Sökmotorkonsult.se

Sunt förnuft och Sökmotoroptimering

Leonardo da Vinci

Vi människor lär oss väldigt lätt att känna igen mönster. Vi har sett något hända förut och så utgår vi från att det händer nästa gång också. Vi kan dessutom applicera dessa erfarenheter på nya situationer och det är väl kanske vår största styrka. Det är också ett inneboende fel som skapar massor av dumheter.

På Micco.se kunde man igår läsa en gästartikel av Thomas Lundqvist med titeln Använder du sunt förnuft? Sluta med det. För dig som arbetar med sökmotoroptimering skulle jag vilja påstå att det är viktigare ändå. En sökmotors algoritm är nämligen något som inte på ett lätt sätt kan tolkas utifrån tidigare erfarenheter.

Du baserar ditt sunda förnuft på tidigare erfarenheter, om man slår sig på tummen gör det ont så då inser du att man inte ska hamra in tumnageln i framtiden. Du kan också lista ut att det inte gäller bara hammare utan släggor, järnspett och tunga skiftnycklar också. Det här är förstås rätt och riktigt i många fall men när du försöker applicera det på en helt syntetisk miljö som Googles algoritm är så blir det fel. Hur ont gör det att få en PageRank 9 site på tån?

Visst är det så att man kan lära känna Google och utifrån det dra slutsatser om vad som rimligen kan påverka saker men vi kan inte veta utan att testa. Ett vanligt exempel på hur sunt förnuft appliceras även av ganska skickliga sökmotorkonsulter är Wikipedia. Wikipedia har som bekant nofollow-tagg på sina länkar och ändå är det vanligt att man hör att det är orimligt att Google skulle låta bli att räkna länkar från Wikipedia bara därför. Sunt förnuft säger att de borde räknas.

När Wikipedia införde nofollow hade jag en kund med flera tusen länkar från siten. De störtade i alla sökresultat, det försvann enorma mängder PageRank och de blev av med huvudparten av sin trafik.

Se det här som en uppmaning att testa mer, om du baserar dina kunskaper på sånt du läst om seo på bloggar eller på gut feeling kan det mycket väl hända att du har fel.

3 kommentarer

  1. Så sant som det var sagt. Mycket har man testat över åren, en del bra en del mindre bra:)

    Ofta kul att läsa det du skriver Magnus, keep it up!

    Kommentar av Henrik Angervall

  2. Absolut riktigt!

    Hur Google verkligen fungerar, vet endast Google själva.
    Vi kan utläsa vissa mönster och dra egna slutsatser.
    Slutsatserna som dras kommer egentligen bara vara gissningar.
    Testning av allt är det enda man kan göra, enligt mig.
    Använda det som har fungerat tidigare, men lägga till nya moment i sin sökmotoroptimering och testa, testa , testa…

    Petter

    Kommentar av Petter

  3. Bra skrivet, tänkvärt. Det händer ju inget nytt om man gör som man alltid gjort, gäller att bryta ny mark… Ang sunt förnuft generellt tror jag det är avskaffat eller åtminstone omodernt : )
    Tack för bra läsning som vanligt!

    Kommentar av Helena

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner