Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Topp 10 SEO-missar

Det är lätt att begå misstag, särskilt när man inte har riktigt koll på vad man håller på med. SEO är dessutom ett ganska komplext område för en nybörjare och då händer det extra ofta att det blir fel. Här kommer vår topp 10 SEO-missar.

10. Bygga sin site helt i flash

Google har gått ut och sagt att dom numer är hejare på att indexera siter byggda i flash. Det är helt enkelt fel, en site byggd i flash kommer få alla möjliga problem och det är på snudd till omöjligt att ta positioner. Reklambyrån Lowe Brindfors gjorde sig ett namn med sin Googlehatande Flash-site, ett bra exempel på SEO-missen att bygga sin site helt i flash. (besök)

9. Ljuga till ordentligt i sitt länkbete

Länkbeten kan vara en av de allra bästa metoderna för att få inlänkar men vad kan man egentligen göra? Att blåljuga och hitta på nyheter som är helt fantastiska kan generera enorma mängder inlänkar men du kan få en hel skitstorm som tack. Aftonbladet gjorde det med sin artikel om judiska organstölder men mest känt är kanske Money.co.uks historia om trettonåringen som stal sin pappas kreditkort för att köpa prostituerade. ( mer info)

8. Starta 100 bloggar på Aftonbladet

Att använda sig av gratisbloggar för att bygga länkar är inte helt ovanligt, utan att lägga ner stora mängder jobb (eller länkstyrka) kan du inte få särskilt bra resultat och dessutom är det riktigt dålig PR. Om du hamnar i media tack vare dem är det väl extra trist. (IDG)

7. Ha din text i bildform

Med jämna mellanrum stöter man på en site där någon brilliant designer inte tyckte att det dög med vanliga web-typsnitt. Lösning är då att göra en enda stor bild med all text. Google är ju så himla bra på att läsa text i bildform. Här finns en metod för motsatsen.

6. Ha för bråttom

Om du bygger länkar är en av de absolut viktigaste läxorna att ta det lugnt, om du inte har tålamod är det inte ett jobb för dig. Att bygga länkar allt för hårt allt för snabbt är ett ganska säkert sätt att hamna i ett filter. Varför är det värre än att till exempel bygga siten i Flash? Svaret är enkelt en flashsite går alltid att bygga om.

5. Tro på sånt du läser på nätet

Det första alla gör när de lärt sig det minsta lilla om sökmotoroptimering är att de sätter igång och skriver en guide. Om du tror på det som står i artiklar på nätet är det kört, du kommer fastna i varenda filter, åka på varenda straff och aldrig ta några positioner. Internet fungerar nämligen på det sättet, det finns ingen kvalitetskontroll på det som skrivs.

4. Köp in SEO från ett indiskt bolag

Det går faktiskt att köpa in SEO från indiska SEO-bolag och det kan vara rejält smart, kostnaden är ofta enormt mycket lägre än från ett svenskt. Problemet är att en mycket stor andel av dessa bolag levererar de spammigaste och riskablaste tjänsterna som finns inom SEO. Om du ska köpa in indiska tjänster måste du verkligen veta vad du gör annars är risken stor att din site är borta ur Googles index för all framtid. Jag skulle till exempel inte köpa tjänster från link-popularity-india.blogspot.com

3. Var sådär smart

Det allra vanligaste misstaget som nybörjare inom SEO begår är att de försöker vara lite smartare, försöker hitta sätt att överlista Google. Det leder nästan alltid till att man blir straffad. Att automatiskt generera tusentals länkar från innehållsfattiga siter, att skaka fram oändligt med dynamiskt content på sin site osv kan bara leda till att du hamnar på ett ställe långsiktigt och det är inte toppen av sökresutlatet. Jobba med SEO på det jobbiga sättet, om det fanns en massa genvägar tror du verkligen att vi andra skulle anstränga oss så mycket?

2. Betala rejält för en webshop i frames

Det här är kanske närbesläktat med flashmisstaget men frames är ännu dummare. Flash ger dig ju åtminstone lite tuffa effekter som kan vara knivigt att göra på en ordentlig websida. Frames ger dig inga fördelar och likt förbannat envisas folk med att för dyra pengar sälja på stackars nybörjare webshoppar i frames. (Michael jämför det med bluff-fakturor)

1. Satsa på branding på nätet

En mycket god vän till mig säger att ”All internetmarknadsföring som misslyckats kallas branding”. Fördelen på nätet är att du kan få kunder direkt, du kan mäta vad de köper och du kan se hur många som kommer till din site. Om du betalar för visningar i gammelmedia är du lurad, du kan lika gärna betala för klick och få visningarna på köpet. Hur många besökare fick du från senaste kampanjen och vad var det de gjorde alldeles innan de kom till dig? Hade de precis sökt efter en vara eller tjänst de ville köpa eller höll de på att läsa en artikel om någon nyskild kändis?

5 kommentarer

  1. vetefan där om #1 Magnus. Branding på nätet är lika viktigt som brading anywhere else

    Kommentar av tobi

  2. Joda, jag ser också behovet av branding men min åsikt är att om du ändå gör det så se till att få ut mer. Det finns inget som säger att du inte samtidigt kan generera försäljning.

    Kommentar av Magnus

  3. Skitstorm (punkt 9) är ett ord som används för sällan.

    Han Lowe Brindfors hemsida tyckte jag var tjusig och att det är ett bra användande av Flash. Väldigt svårt att ranka på ”reklambyrå” eller liknande ändå, så då tycker jag att man kan köra Flash. Bra om man kan få in lite vanlig text nere på sidan eller liknande iofs.

    Kommentar av John Paulie

  4. Som jag uppfattade det som skrevs om Lowe Brindfors var det nog mest att man på en reklambyrås site måste visa att man också förstår Internet. Man kan inte gärna säga att man gör det om man helt missat sökmotorer. Alltså kan det finnas en poäng i att bygga en site som kan få sökmotortrafik även om man faktiskt inte får det.

    Kommentar av Magnus

  5. Skön lista!!
    Ja, man gör ju några av misstagen i början…minst sagt…

    Hahahah!

    Kör hårt mannen!

    Petter

    Kommentar av Petter

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook ritar om spelplanen och tillåter numera annonsörer att använda hur mycket text vi vill i annonsbilderna. En spännande nyhet som vi välkomnar med öppna armar!

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner