Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Teknisk tillgänglighet och sökmotoroptimering

Michael Wahlgren och Chase Gioberti

Oavsett teknisk utrustning eller eventuella funktionshinder ska besökare på en webbsajt kunna ta till sig sajtens innehåll. Detta är tekniskt tillgänglighet. Sökmotoroptimering handlar om att göra sajter tillgängliga för Google och andra sökmotorer. På många sätt går teknisk tillgänglighet och sökmotoroptimering hand i hand.

Jag hade förmånen att i går få tala på Funkas Tillgänglighetsdagar. Funka ville att jag genom att tala om sökmotoroptimering skulle ge ett annat perspektiv på optimering av webbsajter.

Michael Wahlgren talar på Funka TillänglighetsdagarAtt tala på Funkas tillgänglighetsdagar var speciellt. Förutom att det är en ganska stor konferens så teckentolkas och skrivtolkas alla framträdande. Det var väldigt imponerande att både se och uppleva.

Innan jag blev ombedd att tala på Tillgänglighetsdagarna hade jag nästan ingen kunskap alls om teknisk tillgänglighet. Inför framförandet så läste jag såklart på och specifikt för de delar där teknisk tillgänglighet och sökmotoroptimering möts. Jag blev först lite förvånad över att hur lika synsätten var kring hur innehållet på en sajt ska optimeras. Men det är ju egentligen inte så konstigt. Att göra innehållet på en webbsajt tillgängligt för personer med funktionshinder innebär till stor del samma sak som att gör en sajt tillgänglig för Google nämligen tydlighet.

Här några exempel där tekniskt tillgänglighet och sökmotoroptimering möts och där det skiljer sig lite (det finns såklart betydligt fler faktorer inom teknisk tillgänglighet och även inom sökmotoroptimering):

Titlar och rubriker

Här är det från båda perspektiv viktigt med tydliga och unika titlar och rubriker som beskriver vad webbsidan handlar om. Det som skiljer sig lite är att sökmotoroptimering tar avsats från sökord i större utsträckning, det vill säga när du väljer vad en webbsida ska handla om tar du hänsyn till vad dina potentiella kunder googlar efter.

Brödtext

Bröd som symboliserar brödtextPrecis som när det gäller användarvänlighet finns det ett fokus på att inom teknisk tillgänglighet hålla brödtexter korta. Detta står i tydlig kontrast till att Google älskar innehåll och att det där är en fördel att ha längre brödtexter.

När det gäller användarvänlighet håller jag personligen inte med om att det alltid blir sämre med långa texter. Dessutom går det med olika tekniker att presentera en kortare brödtext med möjlighet att klicka fram mer text för den som vill läsa mer och fördjupa sig.

Så även om synen på brödtext skiljer sig mellan sökmotoroptimering och tekniskt tillgänglighet (och användarvänlighet) så är min uppfattning att det går att göra lösningar som passar alla tre perspektiven.

Ankartext

Ankartext är det som står på textlänkar (både interna inom en sajt och de som pekar mellan sajter). Från ett tillgänglighetsperspektiv ska ankartexterna vara så beskrivande som möjligt om webbsidan dit länken pekar, det vill säga ankartexter som det står ”klicka här” eller ”läs mer” på är dåliga ankartexter om du vill öka din tekniska tillgänglighet.

Detta stämmer väl överens med sökmotoroptimering där ankartexter (framförallt på länkar som pekar mellan sajter) är en väldigt kraftfull parameter som avgör hur väl din sajt syns i sökresultaten. Vill du synas på sökningar på exempelvis ”gummistövlar” behöver du länkar från andra sajter som har just gummistövlar i sina ankartexter.

Men, och detta är ett stor men, då ankartexter är så starka i Googles värld har de tagit fram olika filter för att motverka de sajter som på olika sätt har för mycket ”tydliga ankartexter”. Därför behöver du ha en blandning av olika typer av ankartexter för att lyckas optimalt på Google.

Bilder

Här är det enkelt. Alt-attributet som kan användas på bilder är delvis till för de personer som inte kan se bilden. Och Google använder Alt-attributet på samma sätt då de (ännu) inte på ett bra sätt kan se vad bilder föreställer.

Stort tack till Henrik Juhlin på Funka Nu som tagit bilderna från konferensen.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google Ads Skillshop Jean-Philipe Wahlgren

Certifiera dig i Google Skillshop

Academy for Ads heter sedan i höstas Skillshop och Googles koncept för certifieringar inom Google Ads har ändrat mer än bara namn. Här kommer en genomgång av det nya systemet och några tips för att klara proven. Google har i […]

Topp 10 artiklar

Våra 10 artiklar med mest organisk trafik

I dag bjuder vi på en topplista över de artiklar på bloggen som genom åren generat mest organisk trafik. Vilken artikel tror du kommer etta? En ledtråd är att det har med bilder att göra.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 60 av Sökpodden

#60 Favorit i repris

Denna gång kör vi en favorit i repris i Sökpodden. Vi återupplivar tre ämnen som vi körde under vårt första år 2015. Såklart har vi valt tre ämnen där det hänt en hel del under de senaste fem åren. Du lyssnar väl?

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Google Shopping blir gratis för alla

Det blir gratis för alla e-handlare att delta i Google Shopping. Detta sedan Google utannonserat en stor förändring av hur tjänsten är uppbyggd. Läs mer här.

Intern konkurrens SEO

Intern konkurrens kan försämra din SEO

Intern konkurrens på din sajt kan påverka rankingen negativt. Här beskriver vi hur du hittar sidor som kan konkurrera mot varandra och hur du går tillväga för att lösa problematiken.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner