Sökmotorkonsult.se

Sökordsoptimering, sökoptimering, SEO – kärt barn har många namn

Det har under ett längre tag pågått en viss begreppsförvirring inom SEO-branschen, men det finns faktiskt en bakomliggande orsak.

När sökmotoroptimering först kom till Sverige kom det från den engelskspråkiga delen av världen där den fastslagna termen mer eller mindre är SEO (Search Engine Optimization). Uttrycket började inte användas ordentligt i Sverige förrän efter ett tag och under tiden uppstod en rad olika översättningar. En av anledningarna till att branschen inte kunnat enas om en terminologi är att det faktiskt finns bolag som tjänar på att det blandas.

Det handlar om prestige

Det ligger prestige i att ha en bra position på det sökord som definierar branschen, då det är en försäljningsfördel att kunna säga; ”titta, vi ligger etta på sökoptimering alltså är vi bättre än våra konkurrenter”. Men samtidigt i en annan del av Sverige berättar en annan telefonförsäljare att hens företag har förstaposition på sökordsoptimering vilket betyder att de är bäst. När det handlar om konkurrensutsatta sökord så kan ju inte alla visa på förstasidespositioner utan att kriterierna breddas lite.

Andra sökord ger billig trafik

En annan anledning är att det i ens arbete som sökmotoroptimerare ger en möjlighet att se över andra mindre konkurrensutsatta sökord för att sidan man optimerar för ska få så billig trafik som möjligt, alltså trafik som inte kräver så mycket jobb. Istället för att bara satsa på ”Fotboll” så kanske man också går på ”Sparka Boll”. På så sätt fångar man upp lite billig trafik på sidan om det huvudsakliga sökordet och har alltså breddat sökmotoroptimering med sökoptimering och sökordsoptimering.

Den här bloggen har ju redan en ganska hygglig position på ”sökmotoroptimering”, vilket är det sökord som har mest trafik, högst konkurrens och som måste anses vara branschstandard. Men då de andra termerna ju faktiskt också används vill man även knipa lite av den trafiken. När jag pratar eller skriver om ämnet så använder jag dock de två termer som är de riktiga; sökmotoroptimering och SEO.

Sidan är senast uppdaterad 2022-04-19

En kommentar

  1. […] Sökoptimering är helt enkelt ett annat ord för Sökmotoroptimering. Läs mer om Sökoptimering. […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.