Sökmotorkonsult.se

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Hängmatta sommar

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.

Somrarna brukar vara relativt lugna perioder ur ett SEO-perspektiv. Men inte i år. Google har publikt kommunicerat och rullat ut hela fem algoritmuppdateringar under en period på knappt två månader vilket är nytt rekord.

I den här artikeln går vi igenom vilken typ av uppdateringar det handlar om samt våra spaningar kring vad som har förändrats.

Två core updates och tre riktade uppdateringar

Två av uppdateringarna har varit så kallade core updates. En core update kan enkelt beskrivas som flera mindre justeringar av olika delar av Googles algoritm – som tillsammans bildar en större algoritmförändring.

Av just denna anledning går det inte att efter en core update enbart peka på en specifik sak som har förändrats – det är flera faktorer som samverkar.

Allt behöver inte vara upp till dig och dina SEO-insatser. Det kan lika gärna vara så att Google förändrar vilken typ av sajter som ska ranka för en given sökning utifrån vilket innehåller de anser att användaren är mest betjänt av.

De tre övriga uppdateringarna har alla haft ett tydligt syfte och riktar in sig på sajter som Google upplever har för dåligt eller spammigt innehåll, för dålig prestanda samt onaturlig eller spammig länkprofil.

June 2021 core update

Sommarens core update var tudelad och den första delen rullades ut i början av juni, den andra i början av juli.

En tendens vi kan se är att Google förändrat vilken typ av sajter som ska ranka för en viss typ av innehåll. Här är ett exempel från rabattkodssegmentet där flera sajter tar ett tydligt skutt uppåt i synlighet i juni.

Renodlade rabattkodssajters synlighet

På samma gång ser vi att stora nyhetssajter med rabattkodssektioner, som rankar på den typen av sökningar tack vare sina starka domäner snarare än expertis på området, går bakåt.

Nyhetssajter med rabattkodssektioner

Liknande tendenser ser vi även i vissa andra segment.

Page Experience Update

Sommarens andra uppdatering var den sedan länge utannonserade Page Experience Update. Syftet med denna uppdatering har varit att få sajtägare att arbeta för att ge sina besökare en bra användarupplevelse – utifrån hur Google ur ett rent tekniskt perspektiv har möjlighet att mäta användarupplevelse. Uppdateringen började rullas ut den 15 juni och beräknas vara helt färdig den 31 augusti.

Som Google varit tydliga med skulle denna uppdatering enbart ha en minimal påverkan i sökresultaten, något som hittills har visat sig stämma.

För dina användares skull bör du dock satsa på att göra din sajt så användarvänlig som möjligt. Läs vår artikel om hur du optimerar för Page Experience Update om du inte börjat med det ännu.

Google har sedan den artikeln skrevs tagit bort kravet på säkert innehåll, vilket jag personligen tycker är väldigt märkligt.

Spam update

Som namnet Spam update antyder är syftet med denna uppdatering att få bort spaminnehåll från sökresultaten. Denna har påverkat både det vanliga sökresultatet och bildsöket.

Den här uppdateringen ser vi främst har drabbat affiliatesajter med länkprofiler och innehåll av det tunnare slaget.

Att den här typen av sajter tappar i sökresultaten kan såklart också bidra till de positiva rörelser vi sett för sajter med duplicerat och tunt innehåll efter juli-uppdateringen (läs nedan). Uppdateringarna släpptes nämligen bara med några dagars mellanrum.

July core 2021 update

Ett mönster vi kan urskilja efter July core update är att Google blivit mer tillåtande mot duplicerat och tunt innehåll – så länge du är en auktoritet.

Här ser ni hur sajter inom olika segment med denna inneboende problematik utvecklats positivt i juli-uppdateringen.

Sajter med hög auktoritet och tunt/duplicerat innehåll

Många av de här sajterna har åkt jojo i sökresultaten tidigare när Google skruvat på hur de värderar tunt och duplicerat innehåll. Även fast Google tycks ha blivit mer tillåtande för stunden är det såklart ingen garanti för att det kommer vara för evigt.

Ett annat mönster vi kan ana på vissa håll efter juli-uppdateringen, men som ändå inte framstår som lika tydligt, är att sajter som fångar upp större delar av hela kundresan har påverkats positivt.

Många e-handlare lägger mycket energi på sina kategorisidor som driver den högkonverterande organiska trafiken men missar att skapa innehåll för att möta informationssökningar tidigare i köpresan.

Ta det sistnämnda med en nypa salt dock, det är inget vi ser glasklart. Oavsett om det är en del av denna core update eller ej spelar egentligen ingen roll. Det är något du bör jobba med om du inte redan gör det för att fånga in så mycket organisk trafik som möjligt.

Link spam update

Sommarens sista uppdatering Link spam update rullades ut under slutet av juli och riktade in sig på länkprofiler. Det här är den uppdatering vi märkt påverkat sökresultaten allra minst, åtminstone i Sverige. Uppdateringen är dock inte färdigutrullad ännu så det kan fortfarande hända saker.

Summering

Om du drabbats av sommarens core updates är denna artikel från Google en bra startpunkt att utgå ifrån. Där beskriver Google vad de har för övergripande mål med de core updates som genomförs och hur sajter bör arbeta med primärt sitt innehåll för att lyckas i sökresultaten.

SEO förändras konstant och det som fungerar idag kommer nödvändigtvis inte fungera imorgon. Genom att förstå vilken riktning Google utvecklas i kan du prioritera de SEO-insatser som har störst sannolikhet att ge bäst effekt idag och imorgon.

Hör gärna av dig till oss på Pineberry om du behöver hjälp med att se över din SEO-satsning.

Sidan är senast uppdaterad 2021-08-19

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?