Sökmotorkonsult.se

Hur mycket kostar det – vår transparens?

Som du säkert redan vet så ligger vi i framkant när det gäller SEO-arbete och som du vet om du läser den här bloggen så delar vi med oss av allt vi hinner med. Vi har valt att gå en transparent väg i vårt entreprenörskap, det är bra på många sätt men det har förstås också ett pris.

Från Pineberrys början var vi alla överens om att vi ville göra det här, Michael, Stefan och jag. Vi vet att vi tjänar på att vara så öppna som vi är och ingen behöver övertala oss om fördelarna med transparens. Vi var, om inte först så bland de allra första i landet att vara helt transparenta mot våra kunder i allt från länkarbete till kunskapsöverföring gällande sajtens utformning.

Utbildande har varit ett av våra kärnvärden sedan starten och det har genomsyrat allt vi gör. Därför har vi också varit helt öppna här på Sökmotorkonsult.se. Vi har delat med oss av kunskap, i många fall kunskap vi skulle varit ensamma om på den svenska marknaden.

Det är en del av priset vi betalar för vår transparens. Det finns ingen tvekan om att konkurrenter och blivande konkurrenter följer bloggen. Vi är övertygade om att det är ett pris värt att betala, vad tror du?

 

PS. SEO Snack är ett annat ställe att bli bättre på SEO, i princip hela branschen samlas och delar med sig i en öppen och hjärtlig stämning. Nästa tillfälle är den 28:e februari.

 

Sidan är senast uppdaterad 2013-02-22

6 kommentarer

  1. Jag skulle säga att er transparens troligen även är en bidragande anledning till att ni är de främsta och ett smart drag.

    Personligen är jag väldigt tacksam för detta. Skulle nog ha svårt själv i samma situation att inte ”grina” lite illa iaf varje gång man ser konkurenterna ”apa” efter.

  2. Det finns en bok som jag gillar väldigt mycket, och som bygger på det här: The Thank You Economy av Gary Vaynerchuck. Enkelt uttryckt: den som ger kommer också att få, och kunder tackar för det man gör genom att köpa och rekommendera. Även om SEO bara är en del av vad vi gör, så arbetar jag med precis samma sätt med mitt företag och har märkt att det nästan eliminerar behovet av aktiv försäljning (åtminstone nu medan vi är så små får vi i princip så vi klarar oss på rena rekommendationer).

    Kommentar av Jonas

  3. Bra med transparensens! Vad anser ni är anledningen till att ni tog första platsen på ordet ”sökmotoroptimering” ?

    Kommentar av Erik

  4. Det lär bara gynna er att vara öppna. Visst att konkurrenter tar efter. Men varför gå till de som apar efter när man kan få originalet hos er.

    Såg för övrigt ett nytt företag som erbjuder SEO för ett par dagar sedan. Som bevis på att de är duktiga på SEO så bifogar de skärmdumpar på ert sökmotortest på sin sida.

    Kommentar av Urban

  5. Hej Magnus, jag är helt övertygad om att transparens är ett modernt sätt att jobba på för de flesta bolagen oavsett bransch. Sen är det min övertygelse om att man som företagare måste vara klok i hur transparent man ska vara och i olika situationer bedöma vad man ska vara mer eller mindre transparent med. Detta tycker jag ni har hittat en bra balans på.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?