Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Ta pulsen på världen med Google Correlate

En av de allra mest intressanta tjänsterna från Google just nu är Google Correlate. Correlate är en spin off-produkt av Google Trends och tillhandahåller information om hur söktrender för olika sökord förhåller sig till varandra. Det låter kanske torrt och tråkigt men det är det verkligen inte. 

Ovanför ser du korrelationen mellan sökorden Christmas (blå) och Hotels (röd) ändå från 2003. Som en snabb reflektion kanske man kan säga att om du är i hotell-branschen så är det kanske inte värt att satsa särskilt mycket pengar på en julkampanj.

Om du däremot arbetar med bantningsmetoder så är situationen en annan, här är korrelationen över samma period mellan Christmas (blå) och Weight Loss (röd).

 

Vi har suttit och lekt hela morgonen med Google Correlate och har egentligen bara hittat två problem, det första är att det inte riktigt finns för den svenska marknaden och det andra är att man faktiskt måste skriva om i URL:en för att kunna jämföra helt valfria ord. Du gör det genom att jämföra med något av förslagen Google ger och sen bara skriva om sökvägen.

Som en extra liten lustighet kan du själv rita en kurva och få fram en sökfras som korrelerar till den, kanske inte en affärsmässigt användbar tjänst men ruskigt rolig. Ta och testa själv får du se hur roligt det är. Du hittar Google Correlate här…

3 kommentarer

  1. Intressant verktyg… Bra tips! Tackar!

    Kommentar av

    Hanna

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Automatiska händelser på Facebook

Automatiska händelser på Facebook kan hjälpa dig att spåra händelser utan ytterligare implementering av pixlar. I följande artikel går vi igenom när detta kan vara ett bra alternativt, eller mindre bra att använda sig av.

Utmaningar med mobile first indexing

Google fortsätter rulla ut mobile first indexing. I förra veckan kom den största flytten av sajter till mobile first indexing vi sett hittills. Läs vår lägesuppdatering och vad du behöver ha koll på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 42 av Sökpodden

#42 Länkskatt

Vad innebär EUs nya länkskatt? Vad är en bra ROAS? Finns det billiga klick på Facebook? Detta är några av frågorna som vi ställer i detta septemberavsnitt av Sökpodden. Lyssna gärna!

Emarketer Amazon 3e storst

Amazon går om Microsoft som annonsplattform

Amazons annonsplattform fortsätter att göra framsteg. Enligt en färsk rapport från Emarketer har Amazon nu gått om Microsoft och är den tredje största annonsplattformen i USA. Endast giganterna Google och Facebook är större. Kommer även Amazons annonsplattform bli något att räkna med i Sverige när e-handelsjätten lanserar här?

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner