Sökmotorkonsult.se

Hur mycket kostar det – vår transparens?

Som du säkert redan vet så ligger vi i framkant när det gäller SEO-arbete och som du vet om du läser den här bloggen så delar vi med oss av allt vi hinner med. Vi har valt att gå en transparent väg i vårt entreprenörskap, det är bra på många sätt men det har förstås också ett pris.

Från Pineberrys början var vi alla överens om att vi ville göra det här, Michael, Stefan och jag. Vi vet att vi tjänar på att vara så öppna som vi är och ingen behöver övertala oss om fördelarna med transparens. Vi var, om inte först så bland de allra första i landet att vara helt transparenta mot våra kunder i allt från länkarbete till kunskapsöverföring gällande sajtens utformning.

Utbildande har varit ett av våra kärnvärden sedan starten och det har genomsyrat allt vi gör. Därför har vi också varit helt öppna här på Sökmotorkonsult.se. Vi har delat med oss av kunskap, i många fall kunskap vi skulle varit ensamma om på den svenska marknaden.

Det är en del av priset vi betalar för vår transparens. Det finns ingen tvekan om att konkurrenter och blivande konkurrenter följer bloggen. Vi är övertygade om att det är ett pris värt att betala, vad tror du?

 

PS. SEO Snack är ett annat ställe att bli bättre på SEO, i princip hela branschen samlas och delar med sig i en öppen och hjärtlig stämning. Nästa tillfälle är den 28:e februari.

 

6 kommentarer

  1. Jag skulle säga att er transparens troligen även är en bidragande anledning till att ni är de främsta och ett smart drag.

    Personligen är jag väldigt tacksam för detta. Skulle nog ha svårt själv i samma situation att inte ”grina” lite illa iaf varje gång man ser konkurenterna ”apa” efter.

  2. Det finns en bok som jag gillar väldigt mycket, och som bygger på det här: The Thank You Economy av Gary Vaynerchuck. Enkelt uttryckt: den som ger kommer också att få, och kunder tackar för det man gör genom att köpa och rekommendera. Även om SEO bara är en del av vad vi gör, så arbetar jag med precis samma sätt med mitt företag och har märkt att det nästan eliminerar behovet av aktiv försäljning (åtminstone nu medan vi är så små får vi i princip så vi klarar oss på rena rekommendationer).

    Kommentar av Jonas

  3. Bra med transparensens! Vad anser ni är anledningen till att ni tog första platsen på ordet ”sökmotoroptimering” ?

    Kommentar av Erik

  4. Det lär bara gynna er att vara öppna. Visst att konkurrenter tar efter. Men varför gå till de som apar efter när man kan få originalet hos er.

    Såg för övrigt ett nytt företag som erbjuder SEO för ett par dagar sedan. Som bevis på att de är duktiga på SEO så bifogar de skärmdumpar på ert sökmotortest på sin sida.

    Kommentar av Urban

  5. Hej Magnus, jag är helt övertygad om att transparens är ett modernt sätt att jobba på för de flesta bolagen oavsett bransch. Sen är det min övertygelse om att man som företagare måste vara klok i hur transparent man ska vara och i olika situationer bedöma vad man ska vara mer eller mindre transparent med. Detta tycker jag ni har hittat en bra balans på.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?