i Google Skillshop

Academy for Ads heter sedan i höstas Skillshop och Googles koncept för certifieringar inom Google Ads har ändrat mer än bara namn. Här kommer en genomgång av det nya systemet och några tips för att klara proven. Google har i […]

Topp 10 artiklar

Våra 10 artiklar med mest organisk trafik

I dag bjuder vi på en topplista över de artiklar på bloggen som genom åren generat mest organisk trafik. Vilken artikel tror du kommer etta? En ledtråd är att det har med bilder att göra.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 60 av Sökpodden

#60 Favorit i repris

Denna gång kör vi en favorit i repris i Sökpodden. Vi återupplivar tre ämnen som vi körde under vårt första år 2015. Såklart har vi valt tre ämnen där det hänt en hel del under de senaste fem åren. Du lyssnar väl?

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Google Shopping blir gratis för alla

Det blir gratis för alla e-handlare att delta i Google Shopping. Detta sedan Google utannonserat en stor förändring av hur tjänsten är uppbyggd. Läs mer här.

Intern konkurrens SEO

Intern konkurrens kan försämra din SEO

Intern konkurrens på din sajt kan påverka rankingen negativt. Här beskriver vi hur du hittar sidor som kan konkurrera mot varandra och hur du går tillväga för att lösa problematiken.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner