Sökmotorkonsult.se

Synergi – låt dina insatser samverka

Fiskar

Om du jobbar med marknadsföring vet du förstås att man inte kan göra lite marknadsföring, antingen så gör man eller så gör man inte. En annons i en tidning är inte värt särskilt mycket och en enda spot på lokalradion kan kvitta för om du vill få resultat måste du ta i. Sökmotoroptimering fungerar inte riktigt så, på många sätt är det mer av en försäljningsmetod än marknadsföring. Däremot finns det all anledning i världen att låta den SEO samverka med resten av marknadsinsatserna.

Jag ska ge ett exempel från den amerikanska sportsbettingmarknaden, en enorm marknad med massor av pengar i rörelse och rejält med stora marknadsföringsbudgetar. Exemplet är Sportsbook.com som är en av de riktigt stora sportsbettingsiterna. En av deras stora kampanjer genomförd av en god vän till mig vid namn Alex gick ut på att trycka ut deras tagline ”Everybody Bets”. Alex är en riktigt visionär marknadsförare (marknadschef på Sportsbook.com är ett jättejobb dessutom) och de pressade ut budskapet på alla möjliga smarta sätt. Exempelvis har Charlie Sheen i en film sagt just Everybody Bets.

I kombination med bra sökmotoroptimering, siten ligger förstås etta på Everybody Bets, faktiskt utan att ens ha det i titeln, så kunde de dra full nytta av kampanjen. Inte bara fångar sökmotoroptimeringen upp alla som ramlar över någon av deras reklam utan reklamen stärker också sökmotoroptimeringen. De byggde snabbt organiska länkar genom att folk bloggade om deras intressanta marknadsinsatser, de fick länkar med bra ankartext automatiskt (innehåller ju bet som är ett stort sökordsmoln i branschen).

Det finns garanterat saker i din egen marknadsföring som kan kopplas ihop bättre med övriga insatser. Tänker du på sökmotoroptimering när du jobbar med PR? Tänker du på PR när du jobbar med sökmotoroptimering? Det finns mycket att vinna på att tänka igenom en gång till och fundera på hur ena benet kan hjälpa det andra.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.