Sökmotorkonsult.se

Sommartrafiken, en ständig plåga

Sommaren är bra på många sätt, många av oss får en behövlig semester även om undertecknad verkar ha sluppit det den här sommaren. På Pineberry-kontoret har det sett ut på det sätt det förmodligen sett ut på de allra flesta kontor runt om i landet, det har varit glest. Det låter kanske inte som att det har särskilt mycket med SEO att göra men det har det.

Inte bara är det lugnt på kontoret för sökmotorkonsulter runt om i landet, det är lugnt på Internet också. I de allra flesta branscher är sommaren lågsäsong på nätet och det kan göra att det är svårt att dra några riktiga slutsatser ur Analytics eller andra mätverktyg. Många missar säsongseffekten när de tittar på trafik och försäljning, du sitter och kollar på din data och blir rädd när du märker att trafiken dyker som en sten. Det kan vara värt att titta ut genom fönstret då och se om det skulle passa bra med en glass. Glassväder är inte Internetväder även om det kommit allt fler plattor att bära med sig och kladda ner med glassiga fingrar.

Förutom den, kanske uppenbara, säsongseffekten finns det en annan aspekt att ta i beaktande. Hela trafiken på nätet ser annorlunda ut på sommaren. Fram till, ungefär, idag har Sverige varit ett parasolldrinks- och badälskande land. Från och med idag är det slut på det och vi blir gamla vanliga Sverige igen. Om din badbollsförsäljning sköt i höjden medan tomteskäggen helt slutade konvertera ska du inte dra för stora växlar på det. Ok, tomteskägg och badbollar är kanske ett övertydligt exempel men det gäller generellt – dra inte för stora slutsatser utifrån trafiken på sommaren. Om du inte har en renodlad sommarbutik är vintern de övriga årstiderna med hög sannolikhet klart bättre och det är dem du ska bry dig om.

6 kommentarer

  1. Precis!

    Folk gör annat än att vara vid datorn på sommaren!
    Så även jag :)

    Nu kör vi igen!

    Kommentar av Petter

  2. Är skönt att folk äntligen är tillbaka på sina jobb och söker på nätet och klickar på annonser. ;-)

    För de som blir lite rädda att trafiken dippar, så är det ju enkelt i Google Analytics/Adsense att jämföra med förra juli, så ser man vilken skillnad det eg är.

    Kommentar av Micke

  3. Har också önskat att folket skulle vara tillbaka tidigare på nätet. Detta då man är lite av beroende av sina internet inkomster. :)

    Hösten, den får vi se hur det blir. Har hört att många säljer bra på hösten. Får hoppas att detta stämmer.

    Kommentar av Yasa

  4. Ja det är skönt att folk börjar hitta till sina datorer igen. Det har inte varit någon bra försäljning på några veckor nu. Fast man själv har inte heller arbetat så mycket vid datorn.

    Kommentar av wahlman

  5. Ja, tur att det börjar rulla igång igen. Vad hade man annars gjort?

    Kommentar av Sebastian

  6. För mig är det tvärt emot. Min högsäsong är under sen vår fram till början av augusti. Det beror helt enkelt på att mina resesajter är nischade på resmål som vanligtvis besöks under sommaren. Nu däremot har jag kommit in i min lågsäsong för många sajter. Så grattis alla som det börjar gå bättre för.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?