Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Slarva inte bort potentiell länkkraft

Många står inför utmaningen att driva företag vars produkter eller tjänster varierar beroende på säsong; andra har helt enkelt en stor ruljans på de varor de erbjuder vilket kan innebära att äldre varor kontinuerligt ersätts med nya. Oavsett anledningen till att en vara eller tjänst uteblir ur sortimentet finns det flera saker du bör tänka på innan du väljer att stänga ner en sida på webbplatsen.

Nu i helgen var det alla hjärtans dag vilket innebar att många skapat kampanjsidor ägnade åt just denna högtid; men vad ska vi göra nu med alla dessa kampanjsidor när högtiden är över? Många ser dessa sidor som temporära och därför stänger ner och tar bort sidorna helt när högtiden är över, men vad händer med den potentiella länkkraften som sidan fått när den stängs ner? Just det – den försvinner. Genom att ta bort en sida som fått länkar till sig missar du chansen att styrka din webbplats och därmed potentialen att ranka bättre på Google.

Vad du istället bör göra

När du skapar en kampanjsida ägnat åt en högtid, tänk att du ska använda denna sida varje år; ungefär som plastgranen du tar ner från vinden varje jul. Skapa därför inte URLar som exempelvis ”www.pineberry.com/alla-hjartans-dag-2015” som kan fungera bra kortsiktigt; tänk snarare långsiktigt och skapa sidor som fungerar varje år: ”www.pineberry.com/alla-hjartans-dag”. Varför börja om från början med en ny URL när du kan bygga på din redan existerande URL och göra den ännu starkare? När högtiden sedan är över kan du länka till sidan längre ner i strukturen för att sedan lyfta fram den igen när det är dags. På så sätt slipper du skapa en ny kampanjsida varje år och istället spara tid genom att använda den gamla sidan samtidigt som du får utnyttja den potentiella länkkraft den fått från föregående år.

byggkranOvan nämnda exempel på högtider kan även appliceras på de e-handlare vars sortiment kontinuerligt skiftar. En produkt kan utebli från sortimentet och därmed försäljningen, men vi avråder dig starkt från att låta den produktsidan utebli från webbplatsen. Peka istället om sidan med en 301-redirect. Läs mer om när du bör göra 301-redirects här.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Värmeljus som brinner

Förstå Googles ekosystem och få fler företag att skänka pengar till goda ändamål

Julen är den tid på året då svenskar ger mest pengar till ideella organisationer och välgörenhet. Genom att förstå Googles ekosystem bättre kan fler organisationer nå nya intäktsströmmar till sina organisationer.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 56 av Sökpodden

#56 Värdet av SEO

Då var tiden kommen till årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen; mäta värdet av SEO, vi fortsätter med en SEO-clinic och avslutar med att prata om Facebook Audience Network. Du lyssnar väl?

Vi summerar SEM-året 2019

Har du hängt med i alla förändringar som skett under SEM året som gått? Om inte så har vi i den här artikeln summerat några av de mest intressanta förändringarna från SEM året 2019.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner