Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Trafiken från mobila enheter har mer än fördubblats på ett år

En färsk undersökning av Pineberry visar att trafiken från mobila enheter växer explosionsartat. Jämfört med för ett år sedan har andelen av trafiken som kommer från just mobila enheter ökat med mer än 100 %.

Trafik till webbsajter från mobila enheter, som mobiltelefoner och surfplattor, ökar snabbt. Vi på Pineberry har precis färdigställt en undersökning som visar hur snabbt utvecklingen går. Genom att jämföra trafiken de senaste tre åren på ett stort antal svenska webbsajter kan vi konstatera att utvecklingen går rekordsnabbt.

Under 2010 var andelen fortfarande låg, 1,7 %. Därefter har det tagit fart ordentligt. Under 2011 var samma siffra 7,6 % och till i år har siffran mer än fördubblats och ligger just nu på 19,0 %. Nästan var femte besökare på en webbsajt kommer alltså idag ifrån en mobil enhet.

Allt tyder på att utvecklingen kommer fortsätta i snabb takt de kommande åren. Vår prognos är att andelen kommer öka till närmare 50 % inom 3 år. Så det finns all anledning att mobilanpassa ens webbsajt om det inte redan är gjort.

Andel trafik från mobila enheter*

2012 2011 2010
Medelvärde 19,0 % 7,6 % 1,7 %
Medianvärde 18,9 % 7,7 % 1,5 %

 

*Undersökningen baseras på 167 st svenska webbsajters trafik under september månad respektive år. De mindre sajterna i undersökningen har några tusen besök per månad medan de större har hundratusentals. I genomsnitt hade sajterna i undersökningen mer än 100 000 besök under september 2012.

6 kommentarer

  1. Vi såg skiftet i våras och vi höll på att ta fram appar men vi tog ett snabbt beslut att satsa på responsiv design och skjuta fram satsningen på appar. I fredags lanserade vi. Vi har cirka 34% av våra besökare som använder mobil eller platta.

  2. Jag vet inte om det är tillåtet, men jag skulle vilja tipsa om min tjänst http://mobilago.com. Den kollar om din sida är mobilanpassad. evenemang.se klarar sig fint! :)

    Kommentar av

    Andreas

  3. Vi har sett en ökning av antalet mobilbesökare på casinosvenska.se och håller på att skapa en bättre mobilanpassad sida i detta nu. Kan rekommendera denna rapport beträffande svenskars internetanvändande som släpptes igår: http://www.internetstatistik.se/artiklar/svenskarna-och-internet-2012/ Där det står även att 1/5 svenskar använder surfplatta.

    Kommentar av

    andy

  4. Härligt att se utvecklingen så tydlig. Responsive ersätter mycket av det som gjorts med Appar tills idag, mest på grund av att kunden fått bestämma val av teknik.

    Jag tror på Responsive Webb helt och det kommer en stor våg under 2013 då folk använder datorer mindre och går över till soffpotatisläge med suftplattor eller smarta telefoner.

    För mig en ganska förutsägbar trend…

  5. […] och mobilanpassade webbar. Och med tanke på hur besöksantalet av trafiken som kommer från just mobila enheter ökade under 2012 med mer än 100 % så är det förstås något alla måsta tänka på idag. Räcker med att titta omkring sig så […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jes Scholtz SearchLove London 2017

Höjdpunkter från SearchLove London

SearchLove i London är precis avslutat. Vi var 350 deltagare som under dagarna två lyssnade på olika föreläsningar inom sök. I denna artikel hittar du våra höjdpunkter från konferensen.

Dynamiska annonser

Automatisera med Dynamiska Annonser

Facebooks dynamiska annonser är skräddarsydda annonser som automatiskt marknadsför det som dina kunder har tittat på eller är intresserade av. Läs mer här!

Facebook collection ads

Vad är Facebook Collection Ads?

Har du koll på ett av Facebooks senaste annonsformat? Ett mycket stilfullt annonsformat där användaren får ”en sömlös upplevelse” enligt Facebook själva. Läs mer!

James Finlayson på SearchStars i Malmö 2017

Sökkonferensen SearchStars

Sveriges största sökkonferens SearchStars har precis gått av stapeln. Vi var på plats på Slakthuset i Malmö och i denna artikel sammanfattar vi kortfattat våra intryck från konferensen.

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 31

#31 Årets plåga

I Sökpodden 31 pratar vi om årets SEO-plåga, vi gör en favorit i repris med ännu en SEO-Clinic och så går vi igenom vad du som annonsör på Facebook behöver tänka på inför stundande Black Friday. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner