Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Tips: så skriver du text till din webbsajt

Fingrar som skriver på tangentbord

Dags att skriva texter till dina olika sidor på din webbplats – men du saknar inspiration, inte vet hur du ska börja eller ens vet vad du ska skriva om för att göra texten relevant? Det kan vi skribenter på Pineberry hjälpa dig att komma igång med.

På skribentavdelningen hos Pineberry skrivs en hel del texter kan vi lova, det något som avslöjas genom det ständiga knattrandet på våra numera ganska nötta tangentbord, och här är inget textämne det andra likt. Eller så händer det att vi får uppdraget att skriva 10 olika texter om samma ämne, men med olika sökord – och det kan vara utmanande. Men inte heller något som är speciellt ovanligt eftersom att många sajter är nischade och behöver liknande text fast på olika sidor. Hur ska man då göra för att hålla texterna unika och inte riskera att göra dem för lika? Vi tar det från början:

Vad ska du skriva om och hur?

När du sätter dig ned för att skriva på en webbplats finns en del saker att fundera över innan du börjar författa din text. Tre saker vi tycker du bör inleda dina funderingar med är:

  • Relevans – vad finns på sidan jag ska skriva på?
  • Besökaren – vem skriver jag till?
  • Tonalitet – är sajten überseriös eller lättsam i sin ton?

Kan du besvara dessa frågor utan problem är det egentligen bara att anpassa din text därefter. Ska du exempelvis skriva på en sida där du säljer cyklar bör din text rimligtvis handla om cyklar. Om dessa cyklar är tänkta att säljas till glada vuxna som ska köpa barncyklar bör tonen i texten rimligtvis också vara säljande och glad. Skillnad är om sidan skulle handla om skyddsutrustning. Då bör texten handla om utrustningen och troligtvis ha en mer seriös ton då besökaren rimligtvis antas vara någon som behöver skydda sig för ett specifikt göromål. Anpassa tonen efter produkten och besökaren helt enkelt.

Så gör du varje text unik

Många sajter fokuserar kring ett enda ämnesområde (cyklar) med flera underkategorier av samma sak eller produkt (herr-, dam- och barncyklar). För att göra respektive text i ämnet unik är knepet att se det hela som en tratt som börjar med det breda ämnet (allsköns cyklar) och sedan smalnar av ämnet i underkategorier (damcyklar) som blir snävare (damcyklar för barn) och så vidare. Rent faktiskt handlar alla sidor nu om cyklar, men genom att dela upp alla i olika kategorifokus går att skriva unikt material på alla underkategorier – detta genom att lägga fokus på en specifik sorts cykel.

Tips på inspirationsknep

  • Läs redan skrivna texter om samma ämne och plocka ut guldkornen, kanske kika på en konkurrents text och göra din text tusen gånger bättre.
  • Låt inte textdokumentet eka tomt, det blir svårare då. Skriv istället allt du kommer på och redigera efteråt.
  • Fråga dina kollegor eller vänner om hur de skulle skriva, vi tänker alla olika och på så vis går att få mängder av nya infallsvinklar du kanske inte tänkt på.

Bonustips: För att göra texten relevant ur ett sökmotorperspektiv bör du sikta på att få upp texten till 300 ord eller fler, och både din huvudrubrik och text bör ha med relevanta sökord för sidan.

Har du frågor om sökmotoroptimering eller rent av vill ha hjälp med att skriva texter till din sajt? Tveka inte att höra av dig till oss på Pineberry!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner