Sökmotorkonsult.se

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

betalvägg strukturerad data

Innehåll som är dolt bakom betalväggar är idag en vanlig syn på nyhetssajter och sajter med redaktionellt innehåll. Att aktivt dölja innehåll för besökaren eller för Google kan dock få negativa effekter på din organiska synlighet. För att lösa problemet rekommenderar Google att använda strukturerad data som tydliggör för sökmotorn vad på sajten som enbart ska synas för betalande eller inloggade besökare.

Syftet med det här inlägget är att uppmärksamma den strukturerad datatypen för betalinnehåll – Subscription and paywalled content. Om du har innehåll på din sajt som endast är för inloggade medlemmar eller prenumeranter är vår rekommendation att du läser igenom den här korta steg-för-steg guide för att säkerställa att du får de bästa förutsättningarna att ranka med ditt skyddade innehåll.

Så påverkar betalväggar din SEO

Du har säkert stött på den flertalet gånger – den irriterande rutan som dyker upp och blockerar artikeln du vill grotta ner dig i. I de flesta fall görs detta i syfte att få besökaren att börja prenumerera på innehåll, antingen genom att betala eller att registrera sig som medlem. Betalinnehåll brukar klassas som premium medan gratisinnehåll som kräver någon form av inloggning kallas för freemium. I båda fall får de som publicerat innehållet bättre koll på sina läsare och kan ta betalt av de som vill ta del av innehåll av högre kvalitet.

Det finns dock en baksida med att aktivt dölja sitt innehåll för användaren. Att ”cloaka” innehåll, alltså att medvetet visa en typ av innehåll för användaren och en annan för sökmotorerna strider mot Googles riktlinjer. Om Google kan se innehållet i er artikel men den döljs med javascript för läsaren finns det alltså en risk att det kommer gå ut över er organiska synlighet.

Ytterligare en risk med att dölja innehåll bakom en betalvägg är att Google inte ser innehållet på sidan. Detta stöter vi ibland på hos mediesajter – att en sida inne alls har något artikelinnehåll på sidan i ”utloggat läge” vilket gör att inte heller Google ser något av artikelinnehållet. Om så är fallet kan det istället bli en fråga om tunt innehåll, som i sin tur kan gå ut över hur väl er sajt presterar organiskt.

Strukturerad data löser problemet

Googles egna rekommendation för att lösa problemet med betalväggar är att använda sig av den strukturerade datatypen Subscription and paywalled content. Med denna markup markerar du för Google vilken del av innehållet som ska vara dolt för användaren, men synligt för Google. På detta sätt kommer inte Google tro att du cloakar innehållet och försöker ”lura” dem.

Såhär gör du

Tricket är att göra det enkelt för Google att förstå vad du avsiktligt döljer och varför. Detta kräver dels att du implementerar strukturerad data för artiklar, men även ger sektionerna på sidan klasser baserat på vad de innehåller.

1. Skapa en klass för den eller de sektioner som ska innehålla betalinnehåll.

Genom att ge sektionen en klass kommer du med hjälp av strukturerad data kunna definiera vilken del av innehållet som ska vara en bakom betalvägg.

I exemplet nedan ger jag <div> klassen ”betalvagg” för att i ett senare steg kunna rikta vår strukturerade data mot just detta innehåll.

<body>

<p>Den här texten syns för både sökmotorer och användaren</p>

<div class=”betalvagg”>För att se det här innehållet behöver du vara inloggad eller en prenumerant. </div>

</body>

2. Lägg till strukturerad data för nyhetsartiklar

Subscription and paywalled content grundar sig i den strukturerade datatypen NewsArticle. Det är alltså denna du måste utgå från för att definiera vad som är gratisinnehåll respektive betalinnehåll. Läs mer om denna markup och hur du implementerar den på din sajt här.

3. Definiera det dolda innehållet med den strukturerade datan

I den strukturerade datan NewsArticle lägger du till följande kod.

  ”isAccessibleForFree”: ”False”,
  ”hasPart”: {
    ”@type”: ”WebPageElement”,
    ”isAccessibleForFree”: ”False”,
”cssSelector”: ”.betalvagg
}
}

Lägg märke till att cssSelector är namnet på den klass vi gav sektionen med dolt innehåll. Vad du väljer att döpa klassen och cssSelector är alltså helt upp till dig.

Komplicerat?

Om detta är första gången du sätter dig in i strukturerad data är det inte konstigt om du känner dig förvirrad. Jag rekommenderar att du lyssnar på det här avsnittet av Sökpodden för att få en djupare förståelse av vad strukturerad data är för något och vilka olika användningsområden som finns för det. För en mer genomgående beskrivning av just för Subscription and paywalled content rekommenderar jag att du läser Googles egna guide här.

Vill du bolla SEO eller prata om hur strukturerad data kan gynna just din sajt? Hör av dig till oss på Pineberry!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Produkter

Ny Google-uppdatering för produktrecensioner

Google lanserade i förra veckan en algoritmuppdatering som påverkar produktrecensioners ranking i sökresultaten. Här är vad vi vet om Product Reviews Update hittills.

Pineberrys nya AI-konsult ALI

Möt vår nya AI-kollega ALI

Vi är idag mycket medvetna om hur föränderlig och fantastisk vår värld är. Varje dag uppstår nya möjligheter för innovation och framsteg. Nu tar Pineberry ett av sina största kliv någonsin. Låt oss introducera vår AI-kollega ALI.

Michael Wahlgren, Nicklas Krus och Simon Davidsson i avsnitt 70 av Sökpodden

#70 Turturduvan

Vad händer när Chrome dumpar tredjepartskakan? Detta ämne börjar vi med i avsnitt 70 av Sökpodden. Denna gång pratar vi även om hur Google Ads påverkar den organiska trafiken och så avslutar med en SEO-clinic – ett av våra mest populär ämnen! Du lyssnar väl?

Har SEO blivit svårare eller enklare?

Har SEO blivit enklare eller svårare?

Vad säger du? Har SEO blivit enklare eller svårare sedan du började jobba med det? Rösta och ge din syn på saken!

Michael Wahlgren, Jonathan Olsson och Alexander Bergström i avsnitt 69 av Sökpodden

#69 Trösklar

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. Denna gång diskuteras trösklar för AdRank, vi genomför en SEO-clinic och så säger vi tack och hej till BMM efter tio års trogen tjänst. Du lyssnar väl?