Sökmotorkonsult.se

Trafiken från mobila enheter har ökat med 50 % på ett år

Mobiltrafik 2013

En undersökning gjord av Pineberry visar att trafiken från mobila enheter fortsätter att växa explosionsartat. Jämfört med vår undersökning för ett år sedan har mobiltrafiken ökat med 50 %.

När vi för ett år sedan undersökte trafiken från mobila enheter, som mobiltelefoner och surfplattor, var siffran 19,0 %. Nu ett år senare har siffran ökat till 28,8 %. En ökning med mer än 50 % på ett år. Vi börjar närma oss att var tredje besökare på en webbsajt kommer från en mobil enhet.

Förra året gjorde vi prognosen att mobiltrafiken skulle öka till 50 % inom tre år. Nu med två år kvar på prognosen känns det än mer sannolikt att den slår in.

Det är intressant att se hur det skiljer sig från sajt till sajt. Exempelvis ligger andelen mobiltrafik till vår sajt Pineberry.com endast på 11,5 %. Förklaringen till den låga siffra är sannolikt att det är en B2B-sajt som mest får besök på kontorstid, och då sitter besökaren i stor utsträckning vid datorn. För de e-handelssajter som är med i vår undersökning ligger merparten mellan 35-45 %. Inte förvånande det heller, e-handelssajter besöker i alla fall jag mycket när jag är på språng.

Om du inte redan har mobilanpassat din sajt är det hög tid. Använd då gärna responsiv design. Det är vad Google rekommenderar och det är en bra lösning för din sökmotoroptmering. Här kan du läsa mer om för- och nackdelar med responsiv design.

Andel trafik från mobila enheter*

2013 2012 2011 2010
Medelvärde 28,8 % 19,0 % 7,6 % 1,7 %
Medianvärde 29,4 % 18,9 % 7,7 % 1,5 %

 

*Undersökningen baseras på fler än 150 st svenska webbsajters trafik under september månad respektive år. De mindre sajterna i undersökningen har några tusen besök per månad medan de större har hundratusentals.

Sidan är senast uppdaterad 2013-10-07

En kommentar

  1. […] Trafiken från mobila enheter ökar och framförallt för webbutiker som vänder sig till privatpersoner. När du ändå gör om webbsidan är det bra om den blir anpassad för mobila enheter och på så sätt kan ranka bra i det mobila sökresultatet. Det jag rekommenderar här är en responsiv design. […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?