Sökmotorkonsult.se

Fler än en träff i sökresultatet

Klart fler än en fisk

Idag har Google gjort en förändring i hur sökresultat presenteras. Som allra mest förut har man kunna få 2 resultat från samma site i ett sökresultat. Vi räknar här inte sitelinks eller eventuella subdomäner. Från och med idag kan du få fler resultat från samma site.

Googles sökresultat: Exhibitions at American Museum of Natural HistoryWebmaster Central-bloggen rapporterar man idag att en förändring precis rullats ut som innebär att på sökningar där det är uppenbart att det är just dig dom letar efter så kommer fler sidor från din site visas i sökresultatet. Som exempel använder Google en sökning efter utsällningar på American Museum of Natural History. Det är uppenbart för en människa att just den här sökningen förtjänat fler resultat från muséet eftersom det naturligtvis är dom som har bäst koll på schema m.m. för utställningarna.

Det är ännu oklart vad det här innebär om man till exempel är utsatt för brandjacking, kanske kommer Google låta dig bomba igen ett sökresultat i större utsträckning men min gissning är att det inte kommer att hända. Google tycker att det är bra med sökresultat som är spridda, där fler har sin möjlighet att säga sitt. Förmodligen kommer detta bara gälla sökningar som är mer Long Tail-artade som innehåller ditt varumärke men det är för tidigt att säga något.

Sidan är senast uppdaterad 2010-08-24

10 kommentarer

  1. Intressant, men hittar faktiskt ingen effekt av detta i Sverige ännu. Sökt på ett gäng företagsnamn där jag ligger med och ingen ändring har skett direkt. Hmm, nu fann jag en: one.com

    Kommentar av Per

  2. Själv tycker jag det är en underbar funktion, man få hoppas det blir en mer allmänt vedertagen teknik att använda sig utav. Man kan ju önska att wikipedias era är över när det går att få fram så här helt lysande resultat om man är ute efter artiklar på wiki.

    En sökning på t ex Spelteori http://www.google.se/search?hl=sv&q=spelteori+wiki

    Kommentar av Victor

  3. Per, jag har hittat det på flerordssökningar som innehåller företagsnamn. Utgår från att Google tänkt sig att man vet vilken site man är ute efter men vill förfina resultatet.

    Victor, ja, det ersätter mer eller mindre site: i det läget.

    Kommentar av Magnus

  4. Undra om det går att påverka på något sätt, så att man får flera träffar i SERP:en?

    Kommentar av Jonas

  5. […] Sökmotorkonsult och Google […]

    Pingback av Vecka 34 – snart full styrka! - PRODUKTION203

  6. Hur mäter man SERP nu? Har en sida vars Google maps sida rankar högre än hemsidan. I Google Webmaster tools ligger jag därför 1:a i SERP eftersom jag tillsammans med andra företag syns på google maps. Jajja verkar inte ens ta med detta i beräkningarna när de fakturerar.

    Kommentar av Christian

  7. Jag tycker nog det schysstaste är att mäta det vanliga resultatet, kartträffarna är helt enkelt inte samma sak. Hur Jajja gör har jag faktiskt ingen aning om men vi kanske kan få input på det av någon därifrån?

    Kommentar av Magnus

  8. Hej!

    Vi mäter bara av det vanliga resultatet och tar inte betalt för kartträffarna.

    Kommentar av Patrick

  9. Tack för det klargörandet, Patrick. Låter hyvens.

    Om någon missat det så är Patrick alltså sökmotoroptimerare på Jajja.

    Kommentar av Magnus

  10. Känns lite nostalgiskt att titta tillbaka i arkiven. Som det förändras!

    Kommentar av Sebastian

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?