Sökmotorkonsult.se

Sommartorka på Internet trots regn?

Sommaren är den tristaste tiden, trafiken på Internet saktar ner särskilt för alla som jobbar med B2B. Se till att använda sommaren till något vettigt istället för att gräma dig över minskade adsense-intäkter så kommer du vinna i höst.

Det är svårt att vara produktiv när det är kokande varmt ute och motivationen faller alltid i takt med att besökarna minskar. Sommaren är verkligen sökmotoroptimeringens tristaste period. Jag tänkte jag skulle dela med mig lite av vad jag brukar göra under somrarna för att hålla motivationen uppe och vara redo för ett nytt år på topp.

Länkarbete är alltid svårare på somrarna, det är svårare att få tag på folk, färre som reagerar på den där kanonartikeln och så vidare. Däremot är innehållsarbete lika lätt. Sommaren kan mycket väl vara den perfekta tidpunkten för att omstrukturera den där siten som legat och skräpat allt för länge. Det är precis det jag gör under sommarmånaderna, arbeta med innehållet, snygga upp och fixa till. Du kommer ändå inte få någon fart på det övriga (om du inte råkar ha ett hotellnätverk riktat mot solhungrande svenskar förstås).

Den här bloggen kommer tuffa på resten av sommaren också så passa på att läsa mer om SEO ;)

Sidan är senast uppdaterad 2012-07-12

5 kommentarer

  1. Kan säga att den här sommaren har varit riktigt bra för filmsidor just med tanke på vädret :) nästan bättre nu när alla är lediga och inomhus än när det är mörk höst.

    Kommentar av Erik

  2. Låter bra det, hotellbusiness går också bra som sagt :)

  3. Det är ganska skönt att unna sig lite ledigt också:)

  4. Agreed, är ju perfekt tidpunkt att sjösätta massa fina siter så de hinner klättra till hösten :) Kul med flitig uppdateringsfrekvens här också!

    Kommentar av Jonas

  5. Japp, när det inte är så mycket annat som ligger på kan man kosta på sig att blogga en del :)

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!