Sökmotorkonsult.se

Storbankerna missar miljardbelopp

Tusenlappar

En ny undersökning visar att de svenska storbankernas dåliga synlighet på Google kostar deras aktieägare mer än 2 miljarder kronor per år.

Tillsammans med förlaget för vår nyutkomna bok Guldläge på nätet har vi gjort en undersökning över hur mycket de fyra svenska storbankerna förlorar varje år på dålig sökmotoroptimering.

Med tanke på att 90 % av svenskarna googlar efter produkter och tjänster kostar det bankernas aktieägare stora belopp att inte vara synlig på relevanta sökord. Det är många potentiella kunder och affärer som tappas bort på grund av den dåliga synligheten.

Undersökningen

Vi har undersökt de fyra börsnoterade svenska storbankernas (Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank) synlighet på Google och beräknat hur stort belopp som går förlorat för aktieägarna. Undersökningen är gjord enligt följande:

  • 45 relevanta affärsområden för bankerna från ett sökperspektiv har valts ut (t ex lån, fonder, sparande)
  • Utifrån dessa affärsområden har vi definierat 3 400 sökord
  • Sökvolym för dessa sökord har inhämtats
  • Storbankernas placering på Google.se på dessa sökord har kontrollerats
  • Värdeförlusten på de missade kunderna har beräknats med en konverteringsgrad om 1 % och ett värde (customer life time value) per bankkund om 31 000 kr (bankernas börsvärde dividerat med antalet kunder)

Resultat

1. Bankernas (o)synlighet

Av de 3 400 sökorden placerar sig respektive banksajt INTE bland de 10 första sökresultaten på Google.se i följande utsträckning:

  • Handelsbanken – 89,5 %
  • Nordea – 86,4 %
  • SEB – 86,1 %
  • Swedbank – 66,0 %

Det är minst sagt anmärkningsvärt att 3 av bankerna inte syns bland de 10 första sökresultaten på Google.se på närmare 90 % av sökorden.

2. Värdeförlust för aktieägarna

Det görs mer än 10 miljoner sökningar per år i Sverige på de definierade sökorden. Bankernas (o)synlighet på dessa sökningarna kostar aktieägarna mer än 2 miljarder kronor. Varje år.

Varför är synligheten så dålig?

Enligt oss beror bankernas bristfälliga synlighet på några olika faktorer.

1. Teknik

Bankernas sajter är föråldrade. Detta syns inte minst genom att två av bankerna fortfarande använder Frames.

2. Kunskap

Vissa av de förändringar som krävs för att öka synligheten är så vansinnigt enkla att den enda rimliga förklaringen är okunskap. Exempelvis har två av storbankerna valt ”privat” som sitt viktigaste sökord. Inte ”lån” eller ”bank” som ju hade varit ett mycket mer relevant sökord.

3. Får kunder ändå

Elda för kråkornaDe går ingen nöd på de svenska storbankerna. De tjänar storkovan och får många kunder trots sin dåliga synlighet på Google. Storbankerna spenderar miljarder på marknadsföring i andra kanaler varje år. Detta innebär att bankerna delvis eldar för kråkorna då en del av denna marknadsföring resulterar i sökningar på Google som de inte fångar upp.

Dessa faktorer är tyvärr inte unika för storbankerna utan är något vi upplever stämmer väl överens på många stora svenska företag.

Läs även gärna förlagets pressrelase om undersökningen.

Sidan är senast uppdaterad 2020-08-14

4 kommentarer

  1. Verkligen intressant studie. Skulle vara intressant med svar på ett par frågor.

    1. Kollade ni efter i hur stor utsträckning de köpte Adwords/Adsense för de aktuella sökbegreppen?

    2.Vilka av bankerna som idag köper SEO och inte.

    Detta borde bli en väckarklocka för bankbranschen och jag håller tummarna för att ni får affär med en bank inom kort. Om ni har koll på SEO-företag som idag jobbar med respektive bank så gör det absolut ingenting om ni mejlar de uppgifterna. Ren nyfikenhet på vilka som underlevererar så.

  2. Håkan,

    Kul att du gillar undersökning. Det ligger mycket tid och kärlek bakom den :-). En av de större sökordsanalyser jag gjort.

    Dina frågor:

    1. Nej, vi har inte kollat på detta. Kanske i nästa undersökning. Däremot beräknade vi schablonmässigt bort den del av sökningarna som hamnar på Adwords. Så bankerna kan inte ”rädda hem” delar av dessa två miljarder med Adwords.

    2. Jag vet inte vilka av bankerna som köper SEO idag. Tittar man på hur deras sajter samt länkprofiler är det tydligt att mer eller mindre inget SEO-arbete har genomförts.

    Sen tror jag att alla fyra bankerna vid något tillfället har haft SEO-konsulter inblandade i sina IT-projekt. Jag vet att det är enormt svårt att få bankerna att göra förändringar så eventuella SEO-konsulter har verkligen något att bita i (jag skulle väldigt gärna göra ett försök för övrigt).

    Däremot tror jag att eventuella SEO-konsulter inte har gjort en beräkning som vår och visat på hur mycket de missar. För jag har svårt att tro att bankerna skulle tacka nej till 2 miljarder per år om de visste om det.

  3. förlorar de verkligen så mycket pengar? idag är ju alla bankkunder så det finns ingen banklös marknad utan det går endast stjäla kunder från varandra

    Kommentar av Jonas Karlsson

  4. Jonas,

    Jo, men en förlorad kund är ju lika dyrt som en missad ny.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?