Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Synergi – låt dina insatser samverka

Fiskar

Om du jobbar med marknadsföring vet du förstås att man inte kan göra lite marknadsföring, antingen så gör man eller så gör man inte. En annons i en tidning är inte värt särskilt mycket och en enda spot på lokalradion kan kvitta för om du vill få resultat måste du ta i. Sökmotoroptimering fungerar inte riktigt så, på många sätt är det mer av en försäljningsmetod än marknadsföring. Däremot finns det all anledning i världen att låta den SEO samverka med resten av marknadsinsatserna.

Jag ska ge ett exempel från den amerikanska sportsbettingmarknaden, en enorm marknad med massor av pengar i rörelse och rejält med stora marknadsföringsbudgetar. Exemplet är Sportsbook.com som är en av de riktigt stora sportsbettingsiterna. En av deras stora kampanjer genomförd av en god vän till mig vid namn Alex gick ut på att trycka ut deras tagline ”Everybody Bets”. Alex är en riktigt visionär marknadsförare (marknadschef på Sportsbook.com är ett jättejobb dessutom) och de pressade ut budskapet på alla möjliga smarta sätt. Exempelvis har Charlie Sheen i en film sagt just Everybody Bets.

I kombination med bra sökmotoroptimering, siten ligger förstås etta på Everybody Bets, faktiskt utan att ens ha det i titeln, så kunde de dra full nytta av kampanjen. Inte bara fångar sökmotoroptimeringen upp alla som ramlar över någon av deras reklam utan reklamen stärker också sökmotoroptimeringen. De byggde snabbt organiska länkar genom att folk bloggade om deras intressanta marknadsinsatser, de fick länkar med bra ankartext automatiskt (innehåller ju bet som är ett stort sökordsmoln i branschen).

Det finns garanterat saker i din egen marknadsföring som kan kopplas ihop bättre med övriga insatser. Tänker du på sökmotoroptimering när du jobbar med PR? Tänker du på PR när du jobbar med sökmotoroptimering? Det finns mycket att vinna på att tänka igenom en gång till och fundera på hur ena benet kan hjälpa det andra.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

#34 Kladdigt sökresultat

I årets sista avsnitt av Sökpodden börjar vi med de nya långa beskrivningarna i sökresultatet. Är de bra eller dåliga för SEO? Vi går vidare till hur du använder visningsandel för att optimera din annonsering med AdWords. Slutligen tar vi upp hur du optimerar för konverteringar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner