Stärk din profil med sökmotoroptimering

Jag brukar nästan alltid prata om hur bra sökmotoroptimering är för att man kan mäta resultaten så noga och att det ger riktiga, gammaldags, hederliga, kunder.

Bra sökord som konverterar till köp är vad man brukar prata om och då är det närmare försäljning än marknadsföring i mina ögon. Det finns fler saker man kan göra med sökmotoroptimering dock och jag tänkte att vi kunde titta på hur man kan stärka sitt varumärke genom att synas på rätt sökord.

Dålig koll på algoritmen

Många av dom som söker på Google idag vet inte hur algoritmen fungerar, överhuvudtaget. Det finns alla möjliga versioner av hur sorteringen går till. En del tror att det handlar om storlek på företag, men många funderar inte alls på det utan utgår bara ifrån att det mest relevanta resultatet hamnar högst upp. Oavsett vilket så inger det ett förtroende att ha en förstaplats på ett stort sökord, och man kan se det till exempel på att konverteringen ökar och då inte bara gällande trafiken utan även köpvilligheten hos besökarna.

Sökord som stärker varumärket

Det finns naturligtvis sökord som skulle kunna göra under för ditt varumärke men som kanske inte ger några kunder. Om du skulle ligga först på sökordet ”miljövänlig”, skulle det göra någon skillnad för ditt bilmärke? Om du låg etta på ”energibesparing” skulle det göra något för dina jordvärmeinstallationer? Om du toppar termen ”billigt”; skulle ditt lågprisvaruhus stärkas av det? Exemplen är inte jättebra för trafiken på orden är inte så stor, störst av dem är ”energibesparing” med strax över 8000 sökningar per månad, men nog kan du komma på ord som skulle visa upp dina bästa sidor? Den här bloggen toppar på till exempel ”etisk sökmotoroptimering” och ”sökmotoroptimering” och det stärker bloggens (och mitt personliga) varumärke rejält även om det inte genererar en enorm mängd kunder. Anledningen är att den som söker litar på Google och när svaret de får på sin sökning är den här bloggen lånar jag lite av Googles brand. De rekommenderar ju faktiskt mig.