Sökmotorkonsult.se

Studie i trafikdata

Har roat mig med att sätta ihop en liten studie i trafik från sökmotorer. I och med att Google släppt en hel del information fritt som tidigare inte funnits tillgänglig kan man numer ta fram en hel del intressanta uppgifter.

Studien jag gjort är på trafikdata på spelrelaterade sökord på Google.se. Så här gick det till:

De stora sökorden kring spel togs fram med Googles Keyword Tool. Den genomsnittliga månadssökvolymen noterades och delades med 30 för att få ut daglig sökvolym. På varje sökning togs den site som hade förstaposition ut och dess totala trafik mättes med hjälp av Google Trends. En jämförelse mellan daglig trafik på siten och antalet sökningar multiplicerat med 0.42 (den procent som enligt AOL klickar på det första alternativet) gjordes för att få fram hur stor andel av trafiken på siten som kommer från det aktuella sökordet.

Ett intressant resultat ur studien är Spelagratis.nu. De data vi fått fram visar att Spelagratis.nu totalt har ca 1500 besökare om dagen. Av dessa kommer 46% från söktermen ”Gratis spel”, 25% från ”Roliga spel” och 4% från ”Spela gratis”. 85% av siten Spelagratis.nus trafik kommer alltså från de tre största sökorden (eventuellt finns ytterligare ett sökord som är större än 4% som vi inte hittat men det stärker ju bara tesen).

Det här är bara ett exempel på hur man kan leka med den nya statistiken, förhoppningsvis kommer det fler intressantare undersökningar från andra håll, jag försöker bara väcka intresse för all den nya data vi har tillgång till. Om du vill se vår data så finns den som PDF.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?