Sökmotorkonsult.se

Teknisk tillgänglighet och sökmotoroptimering

Michael Wahlgren och Chase Gioberti

Oavsett teknisk utrustning eller eventuella funktionshinder ska besökare på en webbsajt kunna ta till sig sajtens innehåll. Detta är tekniskt tillgänglighet. Sökmotoroptimering handlar om att göra sajter tillgängliga för Google och andra sökmotorer. På många sätt går teknisk tillgänglighet och sökmotoroptimering hand i hand.

Jag hade förmånen att i går få tala på Funkas Tillgänglighetsdagar. Funka ville att jag genom att tala om sökmotoroptimering skulle ge ett annat perspektiv på optimering av webbsajter.

Michael Wahlgren talar på Funka TillänglighetsdagarAtt tala på Funkas tillgänglighetsdagar var speciellt. Förutom att det är en ganska stor konferens så teckentolkas och skrivtolkas alla framträdande. Det var väldigt imponerande att både se och uppleva.

Innan jag blev ombedd att tala på Tillgänglighetsdagarna hade jag nästan ingen kunskap alls om teknisk tillgänglighet. Inför framförandet så läste jag såklart på och specifikt för de delar där teknisk tillgänglighet och sökmotoroptimering möts. Jag blev först lite förvånad över att hur lika synsätten var kring hur innehållet på en sajt ska optimeras. Men det är ju egentligen inte så konstigt. Att göra innehållet på en webbsajt tillgängligt för personer med funktionshinder innebär till stor del samma sak som att gör en sajt tillgänglig för Google nämligen tydlighet.

Här några exempel där tekniskt tillgänglighet och sökmotoroptimering möts och där det skiljer sig lite (det finns såklart betydligt fler faktorer inom teknisk tillgänglighet och även inom sökmotoroptimering):

Titlar och rubriker

Här är det från båda perspektiv viktigt med tydliga och unika titlar och rubriker som beskriver vad webbsidan handlar om. Det som skiljer sig lite är att sökmotoroptimering tar avsats från sökord i större utsträckning, det vill säga när du väljer vad en webbsida ska handla om tar du hänsyn till vad dina potentiella kunder googlar efter.

Brödtext

Bröd som symboliserar brödtextPrecis som när det gäller användarvänlighet finns det ett fokus på att inom teknisk tillgänglighet hålla brödtexter korta. Detta står i tydlig kontrast till att Google älskar innehåll och att det där är en fördel att ha längre brödtexter.

När det gäller användarvänlighet håller jag personligen inte med om att det alltid blir sämre med långa texter. Dessutom går det med olika tekniker att presentera en kortare brödtext med möjlighet att klicka fram mer text för den som vill läsa mer och fördjupa sig.

Så även om synen på brödtext skiljer sig mellan sökmotoroptimering och tekniskt tillgänglighet (och användarvänlighet) så är min uppfattning att det går att göra lösningar som passar alla tre perspektiven.

Ankartext

Ankartext är det som står på textlänkar (både interna inom en sajt och de som pekar mellan sajter). Från ett tillgänglighetsperspektiv ska ankartexterna vara så beskrivande som möjligt om webbsidan dit länken pekar, det vill säga ankartexter som det står ”klicka här” eller ”läs mer” på är dåliga ankartexter om du vill öka din tekniska tillgänglighet.

Detta stämmer väl överens med sökmotoroptimering där ankartexter (framförallt på länkar som pekar mellan sajter) är en väldigt kraftfull parameter som avgör hur väl din sajt syns i sökresultaten. Vill du synas på sökningar på exempelvis ”gummistövlar” behöver du länkar från andra sajter som har just gummistövlar i sina ankartexter.

Men, och detta är ett stor men, då ankartexter är så starka i Googles värld har de tagit fram olika filter för att motverka de sajter som på olika sätt har för mycket ”tydliga ankartexter”. Därför behöver du ha en blandning av olika typer av ankartexter för att lyckas optimalt på Google.

Bilder

Här är det enkelt. Alt-attributet som kan användas på bilder är delvis till för de personer som inte kan se bilden. Och Google använder Alt-attributet på samma sätt då de (ännu) inte på ett bra sätt kan se vad bilder föreställer.

Stort tack till Henrik Juhlin på Funka Nu som tagit bilderna från konferensen.

 

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?