Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Stärk din profil med sökmotoroptimering

Miljövänlig sökmotoroptimering?Jag brukar nästan alltid prata om hur bra sökmotoroptimering är för att man kan mäta resultaten så noga och att det ger riktiga, gammaldags, hederliga, kunder. Bra sökord som konverterar till köp är vad man brukar prata om och då är det närmare försäljning än marknadsföring i mina ögon. Det finns fler saker man kan göra med sökmotoroptimering dock och jag tänkte att vi kunde titta på hur man kan stärka sitt varumärke genom att synas på rätt sökord.

Många av dom som söker på Google idag vet inte hur algoritmen fungerar, alls. Det finns alla möjliga versioner av hur sorteringen går till, en del tror att det handlar om storlek på företag, många funderar inte alls på det utan utgår bara ifrån att det mest relevanta resultatet hamnar högst upp. Oavsett vilket så inger det ett förtroende att ha en förstaplats på ett stort sökord, man kan se det till exempel på att konverteringen ökar (alltså inte bara trafiken utan hur köpvilliga besökarna är).

Det finns naturligtvis sökord som skulle kunna göra under för ditt varumärke men som kanske inte ger några kunder. Om du skulle ligga först på sökordet Miljövänlig, skulle det göra någon skillnad för ditt bilmärke? Om du låg etta på Energibesparing skulle det göra något för dina jordvärmeinstallationer? Om du toppar termen Billigt, skulle ditt lågprisvaruhus stärkas av det? Exemplen är inte jättebra för trafiken på orden är inte så stor, störst av dem är energibesparing med strax över 8000 sökningar per månad men nog kan du komma på ord som skulle visa upp dina bästa sidor? Den här bloggen toppar på t ex Etisk sökmotoroptimering och Sökmotoroptimering, det stärker bloggens (och mitt personliga) varumärke rejält även om det inte genererar en enorm mängd kunder. Anledningen är så enkel som att den som söker litar på Google, när svaret de får på sin sökning är den här bloggen lånar jag lite av Googles brand. Dom rekommenderar ju faktiskt mig.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Popular Products – Ny yta att optimera för i organiska sökresultatet

Google lanserar Popular Products som låter användare jämför produkter direkt i det organiska sökresultatet. Här går vi igenom allt vi vet om Popular Products hittills. 

Google förändrar designen av hela serpen

Google förändrar designen för hur sidor presenteras i hela serpen. Förändringen, som vi redan sett på mobil under längre tid, rullas nu ut permanent till desktop. Det här får vissa konsekvenser för din SEO som du bör känna till.

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Värmeljus som brinner

Förstå Googles ekosystem och få fler företag att skänka pengar till goda ändamål

Julen är den tid på året då svenskar ger mest pengar till ideella organisationer och välgörenhet. Genom att förstå Googles ekosystem bättre kan fler organisationer nå nya intäktsströmmar till sina organisationer.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner