Sökmotorkonsult.se

Ta ett steg uppåt

Uggla

Sökmotoroptimering i sin renaste form är lätt, till och med mycket lätt. Att fixa så att titlar och rubriker fungerar bra borde man kunna lära sig i lågstadiet, det enda som krävs är vissa skrivfärdigheter. När du tycker att din on page är perfekt, hur kan du förbättra den då? Det är vad vi ska titta på idag.

Den stora utmaningen inom sökmotoroptimering är inte att förhålla sig till hur situationen ser ut idag, visst ska man göra det med, det är ju inte så intressant med enbart framtida trafik hela tiden. Däremot är den framtida trafiken också intressant. Är du övertygad om att du kommer behålla eller förbättra dina positioner i nästa uppdatering?

Google förändras konstant, att anpassa sig till dessa uppdateringar, nya filter eller på andra vis nyckfulla förändringar från Google är komplicerat. Det är dessutom min bestämda åsikt att det nästan aldrig räcker att anpassa sig. Det gäller att redan vara där. Långt innan förändringen kommer behöver du inse att den kommer och veta att du är säker när den väl dyker upp. Helst ska du gå vinnande ur den, helst ska dina konkurrenter tappa så att du kan klättra.

Det här är utan tvekan ett svårt uppdrag och det kräver att du får ett örnperspektiv på vad du håller på med. Jobbar du fortfarande med väldigt specifika landningssidor för varje sökord? Hur står sig det i nästa Pandauppdatering? Tycker du fortfarande att mer content=bättre? Är det fortfarande så och kommer det vara så imorgon? Har du fått dina länkar från bloggkommentarer? Är det något som kommer hålla efter nästa Panda-uppdatering?

Oavsett hur du arbetar idag är mitt råd att du börjar fundera på om det är något som fungerar imorgon. Det går att förstå vad som kommer att komma, det är svårare att säga när eller hur men Google är ganska tydliga med vad de vill uppnå. Det är när du väl tagit det här steget som du är riktigt bra på sökmotoroptimering.

2 kommentarer

  1. Ni svarar inte på frågan ni själva ställer i ingressen, dvs HUR kan man förbättra sig, ni skriver bara sen att man måste göra det, och ligga i framkant. jaha?

    Kommentar av Johannes

  2. Om du vill att jag ska ge någon sorts detaljplan för hur du ska göra för att ligga steget före dina konkurrenter så måste jag tyvärr säga att jag inte kan ge dig det. Det måste komma inifrån företaget, du måste ha processer som fungerar i ditt företag – du kan ju inte gärna ligga steget före genom att kopiera mig, eller hur?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?