Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Stärk din profil med sökmotoroptimering

Miljövänlig sökmotoroptimering?Jag brukar nästan alltid prata om hur bra sökmotoroptimering är för att man kan mäta resultaten så noga och att det ger riktiga, gammaldags, hederliga, kunder. Bra sökord som konverterar till köp är vad man brukar prata om och då är det närmare försäljning än marknadsföring i mina ögon. Det finns fler saker man kan göra med sökmotoroptimering dock och jag tänkte att vi kunde titta på hur man kan stärka sitt varumärke genom att synas på rätt sökord.

Många av dom som söker på Google idag vet inte hur algoritmen fungerar, alls. Det finns alla möjliga versioner av hur sorteringen går till, en del tror att det handlar om storlek på företag, många funderar inte alls på det utan utgår bara ifrån att det mest relevanta resultatet hamnar högst upp. Oavsett vilket så inger det ett förtroende att ha en förstaplats på ett stort sökord, man kan se det till exempel på att konverteringen ökar (alltså inte bara trafiken utan hur köpvilliga besökarna är).

Det finns naturligtvis sökord som skulle kunna göra under för ditt varumärke men som kanske inte ger några kunder. Om du skulle ligga först på sökordet Miljövänlig, skulle det göra någon skillnad för ditt bilmärke? Om du låg etta på Energibesparing skulle det göra något för dina jordvärmeinstallationer? Om du toppar termen Billigt, skulle ditt lågprisvaruhus stärkas av det? Exemplen är inte jättebra för trafiken på orden är inte så stor, störst av dem är energibesparing med strax över 8000 sökningar per månad men nog kan du komma på ord som skulle visa upp dina bästa sidor? Den här bloggen toppar på t ex Etisk sökmotoroptimering och Sökmotoroptimering, det stärker bloggens (och mitt personliga) varumärke rejält även om det inte genererar en enorm mängd kunder. Anledningen är så enkel som att den som söker litar på Google, när svaret de får på sin sökning är den här bloggen lånar jag lite av Googles brand. Dom rekommenderar ju faktiskt mig.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Butik med öppet-skylt

Så optimerar du för Black week och andra kampanjer på bästa sätt

Black Week är officiellt igång och för de företag som har gjort sin SEO rätt kommer veckan innebära ett enormt uppsving i gratis och köpstark trafik från Google. I den här bloggposten går vi igenom vad som är viktigt att […]

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden avsnitt 55

#55 Sistrix

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. I denna novemberutgåva är ämnena Sistrix, Google Shoppings tillväxt samt Cookiegeddeon. Du lyssnar väl?

Mobillåda - en mobil tas upp ur en låda

Mobillåda – En låda som löser alla dina problem?

Man tar problemet och köper sedan en låda att lägga problemet i, gärna med problemets namn på lådan. Voila! En mobillåda. Klart. Men man gör inget åt det som egentligen är problemet.

Japanese Keyword Hack – Hur du löser det

Har du blivit drabbad av Japanese Keyword Hack? Här är en guide hur du snabbt kan återta positionerna och få bort alla hackade URL:er från Googles index.

Kristian Jältsäter Digital Marknadsföring

Digital Marknadsföring – Vad är det?

Att förstå sig på digital marknadsföring kan vara svårt. Hur kan branschen upplevas när någon kommer in i den från ett annat håll? Behövs egentligen alla olika titlar och vad får man egentligen kalla sig? Varför kan en junior vara […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner