Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Ta pulsen på världen med Google Correlate

En av de allra mest intressanta tjänsterna från Google just nu är Google Correlate. Correlate är en spin off-produkt av Google Trends och tillhandahåller information om hur söktrender för olika sökord förhåller sig till varandra. Det låter kanske torrt och tråkigt men det är det verkligen inte. 

Ovanför ser du korrelationen mellan sökorden Christmas (blå) och Hotels (röd) ändå från 2003. Som en snabb reflektion kanske man kan säga att om du är i hotell-branschen så är det kanske inte värt att satsa särskilt mycket pengar på en julkampanj.

Om du däremot arbetar med bantningsmetoder så är situationen en annan, här är korrelationen över samma period mellan Christmas (blå) och Weight Loss (röd).

 

Vi har suttit och lekt hela morgonen med Google Correlate och har egentligen bara hittat två problem, det första är att det inte riktigt finns för den svenska marknaden och det andra är att man faktiskt måste skriva om i URL:en för att kunna jämföra helt valfria ord. Du gör det genom att jämföra med något av förslagen Google ger och sen bara skriva om sökvägen.

Som en extra liten lustighet kan du själv rita en kurva och få fram en sökfras som korrelerar till den, kanske inte en affärsmässigt användbar tjänst men ruskigt rolig. Ta och testa själv får du se hur roligt det är. Du hittar Google Correlate här…

3 kommentarer

  1. Intressant verktyg… Bra tips! Tackar!

    Kommentar av

    Hanna

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

melodifestivalen vinnare 2019

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

Foto: CC politik.in2pic.com Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare! Vi börjar med en intressekoll för festivalen. Här […]

Streckgubbar föreställandes olika människor

SEO för offentlig sektor

Det är inte bara privata företag som behöver se över sin sökmotoroptimering. Även offentlig sektor har mycket att vinna på att förstå sina medborgares sökbeteenden och optimera sin sajt för dessa sökningar.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner