Sökmotorkonsult.se

Sökordsoptimering, sökoptimering, SEO – kärt barn har många namn

Det har under ett längre tag pågått en viss begreppsförvirring inom SEO-branschen, men det finns faktiskt en bakomliggande orsak.

När sökmotoroptimering först kom till Sverige kom det från den engelskspråkiga delen av världen där den fastslagna termen mer eller mindre är SEO (Search Engine Optimization). Uttrycket började inte användas ordentligt i Sverige förrän efter ett tag och under tiden uppstod en rad olika översättningar. En av anledningarna till att branschen inte kunnat enas om en terminologi är att det faktiskt finns bolag som tjänar på att det blandas.

Det handlar om prestige

Det ligger prestige i att ha en bra position på det sökord som definierar branschen, då det är en försäljningsfördel att kunna säga; ”titta, vi ligger etta på sökoptimering alltså är vi bättre än våra konkurrenter”. Men samtidigt i en annan del av Sverige berättar en annan telefonförsäljare att hens företag har förstaposition på sökordsoptimering vilket betyder att de är bäst. När det handlar om konkurrensutsatta sökord så kan ju inte alla visa på förstasidespositioner utan att kriterierna breddas lite.

Andra sökord ger billig trafik

En annan anledning är att det i ens arbete som sökmotoroptimerare ger en möjlighet att se över andra mindre konkurrensutsatta sökord för att sidan man optimerar för ska få så billig trafik som möjligt, alltså trafik som inte kräver så mycket jobb. Istället för att bara satsa på ”Fotboll” så kanske man också går på ”Sparka Boll”. På så sätt fångar man upp lite billig trafik på sidan om det huvudsakliga sökordet och har alltså breddat sökmotoroptimering med sökoptimering och sökordsoptimering.

Den här bloggen har ju redan en ganska hygglig position på ”sökmotoroptimering”, vilket är det sökord som har mest trafik, högst konkurrens och som måste anses vara branschstandard. Men då de andra termerna ju faktiskt också används vill man även knipa lite av den trafiken. När jag pratar eller skriver om ämnet så använder jag dock de två termer som är de riktiga; sökmotoroptimering och SEO.

Sidan är senast uppdaterad 2022-04-19

En kommentar

  1. […] Sökoptimering är helt enkelt ett annat ord för Sökmotoroptimering. Läs mer om Sökoptimering. […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?