Sökmotorkonsult.se

Title link

Title link

Senaste tidens titelkaos i sökresultaten har knappt gått att missa. Vi har skrivit om det här och vi snackade även om det i senaste avsnittet av Sökpodden.

Google har på slutet publicerat hjälpdokument kring hur man som sajtägare kan kontrollera och påverka vad Google väljer att visa i sökresultatet. I slutet av förra veckan publicerade de en ny variant av detta hjälpdokument där de även introducerade ett nytt begrepp: title link.

Bra men förvirrande

Det är bra att Google satt ett namn på titeln i sökresultatet. Jag har själv saknat ett specifikt namn på det när man pratat om titelkaoset den senaste tiden. För titeln är ju det som finns i sidans kod, och det som Google visar upp i sökresultatet är något annat även om den ofta fortsatt är identisk med sidans titel.

Samtidigt är jag inte helt förtjust i Googles namnval då jag tror det kan bli förvirrande. Title link är minst sagt likt link title, som redan finns som namn på attributet som dyker upp när du sätter markören på en länk. Men vi får väl se om begreppet title link får fäste eller inte.

Vad tycker du om nya begreppet title link? Rösta nedan!

Är title link ett bra namn på titeln i sökresultatet?

Se resultat

Loading ... Loading ...

Sidan är senast uppdaterad 2021-10-11

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?