Sökmotorkonsult.se

Slarva inte bort potentiell länkkraft

Många står inför utmaningen att driva företag vars produkter eller tjänster varierar beroende på säsong; andra har helt enkelt en stor ruljans på de varor de erbjuder vilket kan innebära att äldre varor kontinuerligt ersätts med nya. Oavsett anledningen till att en vara eller tjänst uteblir ur sortimentet finns det flera saker du bör tänka på innan du väljer att stänga ner en sida på webbplatsen.

Nu i helgen var det alla hjärtans dag vilket innebar att många skapat kampanjsidor ägnade åt just denna högtid; men vad ska vi göra nu med alla dessa kampanjsidor när högtiden är över? Många ser dessa sidor som temporära och därför stänger ner och tar bort sidorna helt när högtiden är över, men vad händer med den potentiella länkkraften som sidan fått när den stängs ner? Just det – den försvinner. Genom att ta bort en sida som fått länkar till sig missar du chansen att styrka din webbplats och därmed potentialen att ranka bättre på Google.

Vad du istället bör göra

När du skapar en kampanjsida ägnat åt en högtid, tänk att du ska använda denna sida varje år; ungefär som plastgranen du tar ner från vinden varje jul. Skapa därför inte URLar som exempelvis ”www.pineberry.com/alla-hjartans-dag-2015” som kan fungera bra kortsiktigt; tänk snarare långsiktigt och skapa sidor som fungerar varje år: ”www.pineberry.com/alla-hjartans-dag”. Varför börja om från början med en ny URL när du kan bygga på din redan existerande URL och göra den ännu starkare? När högtiden sedan är över kan du länka till sidan längre ner i strukturen för att sedan lyfta fram den igen när det är dags. På så sätt slipper du skapa en ny kampanjsida varje år och istället spara tid genom att använda den gamla sidan samtidigt som du får utnyttja den potentiella länkkraft den fått från föregående år.

byggkranOvan nämnda exempel på högtider kan även appliceras på de e-handlare vars sortiment kontinuerligt skiftar. En produkt kan utebli från sortimentet och därmed försäljningen, men vi avråder dig starkt från att låta den produktsidan utebli från webbplatsen. Peka istället om sidan med en 301-redirect. Läs mer om när du bör göra 301-redirects här.

Sidan är senast uppdaterad 2015-02-16

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?