Sökmotorkonsult.se

Sommarpratarna som ökade mest på Google

sommar i p1 2013

Intresset för 2013 års sommar i P1 var som alltid stort. Årets upplaga av programmet var en blandning av gripande historier och fascinerande framgångssagor. Vi har tagit fram en topplista över de 20 sommarpratare som fick störst genomslag på Google.

Sommar i P1 har idag ett stort inflytande på det svenska samhället. Programmet som har sänts sedan 1959 har rotat sig och blivit en tradition att följa för många svenskar. Sommarvärdarna får ett stort genomslag med sitt sommarprogram, vilket numera kanske syns allra mest tydligt på Google. Antalet sökningar på sommarpratarnas namn ökar dramatiskt i vissa fall.

Vi har analyserat vilka sommarpratare som i år fick störst genomslagskraft på Google och presenterar nedan de 20 sommarpratare vars sökningar ökade mest. Kristian Gidlunds gripande historia är överlägsen i vår undersökning. Förutom personliga livsöden får sommarpratare som tidigare inte varit så kända för gemene man får de en kraftig ökning i sökningar.

sommarpratare 2013 topplista

*Undersökning baseras på månadsstatistik från Keyword Planner i Google Adwords. Vi har jämfört antal sökningar på sommarpratarnas namn på Google under sommarmånaderna juni till augusti jämfört med föregående 3 månader.

Sidan är senast uppdaterad 2013-09-13

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?