Sökmotorkonsult.se

Ta ett steg uppåt

Uggla

Sökmotoroptimering i sin renaste form är lätt, till och med mycket lätt. Att fixa så att titlar och rubriker fungerar bra borde man kunna lära sig i lågstadiet, det enda som krävs är vissa skrivfärdigheter. När du tycker att din on page är perfekt, hur kan du förbättra den då? Det är vad vi ska titta på idag.

Den stora utmaningen inom sökmotoroptimering är inte att förhålla sig till hur situationen ser ut idag, visst ska man göra det med, det är ju inte så intressant med enbart framtida trafik hela tiden. Däremot är den framtida trafiken också intressant. Är du övertygad om att du kommer behålla eller förbättra dina positioner i nästa uppdatering?

Google förändras konstant, att anpassa sig till dessa uppdateringar, nya filter eller på andra vis nyckfulla förändringar från Google är komplicerat. Det är dessutom min bestämda åsikt att det nästan aldrig räcker att anpassa sig. Det gäller att redan vara där. Långt innan förändringen kommer behöver du inse att den kommer och veta att du är säker när den väl dyker upp. Helst ska du gå vinnande ur den, helst ska dina konkurrenter tappa så att du kan klättra.

Det här är utan tvekan ett svårt uppdrag och det kräver att du får ett örnperspektiv på vad du håller på med. Jobbar du fortfarande med väldigt specifika landningssidor för varje sökord? Hur står sig det i nästa Pandauppdatering? Tycker du fortfarande att mer content=bättre? Är det fortfarande så och kommer det vara så imorgon? Har du fått dina länkar från bloggkommentarer? Är det något som kommer hålla efter nästa Panda-uppdatering?

Oavsett hur du arbetar idag är mitt råd att du börjar fundera på om det är något som fungerar imorgon. Det går att förstå vad som kommer att komma, det är svårare att säga när eller hur men Google är ganska tydliga med vad de vill uppnå. Det är när du väl tagit det här steget som du är riktigt bra på sökmotoroptimering.

2 kommentarer

  1. Ni svarar inte på frågan ni själva ställer i ingressen, dvs HUR kan man förbättra sig, ni skriver bara sen att man måste göra det, och ligga i framkant. jaha?

    Kommentar av Johannes

  2. Om du vill att jag ska ge någon sorts detaljplan för hur du ska göra för att ligga steget före dina konkurrenter så måste jag tyvärr säga att jag inte kan ge dig det. Det måste komma inifrån företaget, du måste ha processer som fungerar i ditt företag – du kan ju inte gärna ligga steget före genom att kopiera mig, eller hur?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.