Sökmotorkonsult.se

Studie i trafikdata

Har roat mig med att sätta ihop en liten studie i trafik från sökmotorer. I och med att Google släppt en hel del information fritt som tidigare inte funnits tillgänglig kan man numer ta fram en hel del intressanta uppgifter.

Studien jag gjort är på trafikdata på spelrelaterade sökord på Google.se. Så här gick det till:

De stora sökorden kring spel togs fram med Googles Keyword Tool. Den genomsnittliga månadssökvolymen noterades och delades med 30 för att få ut daglig sökvolym. På varje sökning togs den site som hade förstaposition ut och dess totala trafik mättes med hjälp av Google Trends. En jämförelse mellan daglig trafik på siten och antalet sökningar multiplicerat med 0.42 (den procent som enligt AOL klickar på det första alternativet) gjordes för att få fram hur stor andel av trafiken på siten som kommer från det aktuella sökordet.

Ett intressant resultat ur studien är Spelagratis.nu. De data vi fått fram visar att Spelagratis.nu totalt har ca 1500 besökare om dagen. Av dessa kommer 46% från söktermen ”Gratis spel”, 25% från ”Roliga spel” och 4% från ”Spela gratis”. 85% av siten Spelagratis.nus trafik kommer alltså från de tre största sökorden (eventuellt finns ytterligare ett sökord som är större än 4% som vi inte hittat men det stärker ju bara tesen).

Det här är bara ett exempel på hur man kan leka med den nya statistiken, förhoppningsvis kommer det fler intressantare undersökningar från andra håll, jag försöker bara väcka intresse för all den nya data vi har tillgång till. Om du vill se vår data så finns den som PDF.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?