Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Större = Bättre

Något som vi nästan alltid rekommenderar till kunder är att de ska se till att skaffa mer content, fler sidor, mer text på de sidor som finns och så vidare. Många gånger kan det handla om att öppna för indexering av saker som forum och nyhetssektioner, många gånger handlar det bara om att se till att Google faktiskt hittar dit.

Det är nämligen så att större är lika med bättre när det gäller sökmotoroptimering. Om du har mer innehåll på din site kommer du få mer trafik, på många sätt. En site med mycket innehåll kommer få en ökad tyngd för sina huvudsökord och kommer kunna ta mer long tail trafik. Dina många sidor kommer alltså visa att din site är viktig (stor = viktig i Googles ögon av någon anledning) och den vikten kommer se till att sökorden som du försöker ta positioner på lättare blir tagna. Den andra delen är som sagt den långa svansen, ju mer artiklar, sidor, bloggposter eller vad det nu är för innehåll, du har, desto mer möjliga sökord kan du ta position på. Det är svårt att veta i förväg vad du kommer att få trafik på när man pratar om long tail-strategi, poängen är just att täcka in så brett som möjligt och få lite trafik på väldigt många sökord.

Det kan mycket väl vara så att din site redan har det content du behöver för att ta nästa steg, ta en titt på hur mycket Google har indexerat och hur mycket innehåll du faktiskt har. Om det är stor skillnad så beror det på att något är fel och det är då en möjlighet, du har ju content som du kan se till att det hittas.

Vanliga anledningar till att Google inte hittar innehållet

  • Man måste vara inloggad för att komma åt det. Det är ganska vanligt att siter har innehåll som inte är tillgängligt för den oinloggade besökaren, fundera på om du kan visa mer av det innehållet. Om du t ex tar betalt för kvalitetsartiklar kanske du ska fundera på att visa några av dem eller delar av artiklarna.
  • Den interna navigeringen fungerar inte riktigt. Det här är ett av de riktigt vanliga felen, allt innehåll finns tillgängligt men Google lyckas inte hitta det för navigeringen är för komplex på ett eller annat sätt. Det kan t ex handla om en flash-navigering eller ett man måste ta sig igenom en hel radda med klick på olika kategorisidor innan man kommer till innehållet.  Se till att det finns vanliga gammaldags länkar till allt innehåll och se till att ha en så enkel struktur som möjligt på siten.
  • Google spenderar inte tillräckligt med tid på din sajt. Om Google inte anser att du uppdaterar eller har tillräckligt mycket tyngd spelar det inte så stor roll vad du gör. Även om navigeringen är bra kan det vara så att spindeln helt enkelt inte gräver sig tillräckligt djupt i siten för att hitta allt ditt innehåll. Det här är nästan bara ett problem på siter med väldigt många sidor och en stor hierarki med kategorier och subkategorier. Det finns ganska många sätt att lösa det här, ett är att uppdatera ofta, ett annat är att skaffa sig mer länkar och gärna länkar direkt till innehållet. Det allra enklaste är kanske att rotera blänkare på förstasidan med länkar till innehållet.

Det kan ju förstås vara så att du helt enkelt inte har mer innehåll också och då vet du ju vad du behöver göra.

En kommentar

  1. Content is king. Detta är dock ett stort problem om man har en nystartad sajt. Nu har jag t.ex. lyckats skriva ihop 30-40 sidor med content senaste två månaderna. Men även detta är i princip ingenting jämfört med stora konkurrenter på nätet som har hundratals sidor om samma ämne.

    Tips på hur man relativt snabbt får mer content utan att det ska behöva kosta något i pengar? Eller iallafall kosta så lite som möjligt?

    Kommentar av Jole

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook ritar om spelplanen och tillåter numera annonsörer att använda hur mycket text vi vill i annonsbilderna. En spännande nyhet som vi välkomnar med öppna armar!

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner