Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Starta företag inom SEO

Företag

Hur kommer man igång med att tjäna pengar på SEO? Som alltid med företag är det starten som är det knepiga, har man inte startat företag förut är det mycket man behöver lära sig och jag tänkte att jag skulle dela med mig av mina erfarenheter från de två SEO-bolag jag varit med och startat.

Till att börja med vill jag påpeka att starta ett SEO-företag är precis som att starta vilket annat företag som helst och mycket som har med det att göra hur väl kanske inte riktigt hemma på Sökmotorkonsult.se. Vi kommer snudda vid några av dessa fenomen men försöka hålla fokus på det som är speciellt med SEO.

1. Skaffa en kund

En första kund

Det allra första jag tycker att du ska göra när du känner att du kan SEO tillräckligt bra för att kunna få resultat är att skaffa en kund. Det här gäller förstås nästan alla branscher men det är särskilt rätt inom SEO. Innan du har en kund är det nästan omöjligt att veta vad du behöver göra. Genom att skaffa en kund kan du definera hur ditt företag fungerar. Det är lätt att tro att du ska bygga upp en fungerande organisation och metod först men det är nästan aldrig problemet för en nystartad företagare, det är den första kunden som är problemet. Istället för att ta fram en tjänst som du säljer tycker jag att du ska definera tillsammans med din första kund vad din produkt är, anpassa dig efter kundens behov.

När du vet vad kunden har för behov vet du vad du måste leverera och kan då fokusera på rätt saker. Istället för att sitta på kammaren och bygga upp bloggar och siter som du tänkt länka till kunder med kan du bygga exakt det som behövs för kunden. Om kunden behöver få ut pressreleaser sätter du upp det, om kunden behöver en blogg sätter du upp det. Allt det här har du nytta av i framtiden och du har inte slösat bort en sekund på något onödigt.

Jag tycker faktiskt att den första kunden är så pass viktig att du om det krävs kan vara så billig att du inte tjänar något. Dels för att du ska få till en metod som fungerar skarpt, dels för att du ska ha en referens nästa gång du raggar kunder. En referens är oerhört viktigt och även om det är det lokala innebandylaget så kan du visa upp deras förstaplats på den viktigaste sökfrasen och berätta hur du tagit dom dit.

2. Fokusera

Fokusera på din produkt

Nästa steg är att fokusera. Särskilt inom SEO är det lätt att virra omkring och göra allt möjligt konstigt. Det finns en uppsjö metoder att arbeta med SEO och en uppsjö av sätt att tjäna pengar. Oavsett om du jobbar med att twittra ihop länkar eller optimera adsense så gäller det att fokusera på det du gör och se till att du gör det riktigt bra. När ditt företag växt till sig kan du börja titta på att bredda dig och skaffa alternativa kanaler för att tjäna pengar men i ett nystartat litet företag är det snarare en nackdel med andra inkomstkällor.

3. Skit i faxen

Fax

Det är lätt att tro att man måste ha en massa saker när man startar företag. Man ska ha en fax och sitta i en holk i en inkubator. Man ska ha en bokföringsbyrå eller ett redovisningsprogram. Man ska gå en kurs i företagsjuridik på AMS och man ska sortera saker i pärmar. Min åsikt är att allt det som nämns i punkten går att ersätta med ett ynka excel-ark. Se till att hålla koll på vad du fakturerar och vad du köper så kan du ta tag i resten om ett år när du ska deklarera för första gången. Sitt inte och skriv marknadsplaner och budgetar utan börja jobba. Måhända kommer folk säga åt dit att du måste planera annars går det åt skogen men en enskild SEO-konsult slösar snarare bort tid på det. Sätt igång direkt, skaffa en kund och sökmotoroptimera. Om företaget börjar tjäna en massa pengar kan du då skaffa en bokföringsbyrå (jo det underlättar en del men om du bara har en eller noll kunder kan det ju kvitta).

4. Tjäna pengar

Pengar

Det låter kanske konstigt men en av fällorna man som färsk SEO-konsult riskerar att falla i är att bara optimera och inte tjäna några pengar. Det gäller att komma ihåg att man måste tjäna pengar annars är företaget dödsdömt oavsett hur bra det är på sökmotoroptimering. Att förkovra sig är bra, att bygga ut ett eget nätverk av skitbra siter är bra men att tjäna pengar är bäst. Om du tjänar pengar kommer resten nämligen av sig självt och det blir bra mycket enklare att komma framåt när du har lite kapital.

Det låter kanske som ett konstigt råd att tjäna pengar, om det var så lätt skulle ju alla göra det. Det är faktiskt så lätt, det gäller bara att veta vad man ska göra och det tänkte jag berätta här: Sälj. Det enda sättet att få kunder är att sälja och det är kunder som gör att du tjänar pengar. Sälj, Sälj, Sälj.

22 kommentarer

  1. Bra artikel..det finns företag som jobbar med ”sökmotoroptimering” men vet inte vad det innebär..

    Kommentar av Hayri Cicek

  2. Ja men så tror jag det är i alla unga branscher. Och till viss del i äldre branscher med, det finns ju inga garanter för att konditorn som du går till faktiskt är något vidare eller att frisören har god smak.

    Kommentar av Magnus

  3. […] Magnus Bråth – Starta företag inom SEO […]

    Pingback av

    Tobias Strandhs IT-Tankar» Blogg-arkiv » Svenska Bloggare på LinkedIn Störst på IT - dagliga IT-nyheter, tester, gratis forum, guider, skolor och nyhetsbrev mm

  4. Bra att referenser och sälj får fokus. Kunder blir inte bara referenser utan även av erfarenhet de allra bästa säljarna. Om de är nöjda vill säga. Så därför är det självklart viktigt att göra ett bra jobb och leverera det kunderna vill ha och framförallt inte lova mer resultat än vad som är rimligt.

    Kommentar av

    Håkan Persson

  5. Tackar Magnus, nu gäller det för mig att få in kunder då. Inte det lättaste tycker jag ;)

    Kommentar av Malte

  6. Fokus som du nämner i artikeln kan jag säga inte var det främsta jag tänkte på i uppstarten av mitt företag. Allt var så nytt, mycket man behövde veta samt så skulle man då vilja ha allt klart nästan precis vid samma tillfälle. Men det var omöjligt. I början tror jag att man ska jobba i sin egen takt, det kan annars bli lite för mycket och man tappar då lätt intresset. Man jagar sedan ifatt det där som man missat på vägen…

    Kommentar av

    Philp

  7. Hur många är det som lyckas inom branschen som egenföretagare nu för tiden?
    Ger det några pengar (generellt)?
    Förstår självklart att det beror på hur man jobbar + kunskaper osv, men är inte marknaden mättad på SEO-företag?

    Kommentar av

    Stefan

  8. Jag är nog lite inne på Stefans spår. Var och varannan knatte med egen hemsida verkar ha ett seo-företag idag. Är inte marknaden mättad? Eller saknas det bara seriösa aktörer?

    Kommentar av

    Kim

  9. Jag tycker nog varken att det saknas seriösa aktörer eller är mättat. Vi måste komma ihåg att det är en ständigt växande marknad så förteagen har inte börjat ta marknadsandelar från varandra än. Visst, kan jag tycka att det ibland finns lite bristande kunskap hos en del konsulter men så är det i alla branscher, rimligtvis kommer det sortera sig mer eller mindre naturligt i framtiden och det blir en prisdifferentiering. Nog kan det räcka att köpa in hjälp av någon med grundläggande kunskaper om man har en liten budget och låg konkurrens.

    Kommentar av Magnus

  10. Håller med dig Magnus. Tror däremot att de större SEO-företagen som byggt upp sin verksamhet med en stark säljkår, snarare än med kunskap och resultat, riskerar att tappa allt eftersom företagen (kunderna) själva blir insatta i och lär sig grundläggande SEO. Här spelar bloggar som denna en stor roll. Jag tipsade en ”kund” om denna bloggen senast idag faktiskt:-) Tacka nu hehe

    Kommentar av

    Håkan Persson

  11. Tack ska du ha!

    Jo, det har onekligen funnits en hel del variationer i hur företagsstrukturen sett ut på SEO-bolagen och är fortfarande skulle jag vilja säga. Å andra sidan så är mycket av den SEO som mindre företag behöver väldigt lätt att göra i ganska stor skala och då är det säljare man behöver mer än tekniker. Jag skulle vilja säga att det alltid finns en marknad för SEO i bulk av den typ som de större aktörerna säljer eftersom det är ett enkelt och ganska billigt sätt att få en massa nya kunder. Att sätta sig ner och lära sig själv behöver inte vara alls lika kostnadseffektivt. Men, man kan ju vara intresserad med och jag tycker ju att det är smart generellt sett att lära sig SEO.

    Kommentar av Magnus

  12. Jag tror det kommer växa till en mindre marknad för mer specialiserad seo, företaget som förstått nyttan och vet vad dom behöver. Seo-föreaget kör då en 10 kunder max per år. Finns i USA, ej i Sverige. Kan funka.

    Åter till verkligheten, har jobbat på Mediaanalys i 2 år och allt jag lärt mig där säger mig att seo-marknaden kommer att se likadan ut om 5-10 år. Dvs, den som har bäst säljkår vinner. Vi är väldigt långt ifrån någon slags situation där kunden är kunnig i ämnet och ställer rimliga krav själv. Jag hoppar hellre på ett nytt seo-företag med säljare än ett med bra tekniker, alla gånger.

    Kommentar av

    Per

  13. Jag vill nog inte helt hålla med om att det är säljkåren som är viktig i alla lägen. Naturligtvis tjänar man mycket på att ha bra säljare men utan en bra leverans kommer det bli en ordentlig churn. Jag har själv inte särskilt mycket förtroende för sweatshops med telefonsäljare och är övertygad om att det går att göra till en viss nivå men sen äter churnen upp insatserna. Att behålla kunder är billigare än att skaffa nya och jag tror att det här är ett av de problem som de större aktörerna i Sverige brottas med (inget snack om att de har vuxit till dagens nivå väldigt snabbt däremot).

    När det gäller mer specialiserade SEO-bolag som jobbar med färre kunder så tycker jag nog heller inte alltid att det är bra, särskilt inte i Sverige där konkurrensen inte är så hög i sökresultaten, det finns ingen anledning i 95% av fallen att ha en dedikerad styrka för en enda svensk site. Dessutom missar man stordriftsfördelarna.

    Jag tror att det kommer bli förändring de närmaste 5 åren och det har kanske inte så mycket i hur insatta köparna är utan för att det faktiskt är lönsammare att bygga upp en organisation som är stark även i leverans. Istället för som det många gånger ser ut idag med kanske 10 säljare per SEO så kan det mycket väl gå mer mot det håll vi arbetar med närmare 1 till 1 förhållande.

    Kommentar av Magnus

  14. Givetvis får man inte glömma tekniken. Men som du säger är konkurrensen på mindre sökord i Sverige inte jättestor, och duktiga tekniker inom seo tror jag relativt enkelt att anställa (till skillnad från duktiga säljare inom seo). De stora seo-bolagen må ha många missnöjda kunder, men de har även många nöjda. De förstnämnda låter dock mest.

    Så löser man säljet, så löser sig även tekniksidan. Det är mer det jag menar.

    Kommentar av

    Per

  15. Oj, vi har helt olika syn här, jag upplever att hitta anställningsbara duktiga SEO-are är oerhört svårt medan en bra säljare är en bra säljare nästan oavsett vilken bransch han finns i. Jag förstår att det handlar om skillnad i vad vi tycker behöver ingå i vad en bra tekniker gör och det har förstås med vilken bolagsstruktur man tänker sig.

    Kommentar av Magnus

  16. Kanske har det att göra med var vi verkar? Låt mig förklara Kalmars position. Vi har som du vet en lång historik av olika seo-företag, allt från Altus som var först ut (runt 2003?). I dagsläget finns det ett antal företag som verkar inom seo, de tre största är Mediaanalys, Altus/Guava och så nykomlingen Clearsense (15+ anställda, samma koncern som Lokaldelen). Det är alltså otroligt många här i Kalmar som antingen jobbat på dessa företag eller med dem, kunskap sprider sig. Högskolan har även en Webbprogrammeringslinje, så bra tekniker är inte jättesvårt att få som man sedan kan lära upp (på sikt). Men visst, man måste alltid ha någon slags strateg i gruppen.

    Det här med säljarna är jag dock dåligt insatt i. Kanske har cheferna bara problem med hur de rekryterar, vem vet. Det är dock ett genomgående problem (enligt mig) på de företag jag känner till.

    Kommentar av

    Per

  17. Instämmer med dig Magnus där om säljare. Eftersom jag själv arbetat som säljare, och även anställt säljare, och det under ett antal år så vet jag från mig själv och de jag träffat på i säljbranschen att det är inga problem att ändra inriktning. Eftersom ingen bransch är speciell så är det bara en fråga om att anpassa sig till den produkt/tjänst man skall sälja. En process som, beroende på säljerfarenhet, kan gå mycket fort.

    Felet många nya säljare gör är att fokusera på produkten/tjänsten som skall säljas inte vad den kan uträtta för kunden.
    Förr, när folk rökte, var det klassiska att lämna över en cigarettändare till en säljare som sökte arbete. Och be honom sälja den till dem som skulle anställa. De som lyfte upp tändaren och försökte framhäva dess förträfflighet var lite fel på det med försäljning.

    Däremot verkar det ibland när jag tittar på sidor som konkurrenter i branschen optimerar att kunskapsnivån inte är så hög hur det bör göras. Så även om jag inte har anställt eller funderat på att anställa SEO-folk så tror jag nog att en stor brist ligger där.

    Kommentar av Urban

  18. Per, ja och med vilken typ av kunder. Lite som med de som du tar upp som jobbar med ett mindre antal kunder men mycket intensivare, där ställs det andra krav både på säljare och tekniker. Jag jobbar ju närmare en sån miljö än en med stora mängder kunder på lokal/enklare sökord.

    Jag håller med det helt och hållet Urban.

    Kommentar av Magnus

  19. […] tanke på en diskussion hos Sökmotorkonsult under rubriken Starta företag inom SEO blev det en del kommentarer om säljare och vilka eventuella svårigheter det kan vara att […]

  20. […] Magnus Bråth – Starta företag inom SEO […]

    Pingback av

    Svenska Bloggare på LinkedIn

  21. Jag har precis startat en SEO-firma och är mycket tacksam för råden.
    Ska definitivt ta in allt i beaktning!

    Kommentar av

    Johannes

  22. Var faktiskt med om idag om en kund som ville att jag skulle optimera hans hemsida… Vad handlade sidan om? Just det som står skrivet SEO firma…. Första tankarna gick något fort men sedan stannade man upp och frågade sig själv… Va fan du jobbar med SEO, erbjuder tjänster inom detta men vill att jag optimerar din sida?
    Kollade igenom hans sida ett par gånger.. Konstaterade att denna person inte kan SEO men tar hutlösa priser?
    Sa faktiskt ifrån om jobbet eftersom denna person enligt mig hade brist på kompetens inom området.. Gjorde jag fel eller rätt?

    Kommentar av

    Eda

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner