Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sökresultaten blir bättre av SEO

Snigel

Sökresultaten som Google levererar idag skulle vara sämre om det inte fanns SEO. Det kan vara lite svårt att inse det och med jämna mellanrum dyker det upp tidningsartiklar eller bloggposter som hävdar att sökmotoroptimering förstör eller stör sökmotorer generellt. Att tro det är bara oinsatt och jag ska ägna lite tid åt att förklara hur det egentligen ligger till.

För länge sen, 6-10 år sen, var konkurrensen i de organiska (de vanliga) sökresultaten mycket lägre, det fanns väldigt få som sysslade med SEO och det gjorde att det fanns massor av vertikaler där ingen optimerade. På den tiden kunde vem som helst slänga ihop en skräpig site och ta bra positioner på sökord, då blev det skräpigare av SEO. Idag är situationen en annan däremot, idag är konkurrensen mycket högre vilket innebär följande:

Du måste, iaf i väldigt många och eftertraktade sökresultat, bygga en bra site för att kunna hålla en position. Detta för att dina konkurrenter har gjort det. Varje extra sökmotoroptimerare i ett sökresultat ökar konkurrensen något och därmed kvaliteten.

Om vi dessutom tittar på de allra mest konkurrensutsatta sökresultaten, t ex casino & poker eller lån, så är det dessutom ännu tydligare. Det är nämligen så att om du vill hålla en förstaplats på Poker så kommer det att kosta skjortan, dina konkurrenter investerar mycket pengar på att ligga där och då måste du göra det med. För att du ska ha råd att hålla en förstaplats i ett sånt sökresultat så måste du konvertera bra (förvandla besökare till kunder). Grundbulten i bra konvertering är att erbjuda besökarna vad besökarna vill ha.

Resultatet är faktiskt att du måste konvertera bäst för att kunna ranka bäst, för då har du störst marginal och kan investera mest. Du kan fördjupa dig lite i det i min artikel om sökmarknadsföring för samma sak gäller för både sponsrade länkar och sökmotoroptimering. Det innebär alltså att den som konverterar bäst, rankar bäst (långsiktigt) och det i sin tur innebär att för att ranka bra måste du ge besökarna vad dom vill ha. Ergo: Mer konkurrens i sökresultaten = Bättre sökresultat.

 

Jag har skrivit om det här tidigare men tyckte det var dags för en uppfräschning.

22 kommentarer

  1. Bra artikel Magnus!

    Kontrast till Unnis skit!

    Kommentar av Petter

  2. Inge Unni-rage? :)

    Kommentar av Mikael

  3. Bra artikel och ett bra svar till CS mycket märkliga artikel tidigare idag.

  4. Tack ska ni ha. Jag upplever inte att det går att svara på Unnis artikel på något vettigt sätt annat än att försöka förklara. Det är ofta uppförsbacke :)

    Om någon annan läsare undrar vad för artikel som diskuteras i kommentarerna så är det den här: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.425432

  5. Mikael – Jaga inte upp honom nu..
    Magnus övar lite på sin nyinlärda skepnad som konflikträdd ;-)

    ..skojade såklart – bra inlägg Magnus!
    Bra att lära de sämre uppdaterade!

  6. Vilket för oss tillbaka till att du i grund och botten måste ha en bra sida för att kunna ranka högt.

    Kommentar av

    Stefan Bergfeldt

  7. Bra och klargörande. Slängde själv ihop en bloggpost efter att läst Drougges krönika.

    Hon måste rimligtvis har förutspått den här reaktionen. Känns verkligen som hon mest var ute efter att provocera. Eller?

    Kommentar av Kristoffer

  8. Jag tror också det var för att få lite uppmärksamhet men det känns som om det ändå behövs ett svar.

  9. […] skriver dessutom initierat om att sökresultaten blir bättre med SEO. Kristoffer har också kommenterat det hela. Och det finns en diskussion i SEO-forum […]

  10. Bra skrivet! Man kan ju undra hur CS tänkte som publicera den. Känns som att SEO-branschen får ta massa skit som den absolut inte är förtjänt utav. Lite som att man skulle fördöma hela frisör branschen för att det finns några få värdelösa.

    Kommentar av

    Fredrik Johansson

  11. Hm, som svar på Unni Drougges snäva bild av seo-påverkan förstår jag artikeln, men annars finns som bekant andra knep än hög kvalitet och ge-besökarna-vad-dom-vill-ha för att ranka högt också…

    Kommentar av

    Oskar

  12. Oskar, klarar du ranka upp en sida som inte är något att ha i ett konkurrensutsatt segment och hur länge kan du hålla platsen?

    T ex Poker, tar du en första, andra eller tredjeplats där med en dålig site?

  13. I fallet ”poker” ser det rätt schyst ut och de orimliga sajterna tenderar att studsa tillbaka rätt snabbt, men det finns likvärdiga (konkurrensmässigt) sökord där kvaliteten skiftar betydligt mer. Vill inte peka ut några sajter, men det är iaf min bild av det.

    Sedan att hålla en förstaplats beror väl också på att det finns en del ”självkonsoliderande” effekter (jag tänker bl a på frekvensen spontan länkning – inte inom poke då förstås:), men på ndra omården) och inte bara superior content.

    Kommentar av

    Oskar

  14. Jepp, lite det som är min poäng, ju mer konkurrens, desto bättre resultat. Mer SEO = Bättre sök

  15. Jag håller med om ”Varje extra sökmotoroptimerare i ett sökresultat ökar konkurrensen något och därmed kvaliteten” som du skriver i inlägget kan stämma. Men ”Mer SEO = bättre sök” … detta implicerar isf att om sökord.se rankar bättre än ejsökord.se är det för att den förra har mer att erbjuda besökarna.

    Jag beklagar om jag synar ord och formuleringar ist för att greppa resonemnaget, men det är så jag läser texter:)

    Kommentar av

    Oskar

  16. Fast att Google valt att ge sökordsdomäner förtur kan man väl knappast skylla SEO-branschen för? Det är ju Googles egna tillkortakommanden, ligger väl inte jag eller någon annan sökmotorkonsult bakom?

  17. Nej, det har du förstås rätt i. Dock är nyttjandet av idealiskt domännamn ofta del i SEO-strategin, vars metod kan ge utslag i rankingen utan att för den del vara besökaren till gagn.

    Jag skyller inte på SEO-branschen för hur Internet ser ut, jag håller bara inte med om att SEO måste leda till bättre sök. Förresten gör jag allt i min makt för att s-optimera mina egna sidor:)

    Kommentar av

    Oskar

  18. Var det inte vissa SEO-människor som tillförde alla skräpsidor förr, för länge sedan? Tror knappats det var IKEA eller andra företag som fanns närvarande på Internet som inte ens hade kunskapen om keywords, density och vad alla termer heter.

    Jag förundras även hur man kan påstå sökresultaten bli bättre när mycket inom SEO handlar om länkbyggande, länkar som till största del endast finns till för att påverka ranking och inte tillföra mervärde till besökarna vilket känns som ursprungstanken.

    Ta ett exempel från idag, Jajja, som hamnade i blåsväder, är det då så himla konstigt folk börjar misstro andra företag? Eller gynnades folket som sökte på att få upp ett hotel som inte ens existerade?
    https://plus.google.com/102490519267673133452/posts/AgZ1NdwV7Hc

    Då jag själv sysslar mycket med programmering backend inom web förundras jag även över hur många inom seo som tycker att man i princip aldrig ska använda http status 404 då man förlorar länkkraft. Det är väl att missbruka standarder, något som även Google verkar ogilla. Då tänker jag t.ex. på deras nyligen uppdaterade algoritm för att hitta soft 404 p.g.a folk som missbrukar just http status 404.
    http://insidesearch.blogspot.com/2012/01/30-search-quality-highlights-with.html

    Kommentar av

    Stefan

  19. Om du ska försöka övertala mig att 404:or gör nätet bättre så får du försöka bättre. Om du försöker övertala mig att Google tycker att man ska använda 404:or där det tidigare funnits innehåll så kommer jag börja skratta. Du behöver lära dig grunderna i hur sökmotorer fungerar först, kritisera sen.

  20. Känns lagom seriöst att skratta åt folk, hänvisa mig då hellre till källor som säger annat.

    Jag tror inte på att övertala dig, mina kommentarer var mer generella och inte till dig personligen, men du kan få lite länkar där Google själva säger vad 404 är, varför du ska använda detta och som de i översta referensen säger:
    ”In fact, we actually prefer that, when you get rid of a page on your site, you make sure that it returns a proper 404 or 410 response code”

    Referenser angående 404:
    http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2011/05/do-404s-hurt-my-site.html
    http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=sv&answer=40132
    http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=en&answer=93641

    Hoppas dock att du har officiell information att delge som kommer från Google där de säger att man inte ska använda 404.

    Kommentar av

    Stefan

  21. Mycket bra inlägg. Det är precis som jag alltid sagt, nämligen att den bästa sajten inom ett område kommer alltid att ranka bäst. Det beror på att besökare återkommer på en bra sajt, besökare rekommenderar vidare en bra sajt och besökare konverterar på en bra sajt. Så länge man driver den bästa sajten så kommer man alltid att ligga först på sökmotorerna!

    Kommentar av Philip

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden avsnitt 32

#32 Negativ SEO

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

Årets Julklapp 2017

Årets Julklapp 2017?

Julhandeln är officiellt igång men vad är årets julklapp 2017? Vi jämför några populära produkters sökvolymer och letar efter den bästa SEO-julklappen!

Anna Ersson, jurist

Annonsera mot e-postadresser på Facebook – är det lagligt?

Att annonsera mot e-postadresser på Facebook är effektivt. Samtidigt får vi ofta frågan om man verkligen får göra så. Vi har tagit hjälp av juristen Anna Ersson för att reda ut frågan. Att GDPR ersätter PUL den 25 maj 2018 […]

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner