Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Storbankerna missar miljardbelopp

Tusenlappar

En ny undersökning visar att de svenska storbankernas dåliga synlighet på Google kostar deras aktieägare mer än 2 miljarder kronor per år.

Tillsammans med förlaget för vår nyutkomna bok Guldläge på nätet har vi gjort en undersökning över hur mycket de fyra svenska storbankerna förlorar varje år på dålig sökmotoroptimering.

Med tanke på att 90 % av svenskarna googlar efter produkter och tjänster kostar det bankernas aktieägare stora belopp att inte vara synlig på relevanta sökord. Det är många potentiella kunder och affärer som tappas bort på grund av den dåliga synligheten.

Undersökningen

Vi har undersökt de fyra börsnoterade svenska storbankernas (Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank) synlighet på Google och beräknat hur stort belopp som går förlorat för aktieägarna. Undersökningen är gjord enligt följande:

  • 45 relevanta affärsområden för bankerna från ett sökperspektiv har valts ut (t ex lån, fonder, sparande)
  • Utifrån dessa affärsområden har vi definierat 3 400 sökord
  • Sökvolym för dessa sökord har inhämtats
  • Storbankernas placering på Google.se på dessa sökord har kontrollerats
  • Värdeförlusten på de missade kunderna har beräknats med en konverteringsgrad om 1 % och ett värde (customer life time value) per bankkund om 31 000 kr (bankernas börsvärde dividerat med antalet kunder)

Resultat

1. Bankernas (o)synlighet

Av de 3 400 sökorden placerar sig respektive banksajt INTE bland de 10 första sökresultaten på Google.se i följande utsträckning:

  • Handelsbanken – 89,5 %
  • Nordea – 86,4 %
  • SEB – 86,1 %
  • Swedbank – 66,0 %

Det är minst sagt anmärkningsvärt att 3 av bankerna inte syns bland de 10 första sökresultaten på Google.se på närmare 90 % av sökorden.

2. Värdeförlust för aktieägarna

Det görs mer än 10 miljoner sökningar per år i Sverige på de definierade sökorden. Bankernas (o)synlighet på dessa sökningarna kostar aktieägarna mer än 2 miljarder kronor. Varje år.

Varför är synligheten så dålig?

Enligt oss beror bankernas bristfälliga synlighet på några olika faktorer.

1. Teknik

Bankernas sajter är föråldrade. Detta syns inte minst genom att två av bankerna fortfarande använder Frames.

2. Kunskap

Vissa av de förändringar som krävs för att öka synligheten är så vansinnigt enkla att den enda rimliga förklaringen är okunskap. Exempelvis har två av storbankerna valt ”privat” som sitt viktigaste sökord. Inte ”lån” eller ”bank” som ju hade varit ett mycket mer relevant sökord.

3. Får kunder ändå

Elda för kråkornaDe går ingen nöd på de svenska storbankerna. De tjänar storkovan och får många kunder trots sin dåliga synlighet på Google. Storbankerna spenderar miljarder på marknadsföring i andra kanaler varje år. Detta innebär att bankerna delvis eldar för kråkorna då en del av denna marknadsföring resulterar i sökningar på Google som de inte fångar upp.

Dessa faktorer är tyvärr inte unika för storbankerna utan är något vi upplever stämmer väl överens på många stora svenska företag.

Läs även gärna förlagets pressrelase om undersökningen.

4 kommentarer

  1. Verkligen intressant studie. Skulle vara intressant med svar på ett par frågor.

    1. Kollade ni efter i hur stor utsträckning de köpte Adwords/Adsense för de aktuella sökbegreppen?

    2.Vilka av bankerna som idag köper SEO och inte.

    Detta borde bli en väckarklocka för bankbranschen och jag håller tummarna för att ni får affär med en bank inom kort. Om ni har koll på SEO-företag som idag jobbar med respektive bank så gör det absolut ingenting om ni mejlar de uppgifterna. Ren nyfikenhet på vilka som underlevererar så.

  2. Håkan,

    Kul att du gillar undersökning. Det ligger mycket tid och kärlek bakom den :-). En av de större sökordsanalyser jag gjort.

    Dina frågor:

    1. Nej, vi har inte kollat på detta. Kanske i nästa undersökning. Däremot beräknade vi schablonmässigt bort den del av sökningarna som hamnar på Adwords. Så bankerna kan inte ”rädda hem” delar av dessa två miljarder med Adwords.

    2. Jag vet inte vilka av bankerna som köper SEO idag. Tittar man på hur deras sajter samt länkprofiler är det tydligt att mer eller mindre inget SEO-arbete har genomförts.

    Sen tror jag att alla fyra bankerna vid något tillfället har haft SEO-konsulter inblandade i sina IT-projekt. Jag vet att det är enormt svårt att få bankerna att göra förändringar så eventuella SEO-konsulter har verkligen något att bita i (jag skulle väldigt gärna göra ett försök för övrigt).

    Däremot tror jag att eventuella SEO-konsulter inte har gjort en beräkning som vår och visat på hur mycket de missar. För jag har svårt att tro att bankerna skulle tacka nej till 2 miljarder per år om de visste om det.

  3. förlorar de verkligen så mycket pengar? idag är ju alla bankkunder så det finns ingen banklös marknad utan det går endast stjäla kunder från varandra

    Kommentar av

    Jonas Karlsson

  4. Jonas,

    Jo, men en förlorad kund är ju lika dyrt som en missad ny.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Laleh

Hur stort är röstsök i Sverige 2020?

Röstsök är en het potatis i SEO-världen. Kanske lite konstigt med tanke hur få som använder rösten till att googla med i Sverige. Vad tror du om utvecklingen för röstsök?

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 40 av Sökpodden

#40 Amazon SEO

Nytt avsnitt av Sökpodden ute! Denna gång är våra ämnen Amazon SEO, schemaläggning på Google AdWords samt automatiska regler på Facebook. Lyssna gärna på #40 av Sökpodden.

Google-kommandon / Sökkommandon

Topp 6 Google-kommandon

Google-kommandon kan hjälpa till i ditt SEO-arbete. I denna artikel listar vi våra sex favoriter bland alla de olika sökkommandon som står till buds. Vilken är din egen favorit?

Michael Wahlgren Rand Fishkin Lost and Founder

Bokrecension: Lost and Founder av Rand Fishkin

Gillar du entreprenörskap och SEO? Då har vi den perfekta boken till hängmattan i sommar. Vi har läst SEO-profilen Rand Fishkin nya bok Lost and Founder och kan varmt rekommendera den.

ad_suggestions_adwords_automatiska_annonser

Automatiska annonsförslag i AdWords

Från och med 1 juni 2018 kan AdWords själva börjar lägga in annonser i AdWords-konton. Till en början gäller detta inte svenska annonser. Läs mer här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner