Sökmotorkonsult.se

Sunt förnuft och Sökmotoroptimering

Leonardo da Vinci

Vi människor lär oss väldigt lätt att känna igen mönster. Vi har sett något hända förut och så utgår vi från att det händer nästa gång också. Vi kan dessutom applicera dessa erfarenheter på nya situationer och det är väl kanske vår största styrka. Det är också ett inneboende fel som skapar massor av dumheter.

På Micco.se kunde man igår läsa en gästartikel av Thomas Lundqvist med titeln Använder du sunt förnuft? Sluta med det. För dig som arbetar med sökmotoroptimering skulle jag vilja påstå att det är viktigare ändå. En sökmotors algoritm är nämligen något som inte på ett lätt sätt kan tolkas utifrån tidigare erfarenheter.

Du baserar ditt sunda förnuft på tidigare erfarenheter, om man slår sig på tummen gör det ont så då inser du att man inte ska hamra in tumnageln i framtiden. Du kan också lista ut att det inte gäller bara hammare utan släggor, järnspett och tunga skiftnycklar också. Det här är förstås rätt och riktigt i många fall men när du försöker applicera det på en helt syntetisk miljö som Googles algoritm är så blir det fel. Hur ont gör det att få en PageRank 9 site på tån?

Visst är det så att man kan lära känna Google och utifrån det dra slutsatser om vad som rimligen kan påverka saker men vi kan inte veta utan att testa. Ett vanligt exempel på hur sunt förnuft appliceras även av ganska skickliga sökmotorkonsulter är Wikipedia. Wikipedia har som bekant nofollow-tagg på sina länkar och ändå är det vanligt att man hör att det är orimligt att Google skulle låta bli att räkna länkar från Wikipedia bara därför. Sunt förnuft säger att de borde räknas.

När Wikipedia införde nofollow hade jag en kund med flera tusen länkar från siten. De störtade i alla sökresultat, det försvann enorma mängder PageRank och de blev av med huvudparten av sin trafik.

Se det här som en uppmaning att testa mer, om du baserar dina kunskaper på sånt du läst om seo på bloggar eller på gut feeling kan det mycket väl hända att du har fel.

3 kommentarer

  1. Så sant som det var sagt. Mycket har man testat över åren, en del bra en del mindre bra:)

    Ofta kul att läsa det du skriver Magnus, keep it up!

    Kommentar av Henrik Angervall

  2. Absolut riktigt!

    Hur Google verkligen fungerar, vet endast Google själva.
    Vi kan utläsa vissa mönster och dra egna slutsatser.
    Slutsatserna som dras kommer egentligen bara vara gissningar.
    Testning av allt är det enda man kan göra, enligt mig.
    Använda det som har fungerat tidigare, men lägga till nya moment i sin sökmotoroptimering och testa, testa , testa…

    Petter

    Kommentar av Petter

  3. Bra skrivet, tänkvärt. Det händer ju inget nytt om man gör som man alltid gjort, gäller att bryta ny mark… Ang sunt förnuft generellt tror jag det är avskaffat eller åtminstone omodernt : )
    Tack för bra läsning som vanligt!

    Kommentar av Helena

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

iOS 14 frossa på börsen

iOS 14-frossa på börsen

Det är inte varje dag vi skriver om aktierapporter här på bloggen. Men Facebooks Q3-rapport ger intressanta insikter till oss marknadsförare kring hur Facebook ser på iOS 14-uppdateringen och vad de kommer göra härnäst.

Stark av backlinks

Anders Norén starkare än Google?

Enligt Ahrefs är andersnoren.se starkare än självaste Google. Kan detta verkligen stämma? Vad bygger Ahrefs data på? Vi tittar närmare på sambandet mellan backlinks och domänstyrka. Den 16 maj 2010 började en legend skapas. Anders Norén publicerade sin första artikel […]

Google lanserar infinite scroll

Google lanserar infinite scroll på mobilen

Infinite scroll är på väg till de mobila sökresultaten. Hur kommer denna nyhet påverka sidor som i dag rankar på sida två på Google? Eventuellt innebär det att dessa sidor kan vänta sig lite mer klick.

Amazon ads

Amazon Ads lanserat i Sverige

För ett tag sedan lanserade Amazon Prime vilket bland annat innebar snabbare leveranser för dig som köpare. Nu drygt 1 månad senare är den sista pusselbiten lagd och vi kan vi äntligen dela nyheten att Amazon Ads har släppts i […]

Title link

Title link

Senaste tidens titelkaos i sökresultaten har knappt gått att missa. Vi har skrivit om det här och vi snackade även om det i senaste avsnittet av Sökpodden. Google har på slutet publicerat hjälpdokument kring hur man som sajtägare kan kontrollera […]