Sökmotorkonsult.se

Studie i trafikdata

Har roat mig med att sätta ihop en liten studie i trafik från sökmotorer. I och med att Google släppt en hel del information fritt som tidigare inte funnits tillgänglig kan man numer ta fram en hel del intressanta uppgifter.

Studien jag gjort är på trafikdata på spelrelaterade sökord på Google.se. Så här gick det till:

De stora sökorden kring spel togs fram med Googles Keyword Tool. Den genomsnittliga månadssökvolymen noterades och delades med 30 för att få ut daglig sökvolym. På varje sökning togs den site som hade förstaposition ut och dess totala trafik mättes med hjälp av Google Trends. En jämförelse mellan daglig trafik på siten och antalet sökningar multiplicerat med 0.42 (den procent som enligt AOL klickar på det första alternativet) gjordes för att få fram hur stor andel av trafiken på siten som kommer från det aktuella sökordet.

Ett intressant resultat ur studien är Spelagratis.nu. De data vi fått fram visar att Spelagratis.nu totalt har ca 1500 besökare om dagen. Av dessa kommer 46% från söktermen ”Gratis spel”, 25% från ”Roliga spel” och 4% från ”Spela gratis”. 85% av siten Spelagratis.nus trafik kommer alltså från de tre största sökorden (eventuellt finns ytterligare ett sökord som är större än 4% som vi inte hittat men det stärker ju bara tesen).

Det här är bara ett exempel på hur man kan leka med den nya statistiken, förhoppningsvis kommer det fler intressantare undersökningar från andra håll, jag försöker bara väcka intresse för all den nya data vi har tillgång till. Om du vill se vår data så finns den som PDF.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner