Sökmotorkonsult.se

Slarva inte bort potentiell länkkraft

Många står inför utmaningen att driva företag vars produkter eller tjänster varierar beroende på säsong; andra har helt enkelt en stor ruljans på de varor de erbjuder vilket kan innebära att äldre varor kontinuerligt ersätts med nya. Oavsett anledningen till att en vara eller tjänst uteblir ur sortimentet finns det flera saker du bör tänka på innan du väljer att stänga ner en sida på webbplatsen.

Nu i helgen var det alla hjärtans dag vilket innebar att många skapat kampanjsidor ägnade åt just denna högtid; men vad ska vi göra nu med alla dessa kampanjsidor när högtiden är över? Många ser dessa sidor som temporära och därför stänger ner och tar bort sidorna helt när högtiden är över, men vad händer med den potentiella länkkraften som sidan fått när den stängs ner? Just det – den försvinner. Genom att ta bort en sida som fått länkar till sig missar du chansen att styrka din webbplats och därmed potentialen att ranka bättre på Google.

Vad du istället bör göra

När du skapar en kampanjsida ägnat åt en högtid, tänk att du ska använda denna sida varje år; ungefär som plastgranen du tar ner från vinden varje jul. Skapa därför inte URLar som exempelvis ”www.pineberry.com/alla-hjartans-dag-2015” som kan fungera bra kortsiktigt; tänk snarare långsiktigt och skapa sidor som fungerar varje år: ”www.pineberry.com/alla-hjartans-dag”. Varför börja om från början med en ny URL när du kan bygga på din redan existerande URL och göra den ännu starkare? När högtiden sedan är över kan du länka till sidan längre ner i strukturen för att sedan lyfta fram den igen när det är dags. På så sätt slipper du skapa en ny kampanjsida varje år och istället spara tid genom att använda den gamla sidan samtidigt som du får utnyttja den potentiella länkkraft den fått från föregående år.

byggkranOvan nämnda exempel på högtider kan även appliceras på de e-handlare vars sortiment kontinuerligt skiftar. En produkt kan utebli från sortimentet och därmed försäljningen, men vi avråder dig starkt från att låta den produktsidan utebli från webbplatsen. Peka istället om sidan med en 301-redirect. Läs mer om när du bör göra 301-redirects här.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]