Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Större = Bättre

Något som vi nästan alltid rekommenderar till kunder är att de ska se till att skaffa mer content, fler sidor, mer text på de sidor som finns och så vidare. Många gånger kan det handla om att öppna för indexering av saker som forum och nyhetssektioner, många gånger handlar det bara om att se till att Google faktiskt hittar dit.

Det är nämligen så att större är lika med bättre när det gäller sökmotoroptimering. Om du har mer innehåll på din site kommer du få mer trafik, på många sätt. En site med mycket innehåll kommer få en ökad tyngd för sina huvudsökord och kommer kunna ta mer long tail trafik. Dina många sidor kommer alltså visa att din site är viktig (stor = viktig i Googles ögon av någon anledning) och den vikten kommer se till att sökorden som du försöker ta positioner på lättare blir tagna. Den andra delen är som sagt den långa svansen, ju mer artiklar, sidor, bloggposter eller vad det nu är för innehåll, du har, desto mer möjliga sökord kan du ta position på. Det är svårt att veta i förväg vad du kommer att få trafik på när man pratar om long tail-strategi, poängen är just att täcka in så brett som möjligt och få lite trafik på väldigt många sökord.

Det kan mycket väl vara så att din site redan har det content du behöver för att ta nästa steg, ta en titt på hur mycket Google har indexerat och hur mycket innehåll du faktiskt har. Om det är stor skillnad så beror det på att något är fel och det är då en möjlighet, du har ju content som du kan se till att det hittas.

Vanliga anledningar till att Google inte hittar innehållet

  • Man måste vara inloggad för att komma åt det. Det är ganska vanligt att siter har innehåll som inte är tillgängligt för den oinloggade besökaren, fundera på om du kan visa mer av det innehållet. Om du t ex tar betalt för kvalitetsartiklar kanske du ska fundera på att visa några av dem eller delar av artiklarna.
  • Den interna navigeringen fungerar inte riktigt. Det här är ett av de riktigt vanliga felen, allt innehåll finns tillgängligt men Google lyckas inte hitta det för navigeringen är för komplex på ett eller annat sätt. Det kan t ex handla om en flash-navigering eller ett man måste ta sig igenom en hel radda med klick på olika kategorisidor innan man kommer till innehållet.  Se till att det finns vanliga gammaldags länkar till allt innehåll och se till att ha en så enkel struktur som möjligt på siten.
  • Google spenderar inte tillräckligt med tid på din sajt. Om Google inte anser att du uppdaterar eller har tillräckligt mycket tyngd spelar det inte så stor roll vad du gör. Även om navigeringen är bra kan det vara så att spindeln helt enkelt inte gräver sig tillräckligt djupt i siten för att hitta allt ditt innehåll. Det här är nästan bara ett problem på siter med väldigt många sidor och en stor hierarki med kategorier och subkategorier. Det finns ganska många sätt att lösa det här, ett är att uppdatera ofta, ett annat är att skaffa sig mer länkar och gärna länkar direkt till innehållet. Det allra enklaste är kanske att rotera blänkare på förstasidan med länkar till innehållet.

Det kan ju förstås vara så att du helt enkelt inte har mer innehåll också och då vet du ju vad du behöver göra.

En kommentar

  1. Content is king. Detta är dock ett stort problem om man har en nystartad sajt. Nu har jag t.ex. lyckats skriva ihop 30-40 sidor med content senaste två månaderna. Men även detta är i princip ingenting jämfört med stora konkurrenter på nätet som har hundratals sidor om samma ämne.

    Tips på hur man relativt snabbt får mer content utan att det ska behöva kosta något i pengar? Eller iallafall kosta så lite som möjligt?

    Kommentar av

    Jole

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner