Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sunt förnuft och Sökmotoroptimering

Leonardo da Vinci

Vi människor lär oss väldigt lätt att känna igen mönster. Vi har sett något hända förut och så utgår vi från att det händer nästa gång också. Vi kan dessutom applicera dessa erfarenheter på nya situationer och det är väl kanske vår största styrka. Det är också ett inneboende fel som skapar massor av dumheter.

På Micco.se kunde man igår läsa en gästartikel av Thomas Lundqvist med titeln Använder du sunt förnuft? Sluta med det. För dig som arbetar med sökmotoroptimering skulle jag vilja påstå att det är viktigare ändå. En sökmotors algoritm är nämligen något som inte på ett lätt sätt kan tolkas utifrån tidigare erfarenheter.

Du baserar ditt sunda förnuft på tidigare erfarenheter, om man slår sig på tummen gör det ont så då inser du att man inte ska hamra in tumnageln i framtiden. Du kan också lista ut att det inte gäller bara hammare utan släggor, järnspett och tunga skiftnycklar också. Det här är förstås rätt och riktigt i många fall men när du försöker applicera det på en helt syntetisk miljö som Googles algoritm är så blir det fel. Hur ont gör det att få en PageRank 9 site på tån?

Visst är det så att man kan lära känna Google och utifrån det dra slutsatser om vad som rimligen kan påverka saker men vi kan inte veta utan att testa. Ett vanligt exempel på hur sunt förnuft appliceras även av ganska skickliga sökmotorkonsulter är Wikipedia. Wikipedia har som bekant nofollow-tagg på sina länkar och ändå är det vanligt att man hör att det är orimligt att Google skulle låta bli att räkna länkar från Wikipedia bara därför. Sunt förnuft säger att de borde räknas.

När Wikipedia införde nofollow hade jag en kund med flera tusen länkar från siten. De störtade i alla sökresultat, det försvann enorma mängder PageRank och de blev av med huvudparten av sin trafik.

Se det här som en uppmaning att testa mer, om du baserar dina kunskaper på sånt du läst om seo på bloggar eller på gut feeling kan det mycket väl hända att du har fel.

3 kommentarer

  1. Så sant som det var sagt. Mycket har man testat över åren, en del bra en del mindre bra:)

    Ofta kul att läsa det du skriver Magnus, keep it up!

    Kommentar av

    Henrik Angervall

  2. Absolut riktigt!

    Hur Google verkligen fungerar, vet endast Google själva.
    Vi kan utläsa vissa mönster och dra egna slutsatser.
    Slutsatserna som dras kommer egentligen bara vara gissningar.
    Testning av allt är det enda man kan göra, enligt mig.
    Använda det som har fungerat tidigare, men lägga till nya moment i sin sökmotoroptimering och testa, testa , testa…

    Petter

    Kommentar av

    Petter

  3. Bra skrivet, tänkvärt. Det händer ju inget nytt om man gör som man alltid gjort, gäller att bryta ny mark… Ang sunt förnuft generellt tror jag det är avskaffat eller åtminstone omodernt : )
    Tack för bra läsning som vanligt!

    Kommentar av

    Helena

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner