Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Genom att jobba med strukturerade data på smarta sätt kan du smycka dina sidor så att de framhävs ännu mer i sökresultatet. En sak du kan använda strukturerade data till är att svara på dina användares frågor – direkt i serpen. Detta behöver dock inte alltid vara till din fördel. Här går vi igenom strukturerade data-typen Vanliga frågor.

Vanliga frågor, eller FAQ Page som det heter på engelska, är en form av strukturerad data som Google stödjer på både mobil och desktop. Denna datatyp låter dig märka upp vad som är frågor och svar på din sida. När en användare gör en sökning som är relevant för innehållet på sidan kan både dina frågor och svar presenteras direkt i sökresultatet på Google.

Effekten av detta blir att din sida tar upp betydligt mer utrymme i sökresultatet eftersom frågorna presenteras under din sidas beskrivning.

Här är sökträffen som visas på den för oss värdefulla sökningen ”seo utbildning”.

Sökresultat med vanliga frågor

När du klickar på en fråga fälls svaret ut under frågan.

Sökresultat med vanliga frågor och ett svar

Denna typ av strukturerade data passar bra att använda på sidor med en FAQ-del med minst en fråga följt av ett svar. Observera att denna datatyp inte ska användas på exempelvis forum eller där det kan finnas flera svar på en fråga. Då passar strukturerade data-typen Q&A Page bättre.

Som alltid är det upp till Google att avgöra om de vill visa upp dina vanliga frågor och svar i serpen eller inte. Att implementera denna typ av strukturerade data är ingen garanti för det men kommer öka dina chanser att få denna typ av sökresultat.

Fördelar och nackdelar

Det finns både fördelar och nackdelar med denna typ av sökresultat. Bland fördelarna kan nämnas att du kan ta upp mer utrymme i sökresultatet samtidigt som du ger dina potentiella besökare en bra användarupplevelse när de får svar på sina frågor direkt. Det sistnämnda kan även vara en nackdel om användaren inte känner behovet av att klicka sig in till din sajt efter att ha fått svaret direkt på Google. Detta kan såklart variera beroende på vilken typ av sökning det handlar om.

En annan trevlig aspekt är såklart att du ger mindre synlighet till dina konkurrenter som rankar sämre än dig eftersom ditt sökresultat tar upp mer yta i serpen och ”knuffar” dem längre ner. Rankar dina konkurrenter bättre än dig och implementerar detta är det dock inte lika roligt för dig…

Det ska bli spännande att se hur detta utvecklas. Helt klart gör dessa frågor och svar att ett organiskt sökresultat tar upp betydligt mer plats i serpen än tidigare.

Å andra sidan kommer kanske besökaren vara kvar ännu längre i sökresultatet än tidigare utan att gå in till din sajt eftersom behovet att besöka en sajt minskar när svaret ges direkt i sökresultatet. Det ligger helt klart i linje med Googles intressen men är inte positivt för sajtägare.

Google har en gedigen dokumentation för hur du implementerar denna typ av strukturerade data som du hittar här.

Lycka till och hör av dig till oss på Pineberry om du behöver hjälp!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

404 sidor med länkar pekade till sig

Hitta 404-sidor med länkar pekade till sig

Tar du bort sidor på din webbsajt som har länkar pekade till sig behöver du göra en 301 redirect för att ta tillvara på länkkraften. Här beskriver vi hur du hittar 404-sidor med länkar pekade till sig.

Butik med öppet-skylt

Så optimerar du för Black week och andra kampanjer på bästa sätt

Black Week är officiellt igång och för de företag som har gjort sin SEO rätt kommer veckan innebära ett enormt uppsving i gratis och köpstark trafik från Google. I den här bloggposten går vi igenom vad som är viktigt att […]

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden avsnitt 55

#55 Sistrix

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. I denna novemberutgåva är ämnena Sistrix, Google Shoppings tillväxt samt Cookiegeddeon. Du lyssnar väl?

Mobillåda - en mobil tas upp ur en låda

Mobillåda – En låda som löser alla dina problem?

Man tar problemet och köper sedan en låda att lägga problemet i, gärna med problemets namn på lådan. Voila! En mobillåda. Klart. Men man gör inget åt det som egentligen är problemet.

Japanese Keyword Hack – Hur du löser det

Har du blivit drabbad av Japanese Keyword Hack? Här är en guide hur du snabbt kan återta positionerna och få bort alla hackade URL:er från Googles index.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner