Sökmotorkonsult.se

Ta pulsen på världen med Google Correlate

En av de allra mest intressanta tjänsterna från Google just nu är Google Correlate. Correlate är en spin off-produkt av Google Trends och tillhandahåller information om hur söktrender för olika sökord förhåller sig till varandra. Det låter kanske torrt och tråkigt men det är det verkligen inte. 

Ovanför ser du korrelationen mellan sökorden Christmas (blå) och Hotels (röd) ändå från 2003. Som en snabb reflektion kanske man kan säga att om du är i hotell-branschen så är det kanske inte värt att satsa särskilt mycket pengar på en julkampanj.

Om du däremot arbetar med bantningsmetoder så är situationen en annan, här är korrelationen över samma period mellan Christmas (blå) och Weight Loss (röd).

 

Vi har suttit och lekt hela morgonen med Google Correlate och har egentligen bara hittat två problem, det första är att det inte riktigt finns för den svenska marknaden och det andra är att man faktiskt måste skriva om i URL:en för att kunna jämföra helt valfria ord. Du gör det genom att jämföra med något av förslagen Google ger och sen bara skriva om sökvägen.

Som en extra liten lustighet kan du själv rita en kurva och få fram en sökfras som korrelerar till den, kanske inte en affärsmässigt användbar tjänst men ruskigt rolig. Ta och testa själv får du se hur roligt det är. Du hittar Google Correlate här…

Sidan är senast uppdaterad 2019-12-16

3 kommentarer

  1. Intressant verktyg… Bra tips! Tackar!

    Kommentar av Hanna

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?