Sökmotorkonsult.se

Starka rankingsignaler vs tiebreakers

Rankingsignaler och tiebreakers

Google använder sig av hundratals olika signaler för att bestämma vilka sidor som ska ranka i sökresultatet. Vissa av dessa signaler är starka och betydande medan andra fungerar som tiebreakers.

För nästan exakt ett år sedan lanserade Google podcasten Off the Record. I senaste avsnittet pratade John Mueller, Martin Splitt och Gary Illyes om rankingsignaler och specifikt skillnaden i vikt mellan olika signaler.

De pratade utifrån en hypotetisk sökmotor som de kallade Steve, men mellan raderna pratar det om hur det fungerar på Google. De utgick från hastighet som rankingsignal och diskuterade om det borde vara en stark eller en inte så betydande rankingsignal.

Starka signaler

Googles viktigaste uppgift som sökmotor är att svara på googlarens intention. Att ge ett så bra svar som möjligt på användarens fråga. Därför är det naturligt att relevans är en stark rankingsignal. Googlar du efter ”Cacio e pepe recept” behöver de visa resultat som handlar om just detta för att de ska ha lyckats med sitt mål att svara på din fråga.

Sen finns det ju många sidor där ut på nätet som har ett relevant innehåll och kan svara på frågan ”Cacio e pepe recept”. För att avgöra hur de ska ranka alla sidor som innehållsmässigt handlar om ”Cacio e pepe recept” väger Google in förtroendet för sidan. Detta gör Google med olika signaler men den klart starkaste förtroendesignalen är andra sajter som länkar till sidan eller sajten där receptet finns.

Innehåll och länkar har varit starka signalar alltsedan Google såg dagens ljus för över 20 år sedan och jag ser inget i dagsläget som skulle kunna ändra på det. Sen finns det givetvis andra starka signaler än dessa två. Var du geografiskt googlar ifrån kan exempelvis spela en stor roll i hur Google rankar sökresultaten.

Tiebreakers

Om vi återgår till hastighet som rankingsignal så beskrev Gary det som att han inte vill att Steve (läs: Google) ska offra relevans för hastighet och att hastighet likt https är en rankingsignal som kan ses som en tiebreaker. Om det står och väger mellan två sidor då kan en sådan signal avgöra, men det är inte en signal som på ett större sätt kan påverka ett sökresultat. John beskrev det som att det är lätt att göra en helt tom sida som laddar ruskigt snabbt. Men den är ju aldrig relevant att visa i ett sökresultat.

Sen kan tiebreakers i sin tur vara olika starka. Att hastighet är en betydligt starkare tiebreaker än https håller nog de flesta med om.

Nya rankingsignaler

Varför spelar indelning av rankingsginaler i starka vs tiebreakers någon roll? Jo, det dyker titt som tätt upp nya signaler som ofta stjäl stort fokus inom SEO. I vissa fall är det rimligt att en ny signal får stor uppmärksamhet, men det är långt ifrån alltid.

Om vi tar mobilvänlighet som exempel så var hypen kring Mobilegeddon av sällan skådat slag. Så här i efterhand känns det ganska givet att mobilvänlighet som rankingsignal aldrig hade en chans att bli något annat än en tiebreaker.

Precis som det inte går att offra relevans för hastighet går det inte att göra det för mobilvänligt. Så när det börjar snackas som en ny het rankingsignal, fundera då om du tror den har möjlghet att bli en stark signal eller om det bara blir en tiebreaker.

Ps: Om du inte lyssnat på Googles podcast Off the Record tidigare så kan jag varmt rekommendera den. Ett favoritavsnitt är när de bland annat tar upp den mytomspunna sandboxen. Ds

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?

Michael Wahlgren i webbinarstudion hos Pineberry

Vad ska vi prata om i höst?

Vårens webbinarserie inom digital marknadsföring har varit en formidabel succé med runt 1 000 deltagare per tillfälle. Nu har du chansen att bestämma vad vi ska prata om på höstens webbinar. Våra webbinarier har sedan start varit uppskattade vilket vi […]

eurovision 2021 vinnare

Vem vinner Eurovision 2021? – på Google

Det blev äntligen ett Eurovision 2021, efter en lång väntan, men vem vinner? Vi synar söktrenderna i Europa och har hittat en tydlig vinnare. På Google i alla fall.

Coronadoping

Falsk trygghet från coronadopade SEO-resultat

Coronadopade resultat är ett vanligt fenomen bland företag som gynnats av den påskyndande digitaliseringen. Läs mer om coronadoping och varför det är något du behöver vara vaksam på.