Sökmotorkonsult.se

Teknisk tillgänglighet och sökmotoroptimering

Michael Wahlgren och Chase Gioberti

Oavsett teknisk utrustning eller eventuella funktionshinder ska besökare på en webbsajt kunna ta till sig sajtens innehåll. Detta är tekniskt tillgänglighet. Sökmotoroptimering handlar om att göra sajter tillgängliga för Google och andra sökmotorer. På många sätt går teknisk tillgänglighet och sökmotoroptimering hand i hand.

Jag hade förmånen att i går få tala på Funkas Tillgänglighetsdagar. Funka ville att jag genom att tala om sökmotoroptimering skulle ge ett annat perspektiv på optimering av webbsajter.

Michael Wahlgren talar på Funka TillänglighetsdagarAtt tala på Funkas tillgänglighetsdagar var speciellt. Förutom att det är en ganska stor konferens så teckentolkas och skrivtolkas alla framträdande. Det var väldigt imponerande att både se och uppleva.

Innan jag blev ombedd att tala på Tillgänglighetsdagarna hade jag nästan ingen kunskap alls om teknisk tillgänglighet. Inför framförandet så läste jag såklart på och specifikt för de delar där teknisk tillgänglighet och sökmotoroptimering möts. Jag blev först lite förvånad över att hur lika synsätten var kring hur innehållet på en sajt ska optimeras. Men det är ju egentligen inte så konstigt. Att göra innehållet på en webbsajt tillgängligt för personer med funktionshinder innebär till stor del samma sak som att gör en sajt tillgänglig för Google nämligen tydlighet.

Här några exempel där tekniskt tillgänglighet och sökmotoroptimering möts och där det skiljer sig lite (det finns såklart betydligt fler faktorer inom teknisk tillgänglighet och även inom sökmotoroptimering):

Titlar och rubriker

Här är det från båda perspektiv viktigt med tydliga och unika titlar och rubriker som beskriver vad webbsidan handlar om. Det som skiljer sig lite är att sökmotoroptimering tar avsats från sökord i större utsträckning, det vill säga när du väljer vad en webbsida ska handla om tar du hänsyn till vad dina potentiella kunder googlar efter.

Brödtext

Bröd som symboliserar brödtextPrecis som när det gäller användarvänlighet finns det ett fokus på att inom teknisk tillgänglighet hålla brödtexter korta. Detta står i tydlig kontrast till att Google älskar innehåll och att det där är en fördel att ha längre brödtexter.

När det gäller användarvänlighet håller jag personligen inte med om att det alltid blir sämre med långa texter. Dessutom går det med olika tekniker att presentera en kortare brödtext med möjlighet att klicka fram mer text för den som vill läsa mer och fördjupa sig.

Så även om synen på brödtext skiljer sig mellan sökmotoroptimering och tekniskt tillgänglighet (och användarvänlighet) så är min uppfattning att det går att göra lösningar som passar alla tre perspektiven.

Ankartext

Ankartext är det som står på textlänkar (både interna inom en sajt och de som pekar mellan sajter). Från ett tillgänglighetsperspektiv ska ankartexterna vara så beskrivande som möjligt om webbsidan dit länken pekar, det vill säga ankartexter som det står ”klicka här” eller ”läs mer” på är dåliga ankartexter om du vill öka din tekniska tillgänglighet.

Detta stämmer väl överens med sökmotoroptimering där ankartexter (framförallt på länkar som pekar mellan sajter) är en väldigt kraftfull parameter som avgör hur väl din sajt syns i sökresultaten. Vill du synas på sökningar på exempelvis ”gummistövlar” behöver du länkar från andra sajter som har just gummistövlar i sina ankartexter.

Men, och detta är ett stor men, då ankartexter är så starka i Googles värld har de tagit fram olika filter för att motverka de sajter som på olika sätt har för mycket ”tydliga ankartexter”. Därför behöver du ha en blandning av olika typer av ankartexter för att lyckas optimalt på Google.

Bilder

Här är det enkelt. Alt-attributet som kan användas på bilder är delvis till för de personer som inte kan se bilden. Och Google använder Alt-attributet på samma sätt då de (ännu) inte på ett bra sätt kan se vad bilder föreställer.

Stort tack till Henrik Juhlin på Funka Nu som tagit bilderna från konferensen.

 

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?