Sökmotorkonsult.se

Starka rankingsignaler vs tiebreakers

Rankingsignaler och tiebreakers

Google använder sig av hundratals olika signaler för att bestämma vilka sidor som ska ranka i sökresultatet. Vissa av dessa signaler är starka och betydande medan andra fungerar som tiebreakers.

För nästan exakt ett år sedan lanserade Google podcasten Off the Record. I senaste avsnittet pratade John Mueller, Martin Splitt och Gary Illyes om rankingsignaler och specifikt skillnaden i vikt mellan olika signaler.

De pratade utifrån en hypotetisk sökmotor som de kallade Steve, men mellan raderna pratar det om hur det fungerar på Google. De utgick från hastighet som rankingsignal och diskuterade om det borde vara en stark eller en inte så betydande rankingsignal.

Starka signaler

Googles viktigaste uppgift som sökmotor är att svara på googlarens intention. Att ge ett så bra svar som möjligt på användarens fråga. Därför är det naturligt att relevans är en stark rankingsignal. Googlar du efter ”Cacio e pepe recept” behöver de visa resultat som handlar om just detta för att de ska ha lyckats med sitt mål att svara på din fråga.

Sen finns det ju många sidor där ut på nätet som har ett relevant innehåll och kan svara på frågan ”Cacio e pepe recept”. För att avgöra hur de ska ranka alla sidor som innehållsmässigt handlar om ”Cacio e pepe recept” väger Google in förtroendet för sidan. Detta gör Google med olika signaler men den klart starkaste förtroendesignalen är andra sajter som länkar till sidan eller sajten där receptet finns.

Innehåll och länkar har varit starka signalar alltsedan Google såg dagens ljus för över 20 år sedan och jag ser inget i dagsläget som skulle kunna ändra på det. Sen finns det givetvis andra starka signaler än dessa två. Var du geografiskt googlar ifrån kan exempelvis spela en stor roll i hur Google rankar sökresultaten.

Tiebreakers

Om vi återgår till hastighet som rankingsignal så beskrev Gary det som att han inte vill att Steve (läs: Google) ska offra relevans för hastighet och att hastighet likt https är en rankingsignal som kan ses som en tiebreaker. Om det står och väger mellan två sidor då kan en sådan signal avgöra, men det är inte en signal som på ett större sätt kan påverka ett sökresultat. John beskrev det som att det är lätt att göra en helt tom sida som laddar ruskigt snabbt. Men den är ju aldrig relevant att visa i ett sökresultat.

Sen kan tiebreakers i sin tur vara olika starka. Att hastighet är en betydligt starkare tiebreaker än https håller nog de flesta med om.

Nya rankingsignaler

Varför spelar indelning av rankingsginaler i starka vs tiebreakers någon roll? Jo, det dyker titt som tätt upp nya signaler som ofta stjäl stort fokus inom SEO. I vissa fall är det rimligt att en ny signal får stor uppmärksamhet, men det är långt ifrån alltid.

Om vi tar mobilvänlighet som exempel så var hypen kring Mobilegeddon av sällan skådat slag. Så här i efterhand känns det ganska givet att mobilvänlighet som rankingsignal aldrig hade en chans att bli något annat än en tiebreaker.

Precis som det inte går att offra relevans för hastighet går det inte att göra det för mobilvänligt. Så när det börjar snackas som en ny het rankingsignal, fundera då om du tror den har möjlghet att bli en stark signal eller om det bara blir en tiebreaker.

Ps: Om du inte lyssnat på Googles podcast Off the Record tidigare så kan jag varmt rekommendera den. Ett favoritavsnitt är när de bland annat tar upp den mytomspunna sandboxen. Ds

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 77 av Sökpodden

#77 Framtiden för SEO

Så var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt sjuttiosjunde avsnitt, är våra ämnen: framtiden för SEO, vi gör en SEO-clinic och så avslutar vi med att snacka om portföljbudstrategier på Google Ads. Du lyssnar väl?

AMP

Är AMP på väg bort?

Många nyhetssajter väljer att plocka bort sin AMP-sidor. Är detta en trend som kommer innebära slutet för AMP? Ja, sannolikt. I alla fall om du frågar oss.

Internet översvämmas av innehåll

Kommer internet svämma över av innehåll?

Vad händer om Google accepterar maskinskrivet innehåll? Chansen eller risken, beroende på hur man ser det, är att internet kommer svämma över av innehåll.

6,6 % klarar SEO Cert

SEO Cert – är du en 6,6 %-are?

Är du en 6,6-procentare? Av de dryga 2 500 personer som antagit SEO Cert-utmaning är det hittills 6,6 % som klarat provet. Ett stort grattis till er!

SEO-snack foosball

Äntligen SEO-snack igen!

Äntligen är det dags för SEO-snack igen. Torsdagen den 2:e december på Capital bar är du varmt välkommen på det 39:e SEO-snacket! En av sakerna jag saknat under pandemin är givetvis SEO-snack. Men nu behöver vi inte vänta längre. För […]