Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Synergi – låt dina insatser samverka

Fiskar

Om du jobbar med marknadsföring vet du förstås att man inte kan göra lite marknadsföring, antingen så gör man eller så gör man inte. En annons i en tidning är inte värt särskilt mycket och en enda spot på lokalradion kan kvitta för om du vill få resultat måste du ta i. Sökmotoroptimering fungerar inte riktigt så, på många sätt är det mer av en försäljningsmetod än marknadsföring. Däremot finns det all anledning i världen att låta den SEO samverka med resten av marknadsinsatserna.

Jag ska ge ett exempel från den amerikanska sportsbettingmarknaden, en enorm marknad med massor av pengar i rörelse och rejält med stora marknadsföringsbudgetar. Exemplet är Sportsbook.com som är en av de riktigt stora sportsbettingsiterna. En av deras stora kampanjer genomförd av en god vän till mig vid namn Alex gick ut på att trycka ut deras tagline ”Everybody Bets”. Alex är en riktigt visionär marknadsförare (marknadschef på Sportsbook.com är ett jättejobb dessutom) och de pressade ut budskapet på alla möjliga smarta sätt. Exempelvis har Charlie Sheen i en film sagt just Everybody Bets.

I kombination med bra sökmotoroptimering, siten ligger förstås etta på Everybody Bets, faktiskt utan att ens ha det i titeln, så kunde de dra full nytta av kampanjen. Inte bara fångar sökmotoroptimeringen upp alla som ramlar över någon av deras reklam utan reklamen stärker också sökmotoroptimeringen. De byggde snabbt organiska länkar genom att folk bloggade om deras intressanta marknadsinsatser, de fick länkar med bra ankartext automatiskt (innehåller ju bet som är ett stort sökordsmoln i branschen).

Det finns garanterat saker i din egen marknadsföring som kan kopplas ihop bättre med övriga insatser. Tänker du på sökmotoroptimering när du jobbar med PR? Tänker du på PR när du jobbar med sökmotoroptimering? Det finns mycket att vinna på att tänka igenom en gång till och fundera på hur ena benet kan hjälpa det andra.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Värmeljus som brinner

Förstå Googles ekosystem och få fler företag att skänka pengar till goda ändamål

Julen är den tid på året då svenskar ger mest pengar till ideella organisationer och välgörenhet. Genom att förstå Googles ekosystem bättre kan fler organisationer nå nya intäktsströmmar till sina organisationer.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 56 av Sökpodden

#56 Värdet av SEO

Då var tiden kommen till årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen; mäta värdet av SEO, vi fortsätter med en SEO-clinic och avslutar med att prata om Facebook Audience Network. Du lyssnar väl?

Vi summerar SEM-året 2019

Har du hängt med i alla förändringar som skett under SEM året som gått? Om inte så har vi i den här artikeln summerat några av de mest intressanta förändringarna från SEM året 2019.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner