Sökmotorkonsult.se

Sökresultaten blir bättre av SEO

Snigel

Sökresultaten som Google levererar idag skulle vara sämre om det inte fanns SEO. Det kan vara lite svårt att inse det och med jämna mellanrum dyker det upp tidningsartiklar eller bloggposter som hävdar att sökmotoroptimering förstör eller stör sökmotorer generellt. Att tro det är bara oinsatt och jag ska ägna lite tid åt att förklara hur det egentligen ligger till.

För länge sen, 6-10 år sen, var konkurrensen i de organiska (de vanliga) sökresultaten mycket lägre, det fanns väldigt få som sysslade med SEO och det gjorde att det fanns massor av vertikaler där ingen optimerade. På den tiden kunde vem som helst slänga ihop en skräpig site och ta bra positioner på sökord, då blev det skräpigare av SEO. Idag är situationen en annan däremot, idag är konkurrensen mycket högre vilket innebär följande:

Du måste, iaf i väldigt många och eftertraktade sökresultat, bygga en bra site för att kunna hålla en position. Detta för att dina konkurrenter har gjort det. Varje extra sökmotoroptimerare i ett sökresultat ökar konkurrensen något och därmed kvaliteten.

Om vi dessutom tittar på de allra mest konkurrensutsatta sökresultaten, t ex casino & poker eller lån, så är det dessutom ännu tydligare. Det är nämligen så att om du vill hålla en förstaplats på Poker så kommer det att kosta skjortan, dina konkurrenter investerar mycket pengar på att ligga där och då måste du göra det med. För att du ska ha råd att hålla en förstaplats i ett sånt sökresultat så måste du konvertera bra (förvandla besökare till kunder). Grundbulten i bra konvertering är att erbjuda besökarna vad besökarna vill ha.

Resultatet är faktiskt att du måste konvertera bäst för att kunna ranka bäst, för då har du störst marginal och kan investera mest. Du kan fördjupa dig lite i det i min artikel om sökmarknadsföring för samma sak gäller för både sponsrade länkar och sökmotoroptimering. Det innebär alltså att den som konverterar bäst, rankar bäst (långsiktigt) och det i sin tur innebär att för att ranka bra måste du ge besökarna vad dom vill ha. Ergo: Mer konkurrens i sökresultaten = Bättre sökresultat.

 

Jag har skrivit om det här tidigare men tyckte det var dags för en uppfräschning.

Sidan är senast uppdaterad 2012-01-10

22 kommentarer

  1. Bra artikel Magnus!

    Kontrast till Unnis skit!

    Kommentar av Petter

  2. Inge Unni-rage? :)

    Kommentar av Mikael

  3. Bra artikel och ett bra svar till CS mycket märkliga artikel tidigare idag.

  4. Tack ska ni ha. Jag upplever inte att det går att svara på Unnis artikel på något vettigt sätt annat än att försöka förklara. Det är ofta uppförsbacke :)

    Om någon annan läsare undrar vad för artikel som diskuteras i kommentarerna så är det den här: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.425432

  5. Mikael – Jaga inte upp honom nu..
    Magnus övar lite på sin nyinlärda skepnad som konflikträdd ;-)

    ..skojade såklart – bra inlägg Magnus!
    Bra att lära de sämre uppdaterade!

  6. Vilket för oss tillbaka till att du i grund och botten måste ha en bra sida för att kunna ranka högt.

    Kommentar av Stefan Bergfeldt

  7. Bra och klargörande. Slängde själv ihop en bloggpost efter att läst Drougges krönika.

    Hon måste rimligtvis har förutspått den här reaktionen. Känns verkligen som hon mest var ute efter att provocera. Eller?

    Kommentar av Kristoffer

  8. Jag tror också det var för att få lite uppmärksamhet men det känns som om det ändå behövs ett svar.

  9. […] skriver dessutom initierat om att sökresultaten blir bättre med SEO. Kristoffer har också kommenterat det hela. Och det finns en diskussion i SEO-forum […]

  10. Bra skrivet! Man kan ju undra hur CS tänkte som publicera den. Känns som att SEO-branschen får ta massa skit som den absolut inte är förtjänt utav. Lite som att man skulle fördöma hela frisör branschen för att det finns några få värdelösa.

    Kommentar av Fredrik Johansson

  11. Hm, som svar på Unni Drougges snäva bild av seo-påverkan förstår jag artikeln, men annars finns som bekant andra knep än hög kvalitet och ge-besökarna-vad-dom-vill-ha för att ranka högt också…

    Kommentar av Oskar

  12. Oskar, klarar du ranka upp en sida som inte är något att ha i ett konkurrensutsatt segment och hur länge kan du hålla platsen?

    T ex Poker, tar du en första, andra eller tredjeplats där med en dålig site?

  13. I fallet ”poker” ser det rätt schyst ut och de orimliga sajterna tenderar att studsa tillbaka rätt snabbt, men det finns likvärdiga (konkurrensmässigt) sökord där kvaliteten skiftar betydligt mer. Vill inte peka ut några sajter, men det är iaf min bild av det.

    Sedan att hålla en förstaplats beror väl också på att det finns en del ”självkonsoliderande” effekter (jag tänker bl a på frekvensen spontan länkning – inte inom poke då förstås:), men på ndra omården) och inte bara superior content.

    Kommentar av Oskar

  14. Jepp, lite det som är min poäng, ju mer konkurrens, desto bättre resultat. Mer SEO = Bättre sök

  15. Jag håller med om ”Varje extra sökmotoroptimerare i ett sökresultat ökar konkurrensen något och därmed kvaliteten” som du skriver i inlägget kan stämma. Men ”Mer SEO = bättre sök” … detta implicerar isf att om sökord.se rankar bättre än ejsökord.se är det för att den förra har mer att erbjuda besökarna.

    Jag beklagar om jag synar ord och formuleringar ist för att greppa resonemnaget, men det är så jag läser texter:)

    Kommentar av Oskar

  16. Fast att Google valt att ge sökordsdomäner förtur kan man väl knappast skylla SEO-branschen för? Det är ju Googles egna tillkortakommanden, ligger väl inte jag eller någon annan sökmotorkonsult bakom?

  17. Nej, det har du förstås rätt i. Dock är nyttjandet av idealiskt domännamn ofta del i SEO-strategin, vars metod kan ge utslag i rankingen utan att för den del vara besökaren till gagn.

    Jag skyller inte på SEO-branschen för hur Internet ser ut, jag håller bara inte med om att SEO måste leda till bättre sök. Förresten gör jag allt i min makt för att s-optimera mina egna sidor:)

    Kommentar av Oskar

  18. Var det inte vissa SEO-människor som tillförde alla skräpsidor förr, för länge sedan? Tror knappats det var IKEA eller andra företag som fanns närvarande på Internet som inte ens hade kunskapen om keywords, density och vad alla termer heter.

    Jag förundras även hur man kan påstå sökresultaten bli bättre när mycket inom SEO handlar om länkbyggande, länkar som till största del endast finns till för att påverka ranking och inte tillföra mervärde till besökarna vilket känns som ursprungstanken.

    Ta ett exempel från idag, Jajja, som hamnade i blåsväder, är det då så himla konstigt folk börjar misstro andra företag? Eller gynnades folket som sökte på att få upp ett hotel som inte ens existerade?
    https://plus.google.com/102490519267673133452/posts/AgZ1NdwV7Hc

    Då jag själv sysslar mycket med programmering backend inom web förundras jag även över hur många inom seo som tycker att man i princip aldrig ska använda http status 404 då man förlorar länkkraft. Det är väl att missbruka standarder, något som även Google verkar ogilla. Då tänker jag t.ex. på deras nyligen uppdaterade algoritm för att hitta soft 404 p.g.a folk som missbrukar just http status 404.
    http://insidesearch.blogspot.com/2012/01/30-search-quality-highlights-with.html

    Kommentar av Stefan

  19. Om du ska försöka övertala mig att 404:or gör nätet bättre så får du försöka bättre. Om du försöker övertala mig att Google tycker att man ska använda 404:or där det tidigare funnits innehåll så kommer jag börja skratta. Du behöver lära dig grunderna i hur sökmotorer fungerar först, kritisera sen.

  20. Känns lagom seriöst att skratta åt folk, hänvisa mig då hellre till källor som säger annat.

    Jag tror inte på att övertala dig, mina kommentarer var mer generella och inte till dig personligen, men du kan få lite länkar där Google själva säger vad 404 är, varför du ska använda detta och som de i översta referensen säger:
    ”In fact, we actually prefer that, when you get rid of a page on your site, you make sure that it returns a proper 404 or 410 response code”

    Referenser angående 404:
    http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2011/05/do-404s-hurt-my-site.html
    http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=sv&answer=40132
    http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=en&answer=93641

    Hoppas dock att du har officiell information att delge som kommer från Google där de säger att man inte ska använda 404.

    Kommentar av Stefan

  21. Mycket bra inlägg. Det är precis som jag alltid sagt, nämligen att den bästa sajten inom ett område kommer alltid att ranka bäst. Det beror på att besökare återkommer på en bra sajt, besökare rekommenderar vidare en bra sajt och besökare konverterar på en bra sajt. Så länge man driver den bästa sajten så kommer man alltid att ligga först på sökmotorerna!

    Kommentar av Philip

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!