Sökmotorkonsult.se

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Genom att jobba med strukturerade data på smarta sätt kan du smycka dina sidor så att de framhävs ännu mer i sökresultatet. En sak du kan använda strukturerade data till är att svara på dina användares frågor – direkt i serpen. Detta behöver dock inte alltid vara till din fördel. Här går vi igenom strukturerade data-typen Vanliga frågor.

Vanliga frågor, eller FAQ Page som det heter på engelska, är en form av strukturerad data som Google stödjer på både mobil och desktop. Denna datatyp låter dig märka upp vad som är frågor och svar på din sida. När en användare gör en sökning som är relevant för innehållet på sidan kan både dina frågor och svar presenteras direkt i sökresultatet på Google.

Effekten av detta blir att din sida tar upp betydligt mer utrymme i sökresultatet eftersom frågorna presenteras under din sidas beskrivning.

Här är sökträffen som visas på den för oss värdefulla sökningen ”seo utbildning”.

Sökresultat med vanliga frågor

När du klickar på en fråga fälls svaret ut under frågan.

Sökresultat med vanliga frågor och ett svar

Denna typ av strukturerade data passar bra att använda på sidor med en FAQ-del med minst en fråga följt av ett svar. Observera att denna datatyp inte ska användas på exempelvis forum eller där det kan finnas flera svar på en fråga. Då passar strukturerade data-typen Q&A Page bättre.

Som alltid är det upp till Google att avgöra om de vill visa upp dina vanliga frågor och svar i serpen eller inte. Att implementera denna typ av strukturerade data är ingen garanti för det men kommer öka dina chanser att få denna typ av sökresultat.

Fördelar och nackdelar

Det finns både fördelar och nackdelar med denna typ av sökresultat. Bland fördelarna kan nämnas att du kan ta upp mer utrymme i sökresultatet samtidigt som du ger dina potentiella besökare en bra användarupplevelse när de får svar på sina frågor direkt. Det sistnämnda kan även vara en nackdel om användaren inte känner behovet av att klicka sig in till din sajt efter att ha fått svaret direkt på Google. Detta kan såklart variera beroende på vilken typ av sökning det handlar om.

En annan trevlig aspekt är såklart att du ger mindre synlighet till dina konkurrenter som rankar sämre än dig eftersom ditt sökresultat tar upp mer yta i serpen och ”knuffar” dem längre ner. Rankar dina konkurrenter bättre än dig och implementerar detta är det dock inte lika roligt för dig…

Det ska bli spännande att se hur detta utvecklas. Helt klart gör dessa frågor och svar att ett organiskt sökresultat tar upp betydligt mer plats i serpen än tidigare.

Å andra sidan kommer kanske besökaren vara kvar ännu längre i sökresultatet än tidigare utan att gå in till din sajt eftersom behovet att besöka en sajt minskar när svaret ges direkt i sökresultatet. Det ligger helt klart i linje med Googles intressen men är inte positivt för sajtägare.

Google har en gedigen dokumentation för hur du implementerar denna typ av strukturerade data som du hittar här.

Lycka till och hör av dig till oss på Pineberry om du behöver hjälp!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner