Sökmotorkonsult.se

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Genom att jobba med strukturerade data på smarta sätt kan du smycka dina sidor så att de framhävs ännu mer i sökresultatet. En sak du kan använda strukturerade data till är att svara på dina användares frågor – direkt i serpen. Detta behöver dock inte alltid vara till din fördel. Här går vi igenom strukturerade data-typen Vanliga frågor.

Vanliga frågor, eller FAQ Page som det heter på engelska, är en form av strukturerad data som Google stödjer på både mobil och desktop. Denna datatyp låter dig märka upp vad som är frågor och svar på din sida. När en användare gör en sökning som är relevant för innehållet på sidan kan både dina frågor och svar presenteras direkt i sökresultatet på Google.

Effekten av detta blir att din sida tar upp betydligt mer utrymme i sökresultatet eftersom frågorna presenteras under din sidas beskrivning.

Här är sökträffen som visas på den för oss värdefulla sökningen ”seo utbildning”.

Sökresultat med vanliga frågor

När du klickar på en fråga fälls svaret ut under frågan.

Sökresultat med vanliga frågor och ett svar

Denna typ av strukturerade data passar bra att använda på sidor med en FAQ-del med minst en fråga följt av ett svar. Observera att denna datatyp inte ska användas på exempelvis forum eller där det kan finnas flera svar på en fråga. Då passar strukturerade data-typen Q&A Page bättre.

Som alltid är det upp till Google att avgöra om de vill visa upp dina vanliga frågor och svar i serpen eller inte. Att implementera denna typ av strukturerade data är ingen garanti för det men kommer öka dina chanser att få denna typ av sökresultat.

Fördelar och nackdelar

Det finns både fördelar och nackdelar med denna typ av sökresultat. Bland fördelarna kan nämnas att du kan ta upp mer utrymme i sökresultatet samtidigt som du ger dina potentiella besökare en bra användarupplevelse när de får svar på sina frågor direkt. Det sistnämnda kan även vara en nackdel om användaren inte känner behovet av att klicka sig in till din sajt efter att ha fått svaret direkt på Google. Detta kan såklart variera beroende på vilken typ av sökning det handlar om.

En annan trevlig aspekt är såklart att du ger mindre synlighet till dina konkurrenter som rankar sämre än dig eftersom ditt sökresultat tar upp mer yta i serpen och ”knuffar” dem längre ner. Rankar dina konkurrenter bättre än dig och implementerar detta är det dock inte lika roligt för dig…

Det ska bli spännande att se hur detta utvecklas. Helt klart gör dessa frågor och svar att ett organiskt sökresultat tar upp betydligt mer plats i serpen än tidigare.

Å andra sidan kommer kanske besökaren vara kvar ännu längre i sökresultatet än tidigare utan att gå in till din sajt eftersom behovet att besöka en sajt minskar när svaret ges direkt i sökresultatet. Det ligger helt klart i linje med Googles intressen men är inte positivt för sajtägare.

Google har en gedigen dokumentation för hur du implementerar denna typ av strukturerade data som du hittar här.

Lycka till och hör av dig till oss på Pineberry om du behöver hjälp!

Sidan är senast uppdaterad 2019-06-12

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 90 av Sökpodden

#90 Medicin

Årets första avsnitt av Sökpodden är här. Denna gång pratar vi marknadsföring i lågkonjunktur, diskuterar trenden att Google Ads tar mer och mer kontroll från sina annonsörer och avslutar med ett snack om möjligheter och risker med AI. Du lyssnar väl?

Rykte: Google lanserar AI-chat 2023 – vi kollar in Sparrow

AI-ryktena fortsätter. Google rapporteras nu ha skarpa planer på att lansera sin egen chatbot under 2023. Vi har kollat in hur den kan komma att utformas.

Elov & Beny

Så jobbar Elov & Beny med digitala trender & marknadsföring

Att ta kontroll över sitt varumärke och nå ut med sin musik på ett effektivt sätt är viktigare idag än någonsin. För att lära oss mer om detta träffar vi melodifestivalen-aktuella Elov & Beny, för att diskutera hur de jobbar med digital marknadsföring och kreativa trender för att fortsätta bygga upp sin framgångsrika musikkarrriär.

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.