Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Studie i trafikdata

Har roat mig med att sätta ihop en liten studie i trafik från sökmotorer. I och med att Google släppt en hel del information fritt som tidigare inte funnits tillgänglig kan man numer ta fram en hel del intressanta uppgifter.

Studien jag gjort är på trafikdata på spelrelaterade sökord på Google.se. Så här gick det till:

De stora sökorden kring spel togs fram med Googles Keyword Tool. Den genomsnittliga månadssökvolymen noterades och delades med 30 för att få ut daglig sökvolym. På varje sökning togs den site som hade förstaposition ut och dess totala trafik mättes med hjälp av Google Trends. En jämförelse mellan daglig trafik på siten och antalet sökningar multiplicerat med 0.42 (den procent som enligt AOL klickar på det första alternativet) gjordes för att få fram hur stor andel av trafiken på siten som kommer från det aktuella sökordet.

Ett intressant resultat ur studien är Spelagratis.nu. De data vi fått fram visar att Spelagratis.nu totalt har ca 1500 besökare om dagen. Av dessa kommer 46% från söktermen ”Gratis spel”, 25% från ”Roliga spel” och 4% från ”Spela gratis”. 85% av siten Spelagratis.nus trafik kommer alltså från de tre största sökorden (eventuellt finns ytterligare ett sökord som är större än 4% som vi inte hittat men det stärker ju bara tesen).

Det här är bara ett exempel på hur man kan leka med den nya statistiken, förhoppningsvis kommer det fler intressantare undersökningar från andra håll, jag försöker bara väcka intresse för all den nya data vi har tillgång till. Om du vill se vår data så finns den som PDF.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner