Sökmotorkonsult.se

Ta pulsen på världen med Google Correlate

En av de allra mest intressanta tjänsterna från Google just nu är Google Correlate. Correlate är en spin off-produkt av Google Trends och tillhandahåller information om hur söktrender för olika sökord förhåller sig till varandra. Det låter kanske torrt och tråkigt men det är det verkligen inte. 

Ovanför ser du korrelationen mellan sökorden Christmas (blå) och Hotels (röd) ändå från 2003. Som en snabb reflektion kanske man kan säga att om du är i hotell-branschen så är det kanske inte värt att satsa särskilt mycket pengar på en julkampanj.

Om du däremot arbetar med bantningsmetoder så är situationen en annan, här är korrelationen över samma period mellan Christmas (blå) och Weight Loss (röd).

 

Vi har suttit och lekt hela morgonen med Google Correlate och har egentligen bara hittat två problem, det första är att det inte riktigt finns för den svenska marknaden och det andra är att man faktiskt måste skriva om i URL:en för att kunna jämföra helt valfria ord. Du gör det genom att jämföra med något av förslagen Google ger och sen bara skriva om sökvägen.

Som en extra liten lustighet kan du själv rita en kurva och få fram en sökfras som korrelerar till den, kanske inte en affärsmässigt användbar tjänst men ruskigt rolig. Ta och testa själv får du se hur roligt det är. Du hittar Google Correlate här…

Sidan är senast uppdaterad 2019-12-16

3 kommentarer

  1. Intressant verktyg… Bra tips! Tackar!

    Kommentar av Hanna

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!