Sökmotorkonsult.se

Sommartrafiken, en ständig plåga

Sommaren är bra på många sätt, många av oss får en behövlig semester även om undertecknad verkar ha sluppit det den här sommaren. På Pineberry-kontoret har det sett ut på det sätt det förmodligen sett ut på de allra flesta kontor runt om i landet, det har varit glest. Det låter kanske inte som att det har särskilt mycket med SEO att göra men det har det.

Inte bara är det lugnt på kontoret för sökmotorkonsulter runt om i landet, det är lugnt på Internet också. I de allra flesta branscher är sommaren lågsäsong på nätet och det kan göra att det är svårt att dra några riktiga slutsatser ur Analytics eller andra mätverktyg. Många missar säsongseffekten när de tittar på trafik och försäljning, du sitter och kollar på din data och blir rädd när du märker att trafiken dyker som en sten. Det kan vara värt att titta ut genom fönstret då och se om det skulle passa bra med en glass. Glassväder är inte Internetväder även om det kommit allt fler plattor att bära med sig och kladda ner med glassiga fingrar.

Förutom den, kanske uppenbara, säsongseffekten finns det en annan aspekt att ta i beaktande. Hela trafiken på nätet ser annorlunda ut på sommaren. Fram till, ungefär, idag har Sverige varit ett parasolldrinks- och badälskande land. Från och med idag är det slut på det och vi blir gamla vanliga Sverige igen. Om din badbollsförsäljning sköt i höjden medan tomteskäggen helt slutade konvertera ska du inte dra för stora växlar på det. Ok, tomteskägg och badbollar är kanske ett övertydligt exempel men det gäller generellt – dra inte för stora slutsatser utifrån trafiken på sommaren. Om du inte har en renodlad sommarbutik är vintern de övriga årstiderna med hög sannolikhet klart bättre och det är dem du ska bry dig om.

6 kommentarer

  1. Precis!

    Folk gör annat än att vara vid datorn på sommaren!
    Så även jag :)

    Nu kör vi igen!

    Kommentar av Petter

  2. Är skönt att folk äntligen är tillbaka på sina jobb och söker på nätet och klickar på annonser. ;-)

    För de som blir lite rädda att trafiken dippar, så är det ju enkelt i Google Analytics/Adsense att jämföra med förra juli, så ser man vilken skillnad det eg är.

    Kommentar av Micke

  3. Har också önskat att folket skulle vara tillbaka tidigare på nätet. Detta då man är lite av beroende av sina internet inkomster. :)

    Hösten, den får vi se hur det blir. Har hört att många säljer bra på hösten. Får hoppas att detta stämmer.

    Kommentar av Yasa

  4. Ja det är skönt att folk börjar hitta till sina datorer igen. Det har inte varit någon bra försäljning på några veckor nu. Fast man själv har inte heller arbetat så mycket vid datorn.

    Kommentar av wahlman

  5. Ja, tur att det börjar rulla igång igen. Vad hade man annars gjort?

    Kommentar av Sebastian

  6. För mig är det tvärt emot. Min högsäsong är under sen vår fram till början av augusti. Det beror helt enkelt på att mina resesajter är nischade på resmål som vanligtvis besöks under sommaren. Nu däremot har jag kommit in i min lågsäsong för många sajter. Så grattis alla som det börjar gå bättre för.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner