Sökmotorkonsult.se

Sommartorka på Internet trots regn?

Sommaren är den tristaste tiden, trafiken på Internet saktar ner särskilt för alla som jobbar med B2B. Se till att använda sommaren till något vettigt istället för att gräma dig över minskade adsense-intäkter så kommer du vinna i höst.

Det är svårt att vara produktiv när det är kokande varmt ute och motivationen faller alltid i takt med att besökarna minskar. Sommaren är verkligen sökmotoroptimeringens tristaste period. Jag tänkte jag skulle dela med mig lite av vad jag brukar göra under somrarna för att hålla motivationen uppe och vara redo för ett nytt år på topp.

Länkarbete är alltid svårare på somrarna, det är svårare att få tag på folk, färre som reagerar på den där kanonartikeln och så vidare. Däremot är innehållsarbete lika lätt. Sommaren kan mycket väl vara den perfekta tidpunkten för att omstrukturera den där siten som legat och skräpat allt för länge. Det är precis det jag gör under sommarmånaderna, arbeta med innehållet, snygga upp och fixa till. Du kommer ändå inte få någon fart på det övriga (om du inte råkar ha ett hotellnätverk riktat mot solhungrande svenskar förstås).

Den här bloggen kommer tuffa på resten av sommaren också så passa på att läsa mer om SEO ;)

5 kommentarer

  1. Kan säga att den här sommaren har varit riktigt bra för filmsidor just med tanke på vädret :) nästan bättre nu när alla är lediga och inomhus än när det är mörk höst.

    Kommentar av Erik

  2. Låter bra det, hotellbusiness går också bra som sagt :)

  3. Det är ganska skönt att unna sig lite ledigt också:)

  4. Agreed, är ju perfekt tidpunkt att sjösätta massa fina siter så de hinner klättra till hösten :) Kul med flitig uppdateringsfrekvens här också!

    Kommentar av Jonas

  5. Japp, när det inte är så mycket annat som ligger på kan man kosta på sig att blogga en del :)

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?