Sökmotorkonsult.se

Testa framtida Google

Bygger omGoogle håller på med en stor uppdatering, det pratas om att det är en helt ny Google. Anledningen till att Google släpper den här informationen är förstås att sökgiganten känner sig hotad av Bing. Yahoo och Microsoft tillsammans är trots allt ingen liten motståndare även om Bing inte verkar ha tagit några vidare andelar av marknaden än. En liten ökning jämfört med Live men inte mer än en munsbit av Google.

Jag har testat ett ganska stort antal sökningar i den nya versionen (den är inte färdig men finns tillgänglig för test), tyvärr bara på engelska sökningar. Det går att göra svenska sökningar men inte sökningar som matchar Google.se. Vad jag kan se så är inte skillnaden särskilt stor och det är också vad Google säger, den genomsnittlige användaren kommer inte märka någon vidare skillnad.

Det här kan förstås komma att få stora konsekvenser av hur man jobbar med SEO i framtiden så det finns all anledning att hålla ögonen på vad som händer. Min gissning är att inga fundamentala ändringar kommer göras men man vet aldrig.

Om du är intresserad av hur den nya versionen av Google kommer fungera kan du testa själv. (uppdatering, man kan inte längre prova för nu är den live)

6 kommentarer

  1. Intressant men ser ingen riktig skillnad förutom att SearchWiki är bortplockat. Sitelinks verkar även ha gammal data. Testade dock bara 2 sökfraser.

    Kommentar av Jim Westergren

  2. Jag lyckades inte hitta några ordentliga skillnader heller.

    Kommentar av Magnus

  3. ”We are upgrading elements of our data center. The Caffeine sandbox should be available for searching again in a few hours.”

    Snart kanske det börjar bli mer skillnad..

    Kommentar av Patrik

  4. Spännande att se utveckling i realtid (låter inte så spännande när jag skriver det märker jag).

    Kommentar av Magnus

  5. SearchWiki och vissa vertikala sökningar som verkade saknas kommer väl förmodligen ligga där när det släpps skarpt antar jag.

    När det gäller placeringar i sökresultatet verkar det bara vara väldigt få förändringar.

    Kommentar av Carl-Gustav Öberg

  6. Jag har som sagt inte heller sett några vidare förändringar i resultaten, det ser snarare ut som att det är ett litet gammalt sökresultat på de flesta termer jag testat.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Google indexering

Google bekräftar två indexeringsproblem

Har ni haft indexeringsproblem på Google sista veckan? Det här kan vara svaret på ert problem som Google bekräftar.

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Gratis Google Shopping snart i Sverige

De organiska sökresultaten för Google Shopping kommer snart att vara tillgängliga över hela världen – däribland Sverige. Här är allt du behöver veta om förändringen. 

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner