Sökmotorkonsult.se

Ta ett steg uppåt

Uggla

Sökmotoroptimering i sin renaste form är lätt, till och med mycket lätt. Att fixa så att titlar och rubriker fungerar bra borde man kunna lära sig i lågstadiet, det enda som krävs är vissa skrivfärdigheter. När du tycker att din on page är perfekt, hur kan du förbättra den då? Det är vad vi ska titta på idag.

Den stora utmaningen inom sökmotoroptimering är inte att förhålla sig till hur situationen ser ut idag, visst ska man göra det med, det är ju inte så intressant med enbart framtida trafik hela tiden. Däremot är den framtida trafiken också intressant. Är du övertygad om att du kommer behålla eller förbättra dina positioner i nästa uppdatering?

Google förändras konstant, att anpassa sig till dessa uppdateringar, nya filter eller på andra vis nyckfulla förändringar från Google är komplicerat. Det är dessutom min bestämda åsikt att det nästan aldrig räcker att anpassa sig. Det gäller att redan vara där. Långt innan förändringen kommer behöver du inse att den kommer och veta att du är säker när den väl dyker upp. Helst ska du gå vinnande ur den, helst ska dina konkurrenter tappa så att du kan klättra.

Det här är utan tvekan ett svårt uppdrag och det kräver att du får ett örnperspektiv på vad du håller på med. Jobbar du fortfarande med väldigt specifika landningssidor för varje sökord? Hur står sig det i nästa Pandauppdatering? Tycker du fortfarande att mer content=bättre? Är det fortfarande så och kommer det vara så imorgon? Har du fått dina länkar från bloggkommentarer? Är det något som kommer hålla efter nästa Panda-uppdatering?

Oavsett hur du arbetar idag är mitt råd att du börjar fundera på om det är något som fungerar imorgon. Det går att förstå vad som kommer att komma, det är svårare att säga när eller hur men Google är ganska tydliga med vad de vill uppnå. Det är när du väl tagit det här steget som du är riktigt bra på sökmotoroptimering.

2 kommentarer

  1. Ni svarar inte på frågan ni själva ställer i ingressen, dvs HUR kan man förbättra sig, ni skriver bara sen att man måste göra det, och ligga i framkant. jaha?

    Kommentar av Johannes

  2. Om du vill att jag ska ge någon sorts detaljplan för hur du ska göra för att ligga steget före dina konkurrenter så måste jag tyvärr säga att jag inte kan ge dig det. Det måste komma inifrån företaget, du måste ha processer som fungerar i ditt företag – du kan ju inte gärna ligga steget före genom att kopiera mig, eller hur?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?