Sökmotorkonsult.se

Tips: så skriver du text till din webbsajt

Fingrar som skriver på tangentbord

Dags att skriva texter till dina olika sidor på din webbplats – men du saknar inspiration, inte vet hur du ska börja eller ens vet vad du ska skriva om för att göra texten relevant? Det kan vi skribenter på Pineberry hjälpa dig att komma igång med.

På skribentavdelningen hos Pineberry skrivs en hel del texter kan vi lova, det något som avslöjas genom det ständiga knattrandet på våra numera ganska nötta tangentbord, och här är inget textämne det andra likt. Eller så händer det att vi får uppdraget att skriva 10 olika texter om samma ämne, men med olika sökord – och det kan vara utmanande. Men inte heller något som är speciellt ovanligt eftersom att många sajter är nischade och behöver liknande text fast på olika sidor. Hur ska man då göra för att hålla texterna unika och inte riskera att göra dem för lika? Vi tar det från början:

Vad ska du skriva om och hur?

När du sätter dig ned för att skriva på en webbplats finns en del saker att fundera över innan du börjar författa din text. Tre saker vi tycker du bör inleda dina funderingar med är:

  • Relevans – vad finns på sidan jag ska skriva på?
  • Besökaren – vem skriver jag till?
  • Tonalitet – är sajten überseriös eller lättsam i sin ton?

Kan du besvara dessa frågor utan problem är det egentligen bara att anpassa din text därefter. Ska du exempelvis skriva på en sida där du säljer cyklar bör din text rimligtvis handla om cyklar. Om dessa cyklar är tänkta att säljas till glada vuxna som ska köpa barncyklar bör tonen i texten rimligtvis också vara säljande och glad. Skillnad är om sidan skulle handla om skyddsutrustning. Då bör texten handla om utrustningen och troligtvis ha en mer seriös ton då besökaren rimligtvis antas vara någon som behöver skydda sig för ett specifikt göromål. Anpassa tonen efter produkten och besökaren helt enkelt.

Så gör du varje text unik

Många sajter fokuserar kring ett enda ämnesområde (cyklar) med flera underkategorier av samma sak eller produkt (herr-, dam- och barncyklar). För att göra respektive text i ämnet unik är knepet att se det hela som en tratt som börjar med det breda ämnet (allsköns cyklar) och sedan smalnar av ämnet i underkategorier (damcyklar) som blir snävare (damcyklar för barn) och så vidare. Rent faktiskt handlar alla sidor nu om cyklar, men genom att dela upp alla i olika kategorifokus går att skriva unikt material på alla underkategorier – detta genom att lägga fokus på en specifik sorts cykel.

Tips på inspirationsknep

  • Läs redan skrivna texter om samma ämne och plocka ut guldkornen, kanske kika på en konkurrents text och göra din text tusen gånger bättre.
  • Låt inte textdokumentet eka tomt, det blir svårare då. Skriv istället allt du kommer på och redigera efteråt.
  • Fråga dina kollegor eller vänner om hur de skulle skriva, vi tänker alla olika och på så vis går att få mängder av nya infallsvinklar du kanske inte tänkt på.

Bonustips: För att göra texten relevant ur ett sökmotorperspektiv bör du sikta på att få upp texten till 300 ord eller fler, och både din huvudrubrik och text bör ha med relevanta sökord för sidan.

Har du frågor om sökmotoroptimering eller rent av vill ha hjälp med att skriva texter till din sajt? Tveka inte att höra av dig till oss på Pineberry!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?

Michael Wahlgren i webbinarstudion hos Pineberry

Vad ska vi prata om i höst?

Vårens webbinarserie inom digital marknadsföring har varit en formidabel succé med runt 1 000 deltagare per tillfälle. Nu har du chansen att bestämma vad vi ska prata om på höstens webbinar. Våra webbinarier har sedan start varit uppskattade vilket vi […]

eurovision 2021 vinnare

Vem vinner Eurovision 2021? – på Google

Det blev äntligen ett Eurovision 2021, efter en lång väntan, men vem vinner? Vi synar söktrenderna i Europa och har hittat en tydlig vinnare. På Google i alla fall.

Coronadoping

Falsk trygghet från coronadopade SEO-resultat

Coronadopade resultat är ett vanligt fenomen bland företag som gynnats av den påskyndande digitaliseringen. Läs mer om coronadoping och varför det är något du behöver vara vaksam på.

Google ”tar bort” Target ROAS och Target CPA

Google gick nyligen ut med att man “tar bort” Target ROAS och Target CPA – eller snarare, Google gör om funktionaliteten för hur man använder dessa budstrategier. Så, hur ska man tänka och hur ska man göra i och med […]