Sökmotorkonsult.se

Synergi – låt dina insatser samverka

Fiskar

Om du jobbar med marknadsföring vet du förstås att man inte kan göra lite marknadsföring, antingen så gör man eller så gör man inte. En annons i en tidning är inte värt särskilt mycket och en enda spot på lokalradion kan kvitta för om du vill få resultat måste du ta i. Sökmotoroptimering fungerar inte riktigt så, på många sätt är det mer av en försäljningsmetod än marknadsföring. Däremot finns det all anledning i världen att låta den SEO samverka med resten av marknadsinsatserna.

Jag ska ge ett exempel från den amerikanska sportsbettingmarknaden, en enorm marknad med massor av pengar i rörelse och rejält med stora marknadsföringsbudgetar. Exemplet är Sportsbook.com som är en av de riktigt stora sportsbettingsiterna. En av deras stora kampanjer genomförd av en god vän till mig vid namn Alex gick ut på att trycka ut deras tagline ”Everybody Bets”. Alex är en riktigt visionär marknadsförare (marknadschef på Sportsbook.com är ett jättejobb dessutom) och de pressade ut budskapet på alla möjliga smarta sätt. Exempelvis har Charlie Sheen i en film sagt just Everybody Bets.

I kombination med bra sökmotoroptimering, siten ligger förstås etta på Everybody Bets, faktiskt utan att ens ha det i titeln, så kunde de dra full nytta av kampanjen. Inte bara fångar sökmotoroptimeringen upp alla som ramlar över någon av deras reklam utan reklamen stärker också sökmotoroptimeringen. De byggde snabbt organiska länkar genom att folk bloggade om deras intressanta marknadsinsatser, de fick länkar med bra ankartext automatiskt (innehåller ju bet som är ett stort sökordsmoln i branschen).

Det finns garanterat saker i din egen marknadsföring som kan kopplas ihop bättre med övriga insatser. Tänker du på sökmotoroptimering när du jobbar med PR? Tänker du på PR när du jobbar med sökmotoroptimering? Det finns mycket att vinna på att tänka igenom en gång till och fundera på hur ena benet kan hjälpa det andra.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.