Sökmotorkonsult.se

Slarva inte bort potentiell länkkraft

Många står inför utmaningen att driva företag vars produkter eller tjänster varierar beroende på säsong; andra har helt enkelt en stor ruljans på de varor de erbjuder vilket kan innebära att äldre varor kontinuerligt ersätts med nya. Oavsett anledningen till att en vara eller tjänst uteblir ur sortimentet finns det flera saker du bör tänka på innan du väljer att stänga ner en sida på webbplatsen.

Nu i helgen var det alla hjärtans dag vilket innebar att många skapat kampanjsidor ägnade åt just denna högtid; men vad ska vi göra nu med alla dessa kampanjsidor när högtiden är över? Många ser dessa sidor som temporära och därför stänger ner och tar bort sidorna helt när högtiden är över, men vad händer med den potentiella länkkraften som sidan fått när den stängs ner? Just det – den försvinner. Genom att ta bort en sida som fått länkar till sig missar du chansen att styrka din webbplats och därmed potentialen att ranka bättre på Google.

Vad du istället bör göra

När du skapar en kampanjsida ägnat åt en högtid, tänk att du ska använda denna sida varje år; ungefär som plastgranen du tar ner från vinden varje jul. Skapa därför inte URLar som exempelvis ”www.pineberry.com/alla-hjartans-dag-2015” som kan fungera bra kortsiktigt; tänk snarare långsiktigt och skapa sidor som fungerar varje år: ”www.pineberry.com/alla-hjartans-dag”. Varför börja om från början med en ny URL när du kan bygga på din redan existerande URL och göra den ännu starkare? När högtiden sedan är över kan du länka till sidan längre ner i strukturen för att sedan lyfta fram den igen när det är dags. På så sätt slipper du skapa en ny kampanjsida varje år och istället spara tid genom att använda den gamla sidan samtidigt som du får utnyttja den potentiella länkkraft den fått från föregående år.

byggkranOvan nämnda exempel på högtider kan även appliceras på de e-handlare vars sortiment kontinuerligt skiftar. En produkt kan utebli från sortimentet och därmed försäljningen, men vi avråder dig starkt från att låta den produktsidan utebli från webbplatsen. Peka istället om sidan med en 301-redirect. Läs mer om när du bör göra 301-redirects här.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Google indexering

Google bekräftar två indexeringsproblem

Har ni haft indexeringsproblem på Google sista veckan? Det här kan vara svaret på ert problem som Google bekräftar.

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Gratis Google Shopping snart i Sverige

De organiska sökresultaten för Google Shopping kommer snart att vara tillgängliga över hela världen – däribland Sverige. Här är allt du behöver veta om förändringen. 

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner