Sökmotorkonsult.se

Kan man ta bort sökresultat från Google? – 3 enkla metoder

Bild som illustrerar känslorna hos personer som vill ta bort sökresultat från Google

Har du någonsin googlat dig själv eller ditt företag och satt kaffet i halsen över vad som syns där? Då är detta inlägg för dig. Här får du 3 enkla metoder för att ta bort sökresultat från Google!

När man söker på Google visas sådant som sökmotorn tycker matchar ens sökterm. Det kan vara både ris och ros. I vissa fall kan det också vara sådant man helst inte vill ska vara för allmän beskådan. Det kan också vara uppgifter som är direkt skadliga för dig eller ditt företag. Det finns nog både en och annan som i frustration tänkt ”ta bort mig från Google helt och hållet!”. Hur ska man då gå till väga om man vill ta bort information eller bilder från sökresultatet på Google? Låt oss ta en titt på vilka alternativ som finns.

1. Kontakta de som äger eller hostar innehållet

Det låter kanske självklart, men man bör alltid i första hand ta kontakt med de som lagt upp innehållet. Detta är nämligen oftast det snabbaste sättet att få bort innehållet från Google. Det behöver inte vara upphovsmakaren ifall denne inte är samarbetsvillig, utan kan också vara sajtägaren. Om det är ett forum som visar innehållet finns det ofta admins man kan kontakta. Många stora sajter har även sätt att rapportera innehåll som är skadligt eller bryter mot lagen.

Det är dock inte alltid detta går att ta bort den här vägen. I sådana fall kan du prova:

2. Ta bort sökresultat från Google den legala vägen

Vi kan kalla detta den lagliga eller legala vägen att ta bort sig själv från Googles sökträffar. Om det du vill ta bort är sådant som gäller dig som privatperson kan du pröva något som kallas ”rätten att glömmas bort”. Det är ett sätt att helt och hållet ta bort sökresultatet från Google. Då skickar man in en begäran om att bli ”bortglömd” till Google. När man skickar in sin ansökan får man ange vilket land man bor i, detta eftersom olika länder har olika lagar kring detta. Men Sverige är en del av EU och vi har i denna del av världen ett relativt starkt skydd på detta område.

Uppgifter som potentiellt kan tas bort genom rätten att glömmas:

  • Uppgifter om minderåriga
  • Känsliga uppgifter, som exempelvis etniskt ursprung, sexuell läggning, hälsa, sexualliv eller politiska åsikter
  • Uppgifter som kan riskera att utsätta dig för identitetstöld eller stalking
  • Uppgifter som kan leda till stora negativa konsekvenser för dig, t ex sånt som påverkar dina möjligheter att söka jobb

Det kan dock ta lite tid för Google att gå igenom din ansökan, och det är inte säkert att de gör samma bedömning som du gjort. Många av dessa fall är olika nivåer av gråzon. Det kan också finnas omständigheter som kan göra att Google inte väljer att ta bort innehållet. Det kan exempelvis vara att du redan är en offentlig person eller att uppgifterna gäller dig i ditt arbetsliv. Eller att uppgifterna är korrekta, relevanta och aktuella. Det spelar också roll om det var du själv som offentliggjorde uppgifterna.

Om det är så att Google inte godkänner din begäran kan du lämna klagomål om dem hos Integritetsskyddsmyndigheten (IMY, tidigare Datainspektionen). IMY kan inleda tillsyn mot sökmotorn om de anser att de agerat felaktigt. Du kan också vända dig till en advokat för vägledning.

I de fall du inte kan ta bort innehållet eller om det snabbt sprider sig till nya hemsidor finns det andra metoder du kan pröva:

3. Nyansera information på Google

I vissa fall kan det vara svårt att få Google att ta bort sökresultat. Negativa sökträffar om ditt företag kan vara skadliga, men det är inte säkert det bryter mot lagen. Negativa omdömen eller blogginlägg är exempelvis inte skyddade under rätten att glömmas bort och är svåra att ta bort. Men det finns andra sätt att nyansera innehållet på Google. Du kan exempelvis göra en analys av sökorden och sökbeteendet, och satsa på att ta topp-positionerna med dina egna sidor.

Enligt Sistrix klickar runt 28,5% på det första sökresultatet på Google. Om du rankar högt har du därför chans att nyansera bilden av det som sägs. Du kan då bemöta eventuell kritik eller ge din sida av det som sägs. En sådan sida kan då optimeras för de negativa sökningarna. I de fall ni vet att ni gjort fel kan ni också ta med vad ni förändrat sedan det hände.

Inget företag har förstås 100% nöjda kunder, men man bör också som företag komma ihåg att jobba förebyggande. Då kan man undvika eller minska dåliga betyg eller blogginlägg från första början. Om exempelvis många av era kunder upplever era villkor som vilseledande bör ni se över dessa. Ni kan också påminna redan nöjda kunder att lämna betyg på relevanta ställen (Google maps eller andra betygstjänster etc), så nyanserar ni betygen över tid på det sättet. Men kom ihåg att inte tjata eller tvinga, då kan det få motsatt effekt.

Vanliga frågor om borttagning från Google

Kan man ta bort bilder från Google?

Ja, genom ”rätten att bli bortglömd” kan man även ta bort bilder från Google. Det görs dock samma bedömning som vi nämnt ovan.

Finns det situationer när man inte kan ta bort information från Google?

Ja, det finns många saker som gör att sökmotorer inte tar bort innehåll. Det kan vara om du är en offentlig person, om det gäller dig i din yrkesroll eller om det behövs för allmänhetens rätt till information. Om du själv gått ut med informationen och sedan ångrat dig spelar också roll. Innehåll som publicerats för journalistiska ändamål kan också vara sådant som förblir online.

Kan man ta bort sökträffar om brottsmål?

I många fall kan man få rätt att bli glömd även här, exempelvis för gamla mindre allvarliga brott eller om du blivit frikänd, men det finns undantag. Om sökmotorn vill visa informationen även om du är frikänd är dom enligt IMY skyldiga att ”ordna sökresultatet så att webbsidor med aktuell information visas överst i listan”.

Internet är en fantastisk plats, men det kan också snabbt förvandlas till en läskig och ogästvänlig plats. Speciellt när oönskat innehåll om dig eller ditt företag sprids fritt. Det är verkligen inte kul, men med dessa metoder kan du potentiellt ta bort sökresultat från Google eller nyansera det som sägs. Lycka till.

Sidan är senast uppdaterad 2022-10-20

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!

Sir Väs

Sir Väs var ett perfekt länkbete – så kunde Skansen ha utnyttjat det till max

Vad har kungskobran Sir Väs med SEO att göra? Jo, ormens rymning genom taket var början på en händelse som hade alla förutsättningar till att bli ett perfekt länkbete.

Google Facebook

Alphabet och Meta bommar förväntningarna

Techjättarna Alphabet och Meta har lämnat kvartalsrapport denna vecka. Båda kom in med klart sämre siffror än marknaden förväntat sig. Vi går igenom rapporterna med fokus på vad som är intressant för oss digitala marknadsförare.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 87 av Sökpodden

#87 TikTok-pasta

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! I #87 pratar Emilia, Björn och Micke om SEO i stora organisationer, för att sen gå vidare till huruvida TikTok kan hota Googles sökdominans och de avslutar med ett snack om organisk räckvidd på Instagram. Du lyssnar väl?