Sökmotorkonsult.se

Stärk din profil med sökmotoroptimering

ord

Jag brukar nästan alltid prata om hur bra sökmotoroptimering är för att man kan mäta resultaten så noga och att det ger riktiga, gammaldags, hederliga, kunder.

Bra sökord som konverterar till köp är vad man brukar prata om och då är det närmare försäljning än marknadsföring i mina ögon. Det finns fler saker man kan göra med sökmotoroptimering dock och jag tänkte att vi kunde titta på hur man kan stärka sitt varumärke genom att synas på rätt sökord.

Dålig koll på algoritmen

Många av dom som söker på Google idag vet inte hur algoritmen fungerar, överhuvudtaget. Det finns alla möjliga versioner av hur sorteringen går till. En del tror att det handlar om storlek på företag, men många funderar inte alls på det utan utgår bara ifrån att det mest relevanta resultatet hamnar högst upp. Oavsett vilket så inger det ett förtroende att ha en förstaplats på ett stort sökord, och man kan se det till exempel på att konverteringen ökar och då inte bara gällande trafiken utan även köpvilligheten hos besökarna.

Sökord som stärker varumärket

Det finns naturligtvis sökord som skulle kunna göra under för ditt varumärke men som kanske inte ger några kunder. Om du skulle ligga först på sökordet ”miljövänlig”, skulle det göra någon skillnad för ditt bilmärke? Om du låg etta på ”energibesparing” skulle det göra något för dina jordvärmeinstallationer? Om du toppar termen ”billigt”; skulle ditt lågprisvaruhus stärkas av det? Exemplen är inte jättebra för trafiken på orden är inte så stor, störst av dem är ”energibesparing” med strax över 8000 sökningar per månad, men nog kan du komma på ord som skulle visa upp dina bästa sidor? Den här bloggen toppar på till exempel ”etisk sökmotoroptimering” och ”sökmotoroptimering” och det stärker bloggens (och mitt personliga) varumärke rejält även om det inte genererar en enorm mängd kunder. Anledningen är att den som söker litar på Google och när svaret de får på sin sökning är den här bloggen lånar jag lite av Googles brand. De rekommenderar ju faktiskt mig.

Sidan är senast uppdaterad 2022-05-25

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?