Sökmotorkonsult.se

Sunt förnuft och Sökmotoroptimering

Leonardo da Vinci

Vi människor lär oss väldigt lätt att känna igen mönster. Vi har sett något hända förut och så utgår vi från att det händer nästa gång också. Vi kan dessutom applicera dessa erfarenheter på nya situationer och det är väl kanske vår största styrka. Det är också ett inneboende fel som skapar massor av dumheter.

På Micco.se kunde man igår läsa en gästartikel av Thomas Lundqvist med titeln Använder du sunt förnuft? Sluta med det. För dig som arbetar med sökmotoroptimering skulle jag vilja påstå att det är viktigare ändå. En sökmotors algoritm är nämligen något som inte på ett lätt sätt kan tolkas utifrån tidigare erfarenheter.

Du baserar ditt sunda förnuft på tidigare erfarenheter, om man slår sig på tummen gör det ont så då inser du att man inte ska hamra in tumnageln i framtiden. Du kan också lista ut att det inte gäller bara hammare utan släggor, järnspett och tunga skiftnycklar också. Det här är förstås rätt och riktigt i många fall men när du försöker applicera det på en helt syntetisk miljö som Googles algoritm är så blir det fel. Hur ont gör det att få en PageRank 9 site på tån?

Visst är det så att man kan lära känna Google och utifrån det dra slutsatser om vad som rimligen kan påverka saker men vi kan inte veta utan att testa. Ett vanligt exempel på hur sunt förnuft appliceras även av ganska skickliga sökmotorkonsulter är Wikipedia. Wikipedia har som bekant nofollow-tagg på sina länkar och ändå är det vanligt att man hör att det är orimligt att Google skulle låta bli att räkna länkar från Wikipedia bara därför. Sunt förnuft säger att de borde räknas.

När Wikipedia införde nofollow hade jag en kund med flera tusen länkar från siten. De störtade i alla sökresultat, det försvann enorma mängder PageRank och de blev av med huvudparten av sin trafik.

Se det här som en uppmaning att testa mer, om du baserar dina kunskaper på sånt du läst om seo på bloggar eller på gut feeling kan det mycket väl hända att du har fel.

Sidan är senast uppdaterad 2011-04-12

3 kommentarer

  1. Så sant som det var sagt. Mycket har man testat över åren, en del bra en del mindre bra:)

    Ofta kul att läsa det du skriver Magnus, keep it up!

    Kommentar av Henrik Angervall

  2. Absolut riktigt!

    Hur Google verkligen fungerar, vet endast Google själva.
    Vi kan utläsa vissa mönster och dra egna slutsatser.
    Slutsatserna som dras kommer egentligen bara vara gissningar.
    Testning av allt är det enda man kan göra, enligt mig.
    Använda det som har fungerat tidigare, men lägga till nya moment i sin sökmotoroptimering och testa, testa , testa…

    Petter

    Kommentar av Petter

  3. Bra skrivet, tänkvärt. Det händer ju inget nytt om man gör som man alltid gjort, gäller att bryta ny mark… Ang sunt förnuft generellt tror jag det är avskaffat eller åtminstone omodernt : )
    Tack för bra läsning som vanligt!

    Kommentar av Helena

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

annonstestning RSA Google Ads

Annonstestning med RSAs

Hur testar dina RSAs? Låter du Google göra grovjobbet åt dig eller litar du inte fullt ut på att deras algoritmer ska fatta rätt beslut åt dig? I denna artikel beskriver vi 5 olika metoder för att annonstestning.

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?