Sökmotorkonsult.se

Större = Bättre

Något som vi nästan alltid rekommenderar till kunder är att de ska se till att skaffa mer content, fler sidor, mer text på de sidor som finns och så vidare. Många gånger kan det handla om att öppna för indexering av saker som forum och nyhetssektioner, många gånger handlar det bara om att se till att Google faktiskt hittar dit.

Det är nämligen så att större är lika med bättre när det gäller sökmotoroptimering. Om du har mer innehåll på din site kommer du få mer trafik, på många sätt. En site med mycket innehåll kommer få en ökad tyngd för sina huvudsökord och kommer kunna ta mer long tail trafik. Dina många sidor kommer alltså visa att din site är viktig (stor = viktig i Googles ögon av någon anledning) och den vikten kommer se till att sökorden som du försöker ta positioner på lättare blir tagna. Den andra delen är som sagt den långa svansen, ju mer artiklar, sidor, bloggposter eller vad det nu är för innehåll, du har, desto mer möjliga sökord kan du ta position på. Det är svårt att veta i förväg vad du kommer att få trafik på när man pratar om long tail-strategi, poängen är just att täcka in så brett som möjligt och få lite trafik på väldigt många sökord.

Det kan mycket väl vara så att din site redan har det content du behöver för att ta nästa steg, ta en titt på hur mycket Google har indexerat och hur mycket innehåll du faktiskt har. Om det är stor skillnad så beror det på att något är fel och det är då en möjlighet, du har ju content som du kan se till att det hittas.

Vanliga anledningar till att Google inte hittar innehållet

  • Man måste vara inloggad för att komma åt det. Det är ganska vanligt att siter har innehåll som inte är tillgängligt för den oinloggade besökaren, fundera på om du kan visa mer av det innehållet. Om du t ex tar betalt för kvalitetsartiklar kanske du ska fundera på att visa några av dem eller delar av artiklarna.
  • Den interna navigeringen fungerar inte riktigt. Det här är ett av de riktigt vanliga felen, allt innehåll finns tillgängligt men Google lyckas inte hitta det för navigeringen är för komplex på ett eller annat sätt. Det kan t ex handla om en flash-navigering eller ett man måste ta sig igenom en hel radda med klick på olika kategorisidor innan man kommer till innehållet.  Se till att det finns vanliga gammaldags länkar till allt innehåll och se till att ha en så enkel struktur som möjligt på siten.
  • Google spenderar inte tillräckligt med tid på din sajt. Om Google inte anser att du uppdaterar eller har tillräckligt mycket tyngd spelar det inte så stor roll vad du gör. Även om navigeringen är bra kan det vara så att spindeln helt enkelt inte gräver sig tillräckligt djupt i siten för att hitta allt ditt innehåll. Det här är nästan bara ett problem på siter med väldigt många sidor och en stor hierarki med kategorier och subkategorier. Det finns ganska många sätt att lösa det här, ett är att uppdatera ofta, ett annat är att skaffa sig mer länkar och gärna länkar direkt till innehållet. Det allra enklaste är kanske att rotera blänkare på förstasidan med länkar till innehållet.

Det kan ju förstås vara så att du helt enkelt inte har mer innehåll också och då vet du ju vad du behöver göra.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

En kommentar

  1. Content is king. Detta är dock ett stort problem om man har en nystartad sajt. Nu har jag t.ex. lyckats skriva ihop 30-40 sidor med content senaste två månaderna. Men även detta är i princip ingenting jämfört med stora konkurrenter på nätet som har hundratals sidor om samma ämne.

    Tips på hur man relativt snabbt får mer content utan att det ska behöva kosta något i pengar? Eller iallafall kosta så lite som möjligt?

    Kommentar av Jole

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?