Sökmotorkonsult.se

Starka rankingsignaler vs tiebreakers

Rankingsignaler och tiebreakers

Google använder sig av hundratals olika signaler för att bestämma vilka sidor som ska ranka i sökresultatet. Vissa av dessa signaler är starka och betydande medan andra fungerar som tiebreakers.

För nästan exakt ett år sedan lanserade Google podcasten Off the Record. I senaste avsnittet pratade John Mueller, Martin Splitt och Gary Illyes om rankingsignaler och specifikt skillnaden i vikt mellan olika signaler.

De pratade utifrån en hypotetisk sökmotor som de kallade Steve, men mellan raderna pratar det om hur det fungerar på Google. De utgick från hastighet som rankingsignal och diskuterade om det borde vara en stark eller en inte så betydande rankingsignal.

Starka signaler

Googles viktigaste uppgift som sökmotor är att svara på googlarens intention. Att ge ett så bra svar som möjligt på användarens fråga. Därför är det naturligt att relevans är en stark rankingsignal. Googlar du efter ”Cacio e pepe recept” behöver de visa resultat som handlar om just detta för att de ska ha lyckats med sitt mål att svara på din fråga.

Sen finns det ju många sidor där ut på nätet som har ett relevant innehåll och kan svara på frågan ”Cacio e pepe recept”. För att avgöra hur de ska ranka alla sidor som innehållsmässigt handlar om ”Cacio e pepe recept” väger Google in förtroendet för sidan. Detta gör Google med olika signaler men den klart starkaste förtroendesignalen är andra sajter som länkar till sidan eller sajten där receptet finns.

Innehåll och länkar har varit starka signalar alltsedan Google såg dagens ljus för över 20 år sedan och jag ser inget i dagsläget som skulle kunna ändra på det. Sen finns det givetvis andra starka signaler än dessa två. Var du geografiskt googlar ifrån kan exempelvis spela en stor roll i hur Google rankar sökresultaten.

Tiebreakers

Om vi återgår till hastighet som rankingsignal så beskrev Gary det som att han inte vill att Steve (läs: Google) ska offra relevans för hastighet och att hastighet likt https är en rankingsignal som kan ses som en tiebreaker. Om det står och väger mellan två sidor då kan en sådan signal avgöra, men det är inte en signal som på ett större sätt kan påverka ett sökresultat. John beskrev det som att det är lätt att göra en helt tom sida som laddar ruskigt snabbt. Men den är ju aldrig relevant att visa i ett sökresultat.

Sen kan tiebreakers i sin tur vara olika starka. Att hastighet är en betydligt starkare tiebreaker än https håller nog de flesta med om.

Nya rankingsignaler

Varför spelar indelning av rankingsginaler i starka vs tiebreakers någon roll? Jo, det dyker titt som tätt upp nya signaler som ofta stjäl stort fokus inom SEO. I vissa fall är det rimligt att en ny signal får stor uppmärksamhet, men det är långt ifrån alltid.

Om vi tar mobilvänlighet som exempel så var hypen kring Mobilegeddon av sällan skådat slag. Så här i efterhand känns det ganska givet att mobilvänlighet som rankingsignal aldrig hade en chans att bli något annat än en tiebreaker.

Precis som det inte går att offra relevans för hastighet går det inte att göra det för mobilvänligt. Så när det börjar snackas som en ny het rankingsignal, fundera då om du tror den har möjlghet att bli en stark signal eller om det bara blir en tiebreaker.

Ps: Om du inte lyssnat på Googles podcast Off the Record tidigare så kan jag varmt rekommendera den. Ett favoritavsnitt är när de bland annat tar upp den mytomspunna sandboxen. Ds

 

Sidan är senast uppdaterad 2021-05-12

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.