Sökmotorkonsult.se

Sommartrafiken, en ständig plåga

Sommaren är bra på många sätt, många av oss får en behövlig semester även om undertecknad verkar ha sluppit det den här sommaren. På Pineberry-kontoret har det sett ut på det sätt det förmodligen sett ut på de allra flesta kontor runt om i landet, det har varit glest. Det låter kanske inte som att det har särskilt mycket med SEO att göra men det har det.

Inte bara är det lugnt på kontoret för sökmotorkonsulter runt om i landet, det är lugnt på Internet också. I de allra flesta branscher är sommaren lågsäsong på nätet och det kan göra att det är svårt att dra några riktiga slutsatser ur Analytics eller andra mätverktyg. Många missar säsongseffekten när de tittar på trafik och försäljning, du sitter och kollar på din data och blir rädd när du märker att trafiken dyker som en sten. Det kan vara värt att titta ut genom fönstret då och se om det skulle passa bra med en glass. Glassväder är inte Internetväder även om det kommit allt fler plattor att bära med sig och kladda ner med glassiga fingrar.

Förutom den, kanske uppenbara, säsongseffekten finns det en annan aspekt att ta i beaktande. Hela trafiken på nätet ser annorlunda ut på sommaren. Fram till, ungefär, idag har Sverige varit ett parasolldrinks- och badälskande land. Från och med idag är det slut på det och vi blir gamla vanliga Sverige igen. Om din badbollsförsäljning sköt i höjden medan tomteskäggen helt slutade konvertera ska du inte dra för stora växlar på det. Ok, tomteskägg och badbollar är kanske ett övertydligt exempel men det gäller generellt – dra inte för stora slutsatser utifrån trafiken på sommaren. Om du inte har en renodlad sommarbutik är vintern de övriga årstiderna med hög sannolikhet klart bättre och det är dem du ska bry dig om.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

6 kommentarer

  1. Precis!

    Folk gör annat än att vara vid datorn på sommaren!
    Så även jag :)

    Nu kör vi igen!

    Kommentar av Petter

  2. Är skönt att folk äntligen är tillbaka på sina jobb och söker på nätet och klickar på annonser. ;-)

    För de som blir lite rädda att trafiken dippar, så är det ju enkelt i Google Analytics/Adsense att jämföra med förra juli, så ser man vilken skillnad det eg är.

    Kommentar av Micke

  3. Har också önskat att folket skulle vara tillbaka tidigare på nätet. Detta då man är lite av beroende av sina internet inkomster. :)

    Hösten, den får vi se hur det blir. Har hört att många säljer bra på hösten. Får hoppas att detta stämmer.

    Kommentar av Yasa

  4. Ja det är skönt att folk börjar hitta till sina datorer igen. Det har inte varit någon bra försäljning på några veckor nu. Fast man själv har inte heller arbetat så mycket vid datorn.

    Kommentar av wahlman

  5. Ja, tur att det börjar rulla igång igen. Vad hade man annars gjort?

    Kommentar av Sebastian

  6. För mig är det tvärt emot. Min högsäsong är under sen vår fram till början av augusti. Det beror helt enkelt på att mina resesajter är nischade på resmål som vanligtvis besöks under sommaren. Nu däremot har jag kommit in i min lågsäsong för många sajter. Så grattis alla som det börjar gå bättre för.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!