Sökmotorkonsult.se

Title link

Title link

Senaste tidens titelkaos i sökresultaten har knappt gått att missa. Vi har skrivit om det här och vi snackade även om det i senaste avsnittet av Sökpodden.

Google har på slutet publicerat hjälpdokument kring hur man som sajtägare kan kontrollera och påverka vad Google väljer att visa i sökresultatet. I slutet av förra veckan publicerade de en ny variant av detta hjälpdokument där de även introducerade ett nytt begrepp: title link.

Bra men förvirrande

Det är bra att Google satt ett namn på titeln i sökresultatet. Jag har själv saknat ett specifikt namn på det när man pratat om titelkaoset den senaste tiden. För titeln är ju det som finns i sidans kod, och det som Google visar upp i sökresultatet är något annat även om den ofta fortsatt är identisk med sidans titel.

Samtidigt är jag inte helt förtjust i Googles namnval då jag tror det kan bli förvirrande. Title link är minst sagt likt link title, som redan finns som namn på attributet som dyker upp när du sätter markören på en länk. Men vi får väl se om begreppet title link får fäste eller inte.

Vad tycker du om nya begreppet title link? Rösta nedan!

Är title link ett bra namn på titeln i sökresultatet?

Se resultat

Loading ... Loading ...

Sidan är senast uppdaterad 2021-10-11

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?