Sökmotorkonsult.se

Storbankerna missar miljardbelopp

Tusenlappar

En ny undersökning visar att de svenska storbankernas dåliga synlighet på Google kostar deras aktieägare mer än 2 miljarder kronor per år.

Tillsammans med förlaget för vår nyutkomna bok Guldläge på nätet har vi gjort en undersökning över hur mycket de fyra svenska storbankerna förlorar varje år på dålig sökmotoroptimering.

Med tanke på att 90 % av svenskarna googlar efter produkter och tjänster kostar det bankernas aktieägare stora belopp att inte vara synlig på relevanta sökord. Det är många potentiella kunder och affärer som tappas bort på grund av den dåliga synligheten.

Undersökningen

Vi har undersökt de fyra börsnoterade svenska storbankernas (Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank) synlighet på Google och beräknat hur stort belopp som går förlorat för aktieägarna. Undersökningen är gjord enligt följande:

  • 45 relevanta affärsområden för bankerna från ett sökperspektiv har valts ut (t ex lån, fonder, sparande)
  • Utifrån dessa affärsområden har vi definierat 3 400 sökord
  • Sökvolym för dessa sökord har inhämtats
  • Storbankernas placering på Google.se på dessa sökord har kontrollerats
  • Värdeförlusten på de missade kunderna har beräknats med en konverteringsgrad om 1 % och ett värde (customer life time value) per bankkund om 31 000 kr (bankernas börsvärde dividerat med antalet kunder)

Resultat

1. Bankernas (o)synlighet

Av de 3 400 sökorden placerar sig respektive banksajt INTE bland de 10 första sökresultaten på Google.se i följande utsträckning:

  • Handelsbanken – 89,5 %
  • Nordea – 86,4 %
  • SEB – 86,1 %
  • Swedbank – 66,0 %

Det är minst sagt anmärkningsvärt att 3 av bankerna inte syns bland de 10 första sökresultaten på Google.se på närmare 90 % av sökorden.

2. Värdeförlust för aktieägarna

Det görs mer än 10 miljoner sökningar per år i Sverige på de definierade sökorden. Bankernas (o)synlighet på dessa sökningarna kostar aktieägarna mer än 2 miljarder kronor. Varje år.

Varför är synligheten så dålig?

Enligt oss beror bankernas bristfälliga synlighet på några olika faktorer.

1. Teknik

Bankernas sajter är föråldrade. Detta syns inte minst genom att två av bankerna fortfarande använder Frames.

2. Kunskap

Vissa av de förändringar som krävs för att öka synligheten är så vansinnigt enkla att den enda rimliga förklaringen är okunskap. Exempelvis har två av storbankerna valt ”privat” som sitt viktigaste sökord. Inte ”lån” eller ”bank” som ju hade varit ett mycket mer relevant sökord.

3. Får kunder ändå

Elda för kråkornaDe går ingen nöd på de svenska storbankerna. De tjänar storkovan och får många kunder trots sin dåliga synlighet på Google. Storbankerna spenderar miljarder på marknadsföring i andra kanaler varje år. Detta innebär att bankerna delvis eldar för kråkorna då en del av denna marknadsföring resulterar i sökningar på Google som de inte fångar upp.

Dessa faktorer är tyvärr inte unika för storbankerna utan är något vi upplever stämmer väl överens på många stora svenska företag.

Läs även gärna förlagets pressrelase om undersökningen.

Sidan är senast uppdaterad 2020-08-14

4 kommentarer

  1. Verkligen intressant studie. Skulle vara intressant med svar på ett par frågor.

    1. Kollade ni efter i hur stor utsträckning de köpte Adwords/Adsense för de aktuella sökbegreppen?

    2.Vilka av bankerna som idag köper SEO och inte.

    Detta borde bli en väckarklocka för bankbranschen och jag håller tummarna för att ni får affär med en bank inom kort. Om ni har koll på SEO-företag som idag jobbar med respektive bank så gör det absolut ingenting om ni mejlar de uppgifterna. Ren nyfikenhet på vilka som underlevererar så.

  2. Håkan,

    Kul att du gillar undersökning. Det ligger mycket tid och kärlek bakom den :-). En av de större sökordsanalyser jag gjort.

    Dina frågor:

    1. Nej, vi har inte kollat på detta. Kanske i nästa undersökning. Däremot beräknade vi schablonmässigt bort den del av sökningarna som hamnar på Adwords. Så bankerna kan inte ”rädda hem” delar av dessa två miljarder med Adwords.

    2. Jag vet inte vilka av bankerna som köper SEO idag. Tittar man på hur deras sajter samt länkprofiler är det tydligt att mer eller mindre inget SEO-arbete har genomförts.

    Sen tror jag att alla fyra bankerna vid något tillfället har haft SEO-konsulter inblandade i sina IT-projekt. Jag vet att det är enormt svårt att få bankerna att göra förändringar så eventuella SEO-konsulter har verkligen något att bita i (jag skulle väldigt gärna göra ett försök för övrigt).

    Däremot tror jag att eventuella SEO-konsulter inte har gjort en beräkning som vår och visat på hur mycket de missar. För jag har svårt att tro att bankerna skulle tacka nej till 2 miljarder per år om de visste om det.

  3. förlorar de verkligen så mycket pengar? idag är ju alla bankkunder så det finns ingen banklös marknad utan det går endast stjäla kunder från varandra

    Kommentar av Jonas Karlsson

  4. Jonas,

    Jo, men en förlorad kund är ju lika dyrt som en missad ny.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?