Sökmotorkonsult.se

Synergi – låt dina insatser samverka

Fiskar

Om du jobbar med marknadsföring vet du förstås att man inte kan göra lite marknadsföring, antingen så gör man eller så gör man inte. En annons i en tidning är inte värt särskilt mycket och en enda spot på lokalradion kan kvitta för om du vill få resultat måste du ta i. Sökmotoroptimering fungerar inte riktigt så, på många sätt är det mer av en försäljningsmetod än marknadsföring. Däremot finns det all anledning i världen att låta den SEO samverka med resten av marknadsinsatserna.

Jag ska ge ett exempel från den amerikanska sportsbettingmarknaden, en enorm marknad med massor av pengar i rörelse och rejält med stora marknadsföringsbudgetar. Exemplet är Sportsbook.com som är en av de riktigt stora sportsbettingsiterna. En av deras stora kampanjer genomförd av en god vän till mig vid namn Alex gick ut på att trycka ut deras tagline ”Everybody Bets”. Alex är en riktigt visionär marknadsförare (marknadschef på Sportsbook.com är ett jättejobb dessutom) och de pressade ut budskapet på alla möjliga smarta sätt. Exempelvis har Charlie Sheen i en film sagt just Everybody Bets.

I kombination med bra sökmotoroptimering, siten ligger förstås etta på Everybody Bets, faktiskt utan att ens ha det i titeln, så kunde de dra full nytta av kampanjen. Inte bara fångar sökmotoroptimeringen upp alla som ramlar över någon av deras reklam utan reklamen stärker också sökmotoroptimeringen. De byggde snabbt organiska länkar genom att folk bloggade om deras intressanta marknadsinsatser, de fick länkar med bra ankartext automatiskt (innehåller ju bet som är ett stort sökordsmoln i branschen).

Det finns garanterat saker i din egen marknadsföring som kan kopplas ihop bättre med övriga insatser. Tänker du på sökmotoroptimering när du jobbar med PR? Tänker du på PR när du jobbar med sökmotoroptimering? Det finns mycket att vinna på att tänka igenom en gång till och fundera på hur ena benet kan hjälpa det andra.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?